КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
09/09/2009
Изслушване на информация от Министерството на земеделието и храните и дискусия относно поставени въпроси от народни представители касаещи прилагането на отделни разпоредби от ЗСПЗЗ, европейските субсидии и националните доплащания на земеделските производители по схемата за единно плащане в животновъдството, резултати от проверките в ДФ „Земеделие”, Програмата САПАРД, както и законодателните приоритети на министерството.
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ДОКЛАД
НА
КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОСНОВАНИЕ: член 99, ал. 3 от Правилника за
организацията и дейността на Народното събрание
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 9 септeмври 2009 г., на което изслуша информация от Министерството на земеделието и храните по поставени от народни представители въпроси относно:
1. Проблеми при прилагането на някои от разпоредбите на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи.
2. Европейските субсидии и националните доплащания на земеделските производители по схемата за единно плащане на площ.
3. Резултатите от проверките в ДФ „Земеделие” по Програма САПАРД, относно основанията за вписване в книгата на длъжниците на фирми от хранително-вкусовата индустрия с одобрени проекти по Програма „САПАРД”.
В работата на комисията взеха участие заместник-министърът на земеделието и храните г-н Преслав Борисов, изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” г-жа Калина Илиева, заместник-изпълнителните директори на ДФ„Земеделие” г-н Светослав Симеонов и г-н Мюхеттин Караоглан и експерти.
Подробни писмени информации в отговор на поставените въпроси бяхя предварително предоставени на народните представители от комисията. /приложени/
Точка първа беше представена от г-н Преслав Борисов.
От изложението и последвалата дискусия се откроиха следните основни моменти.
Законът за собствеността и ползуването на земеделските земи дава възможност за придобиване на правото на собственост върху земите от бившите стопански дворове, върху които са разположени сгради и съоръжения от имуществото на прекратените селскостопански организации, както и за незаети със сгради и съоръжения или прилежащи площи към тях, но негодни за земеделско ползване и неподлежащи на възстановяване земи. За придобиването на правото на собственост върху държавните земи от собствениците на сградите законът възлага на министъра на земеделието и храните да издава актовете за държавна собственост.
Прехвърлянето на компетентността по отношение на издаването на актовете за държавна собственост от областните управители към министъра на земеделието и храните е в сила от 15 февруари 2009 г.
Становището на министерството е, че тази промяна представлява отклонение от общата компетентност на областните управители за актуване на имотите – частна държавна собственост.
Към настоящия момент има значително забавяне на процедурите. В дирекция „Поземлени отношения” на министерството има натрупани голям брой преписки, поради неиздаването на актовете за държавна собственост.
Министерството предлага да бъде върнат стария правен режим и областните дирекции “Земеделие” да правят предложение за издаване на актовете за държавна собственост пред областните управители.
След проведената дискусия народните представители се обединиха около становището, че е необходима бърза законодателна промяна на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
По точка втора информацията беше представена от г-жа Калина Илиева и от г-н Светослав Симеонов. Те представиха статистика за броя на приетите заявления за директни плащания на площ и глава животно; за броя и резултатите от кръстосаните проверки, извършени от Разплащателната агенция; размера на субсидиите по Схемата за единно плащане на площ; за размера на националните доплащания към директните плащания и схемите, по които тези средствата ще се предоставят на земеделските стопани; за сумите от бюджета на Програмата за развитие на селските райони и задължителното национално съфинансиране към тях.
От предоставената писмена информация и последвалата дискусия се откроиха следните акценти.
- При извършените кръстосани проверки са били установени несъответствия, свързани с деклариране на една и съща земеделска земя от повече от един земеделски стопанин. Акредитираните процедури предвиждат земеделските стопани да бъдат уведомени с писма за откритите застъпвания и в рамките на 10 дни да направят необходимото за изясняване на несъответствията. При проверките са установени и декларирани площи, които са извън допустимите за подпомагане по Схемата за единно плащане на площ.
До края на м. ноември т.г. Разплащателната агенция следва да извърши допълнителни кръстосани проверки на подадените заявления и след това да извърши плащанията по Схемата за единно плащане на площ.
- В Закона за държавния бюджет за 2009 г. са предвидени средства, за които след 30 октомври 2009 г., Министерският съвет може да даде право на Разплащателната агенция да извършва национални доплащания към директните плащания на земеделските производители. Ако бъдат предоставени средствата ще бъдат разпределени както за площ, така и за животни по 4 схеми за национални доплащания.
По трета точка относно основанията за вписване в книгата на длъжниците на фирми от хранително-вкусовата индустрия с одобрени проекти по програма „САПАРД”, г-жа Илиева обясни следното:
От Генерална дирекция „Земеделие” е получено писмо, с което информират българската страна за списък, съдържащ 98 проекта, разследвани от Европейската служба за борба с измамите и Върховна касационна прокуратура, във връзка с евентуални нередности и измами по програма САПАРД. Разследваните проекти не фигурират в книгата на длъжниците.
На среща с представители на Генерална дирекция „Земеделие”, на Европейската служба за борба с измамите и на българските компетентни органи е обсъден статуса на всеки един проект, включен в списъка с 98 проекта.
В процеса на срещата се стигна до взаимно съгласие, че 5 от проектите, трябва да отпаднат от списъка.
Докато не приключат проверките по останалите проекти, всички проекти от списъка следва да бъдат вписани в книгата на длъжниците. Длъжниците се вписват с целия размер на субсидията. В период от три месеца Агенция САПАРД определя точния размер на изискуемата сума и изпраща покана за доброволно изпълнение към бенефициента.
При установена липса на административна и наказателна отговорност, задължението на бенефициента се отписва.
По време на дискусията бяха обсъдени и проблеми по проекти по Програмата за развитие на селските райони по мерките касаещи общините.
Генерална дирекция „Земеделие” е отправила писмена забележка на ДФ„Земеделие” за констатирани пропуски при прилагането на Закона за обществените поръчки. ДФ„Земеделие” следва да разработи процедура, с която да се гарантира прилагането на Закона за обществените поръчки. Правилното провеждане на обществените поръчки и спазването на процедурата ще бъде обект на проверка на предстоящия одит в края на м. септември на одиторите от Генерална дирекция „Земеделие”.
Първоначално проблемът е бил констатиран от Изпълнителната агенцията за одит на средствата от Европейския съюз, в качеството й на сертифициращ орган по Програма САПАРД, за което агенцията е уведомила Европейската комисия. След извършеният анализ в Генерална дирекция „Земеделие” са преценили, че има вероятност в Програмата за развитие на селските райони да бъдат заложени същите проблеми. Това е наложило, на базата на акредитиран от националния ръководител контролен лист, да се извърши проверка на предоставената документация. Липсващите документи са изискани от общините и в момента се очаква да бъдат представени за оценка по контролната процедура.
Беше поставен и въпросът за обективността на точковата система за оценка на проекти по Програмата за развитие на селските райони, даваща предимство на общини с по-малко жители. Г-жа Илиева обясни, че точковата система е формирана на базата на обективни критерии, част от Общата селскостопанска политика и представлява договореност постигната по време на преговорния процес за присъединяването на България към Европейския съюз. Целта на програмата е да се стимулира развитието на селските региони, затова се дава предимство на малките общини, а по-големите общини имат възможност да кандидатстват и по Оперативна програма „Регионално развитие”. Към момента точковата система не може да бъде променена. За целта е необходима промяната на наредбите, което е в компетенциите на управляващия орган.
Приложение: съгласно текста.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА