Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
21/01/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 053-03-9/26.01.2010 г.

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902 – 01 – 64, внесен от Министерски съвет на 29.12.2009 г.
    На свое заседание, проведено на 21.01.2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902 – 01 – 64, внесен от Министерски съвет на 29.12.2009 г.
    На заседанието присъстваха представители на Министерски съвет: г-н Димитър Иванов – директор в Дирекция „Държавна администрация” и г-жа Радостина Захариева – началник отдел в дирекция „Държавна администрация” и представители на Министерство на правосъдието: г-жа Виктория Нешева – директор в Дирекция „Съвет по законодателство” и г-жа Елена Владимирова – държавен експерт в Дирекция „Съвет по законодателство”.
    От името на вносителя законопроектът бе представен от г-жа Виктория Нешева.
    Тя изтъкна, че предложения законопроект е част от приетия график на неотложните мерки и действия на правителството и органите на съдебната власт за изпълнение на показателите за напредък в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност
    Очакваните цели са: подобряване качеството на процедурите за административен контрол с цел противодействие на корупцията на по-ранен етап, въвеждане на ясна система от правила, регулиращи действията на административните контролни органи в случаи на сигнали за корупционни прояви и ясно дефиниране на функциите и засилване ролята на инспекторатите към органите на изпълнителната власт.
    В действащата правна уредба са предвидени форми за административен контрол на ефективността от дейността на администрацията, спазването на законите и вътрешните актове, както и върху неправомерните действия и бездействия на длъжностни лица, но към настоящия момент обаче не са определени елементите на понятието „административна ефективност”, единни критерии за оценяването, както и Методология за анализ и оценка на ефективността от административната дейност и Методика за оценка на корупционния риск.
    С Решение на Народното събрание от 27 юли 2009 г. за избиране на Министерски съвет на Република България е закрито Министерството на държавната администрация и административната реформа. Функциите по осъществяване на административен контрол от бившия министър на държавната администрация по Закона за администрацията, Административно – процесуалния кодекс и други са поети от министър-председателя и подпомагащата го администрация.
    В чл. 46 от законопроекта са включени разпоредби и с които се задължават органите на административния контрол да следят спазването на общите принципи, регламентирани в чл. 2. В ал. 4 на чл. 46 са конкретизирани принципите, от които се ръководи инспекторатът при осъществяване на дейността си: законност, лоялност, отговорност, независимост, обективност и политическа неутралност.
    Допуска се възможността инспекторатът да предлага промяна с цел оптимизиране на структурата на съответната администрация, а при констатирани нарушения на задължения да предлага отстраняване на причините, които пораждат корупционни практики в съответната администрация. В случаите, когато е предвидено в закон, инспекторите могат да съставят актове за установяване на административни нарушения, допуснати от служителите на администрацията. По отношение на вътрешноведомствените актове, регламентиращи организацията на работата и дейността на администрацията, инспекторатът може да прави предложения за изменението им.
    Предвижда се и осъществяване на взаимодействие на инспекторатите по чл. 46 със специализираните контролни органи, което ще осигури предотвратяване на нередностите в начален стадий и ще даде тласък в борбата за недопускане на нередности и корупция.
    При осъществяване на дейността си органите на централната изпълнителна власт (министрите) са подпомагани не само от инспекторати по ЗА, а и от специализирани инспекторати. Целесъобразно е дейността на инспектората и на специализираните контролни органи (специализираните инспекторати) да бъде синхронизирана, като водеща роля ще има общият административен контрол, а специализираният контрол ще подпомага оценката за административна ефективност в дадената област на публична политика. А министър-председателят като едноличен орган на централната изпълнителна власт с обща компетентност и в съответствие с Конституцията и законите ръководи и координира централните органи на изпълнителната власт, с оглед на което той следва да утвърждава и методическите указания за взаимодействието на инспекторатите по Закона за администрацията и на специализираните контролни органи.
    В дискусията взеха участие народните представители В. Методиев, Ч. Казак, Хр. Бисеров, Ю. Колева и И. Фидосова.
    Г- н Методиев подкрепи предложения законопроект, част от промените в който са резултат от изменение структурата на Министерски съвет.
    Г-н Казак предложи за да се изпълнят целите на предложения законопроект – ефективен контрол от страна на инспекторатите в рамките на изпълнителната власт, те да бъдат подчинени на Главния инспекторат към Министерски съвет. Да се гарантира независимост на тези органи. Копия от докладите от извършваните от тях проверки да се предоставя на Главния инспекторат и Министър председателя, за да имат поглед от осъществяваната от тях контролна дейност.
    Г-н Хр. Бисеров изказа мнение, че такова предложение е било разглеждано и отхвърлено в предишното Народно събрание.
    Г-жа Колева постави въпрос към вносителя, проверено ли е дали установяването на конфликт на интереси, който се извършва по сигнал, по разпореждане на органа по избора или назначаването или по инициатива на съответната комисия по чл. 25, ал.2 от Закона за предотвратяване и конфликт на интереси и заложеното като правомощие на инспектората – осъществяване на контрол и извършването на проверки по същия закон няма да доведе до противоречие.
    Г-жа Нешева уточни, че в § 2 – чл. 46, ал.5, т. 7 се възпроизвежда действащия текст на чл. 46 а, ал.2, т. 3 от Закона за администрацията.
    Г-жа Фидосова предложи между първо и второ четене да се изчистят редакционно текствете.
    След проведената дискусия с 18 гласа „за” и 2 гласа”въздържал се” Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902 – 01 – 64, внесен от Министерски съвет на 29.12.2009 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума