Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
11/02/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    На Комисията по правни въпроси
    Вх. №: 053-03-21/15.02.2010 г.

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения № 002-01-5, внесен на 11 януари 2010 г. от Министерски съвет


    На свое редовно заседание, проведено на 11 февруари 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения № 002-01-5, внесен на 11 януари 2010 г. от Министерския съвет
    На заседанието присъстваха д-р Валерий Митрев, заместник - министър на здравеопазването и г-жа Жени Начева – директор на Националната здравноосигурителна каса.
    Законопроектът бе представен от д-р Валери Митрев, който посочи, че предлаганите изменения и допълнения са в три основни направления, които са свързани със: статута и дейността на лечебните заведения; с облекчаване на регистрационните режими и промени; с увеличаване на контрола върху осъществяваната от лечебните заведения дейност и с гарантиране на качеството и достъпността на медицинската помощ.
    С първата група промени се разширява правно-организационната форма на лечебните заведения - индивидуални практики за първична и специализирана извънболнична помощ. Предвижда се този вид лечебни заведения да могат да се учредяват като еднолични търговски дружества от лекари и лекари по дентална медицина. В момента те могат да се учредяват само от физически лица - лекари и лекари по дентална медицина, както и от регистрирани от тях еднолични търговци. С промяната се цели създаване на възможност посочените лечебни заведения да могат да се учредяват и като юридически лица – еднолични търговски дружества.
    Отпада определянето на видовете лечебни заведения за болнична помощ като районни, областни, междуобластни и национални, в зависимост от териториалния обхват на обслужваното население, поради несъответствие с принципа на свободния достъп на пациентите до медицинска помощ, определен в чл. 4 от Закона за здравното осигуряване. Предлага се отпадането на диспансера като вид лечебно заведение. Създава се нов вид лечебно заведение – център за психично здраве.
    В законопроекта се предвижда и ново определение за хосписа като лечебно заведение с цел разграничаване на дейността му като вид лечебно заведение от дейността на хосписа, предоставящ единствено социални услуги за възрастни хора. Дейността на хосписа като вид лечебно заведение се уеднаквява с дейността на хосписите в други държави - членки на Европейския съюз. От друга страна се предлага да се създаде възможност лечебните заведения да могат да създават обединения по глава осемнадесета, раздел I от Търговския закон с цел сключване на договор за оказване на медицинска помощ по чл. 20, ал. 1, т. 4 от Закона за здравното осигуряване.
    Със втората група промени се облекчават режимите по регистрация на лечебните заведения за извънболнична помощ от регионалните центрове по здравеопазване и по издаване на разрешения за осъществяване на лечебна дейност на болниците, диализните центрове и домовете за медико-социални грижи от министъра на здравеопазването. Регламентират се изрично основанията за издаване на отказ за регистрация на лечебното заведение от директорите на регионалните центрове по здравеопазване и се създават допълнителни основания за заличаване на получената регистрация.
    С третата група промени се предвиждат изменения в съдържанието на областните здравни карти и на Националната здравна карта. Променят се и критериите, въз основа на които ще се разработват областните здравни карти, като предлаганите четири критерия са следните: съответствие на дейността на лечебното заведение с утвърдените по реда на чл. 6, ал. 1 от този закон медицински стандарти; осигуреност на лечебното заведение за болнична помощ с медицински кадри на основен трудов договор; налична и изправна медицинска апаратура в лечебното заведение и възможност за осигуряване от лечебното заведение на 24-часов прием при спешни състояния на пациенти. Наличието на съответствието с тези критерии е условие за лечебните заведения за болнична помощ за получаване на финансиране със средства от републиканския бюджет или от бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Със законопроекта се предлага и отмяна на задължителната акредитация на лечебните заведения за болнична помощ, диализните центрове, центровете за трансфузионна хематология, и други лечебни заведения. Тези лечебни заведения ще подлежат на доброволна акредитация, освен когато искат да извършват обучение на студенти, докторанти и специализанти. В този случай ще се извършва акредитация на цялостната медицинска дейност, на отделните медицински дейности и на възможностите за обучение. Регламентира се поемането на разходите на лечебните заведения за болнична помощ за извършване на съдебномедицински експертизи със средства от бюджета на съдебната власт. Разширява се обхватът на наредбата по чл. 403, ал. 1 от Закона за съдебната власт, като се създава възможност с посочената наредба да се регламентират условията и редът за заплащане на разходите на лечебните заведения при извършване на съдебномедицински експертизи.
    При обсъждането на законопроекта бе проведена задълбочена дискусия, в която участие взеха народните представители Искра Фидосова, Юлиана Колева, Десислава Атанасова, Димитър Лазаров, Явор Нотев, Светослав Тончев и Анастас Анастасов.
    Г-жа Искра Фидосова изрази своята принципна подкрепа за законопроекта, като направи бележки и предложения за прецизиране на текстовете на § 14, 21, 23, 26, 48 и 50, както следва:
    1. В разпоредбата на § 14, не е посочен начинът за определяне на представителите на общините в комисията за изработване на областната здравна карта, поради което e необходимо тя да се редактира, при спазване на принципа за равнопоставеност на общините.
    2. Параграфи 21 и 26, относно разпоредбите на чл. 40, ал.1, т. 7 и чл. 47, ал.1 т. 5 да се прецизират, тъй като не става достатъчно ясно дали посочените изисквания са алтернативно или кумулативно посочени. Да се обсъди също така дали предвидените изисквания за лицата, които представляват лечебното заведение, да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер и да не са лишени с влязла в сила присъда от правото да упражняват определена професия или дейност, не следва да се въведат за всички членове на управителните и контролните органи.
    3. Разпоредбата на § 23 относно чл. 44, ал. 1, т. 2 да се редактира по начин, който да не дава възможност за субективна преценка от страна на директора на съответния регионален център по здравеопазване..
    4. В § 48 е необходимо е да се направи редакция на разпоредбата на § 1, т. 5 от Допълнителната разпоредба, като се създадат определения както за „труднодостъпен район ”, така и за „отдалечен район” и съответно да се разграничат критериите в двата случая.
    5. В § 50, в чл. 55, ал. 2, т. 7 да се обсъди съдържанието на понятието „финансови стимули” и съответно начинът за определянето им.
    От своя страна, г-жа Юлиана Колева посочи, че е необходимо да се прецизира редакционно текста на § 1, с цел обособяване на различията в хипотезите на изречение първо и второ на чл.3, ал.2.
    Народните представители Димитър Лазаров, Светослав Тончев и Десислава Атанасова подкрепиха направените от г-жа Фидосова бележки и предложения.
    В края на дискусията г-жа Фидосова предложи между първо и второ гласуване на законопроекта да бъдат направени съответните редакционни предложения във връзка с изразените при обсъждането му бележки.


    В резултат на проведеното обсъждане и гласуване при следните резултати „За”– 16 гласа, „Против”- 0 гласа, „Въздържал се”- 1 глас, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения № 002-01- 5, внесен на 11 януари 2010 г. от Министерския съвет



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:


    ИСКРА ФИДОСОВА



    Форма за търсене
    Ключова дума