Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
11/11/2010 първо гласуване

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 053-03-177/12.11.2010 г.
    ОТНОСНО: Проект на Изборен кодекс, № 054-01-87, внесен от Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 04.11.2010 г.

    На свое заседание, проведено на 11 ноември 2010 г., Комисията по правни въпроси обсъди проект на Изборен кодекс, № 054-01-87, внесен от Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 04.11.2010 г.
    На заседанието присъстваха представители на Института за развитие на публичната среда - г - жа Антоанета Цонева и г-н Асен Генов, от ПП „Зелените” – г - н Христо Генев, г-жа Златина Станкова, г-н Тони Стоев и
    г-жа Офелия Георгиева.
    Проектът беше представен от народния представител г-жа Искра Фидосова.
    Като основа за изработването на внесения проект на Изборен кодекс е ползван изготвения проект от Временната комисия, която беше създадена с решение на Народното събрание от 11 февруари 2010 г.
    С предложеният проект на Изборен кодекс, вносителите целят ограничаване манипулирането на изборите при спазване на демократичните принципи на провеждането им, като кодексът е ясен политически знак за волята на управляващата партия да изпълни предизборния си ангажимент към избирателите в областта на изборното законодателство. Изборният кодекс кодифицира изборното законодателство, състои се от 15 глави, с отделни раздели, както и от допълнителни, преходни и заключителни разпоредби
    Определя вида на изборната система при произвеждането на различните видове избори по нов начин. Предлага се изборите за народни представители да се провеждат по пропорционалната изборна система, с кандидатски листи на регистрирани в многомандатни изборни райони партии и коалиции с преференциално гласуване и на независими кандидати. Изборите за президент и вицепрезидент на РБ да се провеждат по мажоритарната изборна система. Изборите за членове на Европейския парламент да се провеждат по пропорционалната изборна система, с участие на национални кандидатски листи с преференциално гласуване и на независими кандидати. Изборите за органи на местната власт да се провеждат както следва: за кметове – по мажоритарната изборна система , а за общински съветници – по пропорционална изборна система, без преференциално гласуване. Преференциалният праг при изборите за народни представители и членове на Европейския парламент е различен, поради спецификата на техниката за гласуване и разпределяне в различни изборни райони, като се предлага този праг за националния парламент да е 20 на сто, за Европейски парламент – 10 на сто. При изборите за общински съветници не се предлага въвеждането на преференциален праг, тъй като наличието на такъв праг, дори и много висок, би могло да доведе до сериозни изкривявания на изборните резултати, да стимулира купуването на гласове и създаването на сериозни проблеми вътре между самите кандидати в листата на съответната партия или коалиция.
    Уредени са изискванията за упражняване на активното и пасивното избирателно право, като са спазени принципите за всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване, чиито механизми и модели са доказани във времето.
    Предвижда се изменение на нормативна уредба при изборите за местни органи на властта, като при тях се изисква уседналост при упражняване както на активното, така и на пасивното избирателно право, в продължение най-малко на 12 месеца в съответното населено място. Създаденото в преходните и заключителни разпоредби изключение за предстоящите местни избори през 2011 г., когато уседналостта е 10 месеца, се дължи на стремежа да не се нарушават правата на гражданите и възможностите да участват в изборите с оглед времето от евентуалното приемане на кодекса до провеждането им. Въведено е и правото на граждани на страни - членки на ЕС да участват в местните избори при спазване на принципа за уседналост и общите условия.
    Спазването на принципа за уседналост ограничава утвърдената през годините порочна практика за недобросъвестно упражняване на избирателни права в личен или партиен, но не в обществен интерес. Този принцип е познат в законодателствата на европейските държави и правоприлагащите органи на ЕС имат непротиворечиви позитивни решения в полза на съществуването му.
    Възприет е еднакъв принцип за формиране на органите, произвеждащи изборите – ЦИК, РИК, ОИК и СИК. Запазват се правилата за попълване на персоналните състави на всички видове комисии. Предлага се да се създаде една централна избирателна комисия за всички видове избори с мандат 5 години. За членовете на РИК и ОИК се предвиждат да бъдат назначавани лица с висше образование; за членове на СИК ще се назначават лица, които отговарят на условията и владеят български език;за председател и секретар на ЦИК, РИК и ОИК ще се назначават лица с юридическо образование.
    По-активно включване в националните избори на българските граждани, живеещи извън територията на страната, налага въвеждане на подробни правила за формирането на съответните изборни органи извън страната, както и за усъвършенстване на правилата за гласуване в чужбина.
    Новост е създаването на подвижни секционни избирателни комисии за гласуване при всички видове избори с подвижна избирателна урна, като се създаде възможност гражданите с тежки заболявания и двигателни увреждания, да упражнят правото си на глас чрез подвижни урни.
    В предвидените правила за съставяне и обявяване на избирателните списъци съдържат отклонения от досегашните дотолкова, доколкото обективните условия и променените разпоредби за организация и провеждане на изборите налагат това.
    Предвидени са и подробни правила за изготвяне и обявяване на списъците на българските граждани, заявили желание за гласуване в чужбина. За първи път подробно е регламентирана дистанционна електронна заявка за гласуване от български гражданин, находящ се в чужбина. Особен подход е възприет и относно изискването избирателните списъци в лечебни и здравни заведения и в местата за лишаване от свобода да се подписват от съответните ръководители, така както това се извършва от кмета и секретаря в общините. Идеята е тези ръководители да носят административна отговорност за спазване на изискванията за изготвяне и обявяване на списъците.
    За по-голяма публичност и улесняване на избирателите избирателните списъци ще се публикуват и на страниците на ГРАО и общинските администрации в интернет. Това ще осигурява възможност всеки избирател чрез съответната интернет страница да може да прави справка в избирателния списък по ЕГН, а за гражданите на други държави – членки на ЕС, живеещи в страната – по личен номер.
    Новото при реда и начина на формиране на избирателните секции и отговорностите на различните органи при образуването им, е засиленият контрол за спазване на изборното законодателство в тази насока както при образуване на секции в страната, така и извън нея. Образуването на избирателни секции извън страната се съобразява както с националното ни изборно законодателство, така и със законодателството на приемащата държава.
    Предвидени са сериозен пакет от мерки срещу купуването на гласове и достатъчни гаранции срещу контролирания вот.
    Въведена е забрана едно лице да не може да бъде придружител на повече от двама избиратели с трайни увреждания.
    С кодексът се въвежда допълнителен документ към изборните книжа - списък за допълнително вписване на придружителите, който е приложение към избирателния списък. Придружителите ще се вписват и в графа „Забележки” в избирателния списък.
    Удостоверения за гласуване на друго място ще бъдат издавани само на лицата, служебно заети в произвеждането на изборите, като е предвидено изключение при произвеждането на изборите през 2011г.
    Предвиден е нов подход за регистрацията на политическите субекти за участие във всички видове избори: двустепенна система за регистрация, чрез първоначална регистрация на партиите и допустима последваща регистрация на коалиции само от вече регистрираните партии. Така обществото ще има гаранции, че в изборите ще участват само партии, отговарящи на всички изисквания на Закона за политическите партии.
    Предвидените срокове за регистрация за участие в изборите са съобразени със сроковете за насрочване на изборите.
    Новост в изискванията при регистрацията на партиите при всички видове избори е условието да представят извлечение от устава и удостоверение от съда за проверка на спазването на изискванията на чл. 19а от Закона за политическите партии.
    Броят на застъпниците на един кандидат или една кандидатска листа в една избирателна секция не може да надвишава двама - това е брой, достатъчен да гарантира охрана на правата на кандидатите и да възпрепятства превръщането на застъпниците в платени избиратели на въпросния кандидат или кандидатска листа.
    Има подробно разписана процедура за регистрация на инициативни комитети и независими кандидати.
    Подробно е уредена и процедурата за последващите действия при отмяна на отказ за регистрация.
    Преди регистрацията за участие в изборите за народни представители, членове на Европейския парламент и президент и вицепрезидент партиите внасят безлихвен депозит в размер на 10 000 лева.
    Новост в проекта и с цел ограничаване на спекулациите пред избирателите партийни кандидати да се представят за независими, е предвидено независимите кандидати за всички видове избори да не могат да участват в кандидатски листи на партии и коалиции, като кандидатите за кметове и общински съветници могат да бъдат предложени за регистриране само от една партия, коалиция или инициативен комитет и само в един изборен район. Кандидат за народен представител може да бъде предложен за регистриране само от една партия или коалиция най-много в два многомандатни изборни района.
    По нов начин е уреден имунитетът на кандидатите в периода на провеждане на изборите. Същите не могат да бъдат задържани и привличани като обвиняеми от момента на тяхната регистрация, освен в случаите на заварено тежко престъпление, но това правило не се прилага , когато регистрираните кандидати са били задържани или привлечени като обвиняеми преди датата на регистрацията. Този имунитет не важи за застъпниците, каквото беше правилото досега.
    Подробно е уредено провеждането на предизборната кампания и финансирането на политическите субекти.
    За повече прозрачност, контрол и информация за произхода на финансирането на предизборните кампании е предвидено приходните и разходните операции на стойност над 5 000 лв. да се извършват само по банков път. А партиите, коалициите и инициативните комитети се задължават да поддържат публични регистри за дарителите на средства за предизборните кампании.
    С оглед ограничаване на контролирания вот се предвиждат:
    - изисквания към вида на хартията, формата и съдържанието на бюлетините;
    - предвидени са технически изисквания към устройството на модулната кутия, съдържаща бюлетините за гласуване при избори за народни представители и членове на Европейския парламент;
    - предвидено е при попълването на бюлетините е изискването знакът за гласуване да е само „Х”, вместо допустимите досега всякакви знаци и той да е положен със син цвят;
    - при представяне на решение на ТЕЛК (НЕЛК), удостоверяващ увреждането на избирателя се допуска гласуването да се извърши с помощта на придружител, посочен от избирателя;
    - ограничава се възможността едно лице да може да бъде придружител на не повече от двама избиратели, което се вписва в допълнителен списък и др.
    - премахване на удостоверенията за гласуване на друго място, с изключение на служебно заетите лица в комисиите;
    - предвидени са административно – наказателни разпоредби за контролирания вот.
    Подробно са разписани текстове за действителни и недействителни бюлетини.
    С проекта се предлага въвеждане на ескпериментално електронно гласуване чрез интернет и изясняване на основната част от правилата. Ще се извършва на специално подготвена интернет страница на ЦИК, преди гласуването с хартиени бюлетини. В гласуването могат да вземат участие само избирателите, които предварително са заявили желание и са се регистрирали. След регистрацията избирателят получава парола за гласуване, като начинът на получаването й ще се определи от ЦИК. Гласоподавателят ще се идентифицира по начин, който позволява уникалното му разпознаване, което е подробно разписано в § 10 от Преходните и заключителни разпоредби.
    При произвеждане на изборите за общински съветници и кметове през 2011 г. се създава експериментално преброителна комисия, която да извърши преброяването на гласовете, подадени за съответните видове избори на територията на една община с население до 20 000 избиратели. Общината, в която се извършва преброяването на гласовете от преброителна комисия, се определя чрез жребий от Централната избирателна комисия не по-късно от 60 дни преди изборния ден.
    За първи път се предвижда отделна глава за оспорване на резултатите от изборите. В правилата за оспорване на изборните резултати се съдържа нова възможност, елиминираща случаите на безсмислено анулиране на изборните резултати при констатиране на техническа грешка или грешка в пресмятането, като споровете за законност на избора за общински съветници и кметове се отнасят пред съответен административен съд. В тези случаи съдът ще отмени решението и ще върне книжата на съответната избирателна комисия за отразяване в тях на действителните резултати, а няма да обявява избора за недействителен.
    С цел създаване на гаранции за недопускане подмяна на изборните резултати, подробно е регламентирано и приключването на изборния ден, преброяване на гласовете, обявяване на резултатите, предаване на протоколите от избирателните комисии, действията на избирателните комисии при констатиране на сгрешени данни в протоколите, създаване на база данни за резултатите от гласуването и съхраняване на изборните книжа. Определен е математическият метод, по който се изчисляват резултатите от гласуването при пропорционалната система.
    Изчерпателно са уредени хипотези за провеждането на частични и нови избори.
    В предложеният проект на Изборен кодекс се съдържат административно наказателни разпоредби, като се формулирани състави на административни нарушения, отличаващи се с по-висока степен на обществена опасност от останалите по този законопроект; предвиден е и общ текст за останалите нарушения, които не са посочени в отделни състави.
    В допълнителните разпоредби се съдържат дефиниции на понятията, които се използват в проекта, както и отклонения от общите разпоредби при едновременното провеждане на няколко вида избори.
    В преходните и заключителни разпоредби се предвижда, че изборите през 2011 г. ще се произведат на една и съща дата и са въведени особени разпоредби във връзка със сроковете за насрочване и за уседналост; както и за работата на избирателните комисии.
    Предлагат се и промени в други закони, като предвидените изменения в Закона за местното самоуправление и местната администрация са насочени срещу т.нар. политическо номадство в общинските съвети, според които напусналите или изключени от група общински съветници не могат да образуват нови групи , нито да бъдат приети за членове на други групи, а остават независими и губят мястото си в комисиите като представители на напуснатата група и други изборни длъжности в общинския съвет.
    Предлага се намаляване броя на общинските съветници в общинските съвети, а също и ограничение в броя на заместниците на кмета, които могат да бъдат назначавани, като критерий е броят на населението в общината.
    Предвижда се и промяна в начина на избиране на кметовете на райони в Столична община и градовете с районно деление, съображение за което е, че кметовете на райони не следва да водят политика, различна от тази на кмета на общината и са част от неговия управленски екип. Поради това, съответният общински съвет избира кметовете на райони по предложение на кмета.
    Предлага се изменение в Закона за административно-териториалното устройство на Република България, като се завишава критерия за провеждане на пряк избор в населените места чрез предложението избори за кмет да се провеждат в населени места над 500 души население. Така мажоритарно избран кмет ще имат онези населени места, в които работата на кмета не е само и единствено функция от общинската администрация, а могат да водят, макар и частична и оскъдна самостоятелна политика.
    В постъпилите становища от Министерство на външните работи, Министерство на регионалната политика и благоустройството и Министерството на труда и социалната политика се изказва принципна подкрепа на проекта на Изборен кодекс, с който се уеднаквяват и стабилизират правилата, по които се провеждат различните видове избори и ще се гарантира максимално противодействие срещу нарушенията без да се накърнят избирателните права на българските граждани.
    В последвалата дискусия взеха участие народните представители г-н Четин Казак, г-жа Мая Манолова, г-н Тодор Димитров, г-жа Екатерина Михайлова, г-н Янаки Стоилов, г-н Димитър Лазаров, г-н Митхат Метин, г-н Михаил Миков и г-н Петър Хлебаров.
    Г-н Казак изложи позицията на ПГ на ДПС във връзка с внесения проект на Изборен кодекс, като заяви, че няма да бъде подкрепен от неговата парламентарна група. Бе изказано становище, че въведеният принцип за уседналост, ограничава активното избирателно право и противоречи на Конституцията. Ограничават се конституционни права на гражданите да гласуват за определен вид избори, каквито са и местните. В Изборният кодекс има и други проблемни норми като дискриминационното отношение към българските граждани, които се намират извън територията на страната. Предложено бе, във връзка с имунитета на кандидатите да се предвиди допълнителен текст за минимален срок от три месеца преди датата на регистрацията, регистрираните кандидати да не могат да бъдат задържани и привличани като обвиняеми освен в случаите на заварено тежко престъпление. За отбелязването в бюлетините със знак „Х”, г-н Казак заяви, че това е сигурна гаранция за огромен брой недействителни бюлетини.
    Г-жа Мая Манолова изрази принципно несъгласие по проекта на кодекса. Бе заявено, че в кодекса не се въвеждат нови моменти и не се постигат заявените цели. Изказа категорично несъгласието си по отношение на двустепенната регистрация на партиите и коалициите от партии. Заявено бе, че не са ясни аргументите против избора на районни кметове и кметовете на малките населени места. Възрази срещу структутирането на СИК в чужбина. Възрази срещу използването на един знак в бюлетините, както и срещу предложените промени, по отношение на подписките за участие на независими кандидати .
    Г-жа Екатерина Михайлова изтъкна като положителни моменти създаването на Изборния кодекс, уредбата на технически въпроси в него, които ЦИК уреждаше до сега като заяви, че това предполага трайност и предвидимост, изказа подкрепата си относно въвеждането на принципа за уседналост. Изказа възражения относно премахването на избора на районните кметове и двустепенния режим на регистрация на партиите и коалициите от партии. Заявено бе, че не са предвидени мерки срещи бизнес сдруженията при местните избори, че не приемат експерименталното електронно гласуване и пилотното въвеждане на регионалните преброителни центрове и предлага те да важат за всички. Заявена бе позицията на парламентарната група на Синята коалиция за разкриване на избирателни секции в чужбина само в дипломатическите и консулските представителства. Не се предвижда окрупняване на избирателните райони и това води до тази 20% преференция за народните представители. Много от старите положения се запазват. Заявено бе, че не са предвидени мерки срещи бизнес сдруженията при местните избори, че не приемат експерименталното електронно гласуване и пилотното въвеждане на регионалните преброителни центрове. Заявена бе позицията на парламентарната група на Синята коалиция за разкриване на избирателни секции в чужбина само в дипломатическите и консулските представителства. Не се предвижда окрупняване на избирателните райони и това води до тази 20% преференция за народните представители. Много от старите положения се запазват. Бе изказано несъгласие и по отношение на запазването имунитета на кандидатите, няма постоянно действаща администрация и това че ЦИК е с мандат 5 години не я прави постоянна. Възрази срущу намаляване броя на общинските съветници.
    Г-н Янаки Стоилов постави въпрос дали се предвижда изпращане на Изборния кодекс на Венецианската комисия за консултация.
    Г-н Димитър Лазаров заяви, че в проекта на Изборен кодекс са предвидени административнонаказателни санкции за отделни видове нарушения.
    Г-н Петър Хлебаров заяви, че парламентарната група на партия Атака ще подкрепи проекта на Изборен кодекс и ще направи необходимите предложения за промени между първо и второ четене. Подчерта отново последователната позиция на партия Атака по отношение на принципа за уседналост.
    След проведеното обсъждане и гласуване, Комисията по правни въпроси, с 15 гласа „за”, гласа 9 „против” и 0 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Проект на Изборен кодекс, № 054-01-87, внесен от Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 04.11.2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума