Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
07/04/2011 второ гласуване

    Доклад от заседание на комисия
    Д О К Л А Д
    Вх. №: 153-03-48/12.04.2011 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър № 002-01-94, внесен от Министерски съвет на 18 октомври 2010 г., приет на първо гласуване на 26 ноември 2010 г.

    Проект!
    ІІ гласуване


    З А К О Н
    за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър

    (Обн., ДВ, бр. 34 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 80 и 105 от 2006 г., бр. 53, 59 и 104 от 2007 г., бр. 50 и 94 от 2008 г., бр. 44 от 2009 г. и бр. 101 от 2010 г.)
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. Член 2 се изменя така:
    „Определение
    Чл. 2. (1) Търговският регистър представлява електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, които се вписват по силата на закон, и актовете, които се обявяват по силата на закон, за всички търговци и клонове на чуждестранни търговци.
    (2) Обстоятелствата и актовете по ал. 1 се оповестяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни, с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде оповестена.
    (3) За всеки търговец и клон на чуждестранен търговец се води дело в електронен вид. В делото се прилагат заявленията, документите, удостоверяващи вписаните обстоятелства, обявените актове и други документи, които могат да съдържат и лични данни за идентифицирането на лицата, представляващи или управляващи търговеца.”


    Предложение на народния представител Мая Манолова:
    § 1 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.


    Предложение на народните представители Мартин Димитров и Димо Гяуров:
    § 1. Член 2 се изменя така:
    Чл. 2. (1) Търговският регистър е единна централизирана електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, които се вписват съгласно чл. 4 и актовете, които се обявяват в съответствие с чл. 5, за всички търговци и клонове на чуждестранни търговци.
    (2) За всеки търговец и клон на чуждестранен търговец се води дело в електронен вид. В делото се прилагат заявленията, образи на документите, удостоверяващи вписаните обстоятелства, обявените актове и други документи, включително данни за идентифицирането на лицата, представляващи или управляващи търговеца."

    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 1:
    § 1. Член 2 се изменя така:
    „Определение
    Чл. 2. (1) Търговският регистър е електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, вписани по силата на закон, и актовете, обявени по силата на закон, за търговците и клоновете на чуждестранни търговци.
    (2) Обстоятелствата и актовете по ал. 1 се обявяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни, с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена.
    (3) За търговец и клон на чуждестранен търговец се води дело в електронна форма. В делото се прилагат заявленията, документите, удостоверяващи вписаните обстоятелства, обявените актове и други документи, които могат да съдържат и лични данни за идентифицирането на лицата, представляващи или управляващи търговеца.”


    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    Създава се нов § 1а със следното съдържание:
    „§ 1а. Създава се нов чл. 2а
    Принципи
    Чл. 2а. Търговската регистрация, воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър се осъществява при спазване на следните принципи:
    1. единност на търговския регистър;
    2. общодостъпност и публичност;
    3. насърчаване използването на електронен документ и електронен подпис;
    4. прилагане на еднакви критерии;
    5. бързина и процесуална икономия на дейността по регистрацията."
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 2:

    § 2. Създава се чл. 2а:
    „Принципи
    Чл. 2а. Търговската регистрация, воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър се осъществяват при спазване на следните принципи:
    1. публичност;
    2. насърчаване използването на електронен документ и електронен подпис;
    3. прилагане на еднакви критерии при равни условия по закон;
    4. бързина и процесуална икономия на дейността по регистрацията."


    § 2. Член 11 се изменя така:
    „Публичност
    Чл. 11. (1) Търговският регистър е публичен. Всеки има право на свободен и безплатен достъп до базата данни, съставляваща търговския регистър.
    (2) Агенцията осигурява регистриран достъп до делото на търговеца.
    (3) Достъпът по ал. 2 може да бъде предоставен в териториалните звена на агенцията след представяне на молба и документ за самоличност. Лицето, поискало достъп по електронен път, следва да се идентифицира чрез електронен подпис или чрез цифров сертификат, издаден от агенцията, а в случаите на служебен достъп - по реда на наредбата по чл. 12, ал. 4.”

    Предложение на народния представител Мая Манолова:
    § 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.


    Предложение на народните представители Мартин Димитров и Димо Гяуров:
    § 2. Член 11 се изменя така:
    Публичност

    Чл. 11.(1) Търговският регистър е публичен. Всеки има право на свободен и безплатен достъп до него, до електронния образ на документите, въз основа на които са извършени вписвания, заличавания и обявявания и до електронния образ на фирмените дела на пререгистрираните търговци.
    (2) Агенцията осигурява свободен и безплатен достъп до данните и документите по ал.1, както и до съдържащите се в информационната система на търговския регистър заявления, електронния образ на приложените към тях документи и постановените откази.
    (3) Достъпът по ал. 2 може да бъде предоставен при поискване в териториалните звена на агенцията във формата на преглед на оригинал или копие на хартиен или електронен носител. Достъпът във формата на преглед е безплатен, а предоставянето на копия се заплаща по цени, определени от министъра на правосъдието, които не могат да превишават стойността на материалните разходи по предоставянето.

    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    § 2 придобива следната редакция:
    § 2. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
    „Публичност
    Чл. 11. (1) Търговският регистър е публичен. Всеки има право на свободен и безплатен достъп до базата данни, съставляваща търговския регистър.
    (2) Агенцията осигурява регистриран достъп до делото на търговеца за предвидените в този закон лица.
    (3) Право на достъп до данните по ал. 2 имат:
    1. органите на съдебната власт;
    2. органите на досъдебното производство;
    3. органите на Министерство на вътрешните работи;
    4. нотариусите;
    5. .адвокатите;
    6. съдебните изпълнители;
    7. други длъжностни лица в кръга на техните правомощия, предоставени им със закон.
    (4) Достъпът по ал. 2 може да бъде предоставен в териториалните звена на агенцията след представяне на молба, документ за самоличност и документ установяващ длъжността на лицето. Лицето, поискало достъп по електронен път, следва да се идентифицира чрез електронен подпис или чрез цифров сертификат, издаден от агенцията, а в случаите на служебен достъп - по реда на наредбата по чл. 12, ал. 4."

    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, който става § 3.


    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    Създава се нов § 2а със следното съдържание:
    „§ 2а. В чл. 12 ал. 2 думите „75 на сто" се заменят с „50 на сто".

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 4:
    § 4. В чл. 12 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думите „75 на сто” се заменят с „50 на сто”.
    2. В ал. 4 изречение второ се изменя така: „Редът и начинът за осъществяване на достъп до търговския регистър се уреждат с наредба на Министерския съвет”.

    § 3. В чл. 13, ал. 6 се създава изречение трето:
    „Заявителят представя и преписи от актовете, подлежащи на обявяване в търговския регистър, в които личните данни, освен тези, които се изискват по закон, са заличени.”

    Предложение на народния представител Мая Манолова:
    § 3 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на народните представители Мартин Димитров и Димо Гяуров:
    § 3. Чл. 13 ал. 6 и 9 се изменят така:

    (6) Заявителят представя документите, съответно подлежащия на обявяване акт, в оригинал, заверен от заявителя препис или нотариално заверен препис.
    (9) Когато в заявлението или в приложените към него документи са посочени лични данни, които не се изискват по закон, Агенцията предприема мерки за защитата им и не предоставянето на публичен достъп до тях.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 5:
    § 5. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 думите „т. 1 и 2” се заменят с „т. 1, 2 и 3”.
    2. В ал. 6 се създава изречение трето: „Заявителят представя и заверени преписи от актовете, подлежащи на обявяване в търговския регистър, в които личните данни, освен тези, които се изискват по закон, са заличени.”


    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    Създава се нов § 3а със следното съдържание:
    „§ 3а. В чл. 15, an. 1, т. 1 след думата „търговеца" се добавят думите „ , респективно неговите законни представители, включително прокуриста."

    Комисията подкрепя по принцип предложението за § 3а, който става § 6 със следната редакция:
    § 6. В чл. 15, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 2:
    „2. прокуриста;".
    2. Досегашните т. 2 и 3 стават съответно т. 3 и 4.


    § 4. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Заявленията за вписване и за заличаване на обстоятелства и заявленията за обявяване на актове се подават от акционерните дружества и командитните дружества с акции само по електронен път.”
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.

    Предложение на народния представител Мая Манолова:
    § 4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.


    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    В § 4 в чл. 17, ал. 1 след думата „приемане" се добавя „и насърчава
    подаването".
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4, който става § 7.



    § 5. В чл. 19 ал. 2 и 3 се изменят така:
    „(2) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на три работни дни от приемането им, освен ако със закон е предвидено друго.
    (3) Заявленията за обявяване на годишните финансови отчети се разглеждат по реда на постъпването им отделно от другите заявления и длъжностното лице по регистрацията се произнася незабавно след изтичане на три работни дни от приемането им, освен ако със закон е предвидено друго.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5, който става § 8:
    § 8. В чл. 19 ал. 2 и 3 се изменят така:
    „(2) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на три работни дни от постъпването им в търговския регистър, освен ако със закон е предвидено друго.
    (3) Заявленията за обявяване на годишните финансови отчети се разглеждат по реда на постъпването им отделно от другите заявления.”


    § 6. В чл. 22 се създава ал. 4:
    „(4) Когато към заявлението на търговеца за вписване, за заличаване на обстоятелства или за обявяване на акт не са приложени всички документи, които се изискват по закон или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се оповестяват по електронната партида на търговеца. Длъжностното лице по регистрацията постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на сроковете по чл. 19, ал. 2 и 3.”

    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители
    § 6 да придобие следната редакция:
    „§ 6. В чл. 22 се създава ал.4 със следното съдържание:
    „(4) Когато към заявлението на търговеца за първоначално вписване не са приложени всички документи, които се изискват по закон или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се оповестяват по електронната партида на търговеца. Длъжностното лице по регистрацията постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на сроковете по чл. 19, ал. 2."
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 6, който става § 9 със следната редакция:
    § 9. В чл. 22 се създава ал. 4 :.
    „(4) Когато към заявлението на търговеца за вписване, заличаване или обявяване не са приложени всички документи, които се изискват по закон или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се оповестяват по електронната партида на търговеца, или на електронната страница на агенцията, когато е подадено заявление за регистрация на търговеца, не по-късно от следващия работен ден от постъпването на заявлението в търговския регистър. Заявителят може да изпълни указанията и да ги представи чрез заявление по образец, определен в наредбата по чл. 31. Длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на срока по чл. 19, ал. 2.”


    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    Създава се нов § 6а със следното съдържание:
    „§ 6а. В чл. 25 ал. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    (5) При отмяна на отказа съдът постановява решение, с което дава задължителни указания на агенцията да извърши исканото вписване, заличаване или обявяване, като служебно изпраща на агенцията решението, заедно с всички документи, които са предпоставка за вписването."

    Комисията подкрепя по принцип предложението за § 6а, който става §10:
    § 10. В чл. 25, ал. 5 се създава изречение второ: „Съдът изпраща решението заедно с документите във връзка с вписването, заличаването или обявяването.”


    § 7. В § 1 от Допълнителната разпоредба се създава т. 4:
    „4. „Заинтересувано лице” е страната по заварените съдебни и изпълнителни дела, съдилищата и другите държавни органи, държавните съдебни изпълнители, лицата, на които са възложени публични функции, организациите, предоставящи обществени услуги, Националната агенция за приходите, банките и всички други кредитори на дружеството, както и кредиторите на съдружници или на член-кооператори, независимо от характера на вземанията им.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 7, който става § 11:
    § 11. В § 1 от Допълнителната разпоредба се създава т. 4:
    „4. „Заинтересовано лице” е съдружник, акционер, член-кооператор, член на управителен съвет на търговеца с прекратена дейност, страната по заварените съдебни и изпълнителни дела, кредиторите на търговеца, кредиторите на съдружниците или на член-кооператорите, държавните органи, органите на местно самоуправление и ведомствата. Качеството кредитор се доказва с административен акт, влязло в сила съдебно решение, изпълнителен лист или заповед за изпълнение за установяване на съответното вземане.”


    § 8. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. В § 4:
    а) в ал. 1, изречение първо думите „в тригодишен срок от влизането му в сила” се заменят с „в срок до 30 юни 2011 г.”;
    б) алинея 2 се изменя така:
    „(2) Пререгистрацията по ал. 1 се извършва чрез вписване в търговския регистър на търговеца или на клона на чуждестранния търговец и на съответните обстоятелства за него въз основа на заявление от търговеца, съответно от управителя на клона, отправено до съда по регистрацията. Съдът по регистрацията изпраща до агенцията удостоверение за актуално състояние с посочване на кода му по БУЛСТАТ, както и заверен учредителен акт, дружествен договор или устав, актуален към 31 декември 2007 г. Започналото регистърно производство се довършва по реда на § 6, след което се издава удостоверение за актуално състояние, необходимо за пререгистрация. При осигурена технологична възможност пререгистрацията се извършва въз основа на заявлението на търговеца до съда по регистрацията. Съдът изпраща на агенцията в електронна форма документите, посочени в изречение второ, заедно с удостоверението за актуално състояние, подписано с електронен подпис при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.”;
    в) алинея 9 се изменя така:
    „(9) Едновременно с пререгистрацията на търговеца се извършва и пререгистрация на всичките му клонове. В тези случаи агенцията изисква от съответния окръжен съд по седалището на всеки клон на търговеца служебно да издаде удостоверение за актуалното му състояние.”;
    г) алинея 13 се изменя така:
    „(13) До извършване на пререгистрацията по ал. 2 и 3 и при поискване в срока по ал. 1 съдът по регистрацията издава удостоверение за актуално състояние.”
    2. Параграф 5 се изменя така:
    „§ 5. (1) Всички еднолични търговци, за които не е поискана пререгистрация в срока по § 4, ал. 1, се считат за заличени от 1 юли 2011 г., а клоновете на чуждестранните търговци се считат за закрити. Окръжният съд по регистрацията архивира фирмените им дела.
    (2) Дейността на търговските дружества и кооперациите, за които не е направено искане за пререгистрация в срока по § 4, ал. 1, се прекратява на 1 юли 2011 г. Търговските дружества и кооперациите, които не са се пререгистрирали в срока по § 4, ал. 1, нямат право да осъществяват търговска дейност, да предявяват искове и да подават молби за образуване на изпълнителни производства, да извършват разпоредителни сделки с имуществото си, освен да заплащат дължими суми на работници и служители, както и да извършват преводи на суми за погасяване на публични задължения. Извършените след 30 юни 2011 г. разпоредителни действия и сделки с имущество на търговските дружества и кооперациите с прекратена дейност са нищожни.
    (3) Законните представители на търговски дружества и кооперации с прекратена дейност от 1 юли 2011 г. могат само да приемат волеизявления, отправени към тези търговци.
    (4) Окръжният съд по последната регистрация на търговските дружества и кооперациите в срок до 1 октомври 2011 г. изготвя и изпраща в агенцията Списък на едноличните търговци и клоновете на чуждестранни търговци, за които не е поискана пререгистрация в срока на § 4, ал. 1 (Списък № 1) и Списък на търговските дружества и кооперации, за които не е поискана пререгистрация в същия срок (Списък № 2), в които се посочват номер на фирменото дело, наименование, седалище и адрес на управление, име на законния представител и код по БУЛСТАТ, предоставен на съда от агенцията.
    (5) В срок до 1 октомври 2011 г. агенцията изготвя Списък на лицата, подали заявления в срока по § 4, ал. 1, но получили отказ за пререгистрация (Списък № 3). Ако отказът бъде отменен, агенцията служебно пререгистрира търговеца, което се отразява незабавно в списъка.
    (6) С обявяване на списъците по ал. 4 и 5 на електронната страница на агенцията държавните учреждения, съдилищата, банките, кредиторите и Националната агенция за приходите се считат за уведомени и не се изисква уведомление по чл. 77, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.”
    3. Създават се § 5а - 5д:
    „§ 5а. (1) В срок до 30 юни 2014 г. всяко заинтересувано лице може да подаде до съда по регистрацията заявление, с което да поиска пререгистрация и обявяване в ликвидация на търговско дружество и кооперация по § 5, ал. 2.
    (2) Пререгистрация и обявяване в ликвидация на търговско дружество и кооперация с прекратена дейност може да поиска и всеки съдружник, акционер, член-кооператор и член на управителен орган.
    (3) В заявлението по ал. 1 се посочват и качеството на заявителя, правният му интерес да иска пререгистрация, обявяване в ликвидация, както и съгласието му за покриване на разноските по ликвидацията на търговеца, ако дружеството не разполага с налични средства.
    § 5б. (1) Съдът по регистрацията изпраща на агенцията удостоверение за актуално състояние в електронна форма, подписано с електронен подпис при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис, както и електронно копие от актуалния към 31 декември 2007 г. учредителен акт, дружествен договор или устав.
    (2) Агенцията пререгистрира търговеца, вписва ликвидацията, назначава и вписва ликвидатор.
    (3) За ликвидатори на търговските дружества и кооперациите, за които е поискана пререгистрация и обявяване в ликвидация, се назначават лицата, вписани като техни представляващи в съответните регистри на съда по регистрацията. Ликвидаторите се считат уведомени за назначението с вписването им в търговския регистър. В тези случаи не се прилагат изискванията на чл. 266, ал. 3 от Търговския закон за представяне на нотариално заверени декларация-съгласие и образец от подписа им.
    (4) Когато няма вписан представляващ, за ликвидатор се назначава лицето, посочено от заинтересуваното лице, или самото заинтересувано лице, когато то е поискало това със заявлението. Към заявлението се прилага декларация-съгласие и образец от подписа на лицето, посочено за ликвидатор. Когато заявления са подали повече от едно заинтересувано лице, за ликвидатор се назначава лицето, посочено от първия заявител.
    (5) Разноските за производството по ликвидация са за сметка на търговеца. Когато търговецът не разполага със средствата, необходими за извършване на ликвидацията, в т. ч. за възнаграждение на ликвидатора, заинтересуваното лице осигурява собствени средства за извършване на ликвидацията, в т. ч. за заплащане възнаграждението на ликвидатора.
    (6) Когато разходите за откриване на производството по ликвидация и за осъществяването й са осигурени от заинтересуваното лице, поискало пререгистрацията и ликвидацията на търговеца, тези разходи му се възстановяват изцяло незабавно след осребряване на имуществото, като след това се пристъпва към удовлетворяване на останалите кредитори.
    (7) Ликвидаторът е длъжен:
    1. в едномесечен срок от вписването му да покани кредиторите на дружеството да предявят вземанията си, да изготви и представи в агенцията за обявяване по партидата на дружеството начален ликвидационен баланс към момента на прекратяване на дружеството, както и пояснителен доклад към баланса със становище относно необходимостта от подаване на молба до съда по несъстоятелността за обявяване на търговеца в несъстоятелност;
    2. да предоставя своевременно поисканата от кредиторите информация.
    (8) Ликвидацията следва да приключи в срок една година считано от датата на вписване на ликвидатора.
    (9) При установена от ликвидатора или кредиторите необходимост срокът за ликвидацията може да бъде удължен въз основа на обосновано предложение от ликвидатора или по искане на заинтересувано лице при заявена готовност от него за осигуряване на разходите по ликвидацията, в т. ч. за възнаграждение на ликвидатора.
    (10) Заинтересуваното лице, подало заявление за пререгистрация на търговеца, може да поиска от съда по чл. 266, ал. 4 от Търговския закон да се замени назначеният ликвидатор, ако той не изпълнява задълженията си или с действията си застрашава интересите на търговеца или кредиторите. При замяна на ликвидатора срокът за приключване на ликвидацията се определя от съда.
    (11) Когато са уредени всички задължения и остатъкът от имуществото е разпределен или когато се установи, че дружеството няма имущество, средства, вземания и задължения, ликвидаторът уведомява агенцията и тя служебно вписва заличаването на търговеца.
    (12) Когато се установи, че търговецът няма имущество, средства и вземания, но има задължения, ликвидаторът е длъжен да поиска от съда откриване на производство по несъстоятелност.
    (13) Назначеният ликвидатор носи пълна имуществена отговорност за всички извършени от него сделки и действия, увреждащи кредиторите на търговеца.
    (14) Представляващите и ликвидаторите за времето от датата на прекратяване на дейността на търговеца до заличаването му отговарят солидарно и неограничено за задълженията на търговеца, свързани с производството по ликвидация.
    § 5в. (1) В случаите на висящо към 1 юли 2011 г. съдебно или изпълнително производство, по което страна е търговец по § 5, ал. 2, съдът/съдебният изпълнител спира производството и дава указания на ищеца/взискателя да поиска своята и/или тази на ответника/длъжника пререгистрация и ликвидация, като определя и срок, не по-дълъг от срока по § 5г, ал. 4. При неизпълнение на дадените указания в определения срок съдът/съдебният изпълнител прекратява производството по делото.
    (2) Редът по ал. 1 се прилага и за заварените въззивни и касационни производства, като постановените актове се обезсилват.
    § 5г. (1) Съдът по регистрацията осигурява право на всеки да преглежда търговските регистри относно непререгистрираните търговци и документите, въз основа на които са извършени вписванията, да получава преписи от тях, както и удостоверение, отразяващо състоянието на търговеца към 1 юли 2011 г.
    (2) Фирмените дела на прекратените и служебно заличените еднолични търговци, закритите клонове на чуждестранните търговци и фирмените дела на прекратените и служебно пререгистрираните търговски дружества и кооперации се архивират и съхраняват в съответния съд по регистрацията. При необходимост съдът издава заверени фотокопия от намиращите се във фирмените дела документи и удостоверения за пререгистрация и обявяване в ликвидация. Съдът по регистрацията предоставя достъп до архивираните фирмени дела и фирмените регистри на съдилищата и издава преписи от документите, съдържащи се в тях.
    (3) Агенцията служебно отстранява допуснати технически грешки в обявените списъци по § 5, ал. 4 и 5 въз основа на получените от съда по регистрацията електронни документи.
    (4) След изтичане на 5 години от прекратяване на дейността по § 5, ал. 2 агенцията служебно заличава търговските дружества и кооперациите:
    1. за които не е поискана пререгистрация и обявяване в ликвидация;
    2. за които ликвидацията не е приключила поради бездействие на ликвидатора и/или на заинтересуваното лице;
    3. за които не е открито производство за обявяване в несъстоятелност.
    (5) Агенцията обявява списък на заличените търговски дружества и кооперации на електронната си страница.
    § 5д. За неуредените в § 5а - 5г случаи относно извършване на ликвидацията на служебно пререгистрираните търговци се прилагат разпоредбите на глава седемнадесета „Ликвидация” от Търговския закон.”

    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    В § 5б от Преходните и заключителните разпоредби се създава ал.15 със следното съдържание:
    „(15) Грешки и непълноти, допуснати от съда по регистрацията при вписвания или обявявания по фирменото дело на търговеца и неотстранени преди пререгистрацията му се отстраняват от регистърния съд по реда на този закон въз основа на изрична молба от лице по чл. 15, ал. 1, в която се посочва допуснатата грешка или непълнота и се представят съответни документи, обосноваващи отстраняването й. Съдът по регистрацията отстранява грешките и непълнотите и издава ново удостоверение по ал. 2 или 3 в срока по ал. 4. Държавна такса за издаване на удостоверение в този случай не се дължи. "
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя по т. 1, букви „а”, „б” и „в”, подкрепя по принцип текста в останалата част и предлага следната редакция на § 8, който става § 12:
    § 12. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. В § 4:
    а) в ал. 11 думите „сроковете за произнасяне по чл. 19, ал.2 и 3 са 14-дневни” се заменят със „срокът за произнасяне по чл. 19, ал. 2 е 14-дневен”;
    б) алинея 13 се изменя така:
    „(13) До извършване на пререгистрацията по ал. 2 и 3 и при поискване в срока по ал. 1 съдът по регистрацията издава удостоверение за актуално състояние.”
    2. Параграф 5 се изменя така:
    „§ 5. (1) Едноличните търговци и клоновете на чуждестранните търговци, за които не е поискана пререгистрация в срока по § 4, ал. 1, се считат за заличени от 1 януари 2012 г. Съдът по регистрацията архивира фирмените им дела.
    (2) Дейността на търговските дружества и кооперациите, за които не е направено искане за пререгистрация в срока по § 4, ал. 1, се прекратява на 1 януари 2012 г. Търговските дружества и кооперациите, които не са се пререгистрирали в срока по § 4, ал. 1, нямат право да осъществяват търговска дейност, да предявяват искове и да подават молби за образуване на изпълнителни производства, да извършват разпоредителни сделки с имуществото си, освен да заплащат дължими суми на работници и служители, както и да извършват преводи на суми за погасяване на публични задължения. Извършените след 31 декември 2011 г. разпоредителни сделки с имущество на търговските дружества и кооперациите с прекратена дейност са нищожни.
    (3) Законните представители на търговски дружества и кооперации с прекратена дейност от 1 януари 2012 г. могат само да приемат волеизявления, отправени към тези търговци.
    (4) Съдът по последната регистрация на търговските дружества и кооперациите в срок до 1 октомври 2012 г. изготвя и изпраща в агенцията Списък на едноличните търговци и клоновете на чуждестранни търговци, за които не е поискана пререгистрация в срока на § 4, ал. 1 (Списък № 1) и Списък на търговските дружества и кооперации, за които не е поискана пререгистрация в същия срок (Списък № 2), в които се посочват номер на фирменото дело, наименование, седалище и адрес на управление, име на законния представител и код по БУЛСТАТ, предоставен на съда от агенцията.
    (5) В срок до 1 юни 2012 г. агенцията изготвя Списък на лицата, подали заявления в срока по § 4, ал. 1, но получили отказ за пререгистрация (Списък № 3). Ако отказът бъде отменен, агенцията служебно пререгистрира търговеца, което се отразява незабавно в списъка.
    (6) С обявяване на списъците по ал. 4 и 5 на електронната страница на агенцията държавните учреждения, съдилищата, банките, кредиторите и Националната агенция за приходите се считат за уведомени и не се изисква уведомление по чл. 77, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.”
    3. Създават се § 5а - 5д:
    „§ 5а. В срок до 31 януари 2015 г., на основание обявените списъци по § 5, ал. 4 и 5, всяко заинтересовано лице може да подаде до съда по последната регистрация заявление за пререгистрация и обявяване в ликвидация на търговското дружество и кооперация по § 5, ал. 2, за определяне на ликвидатор и срок за ликвидация, за определяне на възнаграждение на ликвидатора, както и за определяне на размера на сумите, необходими за откриване на производството по ликвидация.
    § 5б. (1) Съдът по регистрацията изпраща на агенцията удостоверение за актуално състояние в електронна форма, подписано с електронен подпис при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис, както и електронно копие от актуалния към 31 декември 2007 г. учредителен акт, дружествен договор или устав.
    (2) Агенцията пререгистрира търговеца, вписва ликвидацията, назначава и вписва ликвидатор.
    (3) За ликвидатори на търговските дружества и кооперациите, за които е поискана пререгистрация и откриване на производство по ликвидация, се назначават лицата, вписани като техни представляващи в съответните регистри на съда по регистрацията. Ликвидаторите се считат уведомени за назначението с вписването им в търговския регистър. В тези случаи не се прилагат изискванията на чл. 266, ал. 3 от Търговския закон за представяне на нотариално заверени декларация-съгласие и образец от подписа им.
    (4) Когато няма вписан представляващ, за ликвидатор се назначава лицето, посочено от заинтересованото лице, или самото заинтересовано лице, когато то е поискало това със заявлението. Към заявлението се прилага декларация-съгласие и образец от подписа на лицето, посочено за ликвидатор. Когато заявления са подали повече от едно заинтересовано лице, за ликвидатори могат да бъдат назначени две и повече лица, които заедно представляват търговеца.
    (5) Разноските за производството по ликвидация са за сметка на търговеца. Когато търговецът не разполага със средствата, необходими за извършване на ликвидацията, включително за възнаграждение на ликвидатора, заинтересованото лице осигурява собствени средства за извършване на ликвидацията, включително за заплащане възнаграждението на ликвидатора.
    (6) Когато разходите за откриване на производството по ликвидация и за осъществяването й са осигурени от заинтересованото лице, поискало пререгистрацията и ликвидацията на търговеца, тези разходи му се възстановяват изцяло незабавно след осребряване на имуществото, преди да се пристъпи към удовлетворяване на останалите кредитори.
    (7) Ликвидаторът е длъжен:
    1. в едномесечен срок от вписването му да покани кредиторите на дружеството да предявят вземанията си, да изготви и представи в агенцията за обявяване по партидата на дружеството начален ликвидационен баланс към момента на прекратяване на дружеството, както и пояснителен доклад към баланса със становище относно необходимостта от подаване на молба до съда по несъстоятелността за обявяване на търговеца в несъстоятелност;
    2. да предоставя своевременно поисканата от кредиторите информация.
    (8) Ликвидацията приключва в срок до една година, считано от датата на вписване на ликвидатора, но не по-късно от 31 януари 2017 г.
    (9) При установена от ликвидатора или кредиторите необходимост едногодишният срок за ликвидацията може да бъде удължен въз основа на обосновано предложение от ликвидатора или по искане на заинтересовано лице пред длъжностното лице по регистрация, при заявена готовност от него за осигуряване на разходите по ликвидацията, включително за възнаграждение на ликвидатора.
    (10) Заинтересованото лице, подало заявление за пререгистрация на търговеца, може да направи искане пред длъжностното лице по регистрацията за замяна на назначения ликвидатор, ако той не изпълнява задълженията си или с действията си застрашава интересите на търговеца или кредиторите.
    (11) Когато са удоволетворени кредиторите и остатъкът от имуществото е разпределен или когато се установи, че дружеството няма имущество, ликвидаторът подава заявление по образец пред длъжностното лице по регистрацията с искане за заличаване на търговеца.
    (12) Когато се установи, че търговецът няма имущество, но има задължения, ликвидаторът е длъжен да поиска от съда откриване на производство по несъстоятелност.
    (13) Ликвидаторът носи имуществена отговорност за извършените от него сделки и действия, увреждащи търговеца или кредиторите му.
    (14) Ликвидаторът отговаря за задълженията на търговеца, свързани с производството по ликвидация.
    (15) Грешки и непълноти, допуснати от съда по регистрацията при вписвания или обявявания по фирменото дело на търговеца и неотстранени преди пререгистрацията му се отстраняват от съда по регистрация по реда на този закон въз основа на молба от лице по чл. 15, ал. 1, в която се посочва допуснатата грешка или непълнота и се представят съответни документи, обосноваващи отстраняването й. Съдът по регистрацията отстранява грешките и непълнотите и издава ново удостоверение по § 4, ал. 2 или 3 в срока по § 5, ал. 4. Държавна такса за издаване на удостоверение в този случай не се дължи.
    § 5в. (1) В случаите на висящо към 1 януари 2012 г. съдебно или изпълнително производство, по което страна е търговец по § 5, ал. 2, съдът/съдебният изпълнител спира производството и дава указания на ищеца/взискателя да поиска своята и/или тази на ответника/длъжника пререгистрация и ликвидация, като определя и срок, не по-дълъг от срока по § 5г, ал. 4. При неизпълнение на дадените указания в определения срок съдът/съдебният изпълнител прекратява производството по делото.
    (2) Редът по ал. 1 се прилага и за заварените въззивни и касационни производства, като постановените актове се обезсилват.
    § 5г. (1) Съдът по последната регистрация на търговеца осигурява право на всеки да преглежда търговския регистър относно непререгистрираните търговци и документите, въз основа на които са извършени вписванията и издава преписи от документи по фирмените дела, както и удостоверение, отразяващо състоянието на търговеца към 1 януари 2012 г.
    (2) Фирмените дела на прекратените и служебно заличените еднолични търговци и клонове на чуждестранните търговци, както и фирмените дела на прекратените и служебно пререгистрираните търговски дружества и кооперации се архивират и съхраняват в съответния съд по последната регистрация. При необходимост съдът издава заверени фотокопия от намиращите се във фирмените дела документи и удостоверения за пререгистрация и обявяване в ликвидация. Съдът по последната регистрация предоставя достъп до архивираните фирмени дела и фирмените регистри на съдилищата и издава преписи от документите, съдържащи се в тях.
    (3) Агенцията служебно отстранява допуснати технически грешки в обявените списъци по § 5, ал. 4 и 5 въз основа на получените от съда по регистрацията електронни документи, както и в случаите на допуснати явни фактически или технически грешки във вписванията. Съдът по регистрацията на непререгистрираните търговци отстранява въз основа на подадено от тях заявление допуснати грешки във връзка с вписване на заявени обстоятелства или обявени актове.
    (4) След 31 януари 2017 г. агенцията служебно заличава търговските дружества и кооперациите:
    1. за които не е поискана пререгистрация и обявяване в ликвидация;
    2. за които ликвидацията не е приключила поради бездействие на ликвидатора и/или на заинтересуваното лице;
    3. за които не е открито производство по несъстоятелност.
    (5) Агенцията обявява списък на заличените търговски дружества и кооперации на електронната си страница.
    § 5д. За неуредените в § 5а - 5г случаи относно извършване на ликвидацията на служебно пререгистрираните търговци се прилагат съответно разпоредбите на глава седемнадесета „Ликвидация” от Търговския закон.”

    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
    § 9. Започнатите, но неприключени към датата на влизане в сила на този закон производства по пререгистрация се довършват по досегашния ред.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 9 да бъде отхвърлен.
    § 10. В чл. 268 от Търговския закон (обн., ДВ, бр. 48 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 25 от 1992 г., 61 и 103 от 1993 г., бр. 63 от 1994 г., бр. 63 от 1995 г., бр. 42, 59, 83, 86 и 104 от 1996 г., бр. 58, 100 и 124 от 1997 г., бр. 21, 39, 52 и 70 от 1998 г., бр. 33, 42, 64, 81, 90, 103 и 114 от 1999 г., бр. 84 от 2000 г., бр. 28, 61 и 96 от 2002 г., бр. 19, 31 и 58 от 2003 г., бр. 31, 39, 42, 43, 66, 103 и 105 от 2005 г., бр. 38, 59, 80 и 105 от 2006 г., бр. 59, 92 и 104 от 2007 г., бр. 50, 67, 70, 100 и 108 от 2008 г., бр. 12, 23, 32, 47 и 82 от 2009 г. и бр. 41 от 2010 г.) се създава ал. 4:
    „(4) Ликвидаторът е длъжен да осъществява правомощията си с грижата на добър търговец.”

    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    В § 10 от Преходни и Заключителни разпоредби се правят следните допълнения:
    1. В чл. 7 от Търговския закон (обн., ДВ, бр. 48 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 25,61 и 103 от 1993 г., бр. 63 от 1994 г., бр. 63 от 1995 г., бр. 42, 59, 83, 86 и 104 от 1996 г.,бр. 58, 100 и 124 от 1997 г., бр. 21, 39, 52 и 70 от 1998 г., бр. 33, 42, 64, 81, 90, 103 и 114от 1999 г., бр. 84 от 2000 г., бр. 28, 61 и 96 от 2002 г.,бр. 19, 31, 58 от 2003 г., бр. 31, 39, 42, 43, 66, 103 и 105 от 2005 г., бр. 38, 59, 80 и 105 от 2006 г., бр. 59 и 104 от 2007 г., бр. 50, 67, 70, 100 и 108 от 2008 г., бр. 12, 23, 32, 47 и 82
    от 2009 г. и бр. 41 и 101 от 2010 г.) се правят следните допълнения:
    1.1. Създава се ал. 4 със следното съдържание:
    „(4) Счита се, че фирмата въвежда в заблуждение когато е идентична с регистрирана по-рано фирма или поради своята идентичност или сходство с регистрирана по-рано фирма съществува вероятност за объркване на трети лица."
    1.2. Създава се ал. 5 със следното съдържание:
    „(5) Фирмата не може да бъде идентична или сходна със защитена марка, освен ако търговецът има права върху нея."
    1.3. Създава се ал. 6 със следното съдържание:
    „(6) Всеки търговец има право да предяви иск за установяване на недобросъвестно заявяване или използване на фирмено наименование и за преустановяване на недобросъвестното използване на фирмено наименование."

    2. В чл. 115, т. 4 от Търговския закон се добавя второ изречение: „Когато при учредяването не е внесен целият размер на капитала, в договора се определят сроковете и условията за внасянето му. Срокът за довнасяне на целия размер на капитала не може да бъде по-дълъг от две години от вписване на дружеството, съответно от увеличаване на капитала;"
    3.В чл. 119, ал. 1 от Търговския закон се правят следните изменения и допълнения:
    3.1. В т. 1 след думите „дружественият договор", се добавя запетая и думите „който се обявява".
    В т. 4 преди думите „да е внесен" се добавя „в случай, че дружеството се регистрира с предвидения от закона минимален капитал,"
    3.2. Създава се т. 5:
    „5. в случай, че дружеството се регистрира с капитал по-висок от установения в закона минимум да е внесен най-малко 70 на сто от капитала."
    4. В чл. 119, ал. 4 от Търговския закон след думите „се представя" се добавят думите „за обявяване".
    5. В чл. 174 от Търговския закон, ал. 4 се изменя както следва: „Уставът се представя в Търговския регистър и се обявява. При изменение или допълнение на устава в търговския регистър се представя за обявяване препис от устава с измененията към съответната дата, заверен от лицето или от лицата, представляващи дружеството.
    6. В чл. 235, ал. 4 от Търговския закон след думите „трети лица" се добавя: „и не подлежат на вписване в търговския регистър."

    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10, който става § 13:
    § 13. В Търговския закон (обн., ДВ, бр. 48 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 25 от 1992 г., 61 и 103 от 1993 г., бр. 63 от 1994 г., бр. 63 от 1995 г., бр. 42, 59, 83, 86 и 104 от 1996 г., бр. 58, 100 и 124 от 1997 г., бр. 21, 39, 52 и 70 от 1998 г., бр. 33, 42, 64, 81, 90, 103 и 114 от 1999 г., бр. 84 от 2000 г., бр. 28, 61 и 96 от 2002 г., бр. 19, 31 и 58 от 2003 г., бр. 31, 39, 42, 43, 66, 103 и 105 от 2005 г., бр. 38, 59, 80 и 105 от 2006 г., бр. 59, 92 и 104 от 2007 г., бр. 50, 67, 70, 100 и 108 от 2008 г., бр. 12, 23, 32, 47 и 82 от 2009 г. , бр. 41 и 101 от 2010 г., бр. 14 и 18 от 2011 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 7 се създават ал. 4 и 5:
    „(4) Всеки търговец има право да предяви иск за установяване на недобросъвестно заявяване или използване на фирма, за преустановяване на недобросъвестното използване на фирма и за обезщетение за вреди, когато фирмата е идентична или сходна с регистрирана по-рано фирма.
    (5) Фирмата не може да бъде идентична или сходна със защитена марка, освен ако търговецът има права върху нея."
    2. В чл. 115, т. 4 накрая се добавя: „когато при учредяването не е внесен целият размер на капитала, в договора се определят сроковете и условията за внасянето му; срокът за довнасяне на целия размер на капитала не може да бъде по-дълъг от две години от вписване на дружеството, съответно от увеличаване на капитала".
    3. В чл. 119:
    а) в ал. 1:
    аа) в т. 1 след думата „договор” се добавя „който се обявява”;
    бб) създава се т. 5:
    „5. в случай, че дружеството се регистрира с капитал, по-висок от установения в закона минимум - да е внесен най-малко 70 на сто от капитала."
    б) в ал. 4 след думите „се представя” се добавя „за обявяване”.
    4. В чл. 174 ал. 4 се изменя така:
    „(4) Уставът се представя в търговския регистър и се обявява. При изменение или допълнение на устава в търговския регистър се представя за обявяване препис от устава с измененията към съответната дата, заверен от лицето или от лицата, представляващи дружеството.”
    5. В чл. 235, ал. 4 след думите „трети лица” се добавя „и не подлежат на вписване в търговския регистър”.
    6. В чл. 268 се създава ал. 4:
    „(4) Ликвидаторът е длъжен да осъществява правомощията си с грижата на добър търговец.”


    § 11. В чл. 40 от Закона за счетоводството (обн., ДВ, бр. 98 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 91 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 102 и 105 от 2005 г., бр. 33, 63, 105 и 108 от 2006 г., бр. 57 от 2007 г., бр. 50, 69 и 106 от 2008 г., бр. 95 от 2009 г. и бр. 94 от 2010 г.) се създава ал. 9:
    „(9) Сроковете за подаване на годишните финансови отчети за търговците по ал. 1, т. 1 са, както следва:
    1. за едноличните търговци, задължени да изготвят годишни финансови отчети по закон – от 1 януари до 30 април;
    2. за едноличните дружества с ограничена отговорност, дружествата с ограничена отговорност и събирателните дружества – от 1 април до 31 май;
    3. за държавните предприятия, за едноличните акционерни дружества, акционерните дружества, командитните дружества и командитните дружества с акции – от 1 май до 30 юни.”

    Предложение на народния представител Емил Радев и група народни представители:
    В § 11 от Преходни и Заключителни разпоредби се правят следните изменения и допълнения :
    „§ 11. Чл. 40, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството (обн., ДВ, бр. 98 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 91 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 102 и 105 от 2005 г., бр. 33, 63, 105 и 108 от 2006 г., бр. 57 от 2007 г., бр. 50, 69 и 106 от 2008 г. , бр. 95 от 2009 г. и бр. 94 от 2010 г.) се изменя така:

    „1. търговците по смисъла на Търговския закон, които подлежат на независим финансов одит по смисъла на чл. 38 - чрез заявяване и представяне за обявяването им в Търговския регистър;"
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11, който става § 14:
    § 14. В Закона за счетоводството (обн., ДВ, бр. 98 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 91 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 102 от 2005 г.; бр. 105 от 2005 г., бр. 33 от 2006 г.; бр. 63, 105 и 108 от 2006 г.; бр. 57 от 2007 г.; бр. 50, 69 и 106 от 2008 г., бр. 95 от 2009 г. и бр.94 от 2010 г.), се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 40:
    а) алинея 1 се изменя така:
    „(1) Предприятията публикуват годишния си финансов отчет и консолидирания си финансов отчет, годишния доклад за дейността и годишния си консолидиран доклад за дейността, приети от общото събрание на съдружниците/акционерите или от съответния орган, както следва:
    1. чрез заявяване и представяне за обявяване в Търговския регистър публикуват:
    а) едноличните търговци – в срок до 31 май на следващата година;
    б) дружествата с ограничена отговорност – в срок до 30 юни на следващата година;
    в) всички други търговци по смисъла на Търговския закон – в срок до 31 юли на следващата година;
    2. чрез заявяване за вписване и предоставянето им в Централния регистър при Министерството на правосъдието при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел публикуват юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност - в срок до 30 юни на следващата година;
    3. чрез икономическо издание или чрез Интернет публикуват останалите предприятия – в срок до 30 юни на следващата година.”
    б) в ал. 8 след думите „бюджетните предприятия” се добавя „eдноличните търговци, чиито годишни финансови отчети не подлежат на задължителен независим финансов одит”.
    2. В чл. 47, ал. 3 думите „от 1500” се заменят с „от 500”, а думите „от 2000” се заменят с „от 500”.
    3. В § 9а от преходните и заключителните разпоредби се създава ал. 6:
    „(6) Едноличните търговци, които са пререгистрирани през 2011 г. не прилагат ал. 1 и 2 по отношение на актовете за тези години, за които годишният финансов отчет на едноличния търговец не подлежи на задължителен независим финансов одит.”

    Комисията предлага да се създадат § 15 и 16:
    § 15. Подзаконовите нормативни актове по прилагането на закона се привеждат в съответствие с този закон в срока на влизането му в сила.
    § 16. Законът влиза в сила от 1 януари 2012 г., с изключение на § 11, § 12, т. 1, буква „б”, § 13 и 14, които влизат в сила в тридневен срок от обнародването му в „Държавен вестник”.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума