КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
23/06/2011
Доклад на комисия
СТАНОВИЩЕ
Вх. №: 153-03-83/30.06.2011
ОТНОСНО: Национална гражданска инициатива за предприемане на законови мерки за запазване на държавната собственост върху територията, ползвана от Национална спортна академия „Васил Левски” в гр. Несебър, № ПГ-110-00-6, внесена от Инициативен комитет на 18.01.2011 г.
На свое заседание, проведено на 23 юни 2011 г., Комисията по правни въпроси разгледа предложението за предприемане на законови мерки за запазване на държавната собственост върху територията, ползвана от Национална спортна академия „Васил Левски” в гр. Несебър, № ПГ-110-00-6, внесено в Народното събрание на 18.01.2011 г., от Инициативен комитет чрез национална гражданска инициатива.
На заседанието присъстваха представители на Национална спортна академия – проф. Лъчезар Димитров – ректор, проф. Кирил Андонов – заместник-ректор по стопанската част, г-н Илиян Карапанов – юрист на академията; от министерство на физическото възпитание и спорта – г-жа Михаела Калчева – държавен експерт в отдел „Управление на собствеността” в дирекция „Управление на дружествата и обществени поръчки” и г-жа Горяна Тодорова – правен съветник.
Чрез подписката се предлага да се предприеме законодателна инициатива за уреждане статута на Водна учебна спортна база на Националната спортна академия, с която да се постигне резултат отговарящ на обществения интерес и Решение № 84 от 19.02.2010г. на Министерски съвет на Република България и да се наложи мораториум върху всички сделки на разпореждане с незастроени имоти на територията на Водна учебна спортна база на Националната спортна академия, до изясняване на тяхната собственост. С подписката се предлага и да се създаде законова възможност министърът на образованието младежта и науката, чрез министъра на регионалното развитие и благоустройството да започне процедури за изменение на действащите подробни устройствени планове е цел отчуждаване на имоти, находящи се в територията на „Водна учебна спортна база на Националната спортна академия.
При обсъждането на подписката, изложените в нея мотиви и представените документи и становища от заинтересованите органи и институции бе направен следния кратък правен анализ:
1. С Протокол от 10.08.1912 г., утвърден с царски Указ No 217 от 18.05.1914г. е предоставен имот с обща площ от 26 200 дка и подробно описани граници, в който са включени и 600 декара, находящи се в м. Кротирия (Акротирия), който е отделен за училищен фонд.
2. С Протокол No 17/19.08.1923 г. цялата местност Акротирия, включително оградената територия на Учебната база на Академията, е определена за училищен имот.
3. С Протокол от 23.04.1959г. на ВИФ .”Г. Димитров", сега НСА „Васил Левски" е предоставен терен за изграждане на учебната база. намираща се западно от м. Акротирия, която се е ползвала от академията до 29.09.1977 г. За предоставената на ВИФ „Г. Димитров", сега НСА ”Васил Левски", държавна земя в гр. Несебър, на основание чл. 6 от Закона за собствеността и чл. 2 от Правилника за държавните имоти, са съставени Актове за държавна собственост № 382 и № 383 от 20.01.1974г. (посочени са границите на предоставения имот и оградената територия на Учебната водна база на НСА ”В. Левски" нанесена в КП на Несебър, м. Акротирия. одобрен през 1985 г.)
4. С решение на Комисията по земята К3-3/19.05.1977г. е предоставена допълнително земя, за разширяване на вече съществуващия учебен и спортен комплекс на МОН, съставна част от който е и новата Учебна водна база на Академията. (към 1977г. посочените земи не са били включени в кадастралния план на гр. Несебър, заради което в МОН е изготвен ведомствен план за цялата територия на учебния комплекс, като в него е нанесена и територията на Учебната водна база на НСА "В. Левски")
5. През 1979 — 1985г. е одобрен кадастрален план на гр. Несебър, в който са включени и държавните земи, предоставени на МОН, респ. и Учебната водна база на НСА „Васил Левски", като в посочения КП е нанесена дори и оградата на учебната база.
6. След приемане на Закона за държавната собственост през 1996 г. и ППЗДС, Националната спортна академия в изпълнение на техните разпоредби на 29.11.1996 г. с писмо № РД 08-1828. изпраща уведомление и прави искане за издаване на акт за държавна собственост по новия образец за стопанисване от Академията държавен имот Въпреки че от страна на НСА са спазени всички законови изисквания процедурата по издаването на нов акт за държавна собственост за държавен имот - земя, не е издаден и до настоящия момент.
7. На 02.03.1999г. Община Несебър съставя Акт за общинска частна собственост № 532 на основание разпоредбата па чл. 2, ал. 2, т.2 от Закона за общинската собственост за 80 кв.м сграда и прилежащ терен 600 кв.м. Имотът е включен в капитала на Агрострой – Несебър.
8. На 28.11.2002 г. Община Несебър съставя Акт за общинска частна собственост № 1481 на основание чл. 2, ал. 1, т. 6 от ЗОС за 145,16 дка. земя. Поземлената комисия към община Несебър от своя страна възстановява собственост върху посочения обект с мотиви, че имота е незастроен и др.
9. На 28.03.2003 НСА с писмо до Областния управител на гр. Бургас прави искане за отмяна на актове за частна общинска №148 и 1481 с мотиви, че не са налице основания и валидни доказателства, удостоверяващи правото на собственост на физически и юридически лица, в т.ч. и на общината.
10.Областният управител на Бургас с писмо от 26.05.2003 до Ректора на НСА, МРРБ и Кмета на Община Несебър отказва да отмени горепосочените актове с аргументите, че след направени справки в книгите за държавните имоти на област Бургас е установено, че за въпросния терен до момента няма съставен акт за държавна собственост, поради което не са налице основанията на чл. 79, ал.1 от ЗДС и чл.158, ал.2 от ППСДС за отмяна на актовете за общинска собственост. В мотивите се посочва, че се касае за спор за материалното право, разрешаването на който следва да се отнесе в съда.
11. Със заповед 300-5-81/02.10.2003 г. на Изпълнителния директор на Агенция за кадастъра е одобрена новата Кадастрална карта и кадастралните регистри на местността Акротирия. В кадастралната карта не фигурира терен държавна собственост, но са нанесени имотите на новите собственици.
12.Образувано е дело в Бургаския окръжен съд № 1077/2004 г. по повод жалба от страна на НСА против заповедта на изпълнителния директор на Агенцията по кадастъра. В жалбата се излагат съображения, че за имотите, които се стопанисват от НСА има съставени АДС № 382,383 от 1974 г., като тяхното наличие изключва възможността тези имоти да бъдат записани като общински имоти. Оспорва се и невключването на НСА в комисията по приемане на кадастралната карта на основание чл.47 от ЗКИР.
13. С Решение № II-12 от 24.03.2005 г. Бургаския окръжен съд отхвърля жалбата като неоснователна с мотиви, че жалбоподателят не представя никакви документи за собственост или други вещни права върху имота. Посочва се, че цитираните АДС № 382,383 са само по отношение право на ползване върху сгради. Бургаският окръжен съд отхвърля жалбата на НСА и одобрява кадастралната карта.
14. Образувано е дело в ВАС № 5509/2005 г по касационна жалба на НСА срещу Решение № II-12 от 24.03.2005 г. БOC. С Решение № 9073/19.10.2005 г. ВАС оставя в сила решението на БОС със същите мотиви.
15. НСА с писмо № 92-00-1090/20.09.2005 прави искане до МРРБ да бъде съставен АДС за терена на Водна база Несебър, като представя документите посочени по- горе.
16. Въз основа на писмото на НСА от 20.09.2005 г. МРРБ прави искане до Областния управител та гр.Бургас да бъде съставен АДС на основание чл.2, ал.2, т.2 от ЗДС и чл.89, ал.2 от ЗВО, както и да се предприемат действия по реда на 1л.79, ал.1 от ЗДС за отмяна на АОС №1481/2002г. и 532/1999 г. Счита се, че двата АДС № 382 и 383 /1974 имат доказателствена сила за правата на държавата, но с оглед на динамиката е необходими да се съставят нови АДС отразяващи промените към този момент.
17. Образувано е гр. дело № 753 /2005 в Несебърския районен съд по повод искова молба на НСА срещу община Несебър и физически лица – собственици на имоти в местността Акротирия. Моли да бъде установено, че държавата е собственик на описаните имоти в делото. В исковата молба се посочва, че имотите са предоставени за стопанисване на НСА, представени са АДС 382 и 383 цитирани по-горе в изложението. Посочва се, че в продължение на десетки години НСА стопанисва и управлява предоставен му от държавата имот – терен за водна база – Несебър на основание ПМС 169/1975 г. и Решение № КЗ-З/19.05.1977 г. на Комисията по земята, с приложена скица на границите на същия.
С Решение № 159 от 25.07.2007 г. Несебърския районен съд отхвърля предявения иск, с мотиви, че в описаните актове за държавна собственост са посочени само сгради с визирани граници, но не и земя. Относно цитираното решение на комисията КЗ-З/1977 г. –съгласно заключението на вещото лице извършило съдебно техническа-експертиза, процесните имоти не попадат в границите на скицата към това решение.
18. Междувременно с писмо № 13-1/03.01.2008 г. Областна управа Бургас отговаря на искането на МРРБ и НСА за съставянето на нов АДС. Не възразява, но са необходими нужните документи ( актуални скици, данъчна оценки в т.ч. и на сградите, разрешения за строеж и т.н. Налице е обективна пречка- няма как да бъде издадена скица и данъчна оценка за имот, който не фигурира като собственост на държавата в Кадастралния план.
19. Образувано дело № 912/2007 в БОС във връзка с постъпила жалба от НСА срещу Решение 159 на Несебърския районен съд, постановено по гр. дело № 753 /2005 г. В жалбата се представя АДС 382 и 383 и се протестира срещу незаконосъобразното възстановяване на имоти по реда на ЗСПЗЗ и съставените АОС 522 /1999 и 401/2002. Оспорва заповедите за кадастрално попълване на имотите С Решение № III-137/24.06.2008 г. БОС остава в сила Решението на Несебърския районен съд, с мотив, че към АДС 382 и 383 няма приложени скици. В архива на ОС ”Земеделие и гори” – Бургас не е открита преписка на Комисията по земята, свързана с отчуждаване на терен за изграждане на Учебно спорта база.
През 1979 г. е изработен Кадастрален план на Несебър – нова част, одобрен 1985 г., но вещото лице е посочило, че на физическите лица е възстановена собствеността върху бивши земеделски земи по Кадастрален план от 1956 г.
Останалата част от ползвания от ищеца терен е записана на Община Несебър и е одобрен частичен ПУП. Вещото лице сочи, че горепосочените имоти не попадат в границите на територията отразява на скицата с Решение КЗ-З/1977
Посочено е също, че процесните имоти попадат изцяло или частично в терена на НСА.
20. НСА обжалва Решението на БОС пред ВКС с посочените по-горе мотиви. С Определение № 644/27.07.2009г ВКС не допуска до касационно обжалване въззивното решение по Дело № 912/2007 г.
21. На 17.09.2009 г. е съставен нов АДС (публична) № 4744, който отразява промените към този момент (новопостроените сгради и съоръжения), като включва и сградите от АДС 382 и 383.
22. Община Несебър с искане от 7.12.2010 г до Областна управа Бургас прави искане да бъдат отписани от актовите книги новите обекти актувани от областния управител с АДС 4744.Основанията за това искане са:
За терен върху са изградени сградите е съставен АОС 1481/2002 г., за площ 145.16 дка и АОС 532/1999 г. за едноетажна панелна сграда построена през 1986 на площ 80 кв.м. с прилежащ терен от 600 кв.м.
В АДС 4744/2009 г. за всеки един обект е посочено годината на построяването му, но не се сочат доказателство за това.Няма налице техническа експертиза, която да показва, изградени ли са върху имотите по гр. дело 735/2005 .
23. С Решение № 84/19.02.2010г. на Министерски съвет на Република България Водна учебна спортна база на Националната спортна академия „Васил Левски" - гр. Несебър" е обявена за обект с национално значение. Целта на решението е създаване на възможност за запазване целостта на базата и запазване на възможността за ползването й от студенти за обучение по всички видове водни спортове.
Към настоящия момент срещу Решение № 84/19.02.2010 г. на МС са налице административни дела, заведени пред Върховния административен съд, като по част от тях има висящ съдебен спор. По друга част от делата ВАС се е произнесъл с решения, с които е отменил Решение № 84/19.02.2010г. на Министерски съвет на Република България. Мотивите за отмяната са идентични за всички решения, постановени до настоящия момент. В решенията се посочва, че за да бъдат обявени посочените обекти на НСА за обекти с национално значение спортни обекти следва да са налице кумулативно две предпоставки- спортният обект следва да е публична държавна собственост, в съответствие с изискването на чл.47а,ал.3 от ЗФВС и да е бил предоставен за ползване от Министерския съвет по реда на чл.6 и чл.10 от ППЗДС. От представените по съдебните производства доказателства не е установено изпълнението на посочените законови изисквания.
В заключение като краен резултат от този процес към днешна дата право на собственост върху имотите, формиращи спортната база, имат както държавата, така и община Несебър и частни лица, като са налице и висящи съдебни спорове.
По разглежданата гражданска инициатива са постъпили становища от:
1. Министъра на образованието, младежта и науката, в което се посочва, че министерството е провело многократно срещи и обсъждания с представители на Националната спортна академия и подкрепя изцяло направените предложения, както и необходимостта от предприемането на конкретните мерки.
2. Министъра на физическото възпитание и спорта, в което се посочва, че Министерството на физическото възпитание и спорта подкрепя предложенията на Инициативния комитет, внесени в Народното събрание на Република България с вх. № ПГ-110-00-6/18.01.2011г., относно "Водна учебна база на Национална спортна академия "Васил Левски" - гр. Несебър", включващи предприемане на законодателна инициатива за уреждане на статута на базата, мораториум върху всички сделки по разпореждане с недвижими имоти в същата територия и обособяване на имот, чрез изменение на Подробните устройствени планове и отчуждителни процедури, ако такива са необходими.
3. Министерство на регионалното развитие и благоустройството посочва, че „възможна законодателна инициатива за определяне статута на учебната спортна база като обект с национално значение е предложение за изменение на разпоредбата на чл. 47а, ал. 4 от ЗФВС, което да разшири определението на обектите - публична държавна собственост, предоставени за управление на НСА „Васил Левски”, като към съществуващите и новопредвидени спортни обекти и съоръжения се прибави и необходимия прилежащ терен, определен с подробен устройствен план (ПУП).Съгласно § 5, т. 62 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията (ЗУТ) „Обект с национално значение" е обект, определен като такъв със закон или с акт на Министерския съвет.”
В становището се посочва, че в случай, че бъде предприета законова промяна за уреждане статута на територията на учебната спортна база, няма пречки за предприемане на действия за изменение на влезли в сила ПУП за имоти в границите на разглежданата територия по общия ред на ЗУТ, посредством възлагането или разрешаване от министъра на регионалното развитие и благоустройството на изработването на ПУП на обект с национално значение на основание чл. 124, ал. 4 от ЗУТ, с цел последващо отчуждаване и придаване ким територията на учебната спортна база.
4. В становището си Областния управител на гр.Бургас посочва, че не са изчерпани всички възможности, допустими по действащото законодателство за уреждане статута на Водната учебна спортна база на Национална спортна академия „Васил Левски”, находяща се в гр.Несебър, местността „Акротирия”, в т.ч. и за провеждане на отчуждителни производства по реда на Закона за държавната собственост, за предоставяне в управление и за обявяването на базата за обект с национално значение съгласно ЗУТ. Посочва се също така, че по принцип не възразява да бъдат предприети всички необходими мерки за уреждане вещно-правния статут на Учебната спортна база на НСА „Васил Левски”, находяща се в гр.Несебър, местността „Акротирия” като обект публична държавна собственост, предоставен в управление на Национална спортна академия „Васил Левски”.
5. Община Несебър, в своето становище посочва, че цитираните в гражанската инициатива документи и са приложени и обсъдени като доказателства по посочените гр.д. в НРС, БОС и ВКС.Постановени са решения и по правния спор е формирана сила на присъдено нещо съгласно чл.220, ал.1 и чл.224, ал.1 от ГПК (отм.), респ. по силата на чл.297 във връзка с чл.299, ал.1 от ГПК.
В дискусията взеха участие народните представители Искра Фидосова, Димитър Лазаров, Юлиана Колева и присъстващият на заседанието народен представител – Румен Стоилов.
Изказа се становище, че с последните изменения на Закона за физическото възпитание и спорта в чл. 47а, ал. 1 спортни обекти и съоръжения с национално значение са обекти и съоръжения - държавна или общинска собственост, или собственост на търговски дружества, в които едноличен собственик на капитала е държавата или общината, които служат за трайно задоволяване на общонационални потребности в областта на физическото възпитание и спорта и трябва да отговарят най-малко на едно от следните условия:
1. предназначени са за учебно-тренировъчна дейност и се използват от спортните федерации за развитие на спорт за високо спортно майсторство;
2. отговарят на условията за провеждане на национални и международни спортни състезания;
3. отговарят на международно установените изисквания за различните видове спорт.
Посочен бе пример, че е съществувал и вече решен, подобен проблем със собствеността и начина на ползване на имоти в „Студентски град”- град София.
С оглед на изразените положителни позиции по отношение на исканията в инициативата, съгласно нормативната уредба съществува възможност Министерски съвет да се произнесе с ново решение за обявяване на обект „Водно учебна спортна база на Националната спортна академия „Васил Левски” – Несебър” за обект с национално значение и включването му в Списък на спортните обекти и съоръжения с национално значение.
Разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, дава възможност на гражданите чрез национална гражданска инициатива, да правят предложения до Народното събрание или до органите на централната изпълнителна власт за решаване на въпроси от национално значение, какъвто безспорно е и разглеждания въпрос. Следва да се отбележи, че липсата на достатъчна конкретизация на предложението на Национална гражданска инициатива в какво точно ще се изразяват законодателните промени затруднява изразяване на становище по същество на искането. Конкретни предложения за законодателни промени има единствено в становището на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Съгласно Закона за устройство на територията и Закона за държавната собственост, органът който осъществява държавната политика в тази област на обществените отношения е Министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Въз основа на гореизложеното и след проведеното обсъждане и гласуване, Комисията по правни въпроси, единодушно със 17 гласа „за”, предлага на Народното събрание да приеме следното
Р Е Ш Е Н И Е
На основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, във връзка с чл. 52, ал. 1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, Народното събрание
Р Е Ш И:
1. Приема за сведение направените предложения в Националната гражданска инициатива за предприемане на законови мерки за запазване на държавната собственост върху територията, ползвана от Национална спортна академия „Васил Левски” в гр. Несебър, № ПГ-110-00-6, внесена от Инициативен комитет на 18.01.2011 г. в Народното събрание, които имат информативен и консултативен характер.
2. Подписката, становището и приложените допълнително копия на документи да бъде изпратена на министъра на регионалното развитие и благоустройството, с препоръка за изготвяне съвместно с министъра на образованието, младежта и науката и министъра на физическото възпитание и спорта на законодателни промени в които да бъдат уредени, поставените в гражданската инициатива въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА