КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
13/07/2011 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. №: 153-03-131/22.11.2011 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102–01–37, внесен от Министерски съвет на 07.06.2011 г.
На свое заседание, проведено на 13 юли 2011 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102–01–37, внесен от Министерски съвет на 07.06.2011 г.
На заседанието присъстваха представители на министерство на финансите – г-н Владислав Горанов - зам. министър на финансите, г-жа Лилия Улева - съветник в политическия кабинет на вицепремиера и министър на финансите, г-жа Клементина Попова - съветник в секретариата на Съвета за административна реформа към Министерски съвет и г-н Алеко Джилджов - съветник в секретариата на Съвета за административна реформа към Министерски съвет.
Законопроектът беше представен от името на вносителя от г-н Владислав Горанов.
Със законопроекта се променя наименованието на Единния класификатор на длъжностите в администрацията. Необходимостта от разработването на нов Класификатор на длъжностите в администрацията се наложи, за да се преодолеят несъответствията в сега действащия Единен класификатор на длъжностите в администрацията, като се осигури правилното класифициране на длъжностите, което е основата за прилагането на политиките по управление на човешките ресурси в държавната администрация, както и за справедливото определяне на възнагражденията, които да влезе в сила от 1 януари 2012 г..
Изменението на наименованието на класификатора в Закона за администрацията води и до съответните промени в Закона за държавния служител, в Закона за дипломатическата служба и в Закона за културното наследство.
Изменението в Изборния кодекс се налага в резултат от заличаването на длъжността „секретар на кметство” в Класификатора на длъжностите в администрацията.
Предлага се числеността на персонала на администрациите на изпълнителната власт по чл. 36-38 от Закона за администрацията да не може да се увеличава след влизането в сила на закона, но не се изключва възможността за намаляване числеността на персонала. Предложението е във връзка с провежданата от правителството административна реформа и оптимизация на държавната администрация. Министерският съвет съобразно своите правомощия може да увеличава персонала на администрацията на изпълнителната власт само чрез компенсирани промени в рамките на установената към момента на влизане в сила на закона численост по предложение на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити съгласувано със Съвета за административната реформа към Министерския съвет. Разпоредбите не се отнасят до общинските администрации, чиято численост се определя от съответния общински съвет по предложение на кмета на общината.
В дискусията взеха участие народните представители Четин Казак, Веселин Методиев, Петър Хлебаров, Юлиана Колева, Искра Фидосова и Димитър Лазаров.
Подкрепена беше идеята числеността на звената на администрацията на изпълнителната власт да не бъде увеличавана, което следва провежданата политика от правителството за изграждане на ефективна и високо квалифицирана администрация. С оптимизацията на държавната администрация се цели повишаване на административния капацитет.
Изказа се идеята, че е необходимо да се извършат анализи и да се прецени кои длъжности в администрацията са необходими.
Същевременно се акцентира и върху факта, че трайно установена практика на Народното събрание е в Преходни и заключителни разпоредби да не се изменя кодекс и се предложи § 7 да отпадне от законопроекта. Би било редно да се промени първо нормативния акт от по-висш порядък, какъвто е Изборния кодекс, с който да бъде съобразена промяната и в подзаконовия нормативен акт - Единния класификатор на длъжностите в администрацията.
Не е удачно при всяка промяна на Класификатора на длъжностите в администрацията, свързана с отпадането на дадена длъжност да бъдат изменяни и нормативните актове.
Друг мотив за отпадането на параграфа е и, че с подзаконов нормативен акт, какъвто е Единния класификатор на длъжностите в администрацията се предлага заличаването на длъжността „секретар на кметство”, което засяга множество населени места, в които секретарят на кметство изпълнява важни, ежедневни функции по обслужване на населението.
Премахването на тази длъжност представлява пряка намеса в свободата на общинските администрации да определят структурата и общата си численост, което предполага и един по-сериозен дебат.
Обърна се внимание, че са допуснати някои неточности. Заглавието трябва да се измени – „Закон за изменение на Закона за администрацията”, тъй като не се правят допълнения в него.
В § 3, ал. 1 думите „към момента на влизането в сила на закона” да се заменят с „към деня на влизането в сила на този закон”. Актовете влизат в сила към определен ден и трябва да се конкретизира, че § 3 влиза в сила от влизането в сила на изменителния закон, а не на закона, влязъл в сила 1998 г.
След проведената дискусия и обсъждане, с 10 гласа „за”, 1 глас „против” и 6 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102–01–37, внесен от Министерски съвет на 07.06.2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА