Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
27/01/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 102-01-2, внесен от Министерския съвет на 14.01.2011 г.
    На редовно заседание, проведено на 27 януари 2011 година, Комисията по външна политика и отбрана разгледа внесения от
    Министерския съвет законопроект.

    Съгласно представените от вносителя мотиви, с предложения Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България се усъвършенства нормативната уредба, регламентираща отбраната и дейността на въоръжените сили като част от политическите усилия и воля за реализация на резултатите от прегледа на структурата на силите. Промените в закона произтичат от приетата с Решение на Народното събрание от 28 октомври 2010 г. Бяла книга за отбраната и въоръжените сили на Република България.

    Най-съществените предложения за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ) са следните:

    1. Предвидената с Бялата книга за отбраната и въоръжените сили на Република България нова структура на въоръжените сили, промените в системата за командване и управление и в организационното изграждане на въоръжените сили, както и новите количествени показатели и новите оперативни способности изискват законодателна уредба, гарантираща извършването на реорганизация на командната структура на въоръжените сили. За целта се предвижда към състава на въоръжените сили да се включат две нови структури - Военно-географската служба и Стационарната комуникационна и информационна система, които ще бъдат военни формирования - структури на пряко подчинение на министъра на отбраната - юридически лица, второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на отбраната. С цел обезпечаване изпълнението на военната служба на военнослужещите от Министерството на отбраната и от структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, създадени по реда на Закона за администрацията, изрично се предвижда, че те са част от личния състав на въоръжените сили.

    2. Във връзка с въвеждането на нова командна структура на Българската армия съгласно приетата Бяла книга за отбраната и въоръжените сили в § 3 от законопроекта се предвижда Българската армия да включва Съвместно командване на силите, военни формирования на пряко подчинение на командващия на Съвместното командване на силите и три вида въоръжени сили: Сухопътни войски, Военновъздушни сили и Военноморски сили. Предвижда се Съвместното командване на силите и командванията на видовете въоръжени сили да се ръководят съответно от командващ и командири, които се подпомагат от щабове. На Съвместното командване на силите се възлага планирането и провеждането на съвместните операции. Щабът на Съвместното командване на силите и щабовете на Сухопътните войски, на Военновъздушните сили и на Военноморските сили са функционално интегрирани в единно оперативно ниво за управление, в което доминираща характеристика е съвместността. Командирите на Сухопътните войски, на Военновъздушните сили и на Военноморските сили са непосредствено подчинени на командващия на Съвместното командване на силите. Съвместността и функционалната интеграция на оперативно ниво ще позволи да се оптимизират числеността на личния състав и организационната структура на щабовете без дублиране на функции и задачи. Командирите на видовете въоръжени сили ще могат да планират и провеждат самостоятелни операции.

    3. Предлага се Съвместното командване на силите, Сухопътните войски, Военновъздушните сили и Военноморските сили да са юридически лица - второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на отбраната, които отговорят за: управлението и поддържането на предоставените им за управление имоти; самостоятелното разходване на средства за доставки, строителство и услуги, доколкото то не се извършва от министъра на отбраната и в рамките на определения им от министъра на отбраната лимит; съхраняването и разпореждането с излишните им движими вещи с изключение на разпореждането с въоръжението, боеприпасите, бойната и специална техника. Това законодателно решение съответства на възприетата практика в НАТО. Целта е командващият на Съвместното командване на силите и командирите на видовете въоръжени сили да имат законовата възможност да осъществяват предвидените дейности с въведените ограничения. По този начин планирането и програмирането ще следват линията на подчиненост в Българската армия, ще се улесни планирането на операциите и мисиите и тяхното остойностяване, ще се улесни поддръжката на отделните военни формирования и срочното задоволяване на възникващите им потребности.

    4. С направените предложения за изменения и допълнения в § 9 от законопроекта се цели хармонизиране на режима на разрешаване от министъра на отбраната на изпращане и използване на военнослужещи и/или военна техника и оборудване извън територията на Република България от гледна точка на състав и брой на силите с режима, установен в Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили. Целта е да се постигне хармонизиране и с практиката в провеждане на военното сътрудничество със съюзническите държави, НАТО и Европейския съюз. Това ще доведе до по-голяма оперативност при организиране и участие в мероприятията по чл. 64, т. 1 и 2 от ЗОВСРБ, попадащи в компетентността на министъра на отбраната.

    5. В § 17 от законопроекта се предлага отмяна на чл. 106, ал. 4 от ЗОВСРБ, тъй като проверките на бойната подготовка, отбранително-мобилизационната подготовка, войсковия ред и дисциплината и на оперативните способности на формированията от Българската армия с оглед спецификата на посочените дейности следва да се извършват от структури в Българската армия.

    6. С § 19 от законопроекта се предлагат изменения и допълнения в разпоредбата чл. 260 от ЗОВСРБ. С предложените промени се регламентира редът за събиране на дължими от военнослужещи на Министерството на отбраната разходи за издръжка, обучение и квалификация, като се предвижда министърът на отбраната да определя реда и начина за изчисляване на разходите за издръжка, обучение, квалификация и/или преквалификация. Целта е повишаване събираемостта на тези суми, както и подобряване на предвидената в разпоредбата защита по исков ред на тези вземания в полза на ведомството.

    7. В § 21 от законопроекта се предлага отмяна на чл. 297, ал. 2 и 3 от ЗОВСРБ. Посочените законови разпоредби на практика са неприложими, тъй като в Министерството на отбраната, в структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и в Българската армия няма длъжности за военнослужещи и цивилни служители с еднакви функционални или образователно-квалификационни изисквания. Функционалните задължения на военнослужещите са не само разписаните в длъжностните характеристики за отделните длъжности, но и тези, произтичащи от ЗОВСРБ, правилника за прилагането му, уставите на въоръжените сили и административните актове по военната служба. Фактът, че съгласно чл. 134 и 135 от ЗОВСРБ военната служба е държавна служба с особено предназначение за подготовка и осъществяване на въоръжена защита на страната и в мирно време се изпълнява като професия, регламентирана с посочените по-горе актове, е в основата на законодателното решение за обособяване на отделно правоотношение по изпълнението на военната служба, различно от другите правоотношения по полагане на труд. Спецификата на военната служба налага на лицата, изпълняващи военни задължения, да преминават специална военна подготовка и по отношение на тях има специфични изисквания за заемане на длъжността – физически, възрастови и ограничения за заемане на конкретна длъжност, произтичащи от придобиването на определена квалификация. Военнослужещите са длъжни по всяко време на денонощието да бъдат на разположение за изпълнение на задълженията си, свързани с военната служба. На тях могат да им се възлагат задачи в условията на непосредствена опасност за здравето и живота им при условия и по ред, определени с уставите на въоръжените сили. Образователно-квалификационните изисквания на длъжностите за военнослужещите и цивилните служители не са еднакви. Различни са начинът на подбор и изискванията за заемане на конкретна длъжност – за военнослужещите има изискване за минимален и максимален срок за престояване в длъжност и във военно звание.

    8. Във връзка с новата правна уредба в законопроекта са предложени изменения в Закона за защита от дискриминация, Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, Закона за защита на класифицираната информация и Закона за народната просвета.

    9. С измененията и допълненията на Закона за преминаването през и пребиваването на територията на Република България на съюзнически и на чужди въоръжени сили се цели установяване на специална процедура за своевременно организиране и провеждане на мероприятията, свързани с изпълнението на посочените в него международни договори. Създават се необходимите предпоставки за прилагане на стандартизационните споразумения и процедури на НАТО относно неофициалните и рутинните посещения на плавателни съдове на съюзнически държави в Република България. Постига се хармонизиране на практиките на тези държави.

    10. Предлага се отмяна на чл. 19, ал. 4 от Закона за народната просвета. По този начин военнослужещите и цивилните служители на Министерството на отбраната - родители на децата, настанени в държавните детски градини към Министерството на отбраната, ще заплащат такси в размери, определени от общинския съвет, в съответствие със Закона за местните данъци и такси, както останалите родители или настойници на деца, настанени в детските градини.

    Предложените изменения и допълнения в ЗОВСРБ ще се извършат в рамките на бюджета на Министерството на отбраната за съответната година.

    След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което, с девет гласа „за” три „против” и двама „въздържал се”, Комисията по външна политика и отбрана прие следното

    СТАНОВИЩЕ:

    приема за основателни мотивите на вносителя и предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 102-01-2.
    Форма за търсене
    Ключова дума