Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
07/04/2011 първо гласуване

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 153-03-46/12.04.2011 г.
    Относно: Законопроект за допълнение на Закона за администрацията, № 154–01–30, внесен от Лъчезар Тошев на 02.03.2011 г.


    На свое заседание, проведено на 7 април 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за допълнение на Закона за администрацията, № 154–01–30, внесен от Лъчезар Тошев на 02.03.2011 г.
    Законопроектът беше представен от вносителя – народния представител Лъчезар Тошев.
    Със законопроекта се предлага създаване на публичен регистър на актовете, издадени от съответния областен управител, който се обявява на интернет-страницата на областта.
    Това ще доведе до повече прозрачност в работата на областните управители и създаването на възможност за получаване на информация за издадените актове, особено по управлението и разпореждането с държавна собственост на територията на областта.
    Предвидена е разпоредба, която се цели въвеждане в регистъра и на предходните актове на областните управители, издадени до влизането в сила на този закон в тримесечен срок.
    Предложеният законопроект цели създаване на механизъм за осъществяване на ефективен граждански контрол за действията на областните управители и повишаване информираността на обществото за тяхната работата.
    В постъпилото становище от Министерски съвет не се подкрепя законопроекта, с аргументите, че по отношение на идеята за публичност на актовете на органите на изпълнителната власт, в частност – на областните управители, се дублират разпоредби от действащото законодателство. Законопроектът не съответства на принципите и правилата, заложени в Закона за достъп до обществена информация.
    В дискусията взеха участие народните представители Янаки Стоилов, Анастас Анастасов, Любен Корнезов, Искра Фидосова, Четин Казак, Емил Радев, Веселин Методиев, Екатерина Михайлова, Димитър Лазаров, Юлиана Колева.
    Част от народните представители изказаха принципна подкрепа.
    Отбеляза се, че съществува софтуер с възможност за заличаване на лични данни.
    Необходимо е да бъдат включени актовете на заместник-областните управители, а да се изключат от обхвата на законопроекта вътрешноведомствените актове на областния управител, както и да се конкретизира за какъв период назад във времето ще бъдат обхванати актовете, съгласно приложното поле на закона, за да не се блокира неговата работа.
    Акцентира се, че трябва да се разграничи достъпът до информация и публичност на информация.
    В болшинството си народните представители изказаха становище, че се въздържат от подкрепа на законопроекта, като се изказаха следните аргументи: съгласно чл. 61 от Закона за администрацията към Министерски съвет се поддържа Административен регистър като единна електронна база данни, който е публичен и се поддържа и води, съгласно наредба на Министерски съвет.
    Правомощията на областните управители не са уредени компактно в един нормативен акт. Те са разхвърляни из цялата нормативна база, като в някои от законите областният управител има задължения да обнародва в „Държавен вестник” своите актове, например Закона за устройство на територията – чл. 149, ал. 4, а други закони неговите правомощия произтичат от подзаконов нормативен акт – наредба, която също се обнародва в „Държавен вестник”.
    От друга страна, актовете на областния управител подлежат на съдебен контрол по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    От голямо значение за обществото са актовете, издадени от областния управител по управлението и разпореждането с недвижимите имоти – държавна собственост. Съгласно чл. 75 от Закона за държавната собственост в областните администрации, които съставят актове за държавна собственост, се създават главен регистър и спомагателни регистри по образец, утвърден от министъра на регионалното развитие и благоустройството, а според разпоредбата на чл. 77 - актовите книги за имотите – държавна собственост, са общо достъпни и всеки може да иска справка по тях.
    Дейността на областния управител е законово публично осигурена, като в подкрепа на това е и Законът за достъп до обществената информация, който е приет през 2000 г. и такова задължение е уредено в чл. 15 и 15а от същия закон.
    Основен въпрос, на който не дава отговор внесеният законопроект как да се отграничи по вид, материя и обхват публичността на актовете, издавани от областния, респективно заместник-областния управител.
    Следва да се има предвид, че създаването на предлаганият регистър е свързано с осигуряване на допълнителни финансови и човешки ресурси за всички областни администрации, закупуване на съответен софтуер с осигуряване на поддръжка, възлагане на длъжностно лице в областната администрация да осъществява функциите по поддържане на регистъра, както и възлагане на функции по координация и контрол на посочената дейност на централно ниво.
    След проведената дискусия и обсъждане, с 5 гласа „за”, 0 гласа „против” и 12 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за администрацията, № 154–01–30, внесен от Лъчезар Тошев на 02.03.2011 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума