КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
08/06/2011 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 102-01-31, внесен от Министерския съвет на 26 май 2011 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
ДОКЛАД
за първо гласуване
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 102-01-31, внесен от Министерския съвет на 26 май 2011 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 8 юни 2011 г., на което обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 102-01-31, внесен от Министерския съвет на 26 май 2011г.
В работата на комисията взеха участие заместник-министърът на земеделието и храните – г-н Цветан Димитров, г-н Ивайло Симеонов - директор на дирекция „Рибарство и контрол” в Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури, г-жа Доротея Крачолова – директор на дирекция в същата агенция и експерти.
Законопроектът беше представен от зам.-министър Цветан Димитров.
Основните промени могат да бъдат систематизирани както следва:
Забранява се извършването на стопански риболов във вътрешните водоеми на страната.
Правят се цяла група промени, свързани с разрешителните за стопански риболов, регистрацията и отчетността на риболовните кораби и лицата осъществяващи риболовна дейност.
Стопански риболов, развъждане и отглеждане на риба и други водни организми, както и дейност като регистриран купувач или център за първа продажба ще могат да осъществяват само юридически лица или еднолични търговци. Срокът за регистрацията им е една година от влизането в сила на закона.
Прецизират се част от текстовете по отношение на риболовните кораби, извършващи стопански риболов и се въвеждат редица европейски изисквания, свързани с контрола по спазването на Общата рибарска политика и предотвратяването на нерегламентирания риболов. Корабите следва да бъдат вписани в регистъра на риболовните кораби. Тези от тях, които надвишават 12 метра ще трябва да имат и монтирано устройство за сателитно наблюдение, като срокът за изпълнение е 1 януари 2012 г. Предвижда се издаване на специално разрешително за усвояване на ресурс от квотирани видове риба. Въвежда се точкова система за тежки нарушения в областта на рибарството, като всеки титуляр на разрешително за извършване на стопански риболов ще получава определен брой точки за съответния риболовен кораб. Освен това риболовните кораби ще се регистрират по Закона за храните.
За лицата, притежаващи разрешително за извършване на стопански риболов, се въвежда задължението ежегодно да предоставят на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури обща информация и икономическа статистика за риболовния кораб, данни за наетите лица и за риболовната дейност.
Лицата, които развъждат и отглеждат риба и други водни организми, следва да бъдат регистрирани като животновъден обект по Закона за ветеринарномедицинската дейност. В тази връзка в Преходните и заключителни разпоредби се правят изменения в Закона за животновъдството.
Със законопроекта се създава задължение центровете за първа продажба да отговарят на изискванията на Закона за храните, а регистрираните купувачи да извършват дейността си в обекти, отговарящи на същите изисквания.
Прецизират се разпоредбите за издаване на разрешително за улов на риба и други водни организми с научноизследователска цел. Предвижда се изключение от забраната за използване на дънни тралиращи и драгиращи средства за наблюдение на инвазивните видове в Черно море и за мониторинг на последващото възстановяване на дънните съобщества. Условията и редът ще бъдат определени в наредба.
При неспазване на новите изисквания се предвиждат съответни основания за прекратяване на разрешителното и отписване на кораба от регистъра на риболовните кораби.
Със законопроекта се предлага да не се възстановяват внесените такси, когато има отказ за издаване на разрешително за стопански риболов, при отказ за регистрацията на лицата, осъществяващи развъждане и отглеждане на риба и други водни организми и производството на генетичен материал, както и при отказ за вписване в регистъра и издаване на удостоверение на центрове за първа продажба и на регистрирани купувачи.
Премахва се възможността на риболовните сдружения да бъде възлагано управлението на рибните ресурси в реките и старите речни корита, както и възможността за финансиране на сдруженията със средства, събрани от таксите за издаване на билети за любителски риболов.
По отношение на любителския риболов е предвидено лица от 14 до 18-годишна възраст да заплащат такса за билет за любителски риболов в размер от 50 на сто, а тези под 14-годишна възраст ще могат да ловят риба само с придружител, притежаващ риболовен билет. Въвеждат се и някои ограничения по отношение количеството добит улов.
Съществено се завишават имуществените санкции и глобите за нарушения, а в Преходните и заключителни разпоредби се правят изменения в Закона за биологичното разнообразие, Закона за животновъдството и в Закона за автомобилните превози.
В комисията е постъпило становище от отдел „Европейско право” на Народното събрание с конкретни препоръки, които ще бъдат отразени между първо и второ четене на законопроекта.
Следва да се отбележи, че между първо и второ четене на законопроекта част от текстовете следва да бъдат правно-технически прецизирани.
В дискусията взеха участие народните представители Георги Икономов, Петя Раева, Димчо Михалевски и Атанас Камбитов. Откроиха се следните основни акценти:
● Отпадането на възможността да бъде възлагано управлението на рибните ресурси в реките и старите речни корита е във връзка с настояване от страна на Министерството на околната среда и водите, както и във връзка със статута на реките и речните корита, които представляват публична държавна собственост.
● Има прекратени две процедури по възлагане на управлението на рибните ресурси в водоеми - държавна собственост на риболовни сдружения, поради непълноти в документацията, подадена от кандидатите.
В тази връзка н.п. Георги Икономов отбеляза, че критериите, на които трябва да отговарят сдруженията и вменените им задължения са на практика неизпълними и следва да бъдат опростени. Освен това с отнемането на възможността за финансиране на сдруженията със средства от риболовните билети ще бъдат поставени под въпрос приоритетни дейности като зарибяването и охраната на рибните ресурси.
● Подзаконовите нормативни актове следва да бъдат издадени в по-кратки срокове.
● По отношение на промяната в Закона за автомобилните превози беше поставен въпроса дали отпадането на регистрацията на лицата, извършващи превози на земеделска продукция, няма да доведе до липса на контрол. В тази връзка беше обяснено, че превозните средства подлежат на достатъчно ефективен контрол от страна на Контролно-техническа инспекция. Освен това става въпрос за изключение, касаещо превоза само на земеделска продукция от мястото на нейното добиване до складовете за съхранение, което касае кратък период по време на прибирането на реколтата.
След проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 11 гласа “за”, 0 гласа “против” и 6 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите, № 102-01-31, внесен от Министерския съвет на 26 май 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева