КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
08/02/2012 първо гласуване
Законопроект за отнемане на незаконно придобито имущество, № 254-01-4, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 17.01.2012 г.
Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред на свое редовно заседание, проведено на 1 февруари 2012 г., обсъди Законопроект за отнемане на незаконно придобито имущество, № 254-01-4, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 17.01.2012 г.
На заседанието присъстваха от Министерство на правосъдието – заместник министър Велина Тодорова и заместник министър Деница Вълкова; от Министерство на финансите – Диана Драгнева, началник на кабинета на министъра; от Национална агенция по приходите – Росен Иванов – директор на Дирекция „Данъчно-осигурителна методология”, Боряна Жилкова – директор на Дирекция „Продажби” и Цветослава Иванова – главен юрисконсулт, Дирекция „Продажби”.
Законопроектът бе представен от народния представител Анастас Анастасов. С него се уреждат условията и редът за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Законопроектът цели да повиши ефективността от работата на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, като същевременно предвижда закриване на досега действащата комисия и създаване на нова такава. Тя ще бъде с еднократен петгодишен мандат и ще се състои от петима членове, включително председател, назначаван от Министър-председателя, заместник-председател и членове, избирани от Народното събрание. Именно Народното събрание, чрез създадена от него комисия, ще осъществява парламентарен контрол върху функционирането й.
Важен момент в законопроекта, отличаващ го от действащия закон е, че отнемането на имущество, няма да се предхожда от влязла в сила осъдителна присъда, което реално характеризира механизма на гражданската конфискация. Производството й ще протича в две фази - производство, провеждано от Комисията, в което се проверяват източниците за придобиване на имуществото и се предприемат действия за налагане на обезпечителни мерки и производство за отнемане на имуществото, провеждано пред гражданския съд. В кои случаи се образува производството, както и имуществото на кои групи лица е обект на проверка - всички те са изрично посочени в законопроекта. Предвижда се десет годишен давностен срок от момента на образуване на производството пред Комисията, в който държавата следва да упражни правата си. След този срок те се погасяват.
В соята работа Комисията си взаимодейства с други държавни органи, с които извършва съвместна проверка. Проверката обхваща доходите на други лица от близкото обкръжение на проверяваното лице, както и сделките на трети физически и юридически лица, които са придобили имущество от проверяваното лице. След приключване на проверката Комисията приема решение. Заключението на Комисията относно резултатите от проверката е основание за прекратяването на производството или за внасяне в съда на искане за налагане на обезпечителни мерки.
Когато от проверката са събрани достатъчно данни, от които може да се направи обосновано предположение, че имуществото е придобито със средства от незаконен източник Комисията приема решение за внасяне в съда на искане за обезпечение. Такова обосновано предположение е налице когато има значително несъответствие в имуществото на лицето. В законопроекта е дадено определение на понятието „значително несъответствие”, а именно онзи размер на несъответствието между имуществото и нетния доход, който надвишава 250 000 лв. за целия проверяван период. В законопроекта са изброени случаите в които съдът допуска обезпечаване на иска.
Същевременно законопроекта съдържа редица гаранции за защита на основните права на всеки гражданин - производството пред комисията се образува в случаите, изрично изброени от закона; съдът допуска обезпечение, ако искането е подкрепено с достатъчно доказателства; проверяваното лице участва в производството пред комисията със защитник, или лично, или чрез други упълномощени лица; решението за обезпеченията и отнемане се постановяват от независим орган – съд; съдебното производство протича на три инстанции - ответникът има право на жалба пред две съдебни инстанции и др.
Министерство на правосъдието подкрепи законопроекта. Представителите му заявиха, че той не противоречи на европейските правни норми и най-важното съдържа в достатъчно висока степен гаранции за защита правата на гражданите.
Представителите на Националната агенция по приходите също изразиха принципната си подкрепа по законопроекта. Те заявиха, че за тях е обичайна дейност органите по приходите да установяват несъответствието между доходите и придобитото от лицето имущество, като същевременно обърнаха внимание на факта, че голяма част от вече отнетите недвижими имоти са обременени с вещни тежести и държавата реално няма интерес от придобиването им. В тази връзка те настояха определени текстове да бъдат внимателно прецизирани при последващото обсъждане на законопроекта на второ гласуване.
В хода на дискусията участие взеха народните представители Красимир Ципов, Тодор Великов и Михаил Миков.
Г-н Миков изрази отрицателното си становище по законопроекта. Той прие за абсурдна тезата, че механизма на конфискация се изпълнява срещу имущество, а не срещу субект. Посочи, че в законопроекта няма ясна дефиниция на понятието незаконно придобито имущество. Обяви се против принципа на обръщане на доказателствената тежест. Отбеляза, че към момента в наказателното право има редица възможности за искане на конфискация, които обаче прокуратурата не използва. Според него законопроектът се приема под силен натиск, както на българското обществото, така и отвън.
Г-н Великов категорично заяви, че няма да подкрепи законопроекта, обосновавайки се че българските институции не са подготвени за демократичните правила, които той налага.
Г-н Анастасов, възрази като посочи, че критиките са неоснователни, не аргументирани и голяма част от тях са не съотносими към представената
концепция на законопроекта.
Г-н Ципов се обяви в подкрепа на законопроекта. Според него съществено значение заема въпроса за отговорността на държавата, в случай на неправомерни действия от нейна страна. Той категорично заяви, че от изключителна важност е въвеждането на строги гаранции за защита правата на добросъвестните граждани.
В резултат на проведените разисквания Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с 10 гласа „за”, 1 глас „против” и с 5 гласа „въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за отнемане на незаконно придобито имущество, № 254-01-4, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 17.01.2012 г.
Председател на
Комисията по вътрешна сигурност
и обществен ред:
Анастас Анастасов