КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
12/11/2009
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 953-03-57/13.11.2009 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за събранията, митингите и манифестациите, № 954 – 01 – 43, внесен от Ивайло Тошев, Емил Радев и Красимир Ципов на 10.11.2009 г.
На свое заседание, проведено на 12.11.2009 г., Комисията по правни въпроси, загледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за събранията, митингите и манифестациите, № 954 – 01 – 43, внесен от Ивайло Тошев, Емил Радев и Красимир Ципов на 10.11.2009 г.
Законопроектът бе представен от вносителя – г-н Ивайло Тошев.
Той изтъкна, че Закона за събранията, митингите и манифестациите, обн. ДВ. бр.10 от 2 Февруари 1990г., изм. ДВ. бр.11 от 29 Януари 1998г. се нуждае от промени, тъй като е бил приет, когато е в сила Конституцията на Р България от 1971 г., по силата на която местни органи на изпълнителната власт са изпълнителните комитети на окръжните или градските народни съвети и с оглед приемането на Конституцията от 1991 г. и многократните изменения и допълнения в Закона за администрацията и Закона за местното самоуправление и местната администрация.
През 1992 г. Република България ратифицира Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи, която в чл. 11 признава правото на свобода на мирни събрания, а в чл. 13 – правото на всеки, чийто права и свободи са провъзгласени в Конвенцията, включително и правото на мирни събрания, да разполага с вътрешноправни средства за тяхната защита.
Решения на Европейския съд по правата на човека признаха, че в Република България е нарушено правото на ефикасни вътрешноправни средства за защита по чл. 13 на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи при провеждане на мирни събрания.
През 2005 г. Европейския съд по правата на човека осъди Република България, поради нарушение на правото на ефективно вътрешноправно средство за защита, гарантирано от чл. 13 на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи. Според визираното решение, предвидената процедура за обжалване на забраните за провеждане на събрание е неадекватна и не може да представлява ефективно правно средство за защита по смисъла на Конвенцията.
Съгласно чл. 12, ал. 4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите - Организаторът на събранието, митинга или манифестацията може да обжалва забраната за провеждане на събрания пред изпълнителния комитет на общинския народен съвет, който е несъществуващ административен орган. Остарялата редакция е причина за забавяне на съдебното производство, а оттам и за осъждането на българската държава.
Държавите – членки по Конвенцията, съгласно чл. 46 се задължават да изпълняват окончателните решения на съда по всяко дело, по което са страна, като следва да предприемат и необходимите мерки за избягване на подобни нарушения. Контролът по изпълнение на решенията на Съда е възложен на Комитета на министрите на Съвета на Европа.
Подходяща мярка за изпълнение на съдебното решение е привеждането на Закона за събранията, митингите и манифестациите в съответствие актуална конституционна и законова уредба, което ще предотврати опасността от нови осъдителни решения на същото основание.
Във връзка с гореизложеното със законопроекта се правят изменения за привеждане в съответствие със Закона за администрацията и Закона за местното самоуправление и местната администрация, на остарелите разпоредби, предвиждащи компетентност на председателя на изпълнителния комитет на общинския народен съвет или на областния съвет.
Предвижда се, че компетентния орган, който се уведомява за провеждането на събрания, митинги или манифестации, е кметът на общината.
С оглед осъществяване на бързина в производството по обжалване на забрана за провеждане на събрания, митинги или манифестации, спорът се отнася пред съответния административен съд. Жалбата не спира изпълнението на заповедта. Съдът се произнася по нея в срок от 24 часа. Решението на съда се обявява веднага и е окончателно.
Комисията се обедини около становището за второ четене на законопроекта да бъдат внесени предложения и презицирани текстове.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: единодушно с 21 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за събранията, митингите и манифестациите, № 954 – 01 – 43, внесен от Ивайло Тошев, Емил Радев и Красимир Ципов на 10.11.2009 г
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА