Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
08/09/2010

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за фуражите, № 002-01-74, внесен от Министерския съвет на 12 август 2010г.

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и горите


    ДОКЛАД
    за първо гласуване

    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за фуражите, № 002-01-74, внесен от Министерския съвет на 12 август 2010г.

    Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 08 септември 2010г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за фуражите, № 002-01-74, внесен от Министерския съвет на 12 август 2010г.
    В работата на комисията взеха участие г-н Георги Костов – зам.министър на земеделието и храните, д-р Венцислава Тасева – директор на Дирекция "Здравеопазване на животните и безопасност на храните" и експерти.
    Законопроектът беше представен от д-р Тасева. Тя изтъкна, че промените предвидени в законопроекта произтичат от членството на България в Европейския съюз и могат да се сведат до няколко основни групи. Приемат се разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с европейските изисквания относно условията за предлагане на пазара на фуражи, тяхната употреба, изискванията за осъществяване на официалния контрол, както и методите за анализ на фуражите за целите на официалния контрол и съответните преходни норми. Определят се и административни мерки, които ще се прилагат при констатиране на нарушения на европейското законодателство. Другите промени са свързани с процедурата на одобрение на ръководствата за добри производствени практики, с процедурата за издаване на сертификати за износ на фуражи и промени свързани със създаването на Комисия по генетично модифицирани фуражи към министъра на земеделието и храните.
    В §1 на законопроекта се посочват новите нормативни актове на Европейския съюз, които следва да бъдат прилагани в областта на фуражите. Това са:
    - Регламент (ЕО) № 669/2009 на Комисията от 24 юли 2009 г. за прилагане на Регламент (ЕО) № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на засиления официален контрол върху вноса на някои фуражи и храни от неживотински произход и за изменение на Решение 2006/504/ЕО;
    - Регламент (ЕО) № 767/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 г. относно пускането на пазара и употребата на фуражи, за изменение на Регламент (ЕО) № 1831/2003 на Европейския парламент и на Съвета, за отмяна на Директива 79/373/ЕИО на Съвета, Директива 80/511/ЕИО на Комисията, директиви 82/471/ЕИО, 83/228/ЕИО, 93/74/ЕИО, 93/113/ЕО и 96/25/ЕО на Съвета, както и на Решение 2004/217/ЕО на Комисията и
    - Регламент (ЕО) № 152/2009 на Комисията от 27 януари 2009 г. за определяне на методите за вземане на проби и анализ за целите на официалния контрол на фуражите.
    С новата ал. 4 на §1 на министъра на земеделието и храните се вменява задължението да определи с наредба специфичните изисквания за директни доставки на малки количества първично производство на фуражи от производител, които ще се използват във ферми на местно ниво.
    С промените в чл. 4а, 5, 6, 7 и 8 се посочват кои изисквания следва да бъдат прилагани при пускане на пазара на безопасни фуражи, фуражи които са ограничени или забранени, тяхното етикетиране, представяне и опаковане.
    С разпоредбите на §6 и § 8 по-точно се формулират изискванията относно добавките използвани при храненето на животните.
    С §10 се предлага създаването на Комисия по генетично модифицирани фуражи към министъра на земеделието и храните, която ще подпомага министъра при разглеждане на подадените по реда на чл. 23а заявления, ще дава становища за пускане на пазара на генетично модифицирани фуражи и генетично модифицирани организми като фуражи и ще участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с тяхната безопасност.
    С промените в чл. 25 на Министерството на земеделието и храните и на Националната служба по зърното и фуражите се вменява задължението да представят становища по изготвените ръководства за прилагане на добри практики и процедури, основани на принципите на система за анализ на опасностите и критични контролни точки (НАССР). Ръководствата ще се одобряват от министъра на земеделието и храните, а не както досега от Националния съвет по безопасност на храните, тъй като със създаването на Българската агенция по безопасност на храните Националния съвет по безопасност на храните ще бъде закрит.
    С промените в чл. 50а се определят изискванията при вземане на проби и анализ на фуражи, както и методите, които следва да бъдат използвани за целите на официалния контрол, провеждан с цел осигуряване на проверка на съответствието в областта на фуражите и храните и правилата за опазване на животните и хуманното отношение на животните.
    Параграфи 17 и 18 прецизират текстовете относно процедурите и редът за издаването на сертификати за износ, както и вземането и анализирането на проби при износ на фуражи, включително за трети страни. С промените в чл. 53а се въвежда задължението официалният ветеринарен лекар по здравеопазване на животните да взема проби и да ги изпраща за изследване в акредитирана лаборатория, когато сертификата, придружаващ фуражите при износ, трябва да съдържа данни за качествения състав и/или пълноценността на фуражите. Предвидено е разходите за издаване на протоколите от изпитване или анализ да се заплащат от собственика на фуражите, а такса ще се събира само за издаване на сертификат за износ на фуражи за трети държави.
    Законопроектът определя и административни мерки за нарушения на изискванията на съответните регламенти.
    Предвижда се отпадането на понятието "Продуктивни животни" от допълнителните разпоредби на закона и в тази връзка се правят съответните корекции в част от текстовете. Следва да се отбележи, че между първо и второ четене и за останалите текстове, в които е използвана думата „продуктивни” трябва да се предвиди заличаването на това понятие.
    В преходните и заключителни разпоредби се създава преходна норма във връзка с действието на подзаконовите нормативни актове.
    По законопроекта в комисията е постъпило становище на отдел „Европейско право” на Народното събрание с конкретни препоръки за корекции по отношение на текстовете, които ще бъдат отразени между първо и второ четене. Общата констатация е, че предложеният законопроект съответства на разпоредбите на съответните регламенти.
    Участие в обсъждането взеха народните представители Михаил Михайлов, Георги Божинов, Атанас Камбитов и Стоян Гюзелев.
    На въпрос на н.п. Михайлов доколко е необходимо създаването на Комисия по генетично модифицирани фуражи към министъра на земеделието и храните от министерството обясниха, че тази комисия има помощен характер и нейната функция е да дава експертни становища относно пълнотата и съответствието на подадените от заявителя документи с изискванията на съответния регламент. По този начин няма да бъде необходимо министърът еднолично да оценява представените досиета, които впоследствие трябва да бъда изпратени в Европейската комисия за получаване на разрешение по реда на Регламент (ЕО) № 1829/2003. Освен това обясниха, че при предстоящите промени в Закона за храните, с които ще бъде създадена Българската агенция по безопасност на храните и ще бъде обединена контролната система, процедурите за подаване на заявления ще бъдат в съответствие с тези в Закона за фуражите.
    Народният представител Георги Божинов изрази становище, че е необходимо внимателно да бъдат преценени текстовете относно функциите на Комисията по генетично модифицирани фуражи. Той изтъкна, че въпросите свързани с генетично модифицираните организми и с тяхното пускане на пазара са регламентирани в Закона за генетично модифицираните организми и са от компетентността на Министерството на околната среда и водите, съответно на комисията по генетично модифицирани организми към министъра на околната среда и водите. В тази връзка е необходимо да бъде преценена необходимостта от създаването на още една такава комисия и ако се прецени, че тя е необходима да се синхронизират текстовете за да бъде избегнато припокриване на техните функции.
    Д-р Тасева обясни, че разпоредбата на чл. 23а не е нова и вече е била съгласувана с Министерството на околната среда и водите. Тя припомни, че освен консултативната комисия по генетично модифицирани организми към министъра на околната среда и водите, която дава становища на министъра на земеделието и храните относно издаването, изменянето и отнемането на разрешения за пускането на пазара на генетично модифицирани организми, има Комисия по нови и генетично модифицирани храни към министъра на здравеопазването, която дава становища по заявления за разрешения за пускане на пазара на генетично модифицирани храни. Тя изтъкна, че единствено към министъра на земеделието и храните не е създаден подобен консултативен орган, който да подпомага министъра при разглеждане на подадените по реда на чл. 23а заявления и да дава становища за пускане на пазара на генетично модифицирани фуражи и генетично модифицирани организми като фуражи. Освен това такава комисия би освободила министъра от необходимостта да взема еднолични решения по толкова важен въпрос.
    На въпрос на н.п. Стоян Гюзелев относно прозрачността в работата на комисията и предвиденото задължение на нейните членове да подписват декларация за неразгласяване на информация, от министерството обясниха, че текстовете визират документите от досието на заявителя, представляващи конфиденциална информация и производствена тайна на самия заявител, подал заявлението за разрешаване на определен генетично модифициран фураж и която държавите членки не могат да разгласяват.
    В заключениe, г-жа Тасева изрази готовност допълнително да бъдат прецизирани текстовете регламентиращи функциите и дейността на комисията и в периода между първо и второ четене те отново да бъдат съгласувани с Министерството на околната среда и водите.

    След проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 15 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за фуражите, № 002-01-74, внесен от Министерския съвет на 12 август 2010г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Десислава Танева










    Форма за търсене
    Ключова дума