Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
18/11/2010
    Точка 1. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 054-01-91, внесен от Драгомир Стойнев, Михаил Миков и Димитър Горов.
    Точка 2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 002-01-102, внесен от МС.
    Точка 3. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 г., № 054-01-92, внесен от Красимир Ципов и група народни представители.
    Точка 4. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – Транзитни пътища V”), № 002-02-46, внесен от МС. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси.


    Стенографски запис!


    П Р О Т ОК О Л
    № 26

    Точка 1. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 054-01-91, внесен от Драгомир Стойнев, Михаил Миков и Димитър Горов.
    Точка 2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 002-01-102, внесен от МС.
    Точка 3. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 г., № 054-01-92, внесен от Красимир Ципов и група народни представители.
    Точка 4. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – Транзитни пътища V”), № 002-02-46, внесен от МС. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси.

    Заседанието на Комисията започна в 16.45 часа и бе открито и ръководено от г-н Любен Татарски – председател на Комисията по регионална политика и местно самоуправление.
    * * *

    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Добър ден, колеги.
    Представям на вашето внимание дневния ред.

    Точка 1. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 054-01-91, внесен от Драгомир Стойнев, Михаил Миков и Димитър Горов.
    Точка 2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 002-01-102, внесен от МС.
    Точка 3. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 г., № 054-01-92, внесен от Красимир Ципов и група народни представители.
    Точка 4. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – Транзитни пътища V”), № 002-02-46, внесен от МС. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси.
    Колеги, постъпило е искане от народния представител Любомир Иванов за изслушване в Комисията на министъра на регионалното развитие и благоустройството г-н Росен Плевнелиев относно препроектиране на съоръжения от ЛОТ 2 на магистрала „Тракия” и последващите от това рискове за финансирането.
    Предлагам ви това предложение да бъде включено като точка 5 в днешния дневен ред и то да бъде подложено на гласуване. При положително решение от страна на Комисията да уведомим г-н Плевнелиев и да го изслушаме на едно следващо заседание.
    Такова решение имаше и за шефа на ДНСК г-жа Гечева, така че можем да ги съчетаем двете срещи в едно заседание на Комисията.
    Колеги, това е дневният ред, който ви предлагам за днешното заседание. Има ли други предложения? Няма. Който е съгласен моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    Гласували "За" - 11; "Против" - няма; "Въздържали се" - няма. Приема се.

    Точка 1. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 054-01-91, внесен от Драгомир Стойнев, Михаил Миков и Димитър Горов.

    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Господин Георгиев ще ни запознае с мотивите за това предложение.
    ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ: Не съм упълномощен да представя законопроекта, но в рамките на едно изказване мога да опитам да обоснова логиката на това предложение. А то е да се даде законова възможност да се приложат нормите на конституцията за особеното отношение към определени социални групи. Именно в случая става въпрос за тези деца, чийто родители са с трайни увреждания, на тези деца, чийто родители един или двама са загинали в изпълнение на служебен дълг. Също се касае и за деца, останали без родителски грижи.
    Това е смисъла на това предложение. Някой би казал, че общините имат тази възможност със свое решение да решат този въпрос. Идеята на вносителите е да се направи законова тази възможност, за да може след това впоследствие да се търси обезпечаването с финансиране на общините по този ред именно, за който става въпрос, за да не се утежняват излишно и без това оскъдните общински бюджети. В тази връзка, изказвам мое лично мнение в случая, е по-логично изменението да влезе в сила не за 2011 бюджетна година, а за 2012 бюджетна година дотолкова, доколкото бюджетът на първо четене като рамка е направен и е трудно да се синхронизира. Така че предполагам вносителите, без да съм съгласувал това с тях, няма да имат нищо против това да се упомене в последния текст в проекта. Въпреки че не е записано точно кога влиза в сила, но това би могло да се упомене.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: От Министерство на финансите имат ли някакво мнение по това предложение?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председател. Подобно предложение е имало внесено през месец октомври 2009 година, което е било отхвърлено в пленарна зала през януари 2010 година. По принцип Министерство на финансите е изразило становище, че не подкрепя това предложение, тъй като в чл. 8 от Закона за местните данъци и такси всъщност се предостави възможност общинските съвети с наредба да определят кръга от лица, които да бъдат освободени от заплащането на местни такси. Проверката показа, че във всички наредби на общинските съвети всъщност има гласувана такава възможност да бъдат освобождавани тези лица.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Колеги, имате ли мнения? Аз също бих си позволил да кажа, че този бюджет не може да влезе и ако целта му е да осигурим допълнително средства на общините за издръжка на тези лица при намалена такса, имаме достатъчно време до следващия бюджет да го обмислим, вкараме и евентуално гласуваме. Още повече предложението е направено непрецизно по отношение на срока, кога влиза в сила. Но, колеги, това е мое мнение и аз също смятам, че общинският съвет има достатъчно правомощия в рамките на този закон да определя и размера на таксата и обема на обхвата на лицата, които да се ползват от тези евентуално отстъпки.
    Колеги, мнения, предложения?
    Който е „За” приемането на предложения от народните представители Драгомир Стойнев, Михаил Миков и Димитър Горов Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, моля да гласува.
    Гласували "За" - 5; "Против" - 6; "Въздържали се" -3. Не се приема така направеното предложение.

    Точка 2. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси, № 002-01-102, внесен от МС.

    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Предлагам да ни запознаете накратко със същността на промените, които сте заложили в този законопроект. Заповядайте, госпожо Петкова.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря, господин председател. Бих искала да извиня господин Горанов, че не може да присъства и да представи законопроекта, тъй като представя този законопроект в момента в Комисията по бюджет и финанси.
    Уважаеми дали и господа народни представители, ще представя на вниманието ви Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси. Законопроектът е изготвен във връзка с разширяване правомощията на общините с цел повишаване събираемостта на местните данъци и такси за постигане на по-голяма финансова устойчивост и самостоятелност на общините и усъвършенстване на нормативните разпоредби с цел улесняване на данъкоплатците и общинската администрация при практическото прилагане на закона.
    Основните изменения в Закона за местните данъци и такси са изготвени на база пакет от предложения на Националното сдружение на общините в Република България. Предложените промени в ЗМДТ могат да бъдат разделени в две основни насоки. Първата насока е увеличаване на собствените приходи на общините и осигуряване на по-висока събираемост. Втората насока е улесняване на данъкоплатците и общинската администрация при деклариране и администриране на местните данъци и такси.
    Предложено е въвеждане на нов местен данък – туристически данък. Всъщност този данък замества туристическата такса. С туристически данък ще се облагат нощувките в средствата за подслон, местата за настаняване и туристическите хижи. Данъчно-задължени лица ще са лицата, които предлагат нощувки в тези места. Данъкът ще се посочва отделно в документа, издаден от данъчно-задълженото лице. Размерът на данъка ще се определя от общинския съвет в границите от 0,20 лева до 3 лева за всяка нощувка в зависимост от категорията на средствата за подслон, местата за настаняване и туристическите хижи.
    Предвиден е минимален размер на данъка за една календарна година, който не може да бъде по-малък от данъка, който би бил дължим при 30 на сто пълна заетост за съответния обект. Данъкът ще се внася до 15-то число на месеца, през който са предоставени нощувките. А за данъчно-задължените лица, които през годината са внесли данък в размер по-малък от данъка, който би бил дължим при 30 на сто пълна заетост за съответния обект, съответно разликата ще се внася до 1 март на следващата година.
    Причините за въвеждане на данъка са по-ефективно събиране на приходите в бюджетите на общините чрез точно определяне на обекта на облагане при настаняване в средствата за подслон и местата за настаняване. Всъщност това е един ресурс, необходим за провеждането и обезпечаването на собствена политика на общините, свързана с развитието на туризма, включително за изграждане на подходяща инфраструктура, съобразена със спецификата на отделния вид туризъм. Във връзка с въвеждането на туристическия данък на мястото на туристическата такса са направени съответните изменения в Закона за туризма.
    Следващото предложение е за промяна в горната граница на диапазона на данъчната ставка за Данъка върху недвижимите имоти, съответно от 2,5 промила на 4,5. Всъщност изменението предоставя една правна възможност на общините при определяне на конкретните размери на данъка върху недвижимите имоти. Тоест, те ще могат да определят размера на данъка в границите от 0,1 до 4,5 промила. Лицата, подлежащи на патентно облагане, извършващи до три патентни дейности през цялата година с личен труд, ще дължат само данъка с най-висок размер от тези дейности. С това предложение се променя облекчението за заплащане на 50 на сто от размера на данъка при извършване на две дейности от едно лице. Промяната е направена във връзка с установени в практиката случаи на подаване на информация за извършване на повече от една дейност и с една единствена цел – ползване на облекчения за заплащане на по-малък размер патентен данък.
    Направени са предложения за промени за увеличаване на минималния и максималния размер на имуществената санкция за юридически лица при недеклариране на недвижими имоти. Минималният размер се увеличава от 100 на 500 лева, максималният размер се увеличава от 1 000 на 3 000 лева. Увеличението е с цел мотивиране на данъчно-задължените лица да декларират имотите си. С цел процесуална икономия се предлага за нарушения, за които е предвидена глоба в размер от 10 до 50 лева да се издава фиш.
    С допълнение в чл. 264, ал. 2 от ДОПК се въвежда допълнително условие при прехвърляне на собственост върху моторно превозно средство. Понастоящем текста на разпоредбата не позволява постигането в заложената в него цел по отношение на задълженията за местни данъци. Предложението е за тези задължения да се представя документ, удостоверяващ, че прехвърлителят действително е заплатил дължимия местен данък за автомобила към датата на прехвърлителната сделка.
    Следващото предложение за промяна е уеднаквяване на процедурите, по които се администрират местните данъци и такси. Всъщност установяването, обезпечаването и събирането на местните такси ще се извършва по реда на ДОПК, както е за местните данъци. Уеднаквяване на сроковете за заплащане на годишните данъци и такси, като се предвижда заплащането да бъде на две равни вноски. До сега е на четири вноски, като първата вноска е от 1 март до 30 юни. Втората вноска е до 30 октомври. На предплатилите от 1 март до 30 април за цялата година се прави отстъпка пет на сто.
    С цел улесняване на данъкоплатците и юридическите лица, в случаите на деклариране на притежаваните от недвижими имоти е предложено да отпадне изискването за подаване на декларация за нежилищни имоти, отделно от декларацията за жилищни имоти. Изменението предвижда във всички случаи декларирането на имотите да се извършва с подаването на една декларация, в която да се посочват необходимите данни за определяне на данъчната основа.
    Последните промени са в преходните разпоредби на ЗИД на Закона за местните данъци и такси. Общинският съвет трябва да определи размерите на данъка върху недвижимите имоти за 2011 година до 31 януари 2011 година. В случай че в този срок не са определени нови размери за 2011 година се прилага размера за Данъка върху недвижимите имоти, действащ към 31 декември 2010 година. Същият срок се предвижда за определяне на таксата за битови отпадъци и за размера на туристическия данък за 2011 година. Лицата, предоставящи услуга по настаняване в средствата за подслон и местата за настаняване в срок от два месеца от влизане в сила на закона, следва да предоставят писмена декларация с информация за броя на леглата в средствата за подслон или мястото за настаняване пред категоризиращия орган по чл. 52 от Закона за туризма и данните ще бъдат вписвани в Националния туристически регистър в срок до 31 март на 2011 година.
    Това са накратко предложенията за промени в закона.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Заповядайте за мнения.
    В § 24, където е дадена дефиниция на понятието нощувки са включени и туристическите хижи. И там ли ще важат 30% пълняемост на годишна база?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Да, и за тях ще важи. Във връзка с изготвянето на промените за туристическия данък е коментирано с Министерство на икономиката, енергетиката и туризма и всъщност това е предложено – и туристическите хижи да бъдат включени. Коментирали са, така че това е тяхно предложение.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Като говорим за деклариране на недвижими имоти, не включваме земеделските земи?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Не, не ги включваме.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: В чл. 14 не е написано за кои точно имоти става въпрос.
    Колеги, имате ли въпроси, мнения?
    ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ: Признавам че в прегледа на проекта за изменение и допълнение не можах да открия текста, който коментираха в последните дни медиите по отношение на това, че данъчно задължени стават наемателите, а не собствениците на имоти. Подобен текст има за имоти общинска и държавна собственост, когато са дадени за управление, но това само за този тип взаимоотношения ли става въпрос или някъде нещо аз недовиждам?
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Да, само за този тип имот – държавна или общинска собственост данъчно задължено лице е лицето, на което е предоставен имота за управление. Той е включен в този законопроект.
    Това, което ме питате е за наемател и наемодател, това е промяната, която е в Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Колеги, въпроси?
    Много важен закон, който сигурно всяка година ще се налага да го променяме, докато все още говорим за децентрализация. Той е един от инструментите за постигане на децентрализация. За съжаление никога не стигаме до край. Разхлабваме хватката на общините, но не им даваме инструменти, малко повече живот.
    БЛАГОЙ СТАНЧЕВ: В началото бих искал да кажа, че наистина всичко започна от предложенията на Националното сдружение. Ние стартирахме с една доста амбициозна идея да направим един изцяло нов или пък сериозни изменения и преработка на съществуващия Закон за местните данъци и такси. Започнахме още от края на миналата година с наши вътрешни форуми, обсъждания с финансисти и т.н. След като формулирахме основните идеи и направления поканихме и председателя на Бюджетната комисия госпожа Менда Стоянова и представители на Министерство на финансите. Проведохме няколко обсъждания, последните от тях в край на юни, началото на юли при нас в Националното сдружение.
    За съжаление трябва да отбележа, че най-амбициозните ни идеи – тези, за които най-много настоявахме не намериха място в този закон. Генералната идея беше нов приходоизточник за местната власт и такъв, който е свързан с икономическата активност. Знаете, че в общественото пространство намери гласност нашето предложение за част от ДДФЛ да стане местен данък, това не се случва. Чухме и министър Дянков пред парламента, който заяви, че няма готовност и решимост за такава промяна.
    Ние все още поставяме въпроса, ако не е част от ДДФЛ, да намерим възможност и решение за друг вид приходоизточник – държавен данък, без да натоварваме гражданите с допълнителни данъчни тежести, за данък държавен, част от който да бъде прехвърлен като местен и който данък да бъде свързан с икономическото развитие. Така че логиката ни е ясна, така че тези, които са на местно ниво способстват за местното икономическо развитие, да виждат резултати и плодове от своите усилия и от резултатите, които са постигнали в това отношение.
    Сега, знаете всички, голяма част от вас са хора, които са произлезли от местното самоуправление, че местната общност, местната власт не получава никакви дивиденти от тава, че полага усилия и че има сериозни резултати за стимулиране на местното икономическо развитие. Точно това е нашата цел и ако имахме такива възможности мисля че голяма част от общините щяха да понесат по-леко последствията от икономическата криза.
    Отпаднаха и други идеи, не чак толкова съществени. Към първоначалните ни идеи бяха пришивани и някои далеч несвързани с нашите предложения, такъв беше данък лукс, който претърпя доста метаморфози и накрая отпадна, знаете – по разбираеми причини.
    Подкрепяме и споделяме доста от нещата, които са предложени тук – свързаните с по-добрата събираемост, с възможностите на общините да осигуряват принудително събиране, което да повиши събираемостта и т.н.
    Няколко конкретни предложения. Данък недвижими имоти, ще ви помоля да обърнете внимание и след първо четене да намерите евентуално решение на това. В теста на чл. 22, ал. 1, където се предлага разширение на данъчния диапазон до 4,5 промила да добавим и едно изречение „размерите може да са различни за различните райони и кметства в общината”. Знаете, един такъв проблем беше доста често дискутиран докато се говореше в публичното пространство за данък лукс. Има вилни селища не само край София, а из цялата страна, където се ширят луксозни сгради, които са реално почивни селища и където поради ниската категоризация те плащат символичен данък сгради от 4-5 лева годишно. Покрай срутените къщурки има и истински палати.
    Точно за тази възможност на местната власт да диференцира по населени места, райони, кметства този данък, ви молим да се замислите и да направим такава промяна.
    Повтаряме и миналогодишното си предложение, облекчението за основно жилище да бъде преразгледано и да бъдат сложени едни по-сериозни критерии при определянето на основно жилище. Знаете проблема, наясно сте. И миналата година беше внесено такова предложение и отпадна след първо четене, имаше го в проекта, който министерството внесе. Знаете че се обявяват масово всички жилища като основни.
    Относно туристическия данък, който наистина беше наше предложение, една от съществените промени в закона. Искам да подчертая, че и досега туристическата такса беше доста тежка и обременителна за администриране със сравнително недобра събираемост и труден контрол върху лицата, които внасят тази такса.
    Изменен е съществено конкретния вид на определянето на данъка от това, което първоначално говорихме. Не твърдим че ние сме давали идеалното решение, но и това решение като че ли ще е доста трудно за администриране и ще породи доста проблеми. Така че ще ви помолим да намерим между двете четения един по-добър механизъм така че натоварването върху местната данъчна администрация да не е прекалено, така че да ни се струва приходите да не съответстват на допълнителните усложнения, които ще възникнат за данъчната администрация. От друга страна знаете че с намалените в бюджета средства за местна администрация ни предстоят съкращения евентуално ако нищо не се подобри. Така че имайте го предвид и това.
    Някои други предложения, които ще направим като коментар. Срокове за заплащане на Данък недвижими имоти и превозните средства, нямаме сериозни възражения от това, че стават от 4 на 2 сроковете, но нека първият срок да си остане същия като Данъка за ползване на отстъпката. Ако го отсрочим чак до края на юни, това прави едно доста неравномерен ритъма на постъпленията в общинския бюджет. Чак до края на юни е доста сериозен срок за общините. Виждате че и в тази криза данъците останаха единствения стабилен приходоизточник за общините, така че разрочвайки ги чак до юни и след това до октомври, изтегляме всичко във второто полугодие. Какво правим първото полугодие?
    Същото е и за МПС. Казах да съвпаднат със срока за ползване на отстъпката – до 30 април да е първият срок, до 30 септември да е вторият срок, 30 октомври е прекалено далечен срок – в края на годината.
    Данък МПС, ако го изтеглим толкова късно – до 30 юни, традиционно повечето от колите минават техническите си прегледи в началото на годината и ние ако искаме платените данъци тогава, ще ги изпуснем, защото те вече ще бъдат като възможност за контрол, защото вече ще бъдат минали техническия преглед, може да не са си платили данъка и оттам нататък няма да ги хванат.
    Подкрепяме изменението за декларацията по чл. 14, която се допълва с показател за отчетна стойност. В тази връзка ако трябва да изясним дали ще има нов образец на декларация и евентуално кога ще бъде разписана и представена от министъра на финансите.
    НАДКА КОЛЕВА: Срокът е регламентиран до кога да се подават. За образеца искаме да има срок – до кога образецът да го има.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Възможно най-бързо, до края на годината.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: С две ръце бих подкрепил предложенията, които и Захари Георгиев направи в пленарна зала по отношение на преотстъпване на Данък върху доходите на физически лица. Но в същото време всички ние сме наясно, че само промяната на този данък и преотстъпването на този данък няма да реши проблема на общините, защото в голяма част от малките общини няма да има никакъв ефект, там просто няма икономическа активност. Затова съм съгласен, че тези промени трябва да се правят, но да вървят заедно с другите – за административно-териториалните промени, които трябва да направят така общините, че да са по-устойчиви и да има смисъл и ефект от едно такова предложение. Спомням си времето, когато 50 на сто се преотстъпваше и аз лично съм гонил фирмите да си внасят данъка, за да дойдат при мен. Имаше стимул, имаше ефект. Но без да направим другото, просто ще се отвори ножицата между по-икономически силните и по-бедните общини, които пак ще увиснат на шията на държавата малките общини за сметка на по-активните – не по-големите, а по-активните, което не е справедливо.
    Съгласен съм с Вашите предложения, но нека да вървим заедно и ако всички сме на това мнение трябва да подготвим един пакет законопроекти за следващата година и в тази посока.
    БЛАГОЙ СТАНЧЕВ: Тогава изравнителната субсидия ще бъде променена, като практика и като идея тя ще бъде наистина изравнителна като механизъм. Защото по сегашният начин на прилагане, когато и София и всички големи градове получават изравнителна субсидия, това е порочен механизъм. А тогава наистина изравнителна субсидия ще получават само тези, които нямат реален приходен потенциал по отношение на новия данък.
    ЛЮБОМИР ИВАНОВ: Коментирахме с господин Гумнеров, че за да минем на технически преглед с моята кола, ако имам имоти в шест общини, трябва да извадя от шест общини декларации и документи, че съм си платил данъците върху тези имоти. Какво правим с тези неща?! Усложняваме на хората живота и т.н.
    Гледам че всички тук говорим за едно вдигане на данъци, питам – кой по време на криза вдига данъци и кой въобще ще ги плаща тези данъци?!
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Много въпроси възникват в рамките на дискусията. Законът е много интересен, много специфичен, много сложен, много обхватен, затова е естествено да има такива коментари.
    Предлагам да пристъпим към гласуване.
    Която е „За” приемането на Законопроект за местните данъци и такси, внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
    Гласували "За" - 8; "Против" - няма; "Въздържали се" - 5. Законопроектът се приема.

    Точка 3. Представяне и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 г., № 054-01-92, внесен от Красимир Ципов и група народни представители.

    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Заповядайте, господин Дедев да ни запознаете накратко със законопроекта.
    СВЕТОСЛАВ НЕДЕЛЧЕВ: Господин председател, уважаеми колеги, по 3 и 4 точки гласувам „За”, предварително искам да кажа, понеже се налага да пътувам. Ако може да бъда освободен.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Приема се личното волеизявление.
    СТЕФАН ДЕДЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, колеги, статистиката, която се извършва чрез преброяването и прилагания Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преброяването в Република България през 2011 година ще даде възможност за изработване на стратегическите документи за развитие на страната като Национална програма за развитие „България 2020” във връзка със стратегията на Европа 2020 и новия петгодишен програмен период за усвояване на европейските фондове от 2013 до 2017 година. Тъй като България е член на Европейския съюз ние сме задължени да направим такова преброяване и този императивен тест е заложен и трябва да го направим през 2011 година. Като най-подходящо време трябва да се отчете, че е първата половина на годината и по този повод е предложено да започне на 1 февруари 2011 година и да приключи до 20 часа на 24 март 2011 година.
    В мотивите много добре са изложени постановките на този ЗИД. Готов съм да отговоря на въпросите, ако има такива.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Предлагате изтегляне по-напред сроковете за провеждане на преброяването и това е цялото предложение.
    Колеги, мнения, предложения, въпроси?
    ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ: Имам предложение към вносителите, да намерят начин за формулиране на ангажимент от страна на Народното събрание в случая или Министерство на регионалното развитие и благоустройството за рекламиране на възможността по електронен път да се попълват тези анкетни карти. Защото ще мине денят на гласуването, ще продължи и ще поговорят малко медиите, но тези които биха попълнили по електронен път тези анкетни карти ежедневно влизат в различните портали или в различни сървъри на традиционните електронни пощи и там си струва да се рекламира с активен уеб адрес. Така че всеки, който погледне и оприличи това като интерес, да може бързо да се информира за този немного голям срок и за процедурата, по която става това.
    СТЕФАН ДЕДЕВ: Интересно е Вашето предложение за електронно гласуване, то има своята логика. Ще го поставим въпроса. Не знам дали има готовност обаче с такъв софтуерен продукт. Ще го коментираме, тъй като е създадена организация по отношение на анкетьорите, там има друг принцип. Ще го поставим въпроса.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Колеги, има ли други изказвания? Няма. Подлагам на гласуване внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2011 година. Който е „За” моля да гласува.
    Гласували "За" - 11; "Против" - няма; "Въздържали се" - няма. Приема се.

    Точка 4. Представяне и обсъждане на Законопроект за ратифициране на Изменение № 1 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – Транзитни пътища V”), № 002-02-46, внесен от МС. Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси.

    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Давам думата на колегите от Министерство на регионалното развитие и благоустройството да ни запознаят накратко. За сведение, колеги, ако сте обърнали внимание в материалите, които ни бяха предложени, един изключително важен заем – 705 милиона евро, 380 са от Европейската банка, „България - Транзитни пътища V” са за пътища от републиканската пътна мрежа. Смятам че повече агитация не е необходима.
    Заповядайте да ни запознаете с необходимостта от това изменение на закона.
    СТЕФАН СОТИРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители, на вашето внимание е представен Законопроект за изменение на финансов договор между Европейската инвестиционна банка и Република България по Проект „Транзитни пътища V”.
    Може би това е един от добрите проекти и доброто сътрудничество, което имаме с Европейската инвестиционна банка, тъй като още от 1992-1993 година се започна с подобен подход за рехабилитация и модернизация на националната пътна мрежа чрез транзитни пътища 1 до транзитни пътища 4 и вече сме на транзитни пътища 5. Заемът е от порядъка на 380 милиона евро с национално съфинансиране 325 милиона.
    Основното изменение в договора, който се предлага на вашето внимание е преди всичко в техническото описание, където се добавят два нови проекта. Единият е свързан с рехабилитацията, построяването на пътен възел в град Бургас, а съответно има предвидени средства и по отношение на околовръстния път в София.
    Условията по заема като финансови условия остават непроменени. Дългът, който държавата ще покрива остава непроменен. Така че основно използваме основанието по смисъла на това, по който е подписано и ратифицирано споразумението. По този смисъл ние предлагаме за ратификация от Народното събрание на този законопроект и на тези изменения.
    Благодаря за вниманието. Готови сме с колежката от Агенция „Пътна инфраструктура” да отговорим на всички поставени от вас въпроси.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Защо в справката, която сте ни представили няма стойностите? Може би беше добре да знаем, защото са много обектите.
    СТЕЛА ПОПНИКОЛОВА: Процедурата за Бургас – „Меден рудник” пътен възел е вече проведена и там има номиниран изпълнител, в момента тече процес на обжалване. Там стойността на строителството е 5 милиона и 200 хиляди приблизително евра.
    Софийският околовръстен път имаше индикативна стойност 12 милиона евра, които са включени в изменението на заемното споразумение.
    Освен това са включени няколко пътни участъка, които са добавени към лотовете, които вече са одобрени с първоначалното заемно споразумение.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Не получих отговор на въпроса защо ги няма стойностите по тези лотове, но разбрахме поне за два-три от тях какво става. Защото има конкретни въпроси от колеги от различните области, какво стои зад тези проекти като пари.
    СТЕЛА ПОПНИКОЛОВА: Можем да предоставим тази информация, когато се изиска, имаме ги стойностите. Но в заемното споразумение не са заложени. При преговорите с Европейската банка не са изисквани индикативните стойности да се слагат и затова ги няма.
    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Колеги, имате ли въпроси, мнения, предложения? Да подкрепим предложения законопроект за ратификация. Който е „За”, моля да гласува.
    Гласували "За" - 10; "Против" - няма; "Въздържали се" - 1. Приема се.
    Точка 5. Предложение от народния представител Любомир Иванов за изслушване в Комисията на министъра на регионалното развитие и благоустройството г-н Росен Плевнелиев относно препроектиране на съоръжения от ЛОТ 2 на магистрала „Тракия” и последващите от това рискове за финансирането.

    ПРЕДС. ЛЮБЕН ТАТАРСКИ: Ако предложението е „За” можем и ние да се подготвим, да зададем въпроси и като го викнем да получим отговор и на други такива.
    Който е „За” да извикаме министър Плевнелиев по конкретния въпрос да ни отговори, моля да гласува
    Гласували "За" - 11; "Против" - няма; "Въздържали се" - няма. Приема се.

    Закривам заседанието.

    (Заседанието завърши в17.30 часа.)


    СТЕНОГРАФ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНО
    РАЗВИТИЕ И МЕСТНО
    САМОУПРАВЛЕНИЕ

    К. Петрова /Любен Татарски/



    Общо знаци: 31802:1800=18 стр.
    Форма за търсене
    Ключова дума