Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
09/11/2011 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 153-03-125/11.11.2011 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., No 102-01-71, внесен от Министерския съвет на 31.10.2011 г.


    На свое заседание, проведено на 09.11.2011 г. Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., No 102-01-71, внесен от Министерския съвет на 31.10.2011 г., в частта му относно проекта на бюджет на съдебната власт за 2012 г.

    На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите – Владислав Горанов – заместник-министър, Владимир Петров – директор на Дирекция „Държавни разходи”, Надежда Генова – началник отдел в Дирекция „Държавни разходи”, Стела Бояджиева и Маринела Давидова– главни експерти в Дирекция „Държавни разходи”; от Министерство на правосъдието – Христо Ангелов – заместник-министър, Евгения Катевска – директор на Дирекция „Финансово-счетоводна дейност, бюджет и планиране”; от Висшия съдебен съвет – Стефан Петров – член на ВСС, Маргарита Радкова – директор на Дирекция „Бюджет и финанси”; от Инспектората към Висшия съдебен съвет – Петър Михайлов – инспектор, Красимира Николова – началник отдел „Бюджет и финанси” и главен счетоводител; от Върховния административен съд – Георги Колев - председател; от Прокуратурата – Валери Първанов – заместник-главен прокурор и Иван Маринов – главен секретар.

    Становището на Министерския съвет по проекта за бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет , бе представено от зам.-министър Горанов, който първо се спря накратко на общата част на проектобюджета за 2012 г. и посочи, че той е съобразен с бюджетната политика, строгите ограничения на макрорамката и необходимостта от поддържане на стабилна финансова политика, както и с приоритетите, изложени от ВСС, насочени към продължаване на реформата в съдебната система.
    При дефинирането на бюджетните параметри са следвани целите, заложени в приетата от Правителството средносрочна фискална рамка. След като запозна народните представители с основните положения в проектобюджета, зам.-министър Горанов подробно представи становището на МС по проектобюджета на ВСС. ВСС предлага приходната част на бюджета на съдебната власт за 2011 г. да възлиза на 105.5 мил. лв., в това число приходите от съдебни такси – 89.031 мил. лв. Предложението на МС е 140.0 мил. лв., в това число приходите от съдебни такси – 120.0 мил. лв. Преизпълнението на заложените за 2011 г. приходи към момента е 37 мил. лв.
    МС предлага неизпълнението на приходите от страна на органите на съдебната власт да се компенсира от наличностите по сметки от предходни години, а при недостиг на средства по тези сметки – с допълнителна субсидия от централния бюджет, което е и предложението на ВСС.
    Предложението на ВСС за размера на разходите е за 493.982 мил. лв., от които за текущи разходи 468.621 мил. лв., а за капиталови – 24.76 мил. лв. В рамките на текущите разходи тези за заплати и др. възнаграждения възлизат на 297.887 мил. лв. В становището на МС по проекта за бюджет на ВСС разходите възлизат на 400.0 мил. лв., от които текущи разходи – 396.95 мил. лв. и капиталови - 2.45 мил. лв. И в двата проекта се предлага резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 600 хил. лв. Зам.-министър Горанов подчерта, че при определяне размера на разходите по бюджета на съдебната власт като част от държавния бюджет МС е отчел всички фактори, оказващи влияние върху формирането на бюджетните параметри за 2012 г. на консолидирана основа и съответно възможностите на бюджета в условията на ограничен финансов ресурс да задели средства за финансирането на съдебната система. С предвидените средства за текущи разходи е осигурено осъществяването на дейността на съдебните институции, издръжката на магистратите и съдебните служители, възнагражденията за съдебни защитници, съдебни експертизи, вещи лица и съдебни заседатели. За капиталови разходи са предвидени 2.45 мил. лв. за придобиване, стопанисване и управление на движими вещи на органите на съдебната власт. Разликата в субсидиите е 128 мил. лв., базирано на очакваното ниво на планираните приходи и разходи.
    В проектобюджета на Министерството на правосъдието са включени допълнителни средства за капиталови разходи за органите на съдебната власт, в изпълнение на възложените на министъра на правосъдието функции по управление на недвижимото имущество на съдебната власт, както и за изпълнение на осемте програми в двете насоки, осъществявани от министерство на правосъдието – в областта на правосъдието и в областта на изпълнение на наказанията.
    В своето становище МС подкрепя предложенията на ВСС по всички алинеи на чл. 2 от законопроекта за държавен бюджет с изключение на ал. 5, като предлага друга редакция.
    По предложеният от ВСС нов параграф към преходните и заключителните разпоредби на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2012 г., МС не подкрепя предложението, т.к. не са налице основания за промяна във взаимоотношенията на ВСС с централния бюджет, извън регламентираните с чл. 2 от проекта.
    Г-н Ангелов подчерта, че предвиденият за Министерство на правосъдието бюджет няма да бъде достатъчен, т.к. има все още не разплатени задължения, но ще работят по международни проекти, за да се получат повече средства за обезпечаване дейността на структурите в министерство на правосъдието – централна администрация, ГД „Охрана”, Агенция по вписванията, ЦЗРОЗ, ГД „Изпълнение на наказанията” и Националното бюро за правна помощ.
    Позицията на ВСС бе представена от г-н Петров. Той обоснова по-високите разходи, залегнали в проекта на ВСС, и посочи, че ако се приемат разходите, предлагани от МС, редица дейности ще останат финансово необезпечени. Сред тях – функционирането на специализираните съдилища, назначаване на магистрати и съдебни служители на свободните щатни места, обезщетяване на напускащи и пенсиониращи се магистрати, заплащане на вещи лица, изплащане на обезщетения по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, изграждането на Единна информационна система за противодействие на престъпността и др.
    Изтъкна, че се предвижда промяна на таксите, което да доведе до повишаване на приходите, но опита показва, че при повишаването им – приходите намаляват.
    Предложи отпадането на предвиденият в ал. 5 на чл. 2 размер от 20 мил. лв. от преходният остатък, което ще компенсира липсата на средства в съдебната власт. Ако остане редакцията на ал. 5, предложена от МС би било необходимо между първо и второ четене в ПЗР да се добави параграф, с който да се измени чл. 361, ал. 3 от ЗСВ, като се добави и преходният остатък, за да бъде част от бюджета на съдебната власт.
    Г-н Колев акцентира, че всички пунктове в становището на ВСС са внимателно анализирани и повишаването на таксите няма да доведе и до повишаване на приходите. Ще се гарантират най-неотложните разходи, но не и реформата в съдебната система. При специализираните съдилища са предвидени само прогнозни разходи, като едва при започване на работата им ще има реална преценка и би могло да се появи дефицит.
    Г-н Първанов изтъкна, че прокуратурата няма приходна част, а само разходна, но за да изпълнява задълженията си е необходим достатъчен бюджет.
    В прокуратурата им 353 свободни щатни бройки, а бюджетната рамка е на база заети щатни бройки. Има насрочени конкурси за попълване на незаетите места, но предвиденият бюджет не обхваща заплатите и осигуровките на магистратите, които ще бъдат назначени.
    В последвалата дискусия се включиха народните представители Хр. Бисеров, Е. Михайлова, М. Манолова, И. Фидосова, Ч. Казак и Л. Корнезов.
    Поставиха се въпроси, относно предвидените разходи в бюджета на Министерство на правосъдието за заплати и други възнаграждения и за повишаването на таксите, дали ще е в рамките на поносимото и ще има ли достъп до правосъдие.
    Въпросът с натовареността на съдилищата не следва да се решава чрез повишаване на таксите и особено при административните съдилища, които са най-ненатоварени.
    На въпросите на народните представители отговориха г-н Петров, който подчерта, че се разглеждат от работна група тарифа № 1 и тарифата по ГПК, т.к. част от размера на такси не са адекватни, но не се очакват съществени промени, като подчерта, че тарифите се приемат с Постановление на МС.
    Г-н Горанов обърна внимание, че становището на МС е съставено на база анализа на постъпленията от такси, отчитайки преизпълнение на приходите, спрямо разчетените разходи и същото не е повлияно от бъдещо решение за размера на таксите.
    Г-жа Е. Михайлова посочи, че данъци и такси се определят преди приемане на държавния бюджет, като изтъкна че това е едно от основанията на „Синята коалиция” да не подкрепи бюджета съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет и бюджет на съдебната власт със становището на Министерския съвет.
    Г-жа М. Манолова акцентира, че „Коалиция за България” има достатъчно аргументи за да не подкрепи бюджета на Република България за 2012 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт със становището на Министерския съвет, т.к. се блокира реформата в съдебната система, но ще подкрепи проекта за бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет.

    След проведената дискусия по Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., No 102-01-71, внесен от Министерския съвет на 31.10.2011 г., Комисията по правни въпроси:
    1. С 5 гласа „за”, 1 глас „против” и 17 гласа „въздържал се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет.
    2. С 13 гласа „за”, 8 гласа „против” и 2 гласа „въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт със становището на Министерския съвет.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума