КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
25/02/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
На Комисията по правни въпроси
Вх. №: 053-03-31/01.03.2010
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902-01-64, внесен от Министерския съвет на 29 декември 2009 г., приет на първо гласуване на 3 февруари 2010 г.
Проект!
Второ гласуване
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за администрацията
(обн., ДВ, бр. 130 от 1998 г., бр. 8 от 1999 г.- Решение № 2 на Конституционния съд от 1999 г., изм., бр. 67 от 1999 г., бр. 64 и 81 от 2000 г., бр. 99 и 101 от 2001 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30, 69 и 102 от 2006 г., бр. 46 и 78 от 2007 г., бр. 43 и 94 от 2008 г., бр. 35 и 42 от 2009 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 5а ал. 4 се изменя така:
„(4) Органите на изпълнителната власт осъществяват контрол за спазване на общите правила за административно обслужване съгласно наредбата по ал. 1.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 5а ал. 4 се изменя така:
„(4) Органите на изпълнителната власт осъществяват контрол за спазване на правилата за административно обслужване.”
§ 2.Член 46 се изменя така:
„Чл. 46. (1) В министерството се създава инспекторат на пряко подчинение на министъра за осъществяване на административен контрол.
(2) Дейността на инспектората е насочена към всеобхватно и точно изясняване на проверяваните случаи и предлагане на мерки за тяхното разрешаване с цел:
1. предотвратяване и отстраняване на нарушения при функционирането на администрацията;
2. независима и обективна оценка на дейността на администрацията;
3. подобряване работата на администрацията.
(3) Инспекторатът осъществява дейността си съгласно вътрешни правила, утвърдени от съответния орган на изпълнителната власт.
(4) При осъществяване на дейността си инспекторатът се ръководи от принципите на законност, лоялност, отговорност, независимост, обективност и политическа неутралност.
(5) Инспекторатът:
1. извършва комплексни, планови, тематични, извънпланови и последващи проверки на структури, дейности и процеси в администрацията;
2. прави оценка на корупционния риск и предлага мерки за ограничаването му;
3. събира и анализира информация и извършва проверки за установяване на нарушения, прояви на корупция, конфликт на интереси и неефективна работа на администрацията;
4. следи за спазването на законите, подзаконовите и вътрешноведомствените актове за организацията на работата от служителите на администрацията;
5. може да предлага образуване на дисциплинарно производство при констатирани нарушения на служебните задължения, както и на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;
6. извършва проверка на сигналите срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от администрацията;
7. осъществява контрол и извършва проверки по Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси;
8. съставя актове за установяване на административни нарушения при констатирани нарушения от страна на служителите от администрацията, когато е предвидено в закон;
9. когато при проверки установи данни за извършено престъпление, изпраща сигнали до органите на прокуратурата;
10. прави предложения за нови или за изменение на вътрешноведомствени актове, регламентиращи организацията на работата и дейността на администрацията;
11. осъществява други функции във връзка с административния контрол, произтичащи от нормативни актове или възложени от органа на изпълнителната власт.
(6) Инспекторатът в министерството осъществява административен контрол върху дейността на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити.
(7) В администрациите, които не се обхващат от контрола по ал. 6, се създават инспекторати.
(8) По предложение на дирекция „Главен инспекторат” министър-председателят утвърждава Методология за анализ и оценка на ефективността на дейността на администрацията. Въз основа на методологията органите на изпълнителната власт утвърждават вътрешни правила за дейността на инспекторатите.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2.Член 46 се изменя така:
„Чл. 46. (1) В министерството се създава инспекторат на пряко подчинение на министъра за осъществяване на административен контрол.
(2) Дейността на инспектората е насочена към пълно и точно изясняване на проверяваните случаи и предлагане на мерки за тяхното разрешаване с цел:
1. предотвратяване и отстраняване на нарушения при функционирането на администрацията;
2. независима и обективна оценка на дейността на администрацията;
3. подобряване работата на администрацията.
(3) Инспекторатът осъществява дейността си съгласно вътрешни правила, утвърдени от съответния орган на изпълнителната власт въз основа на методологията по чл. 46а, ал. 2, т. 2.
(4) Инспекторатът:
1. извършва комплексни, планови, тематични, извънпланови и последващи проверки на структури, дейности и процеси в администрацията;
2. прави оценка на корупционния риск и предлага мерки за ограничаването му;
3. събира и анализира информация и извършва проверки за установяване на нарушения, прояви на корупция и неефективна работа на администрацията;
4. следи за спазването на законите, подзаконовите и вътрешноведомствените актове за организацията на работата от служителите на администрацията;
5. може да предлага образуване на дисциплинарно производство при констатирани нарушения на служебните задължения, както и на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;
6. извършва проверка на сигналите срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от администрацията;
7. осъществява контрол и извършва проверки по Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси;
8. съставя актове за установяване на административни нарушения при констатирани нарушения от страна на служителите от администрацията, когато е предвидено в закон;
9. изпраща сигнали до органите на прокуратурата, когато при проверки установи данни за извършено престъпление;
10. прави предложения за нови или за изменение на вътрешноведомствени актове, регламентиращи организацията на работата и дейността на администрацията;
11. осъществява други функции във връзка с административния контрол, произтичащи от нормативни актове или възложени от органа на изпълнителната власт.
(5) Инспекторатът в министерството осъществява административен контрол върху дейността на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити.
(6) В администрациите, които не се обхващат от контрола по ал. 5, се създават инспекторати.
(7) Инспекторатът изпраща на Главния инспекторат ежегодно до 1 март доклад за извършените проверки по ал. 4 през предходната година.”
§ 3. В чл. 46а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2, т. 2 накрая се добавя „и взаимодействието им със специализираните контролни органи”.
2. Създава се нова т. 5:
„5. разработва и утвърждава Методика за оценка на корупционния риск;”.
3. Досегашната т. 5 става т. 6.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
§ 3. В чл. 46а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2:
а) създава се нова т. 2:
„2. предлага на министър-председателя за утвърждаване методология за анализ и оценка на ефективността на дейността на администрацията;”
б) досегашната т. 2 става т. 3 и в нея накрая се добавя „и взаимодействието им със специализираните контролни органи”;
в) досегашните т. 3 и 4 стават съответно т. 4 и 5;
г) създава се т. 6:
„6. разработва и утвърждава Методика за оценка на корупционния риск;”
д) досегашната т. 5 става т. 7.
2. Създава се ал. 3:
„(3) Главният инспекторат представя на министър- председателя ежегодно до 30 април обобщен доклад за извършените проверки, изготвен въз основа на докладите по чл. 46, ал. 7.”
§ 4. В чл. 46б:
1. В ал. 3 думите ”и служителите по чл. 46, ал. 5” се заличават.
2. В ал. 5 думите „или служителят по чл. 46, ал. 5” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В чл. 61 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „Министерството на държавната администрация и административната реформа” се заменят с „Към Министерския съвет”.
2. В ал. 4 думите „наредба на министъра на държавната администрация и административната реформа” се заменят с ”наредба, приета от Министерския съвет”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
§ 6. В чл. 62 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „министъра на държавната администрация и административната реформа” се заменят с „главния секретар на Министерския съвет”.
2. В ал. 2 думите „министърът на държавната администрация и административната реформа” се заменят с „министър-председателят”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
§ 6. В чл. 62 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 навсякъде думите „министъра на държавната администрация и административната реформа” се заменят с „главния секретар на Министерския съвет”.
2. В ал. 2 думите „Министърът на държавната администрация и административната реформа” се заменят с „Министър-председателят”.
§ 7. Параграф 10 от Преходните и заключителните разпоредби се изменя така:
„§ 10. Изпълнението на този закон се възлага на Министерския съвет.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7:
§ 7. В § 10 от преходните и заключителните разпоредби думите „министъра на държавната администрация и административната реформа” се заменят с „Министерския съвет”.
ПРЕХОДНА РАЗПОРЕДБА
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието:
„ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ”
§ 8. Действащата наредба по чл. 61, ал. 4, доколкото не противоречи на този закон, се прилага до приемането на нова наредба от Министерския съвет.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8:
§ 8. До приемането на нова наредба по чл. 61, ал. 4 се прилага действащата наредба, доколкото не противоречи на този закон.
Комисията предлага да се създаде § 9:
§ 9. В срок до три месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет приема наредбата по чл. 61, ал. 4.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
Искра Фидосова