Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
14/10/2009

    доклад на Сметната палата за резултатите от извършен одит на Главна дирекция „Земеделие” в Министерството на земеделието и храните за периода от 01.01.2005 г. до 31.12.2007 г.
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА

    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    ОСНОВАНИЕ: член 99, ал. 3 от Правилника за
    организацията и дейността на Народното събрание

    Комисията по земеделието и горите проведe заседание на 14 октомври 2009 г., на което обсъди доклад на Сметната палата за резултатите от извършен одит на Главна дирекция „Земеделие” в Министерството на земеделието и храните за периода от 01.01.2005 г. до 31.12.2007 г.
    В работата на комисиите взеха участие проф. Валери Димитров – председател на Сметната палата, г-н Преслав Борисов – зам.-министър на земеделието и храните, г-н Хюсеин Чауш – член на Сметната палата, Антон Антонов и Красимир Йорданов – одитори и експерти.
    Заседанието беше ръководено от г-жа Десислава Танева.
    Одитният доклад беше предварително предоставен на народните представители /приложен/.
    Професор Димитров обясни, че направеният одит е имал за цел да установи ефективността и ефикасността при управлението и разпореждането със земите от държавния поземлен фонд и да установи наличието на добри и лоши практики. Докладът съдържа изчерпателен анализ и оценка на дейността на изследваните областни дирекции „Земеделие” и въз основа на направените констатации са отправени препоръки за подобряване на управлението. Докладът е бил връчен на министъра на земеделието и храните г-н Цветанов. Констатирани са сериозни проблеми с управлението и разпореждането със земите от държавния поземлен фонд, като част от тях засягат принципни въпроси на доброто управление. Съгласно процедурите и правилата на Сметната палата след изтичане на срока за изпълнение на препоръките ще бъде извършен съответния контрол.
    Резултатите от одита бяха представени от г-н Чауш – ръководител на одитния екип. Основните изводи, несъответствия и пропуски констатирани при одита могат да бъдат групирани, както следва:
    Установена е непълнота във вътрешната нормативната уредба. Не е издадена наредба, регламентираща работата на областните дирекции „Земеделие” и общинските служби по земеделие. Не е определен краен срок за провеждане на тръжните сесии за отдаване под наем или аренда на свободните земеделски земи от държавния поземлен фонд и в резултат на това се провеждат търгове и сключват договори след започване на стопанската година. Не е регламентиран ред за вписване на договорите за наем на земеделска земя за срок по-дълъг от една година, както и договорите за аренда. Не е регламентиран реда и срока за провеждане на процедури за отдаване без търг на земи, заети с трайни насаждения и неизползвани две и повече години.
    През одитираният период не е приета стратегия за управление на земите от държавния поземлен фонд, което е предпоставка за неефективно им управление.
    Има непълнота по отношение правото на закупуване или замяна на земи на физически и юридически лица с държавни земи, върху които са разположени обекти на прекратените селскостопански организации, както и със земи намиращи се в бившите стопански дворове, но негодни за земеделско ползване и неподлежащи на възстановяване. Не е регламентиран срок за придвижване на преписките. Липсва база данни за състоянието на земите. Има непълноти при комплектоването на преписките като липса на документи за тежести върху имотите, неактуални оценки на имотите, които ще се заменят и др..
    През одитирания период Министерство на земеделието и храните не е разполагало с информационна система, осигуряваща дейностите, свързани с управлението, ползването и разпореждането със земеделски земи от държавния поземлен фонд. Липсва единен регистър на земите от държавния поземлен фонд. Липсват предварително определени цели, относно управлението на държавния поземлен фонд и количествени показатели за постигането на тези цели, като размер на приходи от наем и аренда, размер на отдадената под наем земя, размер на неизползваемата земя и др. Не е регламентиран вътрешен ред за осъществяване на контрол. Има забавено внасяне на задължения по наемни и арендни договори и не са начислявани лихви за закъснения. Нарушени са принципите на Закона за счетоводството за текущо начисляване и достоверност на счетоводната информация. Установени са пропуски при организирането и документацията на тръжните процедури, като липса на декларации за свързаност по смисъла на Търговския закон, определяне за печеливши кандидати, нерегистрирани като земеделски производители. Има нерегламентирано ползване на земеделски земи от държавния поземлен фонд и липсват наложени административни санкции за нарушителите. Има забавяне на преписки. Не са огласявани земите заети с трайни насаждения или неизползвани две и повече стопански години, подлежащи на отдаване под наем и аренда без търг или конкурс като по този начин не е осигурена публичност и прозрачност. Не са актуализирани някои от оценките на земеделски земи към датата на сключване на договор за замяна. Не е извършена проверка за начина на ползване и за състоянието на земи, предоставени за безвъзмездно ползване на организации и ведомства. В някои областни дирекции „Земеделие” липсват регистри за сключените договори.
    През одитираният период се наблюдава тенденция на намаляване на размера на държавния поземлен фонд, като причините са изключване на земи на защитените територии - публична държавна собственост, продажба на земя на притежателите на поименни компенсаторни бонове, оземляване на малоимотни и безимотни граждани и др. Наблюдава се раздробяване на земите от държавния поземлен фонд.
    Одитът на дейността в Главна дирекция „Земеделие” на Министерството на земеделието и горите е продължение на предходни одити и част от констатациите в него не са нови. От 2004 г. до сега с препоръките към всеки одит Сметната палата е настоявала за изграждане на регистър за земите от държавния поземлен фонд и те да бъдат остойностени и заведени задбалансово в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството.
    Във връзка с така изложените констатации от доклада на Сметната палата, министерството е извършило комплексни проверки на дейността на 15 областни дирекции „Земеделие”, при които отново са констатирани множество нередности. Инспектората на министерството също е ангажиран и проверява предприетите конкретни действия, в изпълнение на препоръките отправени от Сметната палата. Тези препоръки не са били спазени от дирекция „Поземлени отношения”. Заместник министърът подчерта, че тежките констатации от одита и липсата на предприети мерки за отстраняване на нередностите вероятно ще наложи предприемане и на персонални промени в ръководството на дирекция „Поземлени отношения”.
    Със заповед на министъра е определена работна група, която до 30 ноември т.г. да изготви стратегия за управлението и разпореждането със земите от държавния поземлен фонд. Започнала е и процедура по изграждането на единна информационна система и регистър на земите от държавния поземлен фонд.
    В заключение народните представители подчертаха, че доклада на Сметната палата е изчерпателен и детайлно описва слабостите на системата за управление на земите от държавния поземлен фонд. Предстои разработване и нормативно регламентиране на процедури, които ще осигурят прозрачно функциониране на системата в полза на обществото. Комисията изрази своята политическа подкрепа, за предприетите от новото ръководство на министерството действия, за отстраняване на констатираните нарушения в максимално кратки срокове. Народните представители изразиха готовност на следващо заседание да обсъдят стратегията за управление на земите от държавния поземлен фонд, която ще бъде изготвена и мерките за преодоляване на констатираните от одита недостатъци, които Министерството на земеделието и храните ще предприеме.
    Приложение: съгласно текста.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА

    Форма за търсене
    Ключова дума