КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
04/11/2010
Доклад от заседание на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. №: 053-03-176/09.11.2010 г.
ОТНОСНО: Законопроект за горите, № 002-01-89, внесен от Министерски съвет на 11.10.2010 г.
На свое заседание, проведено на 4 ноември 2010 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за горите, № 002-01-89, внесен от Министерски съвет на 11.10.2010 г.
На заседанието присъстваха: г-н Георги Костов – заместник – министър на земеделието и храните , представители на Изпълнителна агенция по горите - г-н Красимир Каменов – заместник – изпълнителен директор, г-жа Магдалена Дакова – началник отдел на Дирекция „Правни дейности” и г-н Тони Кръстев – директор на Дирекция „ Горска политика и финансова дейност”.
От името на вносителя законопроектът беше представен от г-н Георги Костов, който изтъкна че действащият Закон за горите към настоящия момент не отговаря на новите реалности, в които се намира страната.
Предложеният нов закон е насочен към осигуряване на устойчиво и конкурентоспособно развитие на горския сектор в съответствие с принципите за многофункционално стопанисване на горите, и е основна цел в приетата през 2009 г. Програма на правителството за европейско развитие на България.
В законопроекта са дефинирани предмета и целите на закона, както и някои понятия.
Устойчивото развитие на горските територии е защитено чрез три нива на горско планиране - национално, областно и местно, отразени съответно в Национална стратегия за развитие на горския сектор, в стратегически план, областни планове за развитие на горските територии и горскостопански планове и програми.
Ограничена е възможността за продажба на горски територии – частна държавна собственост. Същата се допуска само за прекратяване на съсобственост върху горски територии между държавата и трети лица, както и когато с влязъл в сила общ устройствен план е предвидена промяна на предназначението на горската територия.
Стеснена е възможността за извършване на разпоредителни сделки, водещи до намаляване площта на горските територии, за сметка на предоставянето им под наем, аренда, учредяване право на строеж без промяна на предназначението, сервитути и право на ползване.
Въведена е забрана за промяна на предназначението и извършване на строителство в имоти, придобити чрез замяна от държавата.
В законопроекта са регламентирани правилата за достъп до горите, като е запазен е принципът за свободен достъп на гражданите до горите и е забранено ограждането на горските имоти по начин, който възпрепятства свободното движение на хора, дивеч и води. Нов момент е ограничаването на движението по горски пътища на пътни превозни средства, които не извършват горскостопански, ловностопански и селскостопански дейности, както и движението на мотоциклети, АТВ и друга високопроходима техника извън специално обозначени за тази цел пътища и трасета.
Строителство в горските територии се допуска само за обекти, свързани непосредствено с управлението и стопанисването на горите и дивеча, и за които не е необходимо промяна на предназначението на горските територии.
Законопроектът определя структурата и функциите на държавната горска администрация в лицето на Изпълнителната агенция по горите и нейните структури - регионалните дирекции по горите и специализираните териториални звена, които ще осъществяват само контролни функции върху всички собственици на горски територии и се премахва възможността им да участват пряко и косвено в управлението на държавните предприятия.
За управление на горските територии - държавна собственост, със законопроекта се създават държавни предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, които имат двустепенна структура – централно управление и териториални поделения.
Въведени са редица защитни разпоредби с цел запазване на държавното имущество и държавната собственост – забрана за предприятията да извършват разпоредителни сделки с горски територии; да осъществяват ипотеки и залози върху тях; да създават търговски дружества, както и да участват в тях; забрана за откриване на производство по несъстоятелност и за приватизация.
За първи път в законопроекта се регламентират правила за управление на горските територии – общинска собственост.
Ново положение в законопроекта е регламентирането на горски сдружения като обединения на собственици на горски територии с цел съвместно стопанисване и управление на имотите им. Държавата стимулира създаването на такива сдружения, като се цели подобряване стопанисването на горските територии и да се преодолее неудобството на ограничената площ и разпокъсаност на горските имоти – частна собственост.
Нов момент в законопроекта е прехвърлянето на правомощия и отговорности по опазване на горите на техните собственици.
В Закона за горите за първи път се регламентира статутът на браншовите организации в горския сектор, като се уреждат по съвременен начин отношенията между бизнеса и администрацията. Предвидена е възможност държавата и общините с решение на Министерския съвет, съответно с решение на общинския съвет, да могат да възлагат на националните браншови организации изпълнението на свои функции.
Нов момент е и въвеждането в законопроекта на изисквания за образование и квалификация за лицата, извършващи дейности в горите. Задължения за координация и контрол по провеждане на професионалното обучение в областта на горското стопанство са вменени на Изпълнителна агенция по горите.
Обществените екосистемни ползи от горските територии се регламентират за първи път в Закона за горите - защита от ерозия на почвата, от лавини и наводнения; обезпечаване качеството на водата и водоснабдяване; поддържане на биологичното разнообразие; екраниране, поглъщане на шум и замърсители, поддържане на микроклимат; осигуряване на социални, образователни, научни и рекреационни ползи за обществото, включително туризъм; поддържане на традиционния ландшафт; защита на природното и културното наследство; защита на инфраструктурни обекти и съоръжения; забавяне промените на климата.
В административно – наказателните разпоредби, съставите на нарушенията са формулирани по-общо с цел обхващане на по-голям брой деяния и размерът на предвидените санкции е съобразен с тежестта на нарушенията.
Регламентиран е редът за довършване на започнали, но недовършени по досегашния закон процедури.
В предложеният проект не е предвидено приемане на правилник за прилагане на закона, а специалните изисквания за извършване на дейности в горските територии ще се регламентират в наредби, като с цел осигуряване на технологично време за подготовка на подзаконовата нормативна уредба се предвижда Законът за горите да влезе в сила от 1 януари 2011 г.
В дискусията взеха участие народните представители Емил Радев, Анастас Анастасов, Янаки Стоилов, Искра Фидосова, Ивайло Тошев, Димитър Лазаров, Фани Христовя и Юлиана Колева.
В дискусията се поставиха принципни правни въпроси, които се изразяват в следното:
- предвиденото в чл. 148 ограничение за пътни превозни средства, имащи възможност да се движат по горските пътища само във връзка с горскостопански, селскостопански и ловностопански дейности да се въведе за тежкотоварни автомобили и специализирана техника, като разпоредбата да бъде прецизирана и да се вземе в предвид и факта, предвиденото разрешение да не се изисква за собствениците на имоти в горските територии; как ще се осъществява искането и разрешението за движение по горските пътища– еднократно, за шест месеца, за три месеца, или пък за една година;
- как ще се осъществи защитата на горските масиви, останали извън горските територии;
- в предвиденият законодателен подход към държавните горски и ловни стопанства по приложение № 2 от Закона за лова и опазване на дивеча (§ 10 и сл. от преходните и заключителните разподеби) се предлага сега съществуващите да се закриват без ликвидация и да се влеят в определените с приложение № 1 структури, като техни териториални поделения, а се споменава и , че териториалните поделения на държавните предприятия са правоприемници на съответните прекратени без ликвидация държавни предприятия. Така предвидените способи в законопроекта са взаимноизключващи се;
- предвижда се държавните ловни стопанства, създадени със Закона за лова и опазване на дивеча, ще преминат към държавните предприятия по Закона за горите, но те са 6 на брой, а ловните стопанства 37 на брой. Постави се въпроса кой ще определи кое ловно стопанство към кое държавно предприятие по Закона за горите ще премине;
- недостатък на законопроекта е „неглижирането” на правната уредба за горска територия – общинска собственост. По отношение на горската територия – държавна собственост всички възможни хипотези са развити много подробно, но за общинската собственост не е така.
- в § 3 от преходните и заключителните разпоредби е предвидена процедура, с която се уреждат правните последици от извършените замени, като се забранява промяната на предназначението на поземлените имоти в горски територии, предмет на замяната, които се намират в защитени територии, попадат в Натура 2000 или в зона „А” и „Б” по Закона за Черноморското крайбрежие. На 3 септември 2009 г. Народното събрание прие решение за спиране на изключването при промяна на предназначението на гори и земи от горския фонд, придобити от физически и юридически лица, с изключение на общините, чрез замяна с гори и земи от горския фонд - частна държавна собственост; Ако има заварени случаи и започнали процедури от общините, след наложеният мораториум, да се предвиди преходна разпоредба за тях;
- различния подход при уреждането на държавната и общинската горска територия, като всички такси, съгласно чл. 63, ал. 6 следва да се урежда с наредба на Министерския съвет и да отиват в полза на държавата, би следвало ако някои от тези територии са общинска собственост да бъде предвидена възможността таксите да бъдат в полза на общините;
- конкретизация на административно-наказателните разпоредби, тъй като се предлага наказание за други нарушения на този закон и на подзаконовите актове по прилагането му и на разпореждания и предписания, основани на тях и предложението за санкция относно нарушение на разпореждане и предписание, което не е публикувано е пресилено;
- прецизиране на процедурата за учредяване на ограничени вещни права, тъй като в чл. 56, ал. 1, се предвижда заявлението да е комплектувано с редица документи и в т. 4 се визира влязъл в сила административен акт, издаден по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда и/или по реда на Закона за биологичното разнообразие или становище на компетентния орган по околна среда, което изискване не става ясно дали е кумулативно или алтернативно;
- учредяването на ограничени вещни права, както и управлението на имотите – отдаването под наем на горски територии, които представляват държавна и общинска собственост, съдържат твърде много изключения от общия режим на разпореждане и управление без търг;
- дефиниране на понятията „горска територия” и „земеделска територия”.
След проведеното обсъждане и гласуване, Комисията по правни въпроси, с 14 гласа „за”, 0 гласа „против” и 2 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за горите, № 002-01-89, внесен от Министерски съвет на 11.10.2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА