Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
19/09/2012 първо гласуване

    Доклад на комисия
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    Вх. № 253-03-96/25.09.2012 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 202–01–49, внесен от Министерски съвет на 23.07.2012 г.

    На свое заседание, проведено на 19 септемвр 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 202–01–49, внесен от Министерски съвет на 23.07.2012 г.

    На заседанието присъстваха представители на министерство на правосъдието: г-жа - Деница Вълкова и г-н Пламен Георгиев - зам.-министри, г-жа Милена Коцева - директор на дирекция "Процесуално представителство на Република България пред Европейския съд по правата на човека" и г-жа Елена Владимирова – държавен експерт в дирекция "Съвет по законодателство".
    Законопроект беше представен от името на вносителя от г-н Пламен Георгиев.
    Направеният анализ на постановените от Европейския съд по правата на човека осъдителни решения по дела срещу България показва, че са налице повтарящи се нарушения поради липса на ефикасно вътрешноправно средство за защита на засегнатите лица. Необходимо е да се създаде национално средство, което да позволи на засегнатите лица да получат обезщетение за вредите, причинени им от нарушение на право по Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи (ЕКПЧОС), извършено от държавата или от нейни органи и длъжностни лица. Липса на такова средство в действащото в Република България право налага неговото регламентиране чрез разширяване приложното поле на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).
    Предлагат се промени в чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2, които дават възможност за право на обезщетение при нарушаване на права, гарантирани от разпоредбите на чл. 5 от ЕКПЧОС. Множество са решенията на съда в Страсбург, по които страната е осъдена за липса на право на обезщетение или за несвоевременно изправяне пред съд за преглед на необходимостта от мярката за неотклонение. Съдилищата ще преценяват дали при постановяване на законосъобразно лишаване от свобода компетентните органи не са нарушили § 2-4 на чл. 5 от Конвенцията – съобщаване на разбираем език на причините за задържането, своевременно изправяне пред съд и гледане на мярка в разумен срок, право на обжалване пред съд на законосъобразността на лишаването от свобода и т.н.
    Всяко задържане, което противоречи на критериите на чл. 5 от ЕКПЧОС, следва да бъде основание за ангажиране отговорността на държавата.
    Директното позоваване на Конвенцията цели да се избегне ограниченото прилагане на ЗОДОВ само в стриктно изброените в закона хипотези и да се предостави възможност съдът да съобрази действията на националните власти с Конвенцията и практиката на ЕСПЧ, тъй като хипотезите могат да бъдат много различни по своя характер и естество.
    С предложението за създаване на чл. 2б се цели разширяване на приложното поле на закона, така че той да обхване и случаите на „забавено правосъдие”. Съгласно пилотните решения на ЕСПЧ по делата „Фингър срещу България” и обединените „Димитров и Хамънов срещу България”, които констатират нарушения на член 6, § 1 от Конвенцията, българските национални власти в срок 12 месеца (до 10 август 2012 г.) следва да изработят и приложат необходимите механизми за разрешаване на системния проблем, свързан с „разумния срок” на производствата. С предлаганата промяна се създава механизъм за обезщетение и компенсация на вреди.
    Гражданите и юридическите лица, чието право на разглеждане и решаване на делото в разумен срок по приключени производства е нарушено, могат да предявяват иска по чл. 2б само когато са изчерпали административната процедура за обезщетение за вреди по реда на глава трета „а” от Закона за съдебната власт, по която няма постигнато споразумение.
    Предлага се допълнение, с което се уточнява местната подсъдност на искове за обезщетение за вреди, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност (чл. 1, ал. 1), като се препраща към чл. 7, ал. 1 от ЗОДОВ – „пред съда по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения”, в отклонение от местната подсъдност по чл. 133 от Административнопроцесуалния кодекс.
    Предвижда се в срок шест месеца от влизането в сила на закона или от уведомяването им от регистратурата на Европейския съд по правата на човека искове за обезщетение по чл. 2б да могат да подават и лицата, чиито жалби пред Европейския съд по правата на човека са отхвърлени, поради неизчерпване на новосъздадените вътрешноправни средства за защита и производствата по тях са все още висящи пред националните инстанции.
    По отношение на приключилите пред националните инстанции производства в срок шест месеца от влизането в сила на закона или от уведомяването им от регистратурата на Европейския съд по правата на човека лицата, чиито жалби пред Европейския съд по правата на човека са отхвърлени, поради неизчерпване на новосъздадените вътрешноправни средства за защита могат да подадат заявления за обезщетение по реда на глава трета „а” от Закона за съдебната власт.
    Право да подадат заявление за обезщетение по реда на глава трета „а” от Закона за съдебната власт в шестмесечен срок от влизането в сила на закона имат и лицата, чиито национални досъдебни или съдебни производства са приключили към момента на влизане в сила на закона и не са изтекли повече от шест месеца от постановяването на окончателния акт.
    В хода на дискусията беше поставен въпрос относно § 2, относно чл. 2, ал. 1, т. 4 дали при изготвянето на законопроекта вносителите са имали предвид налагането на административни наказания по чл. 78а от Наказателния кодекс.

    След проведената дискусия и обсъждане, с 18 гласа „за”, 0 гласа „против” и 3 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, № 202–01–49, внесен от Министерски съвет на 23.07.2012 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:

    ИСКРА ФИДОСОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума