Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
17/02/2010

    Одитен доклад № 0000000709 за извършен одит на финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие” за периода от 01.01.2008 г. до 30.06.2009 г. и доклад за резултатите от извършения одит на финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие” за периода от 01.01.2008 г. до 30.06.2009 г.

    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА

    ДОКЛАД
    НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    ОСНОВАНИЕ: член 99, ал. 3 от Правилника за
    организацията и дейността на Народното събрание

    Комисията по земеделието и горите проведe заседание на 17 февруари 2010 г., на което обсъди Одитен доклад № 0000000709 за извършен одит на финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие” за периода от 01.01.2008 г. до 30.06.2009 г. и доклад за резултатите от извършения одит на финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие” за периода от 01.01.2008 г. до 30.06.2009 г.
    В работата на комисиите взеха участие проф. Валери Димитров – председател на Сметната палата, г-жа Калина Илиева – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, членове на сметната палата и експерти.
    Одитният доклад, докладът за резултатите от него и писмена информация по темата от Държавен фонд „Земеделие” /приложена/ бяха предварително предоставени на народните представители.
    Резултатите от одита бяха представени от проф. Димитров, който изтъкна, че одита е обхванал различните функции на Държавен фонд „Земеделие” по Програма САПАРД, като Разплащателна агенция, а също така и значителна част от административно-стопанските разходи.
    Основните изводи и оценки могат да бъдат групирани в няколко категории. Проблеми по отношение на контролните дейности и последващия контрол; ниска ефективност на администрацията и липса на капацитет; неспазване на сроковете за обработка на документите; проблеми с документирането; проблеми с комуникацията между някои от отделите; слабости в счетоводните системи и неспазване на изискванията на Закона за обществените поръчки. Всички тези проблеми са в резултат на неподходящи и непоследователни управленски решения и пораждат висок риск за законосъобразността при финансовото управление на бюджета и имуществото на Държавен фонд „Земеделие”.
    По отношение на контролните дейности е констатирано, че елементи от системата за финансово управление и контрол не са прилагани последователно и не са действали ефективно. За отдел „Прилагане мерките за развитие на селските райони” относителният дял на установените пропуски обхваща 25 % от проверените проекти. Предварителния контрол при извършване на разходи не е осъществяван ефективно. Не е прилагана непрекъснато системата за двоен подпис.
    Констатиран е нисък относителен дял на усвоените средства. По Програмата за развитие на селските райони са усвоени средно 8,71 % от бюджета за 2008 и 2009 г.; по оперативна програма за сектор „Рибарство” едва 0,20 %. Срокът, който е бил необходим за обработката на едно заявление е средно 8 месеца, а за някои от тях над една година. Един служител на отдел „Рибарство и аквакултури” е обработвал половин заявление за 18 месеца. За сравнение служител от отдел „Прилагане на мерките за развитие на селските райони” е обработвал по едно и половина заявление дневно. По мярка „Модернизиране на селските стопанства” от Програмата за развитие на селските райони не са сключени договори по 44 % от постъпилите за периода заявления, като сроковете за обработка са спазени в едва 25 % от проверените досиета. По мярка „Създаване на стопанства на млади фермери” не са сключени договори по 76 % от заявленията. По останалите мерки договори не са сключвани.
    При прилагането на схемите за директно плащане на площ най-значимият проблем е наддекларирането на площи, допустими за подпомагане. Общата недопустима площ установена при проверките е 7,85 % от площта на проверените заявления, като броят на кандидатите, заявили изцяло необработвани площи е сравнително нисък, но заявените от тях площи са 68 % от обшия размер на недопустимите площи. Проблемно е и документирането на осъществените действия. За данните, генерирани в системата не се изготвят контролни листове на хартиен носител.
    При изпълнение на платежната функция по Програма САПАРД не са прилагани процедурните правила за замразяване на финансирането при установяване на съмнения за нередности до произнасянето на компетентния орган. Съществува риск от изплащане на финансова помощ на нередовни кандидати. Липсва последващ контрол върху дейността на експертите, извършващи проверките за съответствие. Оценките за законосъобразност на обществените поръчки с възложители – общини не са извършени и документирани по правилата. Не е обезпечен процеса по разглеждане и оценяване на постъпилите проекти в нормативно определените срокове с необходимия експертен ресурс и това е довело до натрупване на заявления и пренатовареност на администрацията. Сроковете за обработка на документите не са спазени в 43 % от проверените проекти.
    Установени са негативни практики при възлагането на обществени поръчки, свързани с липса на конкретни изисквания към икономическото и финансово състояние на участниците и тяхната квалификацията. Липсата на ясни указания в методиките за оценка по част от показателите и неправилното използване по критерия „икономически най-изгодна оферта” са довели до прилагане на субективен подход при оценяване на офертите. В комисиите за оценка са включвани лица, без необходимия опит и квалификация. Пропуските в планирането на потребности от доставки и услуги в контролните процедури са довели до разделяне на обществени поръчки с идентичен или сходен предмет, в резултат на което е приложен облекчен ред за възлагането им. Не е осъществяван предварителен контрол на етап откриване и провеждане на процедурите. Не са предотвратени пропуските и несъответствията на етап изготвяне на документацията. Липсва единен ред за проследяване изпълнението на сключените договори и периодично докладване. Договорите за информационните кампании са били сключвани без процедури по възлагане на обществени поръчки. Контролът свързан с приемане на извършените дейности е неефективен, констатирани са неточности при отчетени дейности, неспазване на договорените срокове и заплащане на неизвършени дейности. Документацията по четири от договорите е представена на Министерството на вътрешните работи - Главна дирекция „Досъдебно производство".
    Проф. Димитров информира, че докладът за резултатите от одита е изпратен на министъра на земеделието и храните, на Европейската сметна палата и на Европейската комисия, на министъра на финансите, на Комисията за обществени поръчки и на Агенцията за държавна финансова инспекция. На главния прокурор на Република България са изпратени констатациите за случаите, за които палатата е установила, че има наличие на данни за престъпления.
    Във връзка с направените констатации Сметната палата е дала конкретни препоръки на изпълнителния директор за подобряване на финансовото управление и дейността на Държавен фонд „Земеделие”, които основно си свеждат до следното.
    Да разпореди изготвянето на анализ и предложения за действия по оптимизиране на числеността и повишаване на професионалната квалификация на експертите. Периодично да се прави преглед на проблемните области, рисковите фактори и критериите за оценка на риска, като отговорните лица да докладват писмено за предприетите действия в изпълнение на препоръките. Да утвърди вътрешни правила за възлагане на обществени поръчки, които да включват ред за планиране и провеждане на процедурите, за сключване на договорите, за проследяване на тяхното изпълнение, както и ред за възлагане на малки обществени поръчки. Да утвърди контролни дейности във връзка с провеждане и отчитане на информационни кампании. Да въведе подходящи контролни дейности с отговорности, срокове и докладване в процеса по възлагане на обществените поръчки, които да гарантират: изпълнението на минималните изисквания за финансовото и икономическо състояние; определяне на минимални изисквания за финансовото състояние, техническите възможности, квалификацията на участниците, както и съответствието на документите с поставените изисквания; проследяване изпълнението на сключените договори за периодични доставки и услуги; прилагането на процедури от Закона за обществените поръчки във всички случаи, когато са възникнали основания за това и недопускане разделяне на обществени поръчки; определянето на показатели и методика за оценка на офертите по критерий „икономически най-изгодна оферта” с указания за изчислението на всеки показател, с цел избягване на субективния подход; в състава на комисиите да бъдат включвани само лица, притежаващи необходимата професионална квалификация.
    В своето изложение г-жа Илиева подчерта, че одита на системите за финансово управление и контрол във фонда е иницииран във връзка с установени липси по план-сметката на фонда в размер на 6 млн. лв. и от страна на администрацията е оказано пълно съдействие на одитиращия екип. Тя изтъкна, че констатациите от проверката изцяло са потвърдили първоначалните опасенията на новото ръководство, което вече е предприело съответните мерки за преодоляване на проблемите.
    За подобряване на ефективността и капацитета на администрацията са отпуснати 200 извънщатни бройки, на които ще се плаща по линия на мярка ”Техническа помощ”. Предприет е подход на децентрализация предвид големия брой натрупани заявления, като вече по две от мерките заявленията се разглеждат на регионално ниво. С промените в Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие” са отразени по-голямата част от препоръките на Сметната палата. Назначен е финансов директор, който да отговаря за контрола по отношение на финансовите дейности и осигуряването на законосъобразно разходване на публични средства. Секретаря „Обща администрация" и отдел „Вътрешен контрол" са отговорни за изпълнението на сроковете. Създаден е нов отдел „Координация и контрол”, който ще подпомага разпределянето на задачите, ще комуникира с външните институции и ще проследява одитите. Във всички териториални звена е определен служител, който ще извършва предварителния контрол в съответствие с изискванията на системите за финансово управление и контрол. Утвърдена е инструкция за информационната кампания и обществените поръчки. По отношение на наддекларираните площи е изготвена наредба с ясни критерии за допустимост за подпомагане, така процента на наддеклариране ще намалее. Също така се предвижда очертаването на площите да се извършва от областните служби по земеделие директно в Интегрираната система за администриране и контрол с цел избягване на злоупотребите.
    Утвърдена е процедура, чрез която отдел „Вътрешен одит” ще обобщава резултатите от одитите. Ще бъде изготвен и поддържан специален регистър за констатациите и препоръките на вътрешни и външни одитиращи органи и институции. На тази база ще бъдат изготвени планове за действие с конкретни мерки, отговорни служители и срокове за изпълнение и в следващи периоди ще се проследява изпълнението на препоръките. Отдел „Вътрешен одит" ще извърши анализ за адекватността и ефикасността на действията по изпълнение на препоръките, а упълномощени за това служители, ще контролират изпълнението. И в момента при констатиране на нарушения съответните служители биват освобождавани и се сезират компетентните органи.
    Г-жа Илиева припомни, че новото ръководство е встъпило в длъжност с спряна програма САПАРД, блокирани директни плащания на площ, просрочено изпълнение на плана за действие и липсващи от бюджета на фонда 6 млн.лв. В момента са възстановени плащанията по програма САПАРД, нотифицирана е идетнификационната система за животните и е започнало разплащането на директни плащания за животни. От 11 хил. необработени проекта по Програма за развитие на селските райони, остават малък брой, за които има поет ангажимент да бъдат разгледани до края на м. април, когато е междинната оценка на програмата. За сравнение, при усвояемост по Програмата за развитие на селските райони средно 8,7 % за период от две години, за шест месеца, обработените проекти са вече 25 %. Например, по мярка „Млад фермер” обработката на всички 3900 проекта натрупани в края на 2009 г., е приключила. 90 % от тях са одобрени, като за три месеца са изплатени над 100 млн.лв. За останалите са констатирани несъответствия с изискванията на наредбите и критериите допустимост. Със старта на кампанията, по директните плащания на площ, през декември м.г. и януари т.г. са разплатени 780 млн.лв. при срок позволяващ плащане до края на м. юни.
    В заключение, г-жа Илиева изказа увереност, че в законоустановените срокове ще бъдат извършени всички необходими действия за осигуряване на навременното изпълнение на отправените препоръки и за изготвянето на адекватен план за действие, който ще минимизира възможните рискове.
    Народните представители дадоха висока оценка на доклада на Сметната палата, който прави изчерпателен и задълбочен анализ на съществуващите слабости, причините за тях и детайлно разписва препоръки за тяхното преодоляване. Те изказаха своята политическа подкрепа за предприемането на решителни действия от страна на ръководството на Държавен фонд „Земеделие” при отстраняването на констатираните нередности.

    Приложение: съгласно текста.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА



    Форма за търсене
    Ключова дума