Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
18/11/2010

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. №: 053-03-186/22.11.2010 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и разкриване конфликт на интереси, № 002 – 01 – 48, внесен от Министерски съвет на 2 юни 2010 г., приет на първо гласуване на 17 септември 2010 г.


    Проект!
    ІІ гласуване

    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси
    (обн., ДВ, бр. 94 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 10, 26 и 101 от 2009 г., бр. 62 от 2010 г.)
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. Наименованието на закона се изменя така:
    „Закон за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    § 1 - да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. Член 1 се изменя така:
    „Чл. 1. Този закон определя правилата за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси на лица, заемащи публични длъжности.”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    § 2 - да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    „§ 2. В чл. 1 думата „разкриване” се заменя с „установяване”.

    § 3. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Частен е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение.”
    2. В ал. 3 след думите „за работа” се добавя „пост”.

    Предложение на нар. пр. Тодор Димитров и Ивайло Тошев:
    В § 3, т. 2 думата „пост” да се замени с „длъжност”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    „§ 3. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думите „Частен интерес е всяка” се заменят с „Частен е всеки интерес, който води до”.
    2. В ал. 3 след думата „работа” се добавя „длъжност”.

    § 4. В чл. 3 т. 25 се изменя така:
    „25. служителите в администрацията на президента, на органите на законодателната, изпълнителната и съдебната власт, служителите в местната администрация, служителите в администрацията на органи, създадени със закон, с изключение на служителите, които заемат технически длъжности.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

    § 5. В чл. 4, ал. 1 след думите „задълженията си” се добавя „в интерес на обществото”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.

    § 6. В чл. 14 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Лицето по ал. 1 може да прави промени в декларираните обстоятелства в срок до един месец от подаването на декларацията по ал. 1, когато трябва да се отстранят непълноти или допуснати грешки.”

    Предложение на нар. пр. Волен Сидеров и гр. нар. пр.:
    В чл. 14 се правят следните изменения:
    1. В чл. 14, ал. 1 от ЗПРКИ израза „подава декларацията по чл. 12, т.2 в 7-дневен срок от избирането или назначаването му" да се
    промени на „подава декларацията по чл. 12, т. 2 в 30-дневен срок
    от избирането или назначаването му".
    Окончателната редакция на ал. 1 добива следния вид: „Лице, заемащо публична длъжност, подава декларацията по чл. 12, т. 2 в 30-дневен срок от избирането или назначаването му".
    2. Чл. 14, ал. 3 от ЗПРКИ се променя и придобива следната редакция: „При промяна на заеманата длъжност от лице, което остава като задължено лице по чл. 3, не се подава декларация по ал. 1".
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    § 6, в чл. 14, ал. 1 израза „подава декларацията по чл. 12, т. 2 в 7-дневен срок от избирането или назначаването му” да се промени на „подава декларацията по чл. 12, т. 2 в 30 – дневен срок от избирането или назначаването му”.
    Окончателната редакция на ал. 1 добива следния вид: „Лице, заемащо публична длъжност, подава декларацията по чл. 12, т. 2 в 30-дневен срок от избирането или назначаването му".
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
    „§ 6. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 в текста преди т. 1 думите „7-дневен” се заменят с „30-дневен”.
    2. В ал. 2 накрая се добавя „когато трябва да се отстранят непълноти или допуснати грешки.”
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) При промяна на заеманата длъжност от лице, което остава като задължено лице по чл. 3, не се подава декларация по ал. 1.”

    § 7. В глава трета се създава чл. 18а:
    „Чл. 18а. (1) Контрол за изпълнение на задълженията по чл. 12,
    чл. 13, ал. 2 и чл. 16, ал. 2 се осъществява от съответните комисии по чл. 25,
    ал. 2, т. 1 и 3 и от органите по избора или назначаването.
    (2) При неизпълнение на задълженията, посочени в ал. 1, комисиите по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 и органите по избора или назначаването изпращат сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси за издаване на наказателно постановление по реда на чл. 43.”

    Предложение на нар. пр. Тодор Димитров и Ивайло Тошев:
    В § 7, в чл. 18а, ал. 1 думите «Контрол за изпълнение на задълженията по чл. 12, чл. 13, ал. 2 и чл. 16, ал. 2” да се заменят с „Контролът за изпълнение на задълженията чл. 12- 16”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7:
    § 7. В глава трета се създава чл. 18а:
    „Чл. 18а. (1) Контролът за изпълнение на задълженията чл. 12-16 се осъществява от съответните комисии по чл. 25,
    ал. 2, т. 1 и 3 и от органите по избора или назначаването.
    (2) При неизпълнение на задълженията, посочени в ал. 1, комисиите по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 и органите по избора или назначаването изпращат сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси за издаване на наказателно постановление по реда на чл. 43.”

    § 8. Член 19 се изменя така:
    „Чл. 19. (1) Лице, заемащо публична длъжност, е длъжно да се отстрани от изпълнение на правомощията си или на задължение по служба, когато е налице частен интерес по конкретен повод.
    (2) При съмнение за конфликт на интереси лицето, заемащо публична длъжност, писмено заявява пред органа по избора или назначаването или пред съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 съответното обстоятелство.
    (3) В тридневен срок от отстраняването лицето, заемащо публична длъжност, може да поиска от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси да установи налице ли е конфликт на интереси.
    (4) Алинеи 1 и 3 не се прилагат за лица, заемащи публични длъжности, когато в специален закон е предвидено друго.”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    § 8 - в ал. 1 думата „отстрани" да се замени с „оттегли".
    - в ал. 2 думите „писмено заявява" да се заменят с думите „подава декларация по чл. 12, т. 4".
    - ал. 3 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението по ал. 2 и го подкрепя по принцип в останалата част.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8:
    § 8. Член 19 се изменя така:
    „Чл. 19. (1) Лице, заемащо публична длъжност, е длъжно само да се отстрани от изпълнение на правомощията си или на задължение по служба, когато по конкретен повод е налице частен интерес.
    (2) При съмнение за конфликт на интереси лицето, заемащо публична длъжност, може чрез органа по избора или назначаването или съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 да поиска от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси да установи налице ли е конфликт на интереси.
    (3) Алинеи 1 и 2 не се прилагат за лица, заемащи публични длъжности, когато в специален закон е предвидено друго.”

    § 9. Член 20 се изменя така:
    „Чл. 20. (1) Лице, заемащо публична длъжност, може да бъде отстранено по конкретен повод от изпълнение на правомощията му или на задължение по служба и от органа по избора или назначаването, ако той смята, че е налице частен интерес. В тридневен срок отстраненото лице може да оспори отстраняването пред Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, която да установи налице ли е конфликт на интереси.
    (2) Когато държавен орган, орган на местното самоуправление или друг орган обсъжда и решава въпрос, по който негов член е декларирал частен интерес, последният не участва в обсъждането и гласуването. В тези случаи решенията се приемат с предвиденото мнозинство от членовете на органа, като се изключи лицето, за което е налице конфликт на интереси.
    (3) Алинеи 1 и 2 не се прилагат за лица, заемащи публични длъжности, когато в специален закон е предвидено друго.”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    § 9 - в чл. 20, ал. 1, изречение първо след израза „или на
    задължение по служба" да се добави „с писмен акт".
    В чл. 20, ал. 1 се добавя ново изречение трето със следното съдържание: „Комисията се произнася в двуседмичен срок".
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9:
    § 9. Член 20 се изменя така:
    „Чл. 20. (1) Лице, заемащо публична длъжност, може да бъде отстранено по конкретен повод от изпълнение на правомощията му или на задължение по служба с писмен акт и от органа по избора или назначаването, ако то е декларирало частен интерес. В тридневен срок отстраненото лице може да оспори отстраняването пред Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, която да установи налице ли е конфликт на интереси. Комисията се произнася в 14-дневен срок.
    (2) Когато държавен орган, орган на местното самоуправление или друг орган обсъжда и решава въпрос, по който негов член е декларирал частен интерес, последният не участва в обсъждането и гласуването. В тези случаи решенията се приемат с предвиденото мнозинство от членовете на органа, като се изключи лицето, за което е налице конфликт на интереси.
    (3) Алинеи 1 и 2 не се прилагат за лица, заемащи публични длъжности, когато в специален закон е предвидено друго.”

    § 10. В глава пета се създава чл. 20а:
    „Чл. 20а. (1) Лице, което е заемало публична длъжност и е освободено от длъжността въз основа на влязъл в сила акт, с който е установен конфликт на интереси, няма право в продължение на една година от освобождаването да заема публична длъжност.
    (2) Забраната по ал. 1 не се отнася за длъжности, които се заемат въз основа на упражнено пряко избирателно право.”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    § 10 да отпадне. Систематичното място на този текст е в глава „Административнонаказателни разпоредби".
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10.

    § 11. Създава се глава пета „а”:
    „Глава пета „а”
    КОМИСИЯ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ И УСТАНОВЯВАНЕ НА КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ
    „Чл. 22а. (1) Конфликтът на интереси за лицата, заемащи публични длъжности, се установява от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, наричана по-нататък „комисията”, която е независим орган.
    (2) Комисията се състои от председател и четирима членове, които се избират и освобождават от Народното събрание с решение за срок
    5 години. Председателят и членовете на комисията могат да бъдат преизбрани само за още един последователен мандат.
    (3) Комисията е юридическо лице - първостепенен разпоредител с бюджетни кредити със седалище в София.
    (4) Комисията е постояннодействащ орган, който се подпомага от администрация.
    (5) Комисията осъществява дейността си въз основа на правилник за организацията и дейността. Правилникът се изготвя от комисията, одобрява се с решение от Народното събрание и се обнародва в "Държавен вестник".
    (6) Комисията представя в Народното събрание доклад за извършената дейност ежегодно до 31 март на следващата година.
    Чл. 22б. (1) Членове на комисията могат да бъдат само български граждани с постоянен адрес в страната, които се ползват с обществен авторитет и доверие, като председателят на комисията и двама от членовете трябва да имат висше юридическо образование.
    (2) Не може да бъде член на комисията лице, което е:
    1. осъждано за умишлено престъпление от общ характер, независимо от реабилитацията;
    2. на изборна длъжност в орган на държавна власт или в орган на местното самоуправление;
    3. член на политическа партия или коалиция и на синдикална организация;
    4. на изборна длъжност в ръководен или контролен орган на професионална или съсловна организация съгласно съдебното решение за регистрация;
    5. наето по трудово или служебно правоотношение;
    6. съпруг или се намира във фактическо съжителство, или е роднина по права линия без ограничения или по съребрена линия до четвърта степен включително и по сватовство до втора степен включително с друг член на комисията или с председателя;
    7. едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация.
    (3) Членовете на комисията освобождават заеманите от тях длъжности или прекратяват дейностите, несъвместими с изискванията на
    ал. 2, т. 2, 4, 5 и 7, в едномесечен срок от избирането им.
    Чл. 22в. (1) Правомощията на председателя или на член на комисията се прекратяват от Народното събрание преди изтичане на мандата им:
    1. по тяхно искане;
    2. при невъзможност да изпълняват задълженията си повече от
    6 месеца;
    3. когато са осъдени за умишлено престъпление от общ характер;
    4. при несъвместимост с изискванията на чл. 22б, ал. 2;
    5. при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси;
    6. при смърт.
    (2) При смърт или предсрочно прекратяване на пълномощията на председателя или на член на комисията Народното събрание в едномесечен срок избира нов член, който довършва мандата.
    Чл. 22г. (1) Предложения за членове на комисията могат да правят парламентарно представените политически партии и коалиции, народните представители, президентът на републиката, Министерският съвет и Висшият съдебен съвет.
    (2) Предложения за членове на комисията се внасят в Народното събрание, придружени от автобиография, свидетелство за съдимост, медицинско удостоверение, че не страда от психическо заболяване, и декларация за обстоятелствата и данните по чл. 22б, ал. 2, т. 2, 4, 5 и 7.
    (3) Предложенията се оттеглят, когато кандидатите не отговарят на изискванията на чл. 22б, ал. 2, т. 1, 3 и 6.
    (4) Народното събрание избира поименно председателя и членовете на комисията с мнозинство повече от половината от гласувалите народни представители.
    (5) Председателят и членовете на комисията имат всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с тяхното правно положение.
    (6) Членовете на комисията получават основно месечно възнаграждение, равно на три средномесечни работни заплати на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в обществения сектор съобразно данни на Националния статистически институт. Основното месечно възнаграждение се преизчислява всяко тримесечие, като се взема предвид средномесечната работна заплата за последния месец от предходното тримесечие.
    (7) Председателят на комисията получава месечно възнаграждение с 20 на сто по-високо от основното месечно възнаграждение по ал. 6.
    Чл. 22д. (1) Председателят представлява комисията, ръководи и организира дейността й, като:
    1. определя дневния ред и свиква заседанията;
    2. публикува решенията и докладите за дейността й на страницата на комисията в интернет;
    3. внася в Народното събрание годишния доклад за дейността на комисията;
    4. осъществява и други дейности съобразно задачите и функциите на комисията.
    (2) Когато председателят отсъства, той определя свой заместник от членовете на комисията.
    Чл. 22е. (1) Заседанията на комисията се свикват от председателя й по негова инициатива или по писмено искане на друг член на комисията.
    (2) Заседанията на комисията се провеждат при кворум повече от половината от всички членове. Решенията се вземат с мнозинство повече от половината от всички членове с явно гласуване.
    (3) За заседанията се води стенографски протокол, в който се отразяват разискванията и гласуването на всеки от членовете на комисията.
    (4) Комисията сътрудничи със сродни чуждестранни и международни институции.
    Чл. 22ж. (1) При изпълнение на своята дейност комисията изисква и получава информация от органите на държавна власт, органите на местното самоуправление, другите институции, както и от юридическите и физическите лица.
    (2) Органите и лицата по ал. 1 са длъжни в 14-дневен срок от получаване на искането да представят необходимата информация.
    (3) Достъпът на комисията до информационните масиви и регистри на органите на държавна власт и органите на местното самоуправление е безплатен.
    Чл. 22з. (1) Комисията води и поддържа:
    1. регистър на получените сигнали за конфликт на интереси и на издадените решения за установяване на конфликт на интереси;
    2. регистър на съставените актове за административни нарушения и издадените наказателни постановления.
    (2) В регистъра по ал. 1, т. 1 се описват пореден номер и дата на сигнала за конфликт на интереси, подателят на сигнала, кратко описание на сигнала, номер, дата и съдържание на решението.
    (3) В регистъра по ал. 1, т. 2 се описват датата и съдържанието на акта за установяване на нарушението, номерът и датата на издаденото наказателно постановление и описание на наложеното наказание.”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    Наименованието на комисията да стане „Комисия за конфликт на интереси"
    1. В чл. 22а, ал. 2 да се промени така:
    „(2) Комисията се състои от председател, зам. председател и трима членове, от които поне трима юристи. Председателят и един от членовете сеизбират от Народното събрание, министър-председателят назначава зам.-председател, а президентът назначава двама от членовете.
    2. Създава се нова ал. 3 на чл. 22а със следното съдържание:
    „(3) Мандатът на комисията е 5 години. Председателят, зам.-председателят и членовете на комисията могат да бъдат преизбирани само за още един последователен мандат."
    3.Досегашните алинеи 3, 4, 5 и 6 стават съответно 4, 5, 6 и 7.
    4. Ал. 6 (5) на чл. 22а да има следното съдържание:
    (6) ред. (5) „Комисията осъществява своята дейност въз основа на закона и на приетия от нея правилник за организацията и дейността, който се обнародва в „Държавен вестник".
    5. Чл. 22в, ал. 1 да има следното съдържание:
    „(1) Правомощията на председателя, зам.-председателя и членовете на комисията се прекратяват от органите, които са ги избрали респ. назначили преди изтичане на мандата им."
    6. Чл. 22в, ал. 2 да има следното съдържание:
    „(2) При смърт или предсрочно прекратяване на мандата, съответния орган избира респ. назначава в едномесечен срок друг член, който довършва мандата."
    7.В чл. 22г, ал. 1 - 4 да отпаднат, досегашните ал. 5, 6 и 7 стават съответно 1, 2 и 3.
    8. В чл. 22д, ал. 2 думите „той определя свой заместник от членовете на комисията" да отпаднат, като се заменят с думите „го замества зам.-председателя."

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на нар. пр. Четин Казак:
    1.В § 11, в новият чл. 22г, ал. 1 се изменя така:
    „Чл. 22г (1) Предложения за членове на комисията могат да правят парламентарните групи в Народното събрание. Всяка парламентарна група има право да предложи една кандидатура.”
    2. В § 11, в новият чл. 22г, ал. 6 думата „три” се заменя с числото „2,5”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. Пр. Волен Сидеров и гр. Нар. Пр.:
    1. В чл. 22а, ал. 1 се прави следното допълнение: след лицата, заемащи публични длъжности" се добавя: „с изключение на тези по чл. 25, ал. 2, т. 1".
    Текстът добива следната редакция: „Конфликтът на интереси за лицата, заемащи публични длъжности, с изключение на тези по чл. 25, ал. 2, т. 1, се установява от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, която е независим орган”.
    2. В чл. 22а ,ал. 2 се прави следното допълнение: Добавя се ново изречение както следва: „Комисията се формира на паритетен принцип - по един член, предложен от парламентарните групи, представени в парламента".
    3. Ал. 1 на чл. 22г отпада и ал. 2 става ал. 1.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    І. В § 11, в чл. 22а се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1, в текста след „лицата заемащи публични длъжности” се вмъква” с изключение на тези по чл. 25, ал. 2, т. 1” и нататък текстът продължава, както е предложен.
    Текстът добива следната редакция: „Конфликтът на интереси за лицата, заемащи публични длъжности, с изключение на тези по чл. 25, ал. 2, т. 1, се установява от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, която е независим орган".
    2. В ал. 2 след края се прави следното допълнение: Добавя се ново изречение, както следва:”Комисията се формира на паритетен принцип от парламентарните групи, представени в Народното събрание, които предлагат по един член.”
    3. Създава се нова ал. 6 със следното съдържание:
    „(6)Дейността на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси се контролира от постоянната парламентарна комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.”
    4. Предложената от вносителя ал. 6 става ал. 7.
    ІІ. Алинея 1 на чл. 22г отпада и ал. 2 става ал. 1.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Тодор Димитров и Ивайло Тошев:
    В § 11:
    а) в чл. 22а:
    аа) алинея 2 да се измени така:
    „(2) Комисията се състои от петима членове, от които Народното събрание избира трима членове, в т. ч. председател, президентът на републиката назначава един член и един член се назначава с решение на Министерския съвет. Мандатът на председателя и членовете на комисията е 5 години с право на не повече от два пълни последователни мандата.”;
    бб) алинея 5 да се измени така:
    „(5) Организацията и дейността на комисията се определят с правилник, който се приема от комисията и се обнародва в "Държавен вестник";
    вв) в ал. 6 думата „представя” да се замени с „внася”;
    б) в чл. 22в:
    аа) в ал. 1 думите „от Народното събрание” да се заличат;
    бб) в ал. 2 думите „Народното събрание” да се заличат, думата „избира” да се замени със „се избира, съответно назначава”;
    в) в чл. 22г:
    аа) алинея 1 да се измени така:
    „(1) Предложения за избор на членове на комисията от квотата на Народното събрание се правят от народни представители.”;
    бб) алинея 4 да се измени така:
    „(4) Народното събрание избира членовете на комисията, в т. ч. председателя, с тайно гласуване.”;
    вв) да се създаде нова ал. 5:
    „(5) В състава на комисията от квотата на Народното събрание не може да има повече от един кандидат, предложен от народни представители от една и съща парламентарна група.”;
    гг) алинеи 5-7 да станат съответно 6-8.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11:
    § 11. Създава се глава пета „а”:
    „Глава пета „а”
    КОМИСИЯ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ И УСТАНОВЯВАНЕ НА КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ
    „Чл. 22а. (1) Конфликтът на интереси за лицата, заемащи публични длъжности, се установява от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, наричана по-нататък „комисията”, която е независим орган.
    (2) Комисията се състои от петима членове, от които Народното събрание избира трима членове, в т. ч. председател, президентът на републиката назначава един член и един член се избира с решение на Министерския съвет и се назначава със заповед на министър-председателя. Мандатът на председателя и членовете на комисията е 5 години с право на не повече от два пълни последователни мандата.
    (3) Комисията е юридическо лице - първостепенен разпоредител с бюджетни кредити със седалище в София.
    (4) Комисията е постояннодействащ орган, който се подпомага от администрация.
    (5) Организацията и дейността на комисията се определят с правилник, който се приема от комисията и се обнародва в "Държавен вестник".
    (6) Комисията внася в Народното събрание доклад за извършената дейност ежегодно до 31 март на следващата година.
    Чл. 22б. (1) Членове на комисията могат да бъдат само български граждани с постоянен адрес в страната, които имат висше юридическо образование и се ползват с обществен авторитет и доверие.
    (2) Не може да бъде член на комисията лице, което е:
    1. осъждано за умишлено престъпление от общ характер, независимо от реабилитацията;
    2. на изборна длъжност в орган на държавна власт или в орган на местното самоуправление;
    3. член на политическа партия или коалиция и на синдикална организация;
    4. на изборна длъжност в ръководен или контролен орган на професионална или съсловна организация съгласно съдебното решение за регистрация;
    5. наето по трудово или служебно правоотношение;
    6. съпруг или се намира във фактическо съжителство, или е роднина по права линия без ограничения или по съребрена линия до четвърта степен включително и по сватовство до втора степен включително с друг член на комисията или с председателя;
    7. едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация.
    (3) Членовете на комисията освобождават заеманите от тях длъжности или прекратяват дейностите, несъвместими с изискванията на ал. 2, т. 2, 4, 5 и 7, в едномесечен срок от избирането, съответно назначаването им.
    Чл. 22в. (1) Пълномощията на председателя или на член на комисията се прекратяват от органа, който ги е избрал, съответно назначил, преди изтичане на мандата им:
    1. по тяхно искане;
    2. при невъзможност да изпълняват задълженията си повече от 6 месеца;
    3. когато са осъдени за умишлено престъпление от общ характер;
    4. при несъвместимост;
    5. при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси;
    6. при смърт или поставяне под запрещение.
    (2) При смърт или предсрочно прекратяване на пълномощията на председателя или на член на комисията в едномесечен срок се избира, съответно назначава, нов член, който довършва мандата.
    Чл. 22г. (1) Предложения за избор на членове на комисията от квотата на Народното събрание се правят от народни представители.
    (2) В състава на комисията от квотата на Народното събрание не може да има повече от един член, предложен от народни представители от една и съща парламентарна група.
    (3) Народното събрание избира членовете на комисията с тайно гласуване. За председател на комисията се смята за избран членът, получил най-много гласове.
    Чл. 22д. (1) Председателят и членовете на комисията имат всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с тяхното правно положение.
    (2) Членовете на комисията получават основно месечно възнаграждение, равно на три средномесечни работни заплати на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в обществения сектор съобразно данни на Националния статистически институт. Основното месечно възнаграждение се преизчислява всяко тримесечие, като се взема предвид средномесечната работна заплата за последния месец от предходното тримесечие.
    (3) Председателят на комисията получава месечно възнаграждение с 20 на сто по-високо от основното месечно възнаграждение по ал. 2.
    Чл. 22е. (1) Председателят представлява комисията, ръководи и организира дейността й, като:
    1. определя дневния ред и свиква заседанията;
    2. публикува решенията и докладите за дейността й на страницата на комисията в интернет;
    3. внася в Народното събрание годишния доклад за дейността на комисията;
    4. осъществява и други дейности съобразно задачите и функциите на комисията.
    (2) Когато председателят отсъства, той определя свой заместник от членовете на комисията.
    Чл. 22ж. (1) Заседанията на комисията се свикват от председателя й по негова инициатива или по писмено искане на друг член на комисията.
    (2) Заседанията на комисията се провеждат при кворум повече от половината от всички членове. Решенията се вземат с мнозинство повече от половината от всички членове с явно гласуване.
    (3) За заседанията се води стенографски протокол, в който се отразяват разискванията и гласуването на всеки от членовете на комисията.
    (4) Комисията сътрудничи със сродни чуждестранни и международни институции.
    Чл. 22з. (1) При изпълнение на своята дейност комисията изисква и получава информация от органите на държавна власт, органите на местното самоуправление, другите институции, както и от юридическите и физическите лица.
    (2) Органите и лицата по ал. 1 са длъжни в 14-дневен срок от получаване на искането да представят необходимата информация.
    (3) Достъпът на комисията до информационните масиви и регистри на органите на държавна власт и органите на местното самоуправление е безплатен.
    Чл. 22и. (1) Комисията води и поддържа:
    1. регистър на получените сигнали за конфликт на интереси и на издадените решения за установяване на конфликт на интереси;
    2. регистър на съставените актове за административни нарушения и издадените наказателни постановления.
    (2) В регистъра по ал. 1, т. 1 се описват пореден номер и дата на сигнала за конфликт на интереси, подателят на сигнала, кратко описание на сигнала, номер, дата и съдържание на решението.
    (3) В регистъра по ал. 1, т. 2 се описват датата и съдържанието на акта за установяване на нарушението, номерът и датата на издаденото наказателно постановление и описание на наложеното наказание.”

    § 12. Член 23 се изменя така:
    „Чл. 23. (1) Установяването на конфликт на интереси се извършва по сигнал, подаден до комисията, по решение на комисията или по искане на лицето, заемащо публична длъжност.
    (2) Установяването на конфликт на интереси може да се извърши по решение на комисията и по анонимен сигнал, ако е подаден в писмена форма и съдържа конкретни факти, които могат да бъдат проверени.”

    Предложение на нар. пр. Четин Казак:
    В § 12, ЧЛ. 23, АЛ. 2 ОТПАДА.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    1. Текстът на ал. 1 на чл. 23 придобива следната редакция: ”Установяването на наличието или отсъствието на конфликт на интереси се извършва по сигнал, подаден до комисията, по инициатива на комисията или по искане на лице, заемащо публична длъжност, когато искането се отнася до въпросното лице.”
    2. Текстът на ал. 2 на чл. 23 придобива следната редакция: ”Комисията може да открие процедура за установяване на конфликт на интереси и по анонимен сигнал, ако е подаден в писмена форма, съдържа конкретни проверими факти и е придружен с писмени доказателства.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя по ал. 1 и не го подкрепя по ал. 2
    Комисията предлага следната редакция на § 12:
    § 12. Член 23 се изменя така:
    „Чл. 23. (1) Установяването на конфликт на интереси се извършва по сигнал, подаден до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, по решение на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси или по искане на лицето, заемащо публична длъжност.
    (2) Установяване на конфликт на интереси не може да се извършва по анонимен сигнал.”

    § 13. В чл. 24 се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 се отменя.
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Когато разполагат с данни за съществуващ конфликт на интереси, комисиите по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 и органът по избора или назначаването незабавно изпращат сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси заедно със заверени копия от документите, относими към сигнала.”

    Предложение на нар. пр. Любен Корнезов:
    § 13, т. 1 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    В § 13, в ал. 3 в текста „комисиите по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3” цифрата „1” да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Тодор Димитров и Ивайло Тошев :
    В § 13 относно чл. 24 да се направят следните изменения:
    а) точка 1 да отпадне;
    б) точка 2 относно ал. 3 да се измени така:
    „(3) Когато разполага с данни, че лице, заемащо публична длъжност, е нарушило разпоредба на този закон органът по избора или назначаването или съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 незабавно изпраща сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси заедно със заверени копия от документите, относими към сигнала.”
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя по т. 1 и го подкрепя по принцип в останалата част.
    Комисията предлага следната редакция на § 13:
    § 13. В чл. 24 ал. 3 се изменя така:
    „(3) Когато разполага с данни, че лице, заемащо публична длъжност, е нарушило разпоредба на този закон органът по избора или назначаването или съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 незабавно изпраща сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси заедно със заверени копия от документите, относими към сигнала.”

    § 14. В чл. 25 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) При постъпването на сигнал, извън случаите по чл. 24, ал. 3, Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси изисква необходимата информация и документи от комисиите по ал. 2, т. 1 и 3, съответно от органа по избора или назначаването.”
    2. В ал. 2 в текста преди т. 1 думите „Проверката се извършва за” се заменят с „Информацията по сигнала се изготвя за”.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Информация по сигнала и свързаните с него документи се представят в 14-дневен срок на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.”

    Предложение на нар. пр. Волен Сидеров и гр. нар. пр.:
    В чл. 25, ал. 2 точките от 2 до 5 се заличават.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    В текста на ал. 1, както в § 13 цифрата „1” да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14.

    § 15. Член 26 се изменя така:
    „Чл. 26. Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси събира доказателства по реда на Административнопроцесуалния кодекс, изслушва лицето, заемащо публична длъжност, и му дава възможност да направи възражение.”

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    Текстът на чл. 26 се допълва и придобива следния вид: „Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, както и комисията по чл. 25, ал. 2, т. 1, събират доказателства по реда на …”нататък текстът е без промяна.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15.

    § 16. Член 27 се изменя така:
    „Чл. 27. (1) Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси се произнася с решение в двумесечен срок от откриване на производството по чл. 23, ал. 1.
    (2) С решението по ал. 1 комисията установява конфликт на интереси или че не е налице конфликт на интереси.
    (3) Комисията установява конфликт на интереси за председателя или за свой член с решение, взето с единодушие при тайно гласуване, като се изключи лицето, за което се гласува решението.
    (4) Решението на комисията се съобщава на:
    а) заинтересованото лице;
    б) органа по избора или назначаването;
    в) съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 или 3;
    г) окръжната прокуратура по седалището на органа, съответно по буква „б” или буква „в”.
    (5) Решението, с което се установява конфликт на интереси, може да се оспори от заинтересованото лице пред съда по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    (6) Прокурорът може да подаде протест до съда в едномесечен срок от съобщаването на решението на комисията, с което е установено, че не е налице конфликт на интереси.”

    Предложение на нар. пр. Волен Сидеров и гр. нар. пр.:
    Чл. 27, ал. 1 се допълва и добива следната редакция: „Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, както и комисията по чл. 25, ал.2 т. 1, се произнасят с решение в двумесечен срок от откриване на производството по чл. 23, ал. 1.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    1. Член 27, ал. 1 се допълва и добива следната редакция: ”Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси, както и комисията по чл. 25, ал. 2, т. 1, се произнасят с решение в двумесечен срок от откриване на производството по чл. 23, ал. 1”
    2. Редакционно текстът на целия чл. 27 да се съобрази с това допълнение.
    3. В ал. 5 на чл. 27 думата „оспори” да се замени с „обжалва”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16.

    § 17. Член 27а се изменя така:
    „Чл. 27а. Сигналите за нарушения по глава пета се разглеждат от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси по реда на чл. 26 и 27.”

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    В чл. 27а след текста „Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси” се допълва: „както и комисията по чл. 25, ал. 2, т. 1” и нататък текстът продължава.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17.

    § 18. Член 28 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18.

    § 19. Член 30 се изменя така:
    “Чл. 30. (1) В едномесечен срок от влизане в сила на решението, с което е установен конфликт на интереси, председателят на комисията издава наказателно постановление за налагане на административно наказание по чл. 35 и 37 и се произнася по чл. 33, ал. 2 и 3. В тези случаи не се съставя акт за установяване на административно нарушение.
    (2) Наказателното постановление по ал. 1 се обжалва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”

    Предложение на нар. пр. Волен Сидеров и гр. нар. пр.:
    1. В чл. 30, се създава нова ал. 2, както следва:
    „След влизане в сила на решението, с което е установен конфликт на интереси, Председателят на комисията по чл. 25, ал. 2, т. 1 изпраща решението на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси за издаване на наказателно постановление за налагане на административно наказание по чл. 35 и 37 и за произнасяне по чл. 33, ал. 2 и 3".
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. пр. Димо Гяуров:
    1. В чл. 30 се създава нова ал. 2, както следва:
    „(2) След влизане в сила на решението, с което е установен конфликт на интереси, Председателят на комисията по чл. 25, ал. 2, т. 1 изпраща решението на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси за издаване на наказателно постановление за налагане на административно наказание по чл. 35 и 37 и за произнасяне по чл. 33, ал. 2 и 3.”
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 19.

    Предложение на нар. пр. Четин Казак:
    А) СЪЗДАВА СЕ НОВ § 19А СЪС СЛЕДНОТО СЪДЪРЖАНИЕ:
    „§ 19а. СЪЗДАВА СЕ НОВА ГЛАВА ДЕВЕТА СЪС СЛЕДНОТО СЪДЪРЖАНИЕ:
    Глава девета
    ПОСЛЕДИЦИ ПРИ УСТАНОВЯВАНЕ НА ЛИПСА НА КОНФЛИКТ НА
    ИНТЕРЕСИ
    Чл. 33а. В СЛУЧАЙ НА РЕШЕНИЕ НА КОМИСИЯТА СЪГЛАСНО ЧЛ. 27, АЛ 2, КОЕТО НЕ Е ПРОТЕСТИРАНО ОТ ПРОКУРОРА ИЛИ НА ВЛЯЗЪЛ В СИЛА АКТ НА СЪДА, С КОИТО СЕ УСТАНОВЯВА ЛИПСА НА КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ, ЗАИНТЕРЕСОВАНОТО ЛИЦЕ, АКО Е БИЛО УВОЛНЕНО, ПРЕСЛЕДВАНО ИЛИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА КОЕТО СА БИЛИ ПРЕДПРИЕТИ ДЕЙСТВИЯ, ВОДЕЩИ ДО ПСИХИЧЕСКИ ИЛИ ФИЗИЧЕСКИ ТОРМОЗ, ПО ПОВОД НА ПРОЦЕДУРАТА ПО УСТАНОВЯВАНЕ НА КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ, СЕ ВЪЗСТАНОВЯВА НА ЗАЕМАНАТА ДЛЪЖНОСТ И ИМА ПРАВО НА ОБЕЗЩЕТЕНИЕ ЗА ПРЕТЪРПЕНИТЕ ОТ НЕГО ИМУЩЕСТВЕНИ И НЕИМУЩЕСТВЕНИ ВРЕДИ ПО СЪДЕБЕН РЕД."
    Б) СЕГАШНАТА ГЛАВА ДЕВЕТА СТАВА ГЛАВА ДЕСЕТА.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на нар. Пр. Димо Гяуров:
    1. Създава се нов текст:
    „Чл. 34а (1)Лице, заемащо публична длъжност, което не подаде някоя от декларациите по чл. 12, се наказва с глоба в размер от 3 000 до 5 000 лева.
    (2) Когато нарушението е повторно, глобата е в размер от 5 000 до 10 000 лева.”
    2. Създава се нов текст:
    „Чл. 34б (1)Лице, заемащо публична длъжност, което не обяви в декларацията по чл. 12, т. 1 съществуваща несъвместимост, се наказва с глоба в размер от 3 000 до 5 000 лева.
    (2) Когато нарушението е повторно, глобата е в размер от 5 000 до 10 000 лева.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 20. В чл. 39 думите „разпоредбата на чл. 21” се заменят с „разпоредбата на чл. 20а или 21”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20.

    § 21. В чл. 41 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „от 500 до 1500 лв.” се заменят с „от 1000 до
    3000 лв.”.
    2. В ал. 2 думите „от 2000 до 3000 лв.” се заменят с „от 3000 до
    5000 лв.”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21.

    § 22. Член 43 се изменя така:
    „Чл. 43. (1) На лице, заемащо публична длъжност, административното наказание по чл. 34, 36, 38, 39, 40 и 41 се налага от председателя на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси с наказателно постановление. Административното нарушение се установява от определено от председателя длъжностно лице.
    (2) Наказателното постановление по ал. 1 се обжалва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22.

    § 23. Член 43а се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23.

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието.

    § 24. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон лицата по чл. 3, т. 25 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, които след 31 март 2009 г. заемат публични длъжности, подават декларация по чл. 12, т. 2. Обстоятелствата по т. 1, 3, 4 и 5 се декларират към датата на влизането в сила на закона, а по т. 2 - една година преди датата на влизането му в сила.
    (2) Започнатите до 1 април 2011 г. производства се довършват по досегашния ред.

    Предложение на нар. пр. Тодор Димитров и Ивайло Тошев:
    В § 24:
    а) в ал. 1 думите „след 31” да се заменят с „от 31”, а думите „от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси” да се заличат;
    б) да се създаде нова ал. 2:
    „(2) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон лицата по чл. 3, т. 25, които до 31 март 2009 г. са подали декларация по чл. 12, т. 2 и за които в периода от 31 март 2009 г. до влизането в сила на този закон е настъпила промяна в декларираните обстоятелства, подават декларация по чл. 12, т. 3.”
    в) алинея 2 да стане ал. 3.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 24:
    § 24. (1) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон лицата по чл. 3, т. 25, които след 30 март 2009 г. заемат публични длъжности, подават декларация по чл. 12, т. 2. Обстоятелствата по т. 1, 3, 4 и 5 се декларират към датата на влизането в сила на закона, а по т. 2 - една година преди датата на влизането му в сила.
    (2) В тримесечен срок от влизането в сила на този закон лицата по чл. 3, т. 25, които до 31 март 2009 г. са подали декларация по чл. 12, т. 2 и за които в периода от 31 март 2009 г. до влизането в сила на този закон е настъпила промяна в декларираните обстоятелства, подават декларация по чл. 12, т. 3.
    (3) Започнатите до 1 април 2011 г. производства се довършват по досегашния ред.

    Предложение на нар. пр. Тодор Димитров и Ивайло Тошев:
    Да се създаде нов § 25:
    § 25. (1) Съставът на комисията през първия мандат се обновява след изтичане на две години и половина с един представител от квотата на Народното събрание и с един от квотата на президента и на Министерския съвет.
    (2) Представителят от квотата на Народното събрание се определя чрез жребии. Председателят на комисията не участва в жребия.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 25:
    § 25. (1) Съставът на комисията през първия мандат се обновява след изтичане на две години и половина с един представител от квотата на Народното събрание и с един от квотата на президента и на Министерския съвет.
    (2) Представителят от квотата на Народното събрание се определя чрез жребии. Председателят на комисията не участва в жребия.

    § 25. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от
    1999 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2000 г. – бр. 55 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 64 от 2000 г., бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10, 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59 и 68 от 2006 г.; попр., бр. 76 от 2006 г., изм. и доп., бр. 80, 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., бр. 41, 52, 53, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., бр. 23, 25, 35, 41, 42, 93, 95, 99 и 103 от 2009 г. и бр. 16, 19, 43, 49, 58, 59 и 88 от 2010 г.) в чл. 37, ал. 4 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25, който става § 26.

    § 26. В Закона за администрацията (обн., ДВ, бр. 130 от 1998 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 1999 г. – бр. 8 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 67 от 1999 г., бр. 64 и 81 от 2000 г., бр. 99 и 101 от 2001 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30, 69 и 102 от 2006 г., бр. 46 и 78 от 2007 г., бр. 43 и 94 от 2008 г., бр. 35 и 42 от 2009 г. и бр. 24 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 26, който става § 27.

    § 27. В Закона за безопасно използване на ядрената енергия (обн., ДВ, бр. 63 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 120 от 2002 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 76, 88 и 105 от 2005 г., бр. 30 от 2006 г., бр. 11 и 109 от 2007 г., бр. 36 и 67 от 2008 г., бр. 42 и 74 от 2009 г. и бр. 80, 87 и 88 от 2010 г.) в чл. 7, ал. 1, т. 6 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 27, който става § 28.

    § 28. В Закона за Българската народна банка (обн., ДВ, бр. 46 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 49 и 153 от 1998 г., бр. 20 и 54 от 1999 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 10 и 39 от 2005 г., бр. 37, 59 и 108 от 2006 г., бр. 52 и 59 от 2007 г., бр. 24, 42 и 44 от 2009 г.) в чл. 12, ал. 9 навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 28, който става § 29.
    § 29. В Закона за гарантиране на влоговете в банките (обн., ДВ, бр. 49 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 73, 153 и 155 от 1998 г., бр. 54 от 1999 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 92 и 118 от 2002 г., бр. 31 и 39 от 2005 г., бр. 59, 64 и 86 от 2006 г., бр. 67 и 98 от 2008 г. и бр. 42 и 44 от 2009 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 29, който става § 30.

    § 30. В Закона за дипломатическата служба (обн., ДВ, бр. 78 от 2007 г.; доп., бр. 42 от 2009 г.) в чл. 31, ал. 2, т. 3 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 30, който става § 31.

    § 31. В Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия (обн., ДВ, бр. 102 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 41, 57 и 109 от 2007 г., бр. 69 от 2008 г., бр. 25, 35, 42, 82 и 93 от 2009 г. и бр. 18 и 54 от 2010 г.) в чл. 5, ал. 7, т. 4 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 31, който става § 32.

    § 32. В Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" (обн., ДВ, бр. 109 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 69 и 94 от 2008 г., бр. 22, 35, 42, 82 и 93 от 2009 г. и бр. 16 и 80 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 32, който става § 33.

    § 33. В Закона за държавния служител (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 1 от 2000 г., бр. 25, 99 и 110 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30 и 102 от 2006 г., бр. 59 и 64 от 2007 г., бр. 43, 94 и 108 от 2008 г., бр. 35, 42, 74 и 103 от 2009 г. и бр. 15, 46, 58 и 77 от 2010 г.) в чл. 107, ал. 1, т. 8 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 33, който става § 34.

    § 34. В Закона за електронните съобщения (обн., ДВ, бр. 41 от
    2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17, 35, 37 и 42 от 2009 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2009 г. – бр. 45 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г. и бр. 12, 17 и 27 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 34, който става § 35.

    § 35. В Закона за енергетиката (обн., ДВ, бр. 107 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 18 от 2004 г., бр. 18 и 95 от 2005 г., бр. 30, 65 и 74 от 2006 г., бр. 49, 55 и 59 от 2007 г., бр. 36, 43 и 98 от 2008 г. и бр. 35, 41, 42, 82 и 103 от 2009 г. и бр. 54 от 2010 г.) в чл. 12, ал. 3, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 35, който става § 36.

    § 36. В Закона за енергийната ефективност (обн., ДВ, бр. 98 от
    2008 г.; изм. и доп., бр. 6, 19, 42 и 82 от 2009 г. и бр. 15 и 52 от 2010 г.) в чл. 62, ал. 1, т. 6 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 36, който става § 37.

    § 37. В Закона за закрила и развитие на културата (обн., ДВ, бр. 50 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 1 от 2000 г.; попр., бр. 34 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 75 от 2002 г., бр. 55 от 2004 г., бр. 28, 74, 93, 99 и 103 от 2005 г., бр. 21, 41 и 106 от 2006 г., бр. 84 от 2007 г., бр. 19, 42 и 74 от 2009 г. и бр. 13 и 50 от 2010 г.) в чл. 26, ал. 5, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 37, който става § 38.

    § 38. В Закона за защита на конкуренцията (обн., ДВ, бр. 102 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 42 от 2009 г. и бр. 54 от 2010 г.) в чл. 5, ал. 1, т. 4 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 38, който става § 39.

    § 39. В Закона за защита на личните данни (обн., ДВ, бр. 1 от
    2002 г.; изм. и доп., бр. 70 и 93 от 2004 г., бр. 43 и 103 от 2005 г., бр. 30 и 91 от 2006 г., бр. 57 от 2007 г. и бр. 42 от 2009 г.) в чл. 8, ал. 4, т. 2, буква „д” думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 39, който става § 40.

    § 40. В Закона за защита от дискриминация (обн., ДВ, бр. 86 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 70 от 2004 г., бр. 105 от 2005 г., бр. 30 и 68 от 2006 г., бр. 59 и 100 от 2007 г., бр. 69 и 108 от 2008 г. и бр. 42, 74 и 103 от 2009 г.) в чл. 44, ал. 1, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 40, който става § 41.

    § 41. В Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от
    1998 г.; изм. и доп., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр.1 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 от на Конституционния съд от 2007 г. – бр. 26 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 31, 46, 53, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93, 99 и 101 от 2009 г. и бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59 и 62 от 2010 г.) в чл. 19, ал. 4, т. 2 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 41, който става § 42.

    § 42. В Закона за Комисията за финансов надзор (обн., ДВ, бр. 8 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 31, 67 и 112 от 2003 г., бр. 85 от 2004 г., бр. 39, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 56, 59 и 84 от 2006 г., бр. 52, 97 и 109 от 2007 г., бр. 67 от 2008 г. и бр. 24 и 42 от 2009 г. и бр. 43 от 2010 г.) в чл. 6, ал. 2, т. 6 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 42, който става § 43.

    § 43. В Закона за местното самоуправление и местната администрация (обн., ДВ, бр. 77 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 24, 49 и 65 от 1995 г., бр. 90 от 1996 г., бр. 122 от 1997 г., бр. 33, 130 и 154 от 1998 г., бр. 67 и 69 от 1999 г., бр. 26 и 85 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г., бр. 28, 45 и 119 от 2002 г., бр. 69 от 2003 г., бр. 19 и 34 от 2005 г., бр. 30 и 69 от 2006 г., бр. 61 и 63 от 2007 г., бр. 54 и 108 от 2008 г., бр. 6, 14, 35, 42 и 44 от 2009 г. и бр. 15 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 43, който става § 44.


    § 44. В Закона за народните читалища (обн., ДВ, бр. 89 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 95 от 1997 г., бр. 90 от 1999 г., бр. 28 и 94 от 2005 г., бр. 108 от 2006 г. , бр. 42 и 74 от 2009 г. и бр. 47 от 2010 г.) в чл. 19а думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 44, който става § 45.

    § 45. В Закона за Националната агенция за приходите (обн., ДВ, бр. 112 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 114 от 2003 г., бр. 105 от 2005 г., бр. 105 от 2006 г., бр. 109 от 2007 г., бр. 12, 32, 42 и 95 от 2009 г., бр. 15, 51 и 54 от 2010 г.) в чл. 9, ал. 3, т. 4 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 45, който става § 46.

    § 46. В Закона за националната стандартизация (обн., ДВ, бр. 88 от 2005 г.; доп., бр. 42 от 2009 г.) в чл. 16, ал. 2, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 46, който става § 47.

    § 47. В Закона за Националния дарителски фонд „13 века България” (обн., ДВ, бр. 12 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 32 и 94 от 2005 г., бр. 113 от 2007 г. и бр. 42 и 74 от 2009 г.) в чл. 7, ал. 6, т. 6 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 47, който става § 48.

    § 48. В Закона за обществените поръчки (обн., ДВ, бр. 28 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 53 от 2004 г., бр. 31, 34 и 105 от 2005 г., бр. 18, 33, 37 и 79 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 94, 98 и 102 от 2008 г. , бр. 24 и 82 от 2009 г. и бр. 52 и 54 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 48, който става § 49.

    § 49. В Закона за омбудсмана (обн., ДВ, бр. 48 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 30 и 68 от 2006 г. и бр. 42 от 2009 г.) в чл. 15, ал. 1, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 49, който става § 50.
    § 50. В Закона за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност (обн., ДВ, бр. 19 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 86 и 105 от 2005 г., бр. 33 и 75 от 2006 г., бр. 52, 59 и 109 от 2007 г., бр. 16 от 2008 г., бр. 12, 32 и 42 от 2009 г. и бр. 18 от 2010 г.) в чл. 12, ал. 7, т. 6 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 50, който става § 51.

    § 51. В Закона за правната помощ (обн., ДВ, бр. 79 от 2005 г., изм. и доп., бр. 105 от 2005 г., бр. 17 и 30 от 2006 г., бр. 42 от 2009 г. и бр. 32 от 2010 г.) в чл. 14, ал. 1, т. 4 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 51, който става § 52.

    § 52. В Закона за приватизация и следприватизационен контрол (обн., ДВ, бр. 28 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 78 от 2002 г., бр. 20 и 31 от 2003 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2003 г. – бр. 39 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 46 и 84 от 2003 г., бр. 55 и 115 от 2004 г., бр. 28, 39, 88, 94, 103 и 105 от 2005 г., бр. 36, 53, 72 и 105 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 36, 65, 94, 98 и 110 от 2008 г., бр. 24, 42, 82 и 99 от 2009 г., бр. 18, 50 и 89 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 52, който става § 53.

    § 53. В Закона за професионалното образование и обучение (обн., ДВ, бр. 68 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 1 и 108 от 2000 г., бр. 111 от 2001 г., бр. 103 и 120 от 2002 г., бр. 29 от 2003 г., бр. 28, 77 и 94 от 2005 г., бр. 30 и 62 от 2006 г.; попр., бр. 63 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 13 и 26 от 2008 г. , бр. 36 и 74 от 2009 г. и бр. 50 от 2010 г.) в чл. 45, ал. 7, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 53, който става § 54.

    § 54. В Закона за радиото и телевизията (обн., ДВ, бр. 138 от
    1998 г.; Решение № 10 на Конституционния съд от 1999 г. – бр. 60 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 81 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 96 и 112 от 2001 г., бр. 77 и 120 от 2002 г., бр. 99 и 114 от 2003 г., бр. 99 и 115 от 2004 г., бр. 88, 93 и 105 от 2005 г., бр. 21, 34, 70, 80, 105 и 108 от 2006 г., бр. 10, 41, 53 и 113 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 14, 37, 42 и 99 от 2009 г. и бр. 12 и 47 от 2010 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 54, който става § 55.

    § 55. В Закона за Сметната палата (обн., ДВ, бр. 109 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 45 от 2002 г., бр. 31 от 2003 г., бр. 38 от 2004 г., бр. 34 и 105 от 2005 г., бр. 24, 27, 33 и 37 от 2006 г., бр. 64 и 109 от 2007 г., бр. 67 от 2008 г. и бр. 42 от 2009 г.) навсякъде думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 55, който става § 56.

    § 56. В Закона за статистиката (обн., ДВ, бр. 57 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 42 от 2001 г., бр. 45 и 74 от 2002 г., бр. 37 от 2004 г., бр. 39, 81 и 88 от 2005 г., бр. 100 от 2007 г., бр. 98 от 2008 г. и бр. 42 и 95 от 2009 г.) в чл. 8, ал. 3, т. 5 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 56, който става § 57.

    § 57. В Закона за стоковите борси и тържищата (обн., ДВ, бр. 93 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 41 и 153 от 1998 г., бр. 18 от 1999 г., бр. 20 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 30, 34, 80 и 85 от 2006 г., бр. 53 от 2007 г., бр. 42 и 82 от 2009 г. и бр. 18 от 2010 г.) в чл. 7, ал. 1, т. 4 думите „Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси” се заменят със „Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 57, който става § 58.

    Комисията предлага да се създадат § 59 и 60:
    § 59. В Закона за защита на потребителите (обн., ДВ, бр. 99 от 2005 г.; изм., бр. 30, 51, 53, 59, 105 и 108 от 2006 г., бр. 31, 41, 59 и 64 от 2007 г., бр. 36 и 102 от 2008 г., бр. 23, 42 и 82 от 2009 г. и бр. 15 и 18 от 2010 г.) в чл. 165 се правят следните изменения:
    а) в ал. 6 думата „разкриване” се заменя с „установяване”;
    б) ал. 8, т. 5 думата „разкриване” се заменя с „установяване”.
    § 60. В Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието (обн., ДВ, бр. 100 от 2005 г.; изм., бр. 105 от 2005 г., бр. 30 от 2006 г., бр. 42 и 82 от 2009 г. и бр. 41 от 2010 г. ) в чл. 10а, ал. 2, т. 6 думата „разкриване” се заменя с „установяване”.
    § 58. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник” с изключение на:
    1. параграф 11 относно чл. 22а – 22г, който влиза в сила от 1 януари 2011 г.;
    2. параграфи 7, 8, 9 и 11 относно чл. 22д–22з и § 12–23 включително, които влизат в сила от 1 април 2011 г.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 58, който става § 61:
    § 61. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник” с изключение на:
    1. параграф 11 относно чл. 22а – 22д, който влиза в сила от 1 януари 2011 г.;
    2. параграфи 7, 8, 9, § 11 относно чл. 22е–22и и § 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 и 23, които влизат в сила от 1 април 2011 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА

    Форма за търсене
    Ключова дума