Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
05/04/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. №: 253-03-44/06.04.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 102–01–81, внесен от Министерски съвет на 24.11.2011 г. и № 254-01-52, внесен от нар. пр. Ивайло Тошев и група народни представители на 04.04.2012 г.

    На свои заседания, проведени на 26 януари и 5 април 2012 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 102–01–81, внесен от Министерски съвет на 24.11.2011 г.

    Законопроект беше представен от името на вносителя от г-н Иван Гетов – главен директор на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” към Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
    Със законопроекта се цели регламентиране на произтичащите задължения на Република България от Регламент (ЕС) № 211/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 2011 г. относно гражданската инициатива.
    Съгласно Регламента компетентният орган на всяка държава–членка на Европейския съюз, в съответствие с националното право и практика извършва проверка на представените изявления за подкрепа от поддръжници на гражданската инициатива и издава на организаторите удостоверение по образец, с което се удостоверява броят на действителните изявления за подкрепа за съответната държава членка.
    Предвидено е, че за целите на прилагането на чл. 8, параграф 2 от Регламента, всяка държава членка следва да определи един компетентен орган, отговорен за извършване на проверката и издаване на удостоверението.
    Като компетентен орган за извършване на предвидената в него проверка е определено Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Съгласно Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” към МРРБ извършва проверки на подписки в подкрепа за провеждане на национални и местни референдуми, национални и граждански инициативи и общи събрания, поради което тя ще извършва проверка и на изявленията за европейска гражданска инициатива.
    Предлага се терминологично уеднаквяване на използваните понятия в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление и в Изборния кодекс.
    Народният представител Красимир Ципов изтъкна, че внесените промени чрез създаването на нова разпоредба – чл. 48а (§ 1), са недостатъчни за изпълнението на регламента, от една страна, а от друга – не са съобразени с предмета и формите на пряко участие, уредени в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление.
    Съгласно чл. 1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, както подсказва и самото му наименование, той урежда условията, организацията и реда за пряко участие на гражданите на Република България при осъществяване на държавната и местната власт, но не и условията, организацията и реда за такова участие на европейско ниво, каквато е гражданската инициатива съгласно посочения регламент. В тази връзка, следва да се посочи, че с § 1 от законопроекта на практика се изпълнява само изискването на чл. 8, пар. 2 от регламента, като за компетентен орган за проверка и удостоверяване броя на действителните изявления в подкрепа на съответната инициатива на европейско ниво, се определя ГД „ГРАО” към МРРБ.
    За да се изпълни регламента обаче, е необходимо всяка държава членка да приеме конкретни разпоредби, с които да се уредят и други въпроси, като напр. тези относно подаване на изявления за подкрепа онлайн и определянето в тази връзка на компетентен орган, съответно на правомощията му (чл. 6, пар. 3 от регламента), относно защитата на личните данни на лицата, взели участие в инициативата (чл. 12, пар. 1 от регламента), относно санкциите при нарушения на регламента (чл. 14 от регламента).
    Тези и други въпроси, които не са намерили отговор в законопроекта, налагат извода, че законопроектът между първо и второ гласуване, следва да бъде усъвършенстван чрез създаването на редица разпоредби на съответното систематично място в закона.
    Възможен е и друг законодателен подход, какъвто е изготвянето и приемането на отделен закон за изпълнението на въпросния регламент, както е предвидено в чл. 7а от Закона за нормативните актове, и каквато практика вече е създадена с приетия Закон за изпълнение на Регламент на Съвета (ЕО) № 1236/2005 относно търговията с някои стоки, които биха могли да бъдат използвани с цел прилагане на смъртно наказание, изтезания или други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание (обн., ДВ, бр. 23 от 29.02.2008 г.).
    На заседанието, проведено на 5 април от името на вносителите вторият законопроект беше представен от народният представител Красимир Ципов.
    С него се уреждат произтичащите задължения на Република България от Регламент (ЕС) № 211/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 2011 г. относно гражданската инициатива.
    Съгласно чл. 8, параграф 2 от Регламента, компетентният орган на всяка държава – членка на Европейския съюз, в съответствие с националното си законодателство, трябва да извършва проверка на представените изявления за подкрепа от поддръжници на гражданската инициатива и издава на организаторите удостоверение по образец, с което се удостоверява броя на действителните изявления за подкрепа за съответната държава - членка.
    В чл. 15, параграф 2 от Регламента е предвидено, че всяка държава – членка следва да определи един компетентен орган, отговорен за извършване на проверката и издаване на удостоверението.
    Съгласно Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” към МРРБ извършва проверки на подписки в подкрепа за провеждане на национални и местни референдуми, национални и граждански инициативи и общи събрания, поради което тя ще извършва проверка и на изявленията за европейска гражданска инициатива.
    Предлага се Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да е компетентния орган за удостоверяване на системата за онлайн събиране на изявления за подкрепа от поддръжниците на предложената европейска гражданска инициатива.
    В съответствие с произтичащите задължения на Република България от Регламент (ЕС) № 211/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 16 февруари 2011 г. относно гражданската инициатива със законопроекта се регламентират задължения за ГД “ГРАО” към МРРБ по извършване на служебната проверка на представените изявления за подкрепа от поддръжници на гражданската инициатива, както и срокът за нейното извършване.
    Предвидена е защита на личните данни на лицата, взели участие в инициативата.
    Предлага се необходимите финансови средства за извършването на проверката на изявленията за подкрепа на европейската гражданска инициатива да се осигуряват от държавния бюджет.

    След проведената дискусия и обсъждане, единодушно с 18 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 102–01–81, внесен от Министерски съвет на 24.11.2011 г. и

    - единодушно с 18 гласа „за”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, № 254-01-52, внесен от нар. пр. Ивайло Тошев и група народни представители на 04.04.2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума