Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
02/02/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 253-03-17/07.02.2012 г.
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 154–01–105, внесен от н.пр. Михаил Михайлов на 11.11.2011 г.

    На свое заседание, проведено на 2 февруари 2012 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 154–01–105, внесен от н.пр. Михаил Михайлов на 11.11.2011 г.

    В мотивите на законопроекта е посочено, че след последните изменения на Закона за опазване на земеделските земи, приети през месец май, взето решение за промяна предназначението на земя може да се отменя или изменя само в няколко изрично предвидени случая: когато предназначението на земята е променено за бъдещи отчуждителни производства по ЗДС и ЗОС; предназначението е променено по вече открити отчуждителни производства по ЗДС и ЗОС, отчуждителното мероприятие е проведено, но самото изграждане на обекта не е започнало и когато производството за промяна предназначението на обекти за държавни и общински нужди е открито, на заинтересованото лице е съобщено за това, но то не е платило държавната такса в тримесечен срок от съобщението.
    Още през първите месеци от прилагането на ЗИД на ЗОЗЗ се оказа, че разпоредбите не се тълкуват и прилагат еднозначно. Двусмислието се създава от § 27, т.к. не става ясно дали се отнася до влизане в сила на изменителния закон или до влизане в сила на решението за промяна предназначението на земеделската земя. Двете тълкувания са равносилни, но водят до коренно различни правни изводи и последици. Изтичането на сроковете от датата на влизане в сила на ЗИД на ЗОЗЗ е равнозначно за всички лица, то изчисляването на сроковете от датата на влизане на решението на комисията за промяна на предназначението е строго индивидуално за всеки конкретен случай.
    Принципни затруднения предизвиква и предвиденото в чл. 24, ал. 5 от закона автоматично прекратяване действието на вече издадени и влезли в сила решения за промяна предназначението на земята. Разпоредбата влиза в противоречие с конституционни принципи – защита на частната собственост и обжалваемост на административните актове. Автоматичното прекратяване лишава засегнатото лице от възможността да защити своите права на собственик и на инвеститор.
    В изложените от вносителя мотиви като основен аргумент за законодателна промяна се посочва съществуващия проблем при прилагането на цитираната разпоредба на § 27 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ във връзка с тълкуването на думите „от влизането му в сила” и това дали същите касаят влизането в сила на ЗИД на ЗОЗЗ (25.05.2011 г.) или се отнасят до влизането в сила на решението за промяна на предназначението на земеделската земя за неземеделски нужди. И двете граматически тълкувания са възможни, но водят до коренно различни правни изводи и противоположни последици. Това важи особено по отношение на актовете за промяна на предназначението на земеделски земи, издадени преди повече от 6 години преди деня на влизане в сила на ЗИД на ЗОЗЗ от месец май 2011 г. Ако се приеме, че изразът „от влизането му в сила” в § 27, ал. 3 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ се отнася за влизането в сила на решението за промяна на предназначението, това би означавало, че правата на лицата, които притежават актове за промяна на предназначението, влезли в сила преди 6 и повече години преди влизането в сила на ЗИД на ЗОЗЗ ще се считат погасени още към момента на влизането в сила на измененията от месец май 2011 г. и ще обезсмисли цялата разпоредба на § 27.
    От друга страна следва да се има предвид, че ако бъде приета предлаганата редакция на чл. 24, ал. 6 от ЗОЗЗ същата би породила последици, значително по-различни от изтъкнатите в мотивите на внесения законопроект.
    Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 5 от ЗОЗЗ, решението за промяна на предназначението на земеделска земя губи правно действие след изтичане на определени срокове, изчерпателно посочени в закона. Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 6 в редакцията й към настоящия момент, ал. 5 не се прилага при изграждане на обекти за държавни и общински нужди, за които се провеждат отчуждителни процедури. Именно в разпоредбата, предвиждаща изключение от общото правило за погасяване действието на вече издадени актове за промяна на предназначението се предлага изменение от страна на вносителя. С внесения законопроект се предлага посоченото общо правило да не се прилага занапред и по отношение на всички актове за промяна на предназначението на земеделски земи, влезли в сила преди 24.05.2011 г., т. е преди деня на влизане в сила на ЗИД на ЗОЗЗ (обн. ДВ, бр. 39 от 2011 г.). Ако бъде прието направеното предложение, това би означавало възприемане на различен подход по отношение на актовете за промяна на предназначението на земеделските земи. На основание чл. 24, ал. 6 във връзка с ал. 5 онези от тях, които са влезли в сила преди последната промяна на закона от месец май 2011 г. да действат неограничено във времето, а по отношение на всички останали да се прилагат правилата за погасяване на правата в сроковете, предвидени в § 27 , ал. 3 от ПЗР към ЗИД на ЗОЗЗ (обн. ДВ, бр. 39 от 2011 г.). Подобен различен подход е не само неприемлив, но и променя цялостно волята на законодателя, такава, каквато е отразена при последните изменения на закона.
    Във връзка с изложеното предложената от вносителя редакция на чл. 24, ал. 6 от ЗОЗЗ следва да бъде прецизирана и отнесена на основание чл. 34 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове на систематичното й място в § 27 от Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи (ДВ бр. 39 от 2011 г.).

    След проведената дискусия и обсъждане, единодушно с 20 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи, № 154–01–105, внесен от н.пр. Михаил Михайлов на 11.11.2011 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума