КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
14/01/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-4/15.01.2010 г.
Относно: Законопроект за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции, № 902 – 01 – 54, внесен от Министерски съвет на 07.12.2009 г.
На свое заседание проведено на 14 януари 2010 г. Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции, № 902 – 01 – 54, внесен от Министерски съвет на 07.12.2009 г.
На заседанието присъстваха г-жа Даниела Машева – зам. министър на правосъдието, г-жа Надя Хрингова – главен експерт в отдел „Международно сътрудничество и правна помощ по наказателни тела” и г – жа Мариела Костова – младши експерт в отдел „Международно сътрудничество и правна помощ по наказателни тела”.
От името на вносителя законопроектът бе представен от г-жа Даниела Машева.
След присъединяването на Република България към Европейския съюз възникна задължение да бъдат имплементирани редица правни актове, сред които: Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета от 24 февруари 2005 г. относно прилагане на принципа за взаимно признаване на финансови санкции и Рамково решение 2006/783/ПВР на Съвета от 6 октомври 2006 г. за прилагане на принципа за взаимно признаване на решения за конфискация.
По своята същност рамковите решения представляват актове на европейския законодател в областта на Третия стълб, които нямат директен ефект. Ето защо възниква необходимостта от тяхното транспониране в националното законодателство на държавите членки, като рамковите решения са обвързващи за държавите членки по отношение на резултатите, които трябва да бъдат постигнати, но право на националните органи е да изберат формата и метода на изпълнение.
Във връзка със задължението на Република България да транспонира в националното си законодателство посочените рамкови решения е изготвен проектът на Закон за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции.
С Рамково решение 2006/783/ПВР се създават правила във връзка с взаимното признаване и изпълнение на решения за конфискация между държавите - членки на Европейския съюз. Решението за конфискация представлява влязъл в законна сила акт на съд, компетентен по наказателни дела, довел до окончателно отнемане на имущество. Цели се подпомагане усилията на държавите членки, насочени към борбата с престъпността като се предприемат конкретни мерки за отнемането и конфискацията на облаги от престъпления и имущество, придобито или послужило за осъществяването на престъпна дейност. Прилага се за всички престъпления, за които може да бъде наложена конфискация по националния закон. Проверките за двойна наказуемост са премахнати по отношение на 32 престъпления, изброени в рамковото решение и наказуеми с лишаване от свобода с максимален размер три години.
Рамково решение 2005/214/ПВР регламентира прилагането на принципа на взаимното признаване по отношение на финансовите санкции, които са наложени от съдебни или административни органи, с цел улесняване изпълнението на такива санкции в държава - членка на Европейския съюз, различна от държавата, в която са били наложени. То се прилага за всички правонарушения, за които могат да бъдат наложени финансови санкции съгласно националното законодателство, включително за нарушения на правилата за движение. Проверките за двойна наказуемост са премахнати по отношение на 39 нарушения, изброени в рамковото решение.
С предложения законопроект се възпроизвежда разпоредбите на цитираните рамкови решения, като се отразяват и характерните особености на българското законодателство. Целта е взаимното признаване на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции и осигуряване на единното тълкуване от страна на правоприлагащите органи.
В законопроекта са посочени компетентните български органи за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции. За компетентни органи по признаване са определени окръжните съдилища. Националната агенция за приходите (НАП) е посочена като компетентен орган за изпълнение на признатите от български съд решения. Компетентни органи по изпращане на влезлите в законна сила актове са българските съдилища и НАП - в случаите на изпращане на решения за налагане на финансови санкции, постановени от български административен орган.
Застъпен е принципът на директната комуникация между съответните компетентни органи на издаващата и изпълняващата държава и с цел улесняване на сътрудничеството между тях. Същевременно законопроектът предвижда при възникнали затруднения административното получаване и изпращане на актовете да се реализира посредством Министерството на правосъдието в качеството му на централен орган.
Уредени са подсъдността, условията и процедурите за признаване и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции, както и производството по обжалване пред въззивния съд.
В законопроекта е предвидено актовете, постановени в друга държава - членка на Европейския съюз, да се признават без никакви допълнителни формалности и незабавно да се предприемат необходимите мерки за тяхното изпълнение.
Регламентирани са и въпросите на двойната наказуемост, условията за допустимост, изброени са основанията за отказ, като изрично е подчертан техният факултативен характер с оглед премахване на пречките пред взаимното признаване на цитираните актове. Въведен е минимален праг от 70 евро по отношение на финансовата санкция, чието изпълнение се изисква. Посочена е приложимостта на националното законодателство при изпълнението на решенията. Регламентирани са последиците от взаимното признаване и задълженията за насрещно уведомяване. Уредено е разпореждането с конфискуваното в Република България имущество, съответно с приходите от изпълнението на финансовите санкции. Компетентните органи разполагат със свобода на договаряне относно разпореждането с предмета на конфискацията или получените в резултат на изпълнението средства. При липса на споразумение, имуществото или паричните суми остават в Република България, освен ако тяхната стойност надвишава 10 000 евро - във връзка с решение за конфискация или отнемане, но във всички случаи разноските по изпълнението са за сметка на изпълняващата държава.
С приемането на законопроекта Република България спази ангажиментите, произтичащи във връзка с членството й в Европейския съюз, а също ще допринесе за опростяване на процедурите по взаимно признаване и изпълнение на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции между държавите - членки на Европейския съюз. Като по този начин ще се постигне по-голяма степен на защита на правата и интересите на гражданите и ще се гарантира правовият ред в държавата.
Същевременно обаче по същество законопроектът поставя някои въпроси, които най-общо са свързани с това, доколко съдържанието му съответства в най-пълен обем на изискванията на посочените по-горе рамкови решения, включително и с оглед промените, въведени с Договора от Лисабон, и дали е съобразен с особеностите на българското законодателство. В тази връзка могат да се посочат например размерите на предвидените наказания лишаване от свобода по чл. 2, ал. 2, т. 3 и чл. 14, ал. 2, чиято редакция е различна от възприетата в рамковите решения, а и от тази в санкционната част на Наказателния кодекс. От друга страна е необходимо и изброените в разпоредбите на чл. 14, ал. 2 и чл. 30, ал. 2 престъпления евентуално да се прецизират с тези по рамковите решения.
Г-жа Юлияна Колева постави въпроса след като решенията за конфискация по наказателни дела са визирани в чл. 2, ал.1 от законопроекта, дали са включени в приложното поле на законопроекта и решенията за конфискация на имущество по граждански дела.
След проведената дискусия с 21 гласа „за”, без „против” и ”въздържал се” Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции, № 902 – 01 – 54, внесен от Министерски съвет на 07.12.2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА