Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
05/07/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. № 253-03-75/10.07.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254–01–76, внесен от нар.пр. Десислава Танева и група народни представители на 03.07.2012 г.

    На свое заседание, проведено на 5 юли 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254–01–76, внесен от нар.пр. Десислава Танева и група народни представители на 03.07.2012 г.

    Преди представянето на законопроекта г-жа Искра Фидосова акцентира, че той съдържа само и единственно безспорни текстове, които са били вече гласувани на второ четене в пленарна зала на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите, върнат с указ на президента на републиката и по които има постигнат обществен консенсус с протестиращите срещу промените в Закона за горите.
    Законопроектът беше представен от един от вносителите – народният представител Юлиана Колева.
    Той предвижда горскостопанските планове да включват горските територии – държавна собственост и тези, собственост на физически лица, юридически лица и техни обединения, с обща площ до 2 ха. включително. Изработването им за горските територии - собственост на физически лица, юридически лица и техни обединения, с обща площ до 2 ха. включително, се предлага да се възлага едновременно с инвентаризацията по чл. 16, ал. 1 и да се финансира от държавния бюджет. В случай, че собствениците на горски територии с обща площ до 2 ха. включително не желаят да ползват изработения по реда на ал. 7 горскостопански план, те възлагат изработването на горскостопанска програма за своя сметка.
    Законопроектът предвижда учредяване на вещно право на строеж за изграждане на надземни и подземни проводи за хидротехнически съоръжения, водопроводи и канализации със сечение над 1500 мм, както и за стъпки на съществуващи лифтове и влекове, които са обявени за търпими строежи по реда на Закона за устройство на територията, като в тази хипотеза правото на строеж се учредява за срок до 20 години.
    Прецизират се изискуемите документи и процедурите при учредяване право на ползване, сервитут и право на строеж.
    Конкретизират се изискуемите документи, въз основа на които се променя предназначението за създаване или разширяване на отделни урегулирани поземлени имоти, като занапред промяна на предназначението ще бъде допустима въз основа на подробен устройствен план при реализиране на инвестиционни проекти на специализираните институции за предоставяне на социални услуги. В останалите случаи промяната на предназначението ще бъде допустима само при наличие на общ устройствен план.
    Законопроектът предвижда при промяна на предназначението, учредяване или възникване на сервитути, както и при учредяване на ограничени вещни права върху гори – държавна и общинска собственост да се заплаща цена за компенсационно залесяване, определена ежегодно със заповед на министъра на земеделието и храните. Цената ще постъпва в приход на съответното държавно предприятие по чл. 163 или на съответната община и ще се разходва само за залесяване.
    Предвижда се ред за извършване на добив на дървесина от физически лица, закупили стояща дървесина на корен за лична употреба от държавни или общински гори без право на продажба, като се въвеждат ограничения в количеството на добитата по този ред дървесина – до 10 куб. м., както и ограничения в кои насаждения може да се извършва такъв добив.
    Дава се възможност на държавните горски стопанства да извършват самостоятелно лесокултурни дейности, отглеждане на млади насаждения и култури без материален добив, маркиране на насаждения и дървета за сеч, добив на дървесина в размер до 25 процента от годишното ползване за съответното териториално поделение - след съгласуване с министъра на земеделието и храните или оправомощено от него длъжностно лице, както и добив на дървесина, повредена от абиотични и биотични фактори и въздействия, за чието усвояване е издадено предписание от лесозащитна станция.
    Проектът предвижда лицата, които са служители в централните управления и в териториалните поделения на държавните предприятия по чл. 163, да не могат да упражняват лесовъдска практика в горските територии – собственост на физически, юридически лица и техни обединения на територията на съответното държавно предприятие, съответно териториално поделение, освен по служба.
    Предлага се уеднаквяване на правомощията на служителите, осъществяващи дейностите по опазване на горските територии, като се дава възможност на служителите в държавните предприятия по чл. 163 да съставят актове за нарушения на закона и подзаконовите актове по прилагането му на цялата територия.
    Законопроектът предвижда приходите от средства за компенсационно залесяване по отменения Закон за горите, действал до
    9 април 2011 г., да постъпват в приход на държавните предприятия по чл. 163 и да се разходват за създаване на нови гори.
    Предлагат се и промени в други закони, които са свързани с промените в Закона за горите.

    След проведената дискусия и обсъждане, с 10 гласа „за”, 0 гласа „против” и 7 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254–01–76, внесен от нар.пр. Десислава Танева и група народни представители на 03.07.2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума