КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
18/10/2012 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 253-03-121/23.10.2012 г.
ОТНОСНО: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013 г., No 202-01-63, внесен от Министерския съвет на 12.10.2012 г.
На свое заседание, проведено на 18 октомври 2012 г. Комисията по правни въпроси разгледа Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013 г., No, 202-01-63, внесен от Министерския съвет на 12.10.2012 г. , в частта му относно проекта на бюджет на съдебната власт за 2013 г.
На заседанието присъстваха: представители от Министерство на финансите, от Министерство на правосъдието, от Висшия съдебен съвет, от Инспектората към Висшия съдебен съвет и от Прокуратурата.
В становището на Министерския съвет по проекта за бюджет на съдебната власт е посочено, че той е съобразен с бюджетната политика, строгите ограничения на макрорамката и необходимостта от поддържане на стабилна финансова политика, както и с приоритетите, изложени от ВСС, насочени към продължаване на реформата в съдебната система.
При дефинирането на бюджетните параметри са следвани целите, заложени в приетата от Правителството средносрочна фискална рамка.
По приходната част предложението за приходната част в двата проекта е за запазване на техния размер от 2012 г. или 140 млн. лв. общ размер на приходи от дейността на органите на съдебната власт, от които 120 млн. лв. - съдебни такси.
С цел да не се допусне нарушаване на баланса по бюджета на съдебната власт, при неизпълнение на заложените приходи от дейността на органите на съдебната власт и в двата проекта са предвидени механизми за тяхното компенсиране.
По разходната част в проекта на ВСС общият размер на разходите е 507,2 млн. лв., а в становището на МС – 404 млн. лв. Разликата между двата проекта е в размер на 103,2 млн.лв., от тях 85,4 млн. лв. в текущите разходи, 17,5 млн. лв. в капиталови разходи и 0,3 млн. лв. в реда - резерв за неотложни и непредвидени разходи.
Висшият съдебен съвет предлага за текущи разходи по бюджета на съдебната власт за 2013г. 486,4 млн. лв., което е увеличение с 89,4 млн. лв. спрямо одобрените за 2012г., или ръст от 22.5 %.
Увеличението в разходите за следващата година спрямо одобрените за 2012 г. ВСС аргументира със законоустановените изисквания за поддържане и подобряване на квалификацията на магистратите и съдебните служители, използване на съвременни технологии, поддържане и обновяване на материалната база, с цел осигуряване на адекватно ресурсно обезпечаване на съдебната власт. Планираните средства са съобразени с действащите нормативни актове и предстоящи структурни промени. В разходната част в проектобюджета е предвидено оптимално финансово осигуряване на основните политики, заложени в актуализираната Стратегия за реформа на българската съдебна система.
За подобряване на материалните условия в органите на съдебната власт, сигурността в съдебната система, усъвършенстване на информационните технологии, изграждане на Единна информационна система за противодействие на престъпността в предложения от ВСС проектобюджет за 2013 г. са предвидени 19,9 млн. лв. за капиталови разходи. Размерът на капиталовите разходи е завишен повече от 8 пъти спрямо одобрените за тази цел разходи за текущата година.
Министерският съвет при определяне размера на разходите по бюджета на съдебната власт, като част от държавния бюджет, е отчел всички фактори, оказващи влияние при формирането на основните бюджетни параметри за 2013 г. На база на тази оценка, МС предлага по бюджета на съдебната власт за 2013 г. да бъдат одобрени разходи в общ размер на 404 млн. лв. От тях 400,9 млн. лв. са предвидени за текущи разходи – за осъществяване на дейността на съдебните институции, издръжка на магистратите и съдебните служители, възнагражденията за съдебни защитници, съдебни експертизи, вещи лица и съдебни заседатели и за новите функции и дейности, произтичащи от промените в законодателството. Предвиденото увеличение на разходите в размер на 4,0 млн.лв. е в резултат на увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на магистратите, които се осигуряват по реда на чл.69 от Кодекса за социално осигуряване, във връзка с чл.61 и чл.136 от Закона за съдебната власт и чл.262 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
За придобиване, стопанисване и управление на движимите вещи на органите на съдебната власт са предвидени 2,5 млн. лв. капиталови разходи, на нивото на текущата година.
Освен средствата за капиталови разходи по бюджета на съдебната власт, по проектобюджета на Министерството на правосъдието са предвидени средства за капиталови разходи за органите на съдебната власт в изпълнение на възложените на министъра на правосъдието функции по управление на имуществото на съдебната власт.
Резерв за неотложни и непредвидени разходи - в проекта на ВСС е 900 хил. лв., а в становището на МС – 600 хил. лв.
Разликата в субсидията между двата проекта е 103,2 млн. лв., която е резултативна величина между планираните приходи и разходи по бюджета на съдебната власт и се осигурява от централния бюджет.
По предложените от ВСС текстове към чл.2 на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2013г. МС подкрепя предложените редакции на ал. 3, 4, 7 и 9.
Министерският съвет по отношение на ал. 5 и ал. 6 предлага да се запазят сега действащите разпоредби, като в ал. 5се предлага промяна на размера на преходния остатък до 30 000 хил. лв.
По отношение на ал.8 Министерският съвет предлага редакция с оглед отмяната на разпоредбата чл.18, ал.1, т.2 от Закона за Националната агенция за приходите.
По предложеният от ВСС нов параграф към преходните и заключителните разпоредби на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2013 г., Министерският съвет не подкрепя предложението, т.к. не са налице основания за промяна във взаимоотношенията на ВСС с централния бюджет, извън регламентираните с чл. 2 от проекта.
При разработването на проектобюджета за 2013 г. са заложени цели и политики насочени към запазването на стабилната макроикономическа обстановка в страната, която е основополагаща за привличане на инвестиции, повишаване на потреблението и постигане на устойчив икономически растеж. В бюджетната рамка се предвижда продължаване на фискалната консолидация, като основен акцент се поставя върху засиления контрол върху публичните разходи. Постигането на устойчиви публични финанси се извършва и чрез изпълнението на мерки, целящи постигане на балансиран бюджет, в условията на поетапно възстановяване на националната икономика.
Г-жа Диана Ковачева подчерта, че предвиденият за Министерство на правосъдието бюджет няма да бъде достатъчен, т.к. има все още не разплатени задължения. Има недостиг и на средства необходими за обезпечаване за политиките „Политика в областта на правосъдието”, „Изпълнение на наказанията” и за програма „Администрация”.
Позицията на ВСС бе представена от г-жа Соня Найденова, която заяви че подкрепя внесеният проект от предишният състав на ВСС, а г-н Кожарев представи допълнително становище на ВСС относно проекта на решение на МС за одобряване на Законопроект на държавния бюджет на Република България за 2013 г., в частта по бюджета на съдебната власт. Акцентира, че в предложението на МС са осигурени средства само за заетите щатни бройки, а за незаетите не са предвидени средства, което ще доведе до задържане ръста на броя на съдебните кадри, при отчетен ръст на съдебните производства. При предвидените капиталови разходи не е отчетена необходимостта от нови технологии, свързани изграждането на Единна информационна система за противодействие на престъпността, с електронно правосъдие и хардуерни системи, които са част от стратегията за осъществяване на съдебната реформа.
Г-жа Ана Караиванова изтъкна, че предвидения за ИВСС не е достатъчен, и че новото звено в Инспектората към ВСС, което ще разглежда заявления срещу нарушаване правото на разглеждане и решаване на делото в разумен срок не е обезпечено.
Г-н Първанов изтъкна, че прокуратурата няма приходна част, а само разходна, но за да изпълнява задълженията си е необходим достатъчен бюджет и за първи път прокуратурата ще приключи годината с недостиг на средства.
В последвалата дискусия се акцентира, че се очаква повишаване на собствените приходи на съдебната власт, т.к. в икономическата ситуация, в която се намира страната се очаква ръст на броя на граждански и търговски дела. В същото време се поставиха въпроси защо не са предвидени средства за незаетите щатни бройки, защо не е обезпечен ИВСС, т.к. вътрешният контрол в системата е недостатъчен, както и за недостатъчните средства за експертизи и новото звено към ИВСС, разглеждащо заявления срещу нарушаване правото на разглеждане и решаване на делото в разумен срок.
Посочи се, че въпросът с натовареността на съдилищата не следва да се решава чрез пренасочване на ресурси от ненатоварени звена в системата към по-натоварените. Като беше изказано становище, че в системата на съдебната власт има резерви по отношение на разпределение на средствата. Друг подход за решаване на проблема с натовареността е разкриването на нови щатни бройки.
Тарифата за държавните такси не се промени, както се очакваше, поради което не се и повиши приходната част на съдебната власт, което доведе до недостиг на средства в част от звената на съдебната система.
В заключение беше поставен и въпрос разполага ли Министерство на финансите с резерви за повишаване на капиталовите разходи в съдебната власт и за осигуряване на средства за незаетите щатни бройки, което може да бъде обмислено между първо и второ гласуване на законопроекта.
След проведената дискусия по Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2013 г., No 202-01-63, внесен от Министерския съвет на 12.10.2012 г., Комисията по правни въпроси:
1. С 6 гласа „за”, 0 глас „против” и 14 гласа „въздържал се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2013 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет.
2. С 12 гласа „за”, 6 гласа „против” и 2 гласа „въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2013 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт със становището на Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА