КОМИСИЯ ПО ВЪНШНА ПОЛИТИКА И ОТБРАНА
19/12/2012 първо гласуване
Законопроект за Националната служба за охрана, № 202-01-78, внесен от Министерския съвет на 27.11.2012 г.
На 19 декември 2012 г. Комисията по външна политика и отбрана, съвместно с Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, разгледа внесения от Министерския съвет законопроект.
Съгласно представените от вносителя мотиви, със законопроекта се преодолява съществувалата повече от 20 години празнота в законовата уредба на дейността по осъществяване на охранителна дейност в интерес на националната сигурност на Република България.
Регламентирани са правомощията, принципите и дейността на Националната служба за охрана, статутът на нейните служители, взаимодействието с други държавни органи и организации, отчетността и контролът върху службата. Предвижда се да се запази военният статут на служителите като основание за това е особеният характер на дейностите, свързан с изпълнение на държавната служба.
Уредени са функциите и дейностите на НСО, които тя осъществява за изпълнение на поставените й задачи. В законопроекта са регламентирани условията, при които в мирно време може да бъде предоставяна охрана и специализиран транспорт на длъжностни лица при изпълнение на длъжността им или в определен период след заемане на съответната длъжност. Посочени са основните методи и средства, които НСО прилага и използва за изпълнение на дейностите си.
Регламентирано е предоставянето на информация на други държавни органи, организации и лица. Уредено е правото на НСО до изисква и задължението на органи и организации да й предоставят информация, необходима за осъществяване на законовите й функции. Определен е редът за оценка на застрашеността на лица и обекти, съответно – за повишаване на мерките за охрана.
Регламентирана е възможността да бъде осъществявана охрана на задгранични представителства на Република България, като списъкът се определя от Министерския съвет.
Посочени са правомощията на офицерите и сержантите от Националната служба за охрана, като е отчетена близостта на редица дейности до дейностите, свързани с осигуряването на обществения ред. Изрично е посочено, че офицерите и сержантите от НСО нямат полицейски правомощия.
В законопроекта са регламентирани правоотношенията на служителите. Определено е, че в НСО има служители, чийто статут се определя със Закона за НСО, държавни служители по Закона за държавния служител и лица, работещи по трудово правоотношение.
Предлага се да бъдат въведени административнонаказателни разпоредби предвид същността на указанията, които служителите на НСО дават при изпълнение на служебните си задължения.
Финансовите и други средства за изпълнението на закона ще се осигуряват от бюджета на Националната служба за охрана и от бюджетите на другите държавни органи, на които той възлага отговорности.
Законопроектът урежда обществени отношения от изключителна национална компетентност и не засяга правото на Европейския съюз. Неговото приемане ще бъде в пълно съответствие с практиката на страните членки, а и на Съюза като цяло, за ясно регламентиране на дейностите и компетенциите в сферата на националната сигурност.
Вносителят предлага законът да влезе в сила от 1 април 2013 г. с оглед осигуряване на достатъчно продължителен „период на узнаване” за гражданите, държавните институции и служителите в специалните служби.
По време на провелото се обсъждане се изказаха няколко конкретни предложения по текстове от закона – относно промени в кръга длъжностни лица, ползващи охрана и специализиран транспорт, както и относно военният статут на служителите на НСО.
След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което с десет гласа „за“ и осем гласа „въздържал се“ Комисията по външна политика и отбрана прие следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване внесения от Министерския съвет Законопроект за Националната служба за охрана.