КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
27/09/2012 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 253-03-110/03.10.2012 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър, № 202-01-48, внесен от Министерски съвет на 17.07.2012 г.
На свое заседание, проведено на 27 септември 2012 г., Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър, № 202-01-48, внесен от Министерски съвет на 17.07.2012 г.
На заседанието присъстваха представители на министерство на правосъдието и експерти в областта на търговското право.
Законопроектът беше представен от името на вносителя от зам.-министър Пламен Георгиев.
Със законопроекта се предлагат промени в Преходните и заключителните разпоредби на Закона за търговския регистър относно уредбата на последиците, свързана с търговците, които не са направили искане за пререгистрация в срока по § 4, ал. 1 или имат влязъл в сила отказ за пререгистрация. Определя се и срок 10 години за съхранение на представените в агенцията писмени документи по чл. 16, ал. 1 от закона.
Уточнява се кръгът на заинтересованите лица, засегнати от прекратяването на дейността на търговеца, и които - в случаите на непререгистрирани търговски дружества и кооперации, могат да поискат ликвидация. Условието за извършване на ликвидацията е тези търговски дружества или кооперации да се пререгистрират.
Предлага се в кръга на заинтересованите лица да бъдат включени и търговци, съдружник в които е непререгистрирано търговско дружество или кооперация, както и страните по арбитражни дела.
Предвижда се отпадането на списъците по § 5, ал. 4 от Преходните и заключителните разпоредби на закона. Съображение за това е технически трудната и скъпоструваща дейност по изготвянето на списъците на непререгистрираните търговци от съдилищата. Във връзка с това се предлага да се отмени и ал. 6, като за уведомяване на Националната агенция за приходите се предлага да се измени чл. 77, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Отпада изискването подаването на заявлението за откриване на производство по ликвидация на непререгистрираните търговски дружества и кооперации да е обусловено от обявяването на списъците по § 5, ал. 4 и 5 от Преходните и заключителните разпоредби на закона. Целта на изменението е да се даде възможност на заинтересованото лице да подаде заявление за откриване на производство по ликвидация максимално бързо, което е условие за възобновяване и бързо приключане на спрените изпълнителни производства срещу търговеца по § 5, ал. 2 от закона.
Предлага се изменение на уредбата в § 5б от Преходните и заключителните разпоредби относно пререгистрацията и ликвидацията.
В § 5в се създават нови разпоредби, които въвеждат съществени промени в последиците от непререгистрацията на търговците в срока по § 4, ал. 1 и запълват съществуваща празнота в действащата уредба.
Липсата на пререгистрация не е основание за спиране на заварените към 1 януари 2012 г. искови съдебни и арбитражни производства срещу непререгистрирания търговец по §5, ал. 2, нито е пречка за образуване на нови искови производства. Тя е пречка единствено за продължаване на заварените към 1 януари 2012 г. изпълнителни производства и на образуваните нови изпълнителни производства – те се спират до извършване на пререгистрацията на търговеца по § 5, ал. 2. Целта е да се ускори стопанският оборот и да се облекчат максимално кредиторите на търговците, непререгистрирани в срока по § 4, ал. 1 от Преходните и заключителните разпоредби на закона.
Уточняват се последиците по отношение на заварените производства по несъстоятелност към 1 януари 2012 г., както и от подаването на молба за откриване на производство по несъстоятелност срещу непререгистрирано търговско дружество или кооперация.
Предвижда се задължение на съда да предостави достъп до съответните фирмени дела и фирмени регистри и да издава преписи от документите по тях относно непререгистрираните търговски дружества и кооперации и служебно заличените еднолични търговци и клонове на чуждестранни търговци.
В последвалата дискусия беше подчертано, че с внесения законопроект по същество се възстановява старата идея на ЗТР от 2006 г., но усъвършенствана и допълнена относно правния статус на непререгистриралите се търговци, който преобладаващо да бъде в правомощията на Агенцията по вписванията, дирекция ”Търговски регистър”, а не в окръжните съдилища, каквато е действащата уредба с вмененото им задължение да изготвят различни списъци на непререгистриралите се търговци.
Беше акцентирано, че законопроектът има за предметен обхват отмяна на някои неправилни концептуални идеи предложени от министерство на правосъдието, които бяха направени с изменението обн., ДВ. бр. 34 от 2011 г.в ПЗР на ЗТР относно уредбата на последиците за непререгистриралите се търговци и тяхната ликвидация. По предложения пакет промени беше направено възражение по време на обсъждането в Комисията по правни въпроси. С § 2 чрез документите, с които се доказва качеството „кредитор” се стеснява по същество възможността всички кредитори равнопоставено да могат да упражняват правомощията, предвидени в законопроекта относно непререгистриралите се търговци, и следва да бъде преосмислено. Не може да има легитимно основание да се дискриминират групи кредитори, като напр. тези, чието вземане е извъндоговорно, кредиторите с потестативни права, ипотекарни кредитори, обезпечени с договорна или законна ипотека, необезпечени кредитори и много други. Необходимо е да се обмисли трябва ли да има легална дефиниция на понятието „заинтересовано лице”.
Беше изказано и становище, че целта на законопроекта е да оптимизира уредбата на преходните и заключителните разпоредби относно непререгистрираните търговци и да реши съдбата на висящите съдебни производства.
Премахват се текстовете от закона за изготвяне от съдилищата на списъци на непререгистрираните търговци, което предпоставя неоправдан административен разход за съдилищата. Отделен е въпросът за рисковете от непълноти на тези списъци, което би поставило под съмнение достоверността на търговския регистър. Публичността на пререгистрираните търговци, която предоставя в момента търговският регистър, както и предвижданата промяна в чл. 77 ДОПК за уведомяване във всеки случай на НАП при иницииране на ликвидация, гарантират в достатъчна степен правната сигурност по отношение непререгистрираните търговци.
Положителна е и промяната във връзка с уреждане съдебни и изпълнителни производства с участие на непререгистриран търговец. Тежестта, която в момента се възлага на ищеца в съдебно производство, да инициира производство по пререгистрация и ликвидация на ответната страна, за да може да продължи съдебно производство, не е оправдана. Възможността при искане за пререгистрация Агенцията по вписвания да постанови отказ и съдебното производство да бъде прекратено, по същество представлява индиректен отказ от правосъдие. От друга страна, новата подробна уредба в случай на висящо/новообразувано изпълнително производство осигурява възможност на кредитор със съдебно признато вземане да проведе производството по принудително събиране на вземането си, включително като инициира ликвидация на непререгистриран търговец и като предпоставка за това пререгистрация. Уреждат се и случаите на производство по несъстоятелоност на непререгистриран търговец, като са включени различни хипотези на развитие на процеса.
След проведената дискусия и обсъждане, с 13 гласа „за” и 6 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър, № 202-01-48, внесен от Министерски съвет на 17.07.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА