Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
27/01/2011

    Становище от заседание на комисия
    СТАНОВИЩЕ
    Вх. №: 153-03-18/14.02.2011 г.
    ОТНОСНО: Национална гражданска инициатива с предложение за изменение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № ПГ-028-00-24, внесена от инициативен комитет на 10. 06. 2010 г.

    На свои заседания, проведени на 13 октомври 2010 г. и на 27 януари 2011 г., Комисията по правни въпроси разгледа предложението за изменение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № ПГ-028-00-24, внесено в Народното събрание на 10. 06. 2010 г., от инициативен комитет чрез национална гражданска инициатива.
    Чрез подписката се предлага намаляване на изискването за кворум за действителност при произвеждането на национални и местни референдуми и намаляване на изискуемия брой подписи на гражданите, които могат да инициират национален референдум.
    В мотивите към подписката се посочва, че целта на промените е новите институти за произвеждането на национални и местни референдуми да станат работещи, тъй като предвидения кворум за действителността им и изискуемия брой подписи за иницииране на национален референдум е твърде висок и блокира процеса на прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление.
    След проведената дискусия, в която взеха участие народните представители Янаки Стоилов, Веселин Методиев и Четин Казак, Комисията се обедини около следното становище:
    Съгласно мотивите към законопроекта за пряко участие на гражданите в управлението, внесен от народни представители в 40 – то Народно събрание, идеята на вносителите е била да се предложи нова уредба на гражданската инициатива предвид на твърде общата дотогава уредба и предвид отмяната на Закона за предложенията, сигналите, жалбите и молбите с § 2, т. 3 от Административнопроцесуалния кодекс, като по този начин се даде правна регламентация на конституционно предвиденото в чл. 45 от Конституцията на Република България право на гражданите на жалби, предложения и петиции до държавните органи в частта му относно предложенията и петициите.
    С оглед на тези мотиви и идеи, следва да се приеме, че гражданската инициатива по смисъла на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, може да се възприеме като разновидност на колективната петиция. И тъй като подписките и петициите само сезират определен държавен орган с определени искания като обобщават и изразяват мнението на гражданите, пренасяйки го по публичен начин до определен държавен или местен орган, те имат предимно информативен и консултативен характер и нямат същите преки правни последици като референдумите и общото събрание на населението.
    Органът, който е сезиран, трябва да ги разгледа и да заеме конкретна позиция по предложения проблем, но не е длъжен да удовлетвори искането като приеме съответен правен акт. Гражданската инициатива по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление е от формите на т.нар. демокрация на участието, резултатите от които не пораждат преки правни последици.
    В случая конкретната гражданска инициатива, предмет на обсъждане, съдържа предложения за законодателни промени в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, поради което следва да се разглежда само като предложение за промени, но не и като законопроект, защото в Конституцията изчерпателно са посочени субектите с право на законодателна инициатива – Министерския съвет и всеки народен представител. Гражданската инициатива не следва да бъде приравнявана на законодателна народна инициатива, тъй като това би противоречало на закона, според който чрез национална гражданска инициатива гражданите правят предложения до Народното събрание или до органите на централната изпълнителна власт за решаване на въпроси от национално значение (чл. 44, ал. 1).
    В края на 2010 година Народното Събрание прие промени в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, отстраняващи празнота в действащия закон, който не регламентира изрично въпросите, свързани с извършването на проверка на подписка, относно предложение за произвеждане на национален, местен референдум, национална гражданска инициатива или местна гражданска инициатива. Не са определени също така изрично и отговорният държавен орган, който извършва съответната проверка на подписката, както и финансирането на тази дейност от държавния бюджет.
    Комисията по правни въпроси се обедини около становището, че при постъпването на нов законопроект, касаещ промени в закона ще бъдат разгледани, и предложенията на инициативния комитет, визиращи изменения в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление.
    Въз основа на гореизложеното и след проведеното обсъждане и гласуване, Комисията по правни въпроси, с 22 гласа „за”, без „против” и „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме следното



    Р Е Ш Е Н И Е

    На основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, във връзка с чл. 52, ал. 1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, Народното събрание

    Р Е Ш И


    Приема за сведение направените предложения за промени в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, чрез подписката за национална гражданска инициатива, внесена от инициативен комитет на 10. 06. 2010 г. в Народното събрание, които имат информативен и консултативен характер.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума