Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
07/04/2011 първо гласуване

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 153-03-45/12.04.2011 г.
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 102–01–21, внесен от Министерски съвет на 28.03.2011 г.


    На свое заседание, проведено на 7 април 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 102–01–21, внесен от Министерски съвет на 28.03.2011 г.
    На заседанието присъстваха представители на министерство на труда и социалната политика: г-н Красимир Попов – заместник-министър и г-жа Стефка Лиманска – началник отдел „Професионална квалификация” в дирекция „Политика на пазара на труда”.
    Законопроектът беше представен от името на вносителя от г-н Попов.
    С него се цели хармонизиране на българското законодателство в областта на заетостта на чужденци – граждани на трети държави, на територията на Република България с две нови европейски директиви в областта на трудовата миграция – по отношение на мерките и санкциите срещу работодатели на незаконно пребиваващи чужденци и по отношение на висококвалифицираната заетост на чужденци.
    Транспонира се Директива 2009/50/ЕО на Съвета от 25 май 2009 г. относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави за целите на висококвалифицирана трудова заетост, която е частично въведена със Закона за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България (ДВ, бр. 9 от 2011 г.) в частта относно въвеждане на документа „Синя карта на ЕС” с оглед осигуряване на достатъчно време за подготовка за издаването му от органите на Министерството на вътрешните работи.
    Въвеждат се основните изисквания на Директива 2009/50 по отношение на регулиране наемането на работа на чужденци на територията на Република България за целите на висококвалифицирана трудова заетост са дефинирани понятията „висококвалифицирана заетост” и „Синя карта на ЕС”.
    Дава се възможност през първите две години на законна висококвалифицирана заетост притежателят на Синя карта на ЕС да работи на територията на България само при условията, за които е издадена Синята карта, като може да смени работодателя си след получаване на писмено разрешение от Агенцията по заетостта. Предвижда се, че в случай че притежателят на Синя карта на ЕС остане безработен, той да има право да ползва предлаганите услуги от Агенцията по заетостта в рамките на тримесечен период. Тази възможност се предоставя само веднъж за срока на валидността на Синята карта.
    Транспонира се и Директива 2009/52/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2009 г. за предвиждане на минимални стандарти за санкциите и мерките срещу работодатели на незаконно пребиваващи граждани на трета държава, като се предвижда забрана за наемане на незаконно пребиваващи на територията на Република България чужденци, което е поредна мярка за борба за намаляване на недекларираната заетост, както и с незаконната трудова миграция.
    Това от своя страна ще дисциплинира работодателите да не търсят наемането на незаконно пребиваващи чужденци, които да експлоатират с оглед спестяване на финансови средства от дължими плащания в случаите на наемане на работници законно, а същевременно ще се защити незаконно пребиваващия чужденец и неговите трудови права при незаконно наемане и при особено експлоататорски условия на труд. Дефинирани са понятията „незаконно пребиваващ чужденец” и „незаконно наемане на работа на чужденец”.
    Със законопроекта се дава и възможност на министъра на труда и социалната политика след провеждане на консултации със социалните партньори и по препоръка на Националния съвет по трудова миграция да налага ограничения на достъпа на чужденци до българския пазар на труда.
    Със законопроекта се въвежда изискването работодателят да съхранява за времето на заетостта нотариално заверено копие от представения му от чужденеца валиден документ за пребиваване и да уведомява Националната агенция за приходите за датата на реално започване на работа на чужденеца по реда на Кодекса на труда. Във връзка с контролната дейност се въвежда изискването за идентифициране чрез оценка на риска на икономически дейности и сектори, където се наблюдава или е възможно да се извърши наемане на работа на незаконно пребиваващи чужденци, и съответни фактори, които следва да се отчитат. Въз основа на тази оценка годишно се планира провеждането на инспекции в идентифицираните сектори и дейности, за което се докладва ежегодно на Европейската комисия.
    В Преходните и заключителните разпоредби законопроектът предвижда нови административнонаказателни разпоредби в Закона за чужденците в Република България, относно налагането на глоби или имуществени санкции съответно когато работодателят е физическо или юридическо лице, както и се прецизират ограничен брой разпоредби, по отношение на заетостта на чужденци, включително висококвалифицирани.
    Към настоящия момент в системата на Министерството на труда и социалната политика функционират пет българо-германски центъра за професионално обучение в Пазарджик, Плевен, Смолян, Стара Загора и Царево, създадени с постановления на Министерския съвет като юридически лица по чл. 60 от Закона за администрацията – второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика.
    С цел изпълнение на мерките на правителството за оптимизация на държавната администрация законопроектът предвижда създаване от 1 юли 2011 г. на Държавно предприятие „Българо-германски център за професионално обучение” по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, което ще обедини съществуващите пет центъра. Основният предмет на дейност на държавното предприятие е осъществяване на обучения за придобиване на професионална квалификация на лица, навършили 16 години, обучения за придобиване на ключови компетентности и професионално ориентиране.
    Органите на управление на Държавно предприятие „Българо-германски център за професионално обучение” са министърът на труда и социалната политика, изпълнителният директор и управителният съвет. Законопроектът предвижда устройството и дейността на държавното предприятие да се уреждат с правилник, приет от Министерския съвет. Предвидено е изпълнителният директор да се подпомага от съвет, който се състои от представители на представителните организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище.
    Дейността на държавното предприятие ще се финансира от собствени приходи от дейността, със средства за активна политика на пазара на труда от държавния бюджет, включени в бюджета на МТСП, със средства от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, участие в международни проекти в областта на обучението на възрастни и др.
    В дискусията взеха участие народните представители Янаки Стоилов, Искра Фидосова и Красимир Ципов.
    В хода на дискусията се изрази принципна подкрепа на законопроекта , но се поставиха въпросите, защо се урежда структурата на държавното предприятие със закон, а не с постановление на Министерски съвет, защо не са предвидени текстове в законопроекта, относно транспонирането на цитираните директиви и защо в преходните и заключителните разпоредби е предвидено изменение на Закона за обществените поръчки .
    Беше подчертано, че е необходимо да се приведе в съответствие с разпоредбите на Закона за чужденците в Република България, предвидената дефиниция в т. 10 от § 10.
    След проведената дискусия и обсъждане, единодушно с 18 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 102–01–21, внесен от Министерски съвет на 28.03.2011 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума