КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
23/01/2013 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 353-03-3/24.01.2013 г.
ОТНОСНО: Законопроект за Националната служба за охрана, № 202–01–78, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.
На свое заседание, проведено на 23 януари 2013 г., Комисията по правни въпроси обсъди Законопроект за Националната служба за охрана, № 202–01–78, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.
На заседанието присъстваха представители на на министерството на вътрешните работи и на министерството на отбраната.
Законопроектът беше представен от името на вносителите от г-н Веселин Вучков – заместник министър на вътрешните работи.
Проектът на Закон за Националната служба за охрана се внася за разглеждане и приемане от Народното събрание в съответствие с програмата на Правителството на европейското развитие на България.
С него се преодолява съществувалата повече от 20 години празнота в законовата уредба на дейността по осъществяване на охранителна дейност в интерес на националната сигурност на Република България.
Регламентират се правомощията, принципите и дейността на Националната служба за охрана, статутът на нейните служители, взаимодействието с други държавни органи и организации, отчетността и контролът върху службата.
Предвижда се да се запази военният статут на служителите като основание за това е особеният характер на дейностите, свързан с изпълнение на държавната служба.
Президентът на републиката осъществява общото ръководство на НСО, като назначава и освобождава началника й съгласувано с Министерския съвет; назначава и освобождава заместниците на началника, утвърждава структурата и числения състав и удостоява офицери с висши офицерски звания.
Началникът на НСО осъществява непосредственото и цялостно ръководство на службата. Изчерпателно са посочени неговите функции, които могат да бъдат разширявани само със закон.
Подробно се регламентират функциите и дейностите на НСО, които тя осъществява за изпълнение на поставените й задачи. Други функции и дейности могат да се възлагат само със закон.
Посочени са дейностите, които съставляват охраната, като видовете охрана могат да се прилагат поотделно или в комбинация съобразно разпоредбите на закона.
Изброени са длъжностните лица, които имат право на охрана, както и видовете охрана, които се предоставят на територията на страната и извън нея, а също в мирно и военно време.
В законопроекта са регламентирани условията, при които в мирно време може да бъде предоставяна охрана и специализиран транспорт на длъжностни лица при изпълнение на длъжността им или в определен период след заемане на съответната длъжност, както и възможността да бъде осъществявана охрана на задгранични представителства на Република България, като списъкът се определя от Министерския съвет.
Посочени са основните методи и средства, които НСО прилага и използва за изпълнение на дейностите си, предоставянето и получаването на информация на и от други държавни органи, организации и лица.
Подробно са изброени правомощията на офицерите и сержантите от Националната служба за охрана, като е отчетена близостта на редица дейности до дейностите, свързани с осигуряването на обществения ред. Изрично е посочено, че офицерите и сержантите от НСО нямат полицейски правомощия.
В законопроекта цялостно са регламентирани правоотношенията на служителите. Определено е, че в НСО има служители, чийто статут се определя със Закона за НСО, държавни служители по Закона за държавния служител и лица, работещи по трудово правоотношение.
В Преходните и заключителните разпоредби на закона са заложени текстове, осигуряващи функционирането на НСО след приемането на закона, и определящи мястото на институцията в други закони.
Финансовите и други средства за изпълнението на закона ще се осигуряват от бюджета на Националната служба за охрана и от бюджетите на другите държавни органи, на които той възлага отговорности.
Предлаганият законопроект обхваща дейности от изключителна национална компетентност и не касае правото на Европейския съюз. Неговото приемане е в пълно съответствие с практиката на страните членки, а и на Съюза за регламентиране на дейностите и компетенциите на държавните органи в сферата на националната сигурност.
Народният представител Четин Казак изрази одобрение към текстовете, с които се регламентира статута, функциите и правомощията на Националната служба за охрана, но отбеляза че законопроекта се нуждае от прецизиране между първо и второ гласуване и ще гласува „въздържал се”.
Изложи, че като правомощие на службата би трябвало да се вмени и охраната на национални мероприятия на парламентарно представените партии и коалиции.
Законопроектът беше подкрепен и от други народни представители.
Народният представител Емил Радев акцентира, че в разпоредбите уреждащи имуществената отговорност на служителите са разписани правила и правни категории, които представляват изключение от общата гражданска отговорност и е необходимо те да бъдат уеднаквени с действащото гражданско законодателство.
Народният представител Димитър Лазаров посочи, че при уреждането на отговорността на служителите трябва да бъде отчетена спецификата на тяхната дейност и че в много от случаите действат при условията на неизбежна отбрана.
След проведената дискусия и обсъждане, с 10 гласа „за”, без „против” и 8 гласа „въздържал се”, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за Националната служба за охрана, № 202–01–78, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ИСКРА ФИДОСОВА