КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
29/02/2012
Проект за решение за прекратяване договорите за отдаване под наем, концесия или аренда на държавни и общински естествени и изкуствени водоеми № 254-02-24, внесен от Волен Сидеров и гр.н.п. на 08.02.2012 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Проект за решение за прекратяване договорите за отдаване под наем, концесия или аренда на държавни и общински естествени и изкуствени водоеми № 254-02-24, внесен от Волен Сидеров и гр.н.п. на 08.02.2012 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 29 февруари 2012 г., на което обсъди проекта за решение за прекратяване договорите за отдаване под наем, концесия или аренда на държавни и общински естествени и изкуствени водоеми № 254-02-24, внесен от Волен Сидеров и гр.н.п. на 08.02.2012 г.
В работата на комисията взеха участие г-н Димитър Младенов – главен експерт в дирекция „Хидромелиорации” в Министерството на земеделието и храните и г-жа Ваня Йончева – юрисконсулт в „Язовири и каскади” - НЕК ЕАД.
Проектът за решение и мотивите към него беше представен от вносителя н.п. Павел Шопов, който изтъкна, че проектът е внесен във връзка с тежкото състояние, в което се намират водоемите - държавна и общинска собственост, дължащо се на лошото им стопанисване от лицата, на които са отдадени под наем, концесия или аренда. Съществуващата неяснота по отношение на това чия е собствеността върху част от тези водоеми и съответно кой носи отговорност за поддържането и безопасното им стопанисване, е довела до липсата на контрол и до тежки инциденти с човешки жертви, и огромни материални щети. Освен това той припомни, че общините нямат необходимите средства да поддържат язовирните стени и съоръженията, да наемат квалифицирани специалисти, които да контролират тяхното състояние и още по-малко да извършват ремонтни дейности при необходимост. В тази връзка вносителите предлагат да бъдат прекратени всички сключени договори за отдаване под наем, концесия или аренда на държавни и общински естествени и изкуствени водоеми с физически и юридически лица. Това според тях ще позволи на държавата да си възвърне контрола върху водоемите, да ги стопанисва по ефективен и отговорен начин и да гарантира сигурността им, като същевременно получава приходите от тяхната експлоатация. Освен това проектът за решение предлага правоотношенията между наемателите, концесионерите и арендаторите от една страна и от друга - държавата и общините да бъдат уредени, съобразно правата и задълженията на страните по договорите и съобразно принципите и нормите на българското законодателство. Това според вносителите ще позволи да бъдат компенсирани за направените подобрения тези, които са ги стопанисвали.
По проекта за решение в комисията е постъпило отрицателно становище на Министерството на земеделието и храните, което беше представено от г-н Димитър Младенов. Становището е относно водоемите - частна държавна собственост, чието основно предназначение е свързано с осигуряване на вода за напояване на земеделски земи на определена територия, и които са заведени като дълготрайни материални активи в капитала на „Напоителни системи" ЕАД - гр. София и „Земинвест" ЕАД - гр. София. В двете дружества правата на държавата, като едноличен собственик на капитала, се упражняват от министъра на земеделието и храните. В предмета им на дейност е включена и дейността по отдаване под наем на хидротехнически съоръжения и сгради, като сключването на договори за наем се извършва само след провеждане на търг или конкурс. Договорите задължително съдържат клаузи, с които наемателите поемат задължения да осигуряват техническата безопасност на съответната язовирна стена и съоръженията към нея и да обезпечават режим на източване на водата, контролиран изцяло от квалифицирани специалисти на двете дружества. Неизпълнението на посочените задължения е скрепено с имуществена отговорност на неизправните наематели. Този механизъм позволява предприемане на своевременни мерки при констатирани нарушения и при възникване на аварийни ситуации, застрашаващи сигурността на водоема и неговите съоръжения. Същевременно държавата не инвестира средства в тези дейности, тъй като издръжка на двете дружества се формира от приходи от търговската дейност, която осъществяват, а не от средства от държавния бюджет.
В последвалата дискусия взеха участие народните представители Венцислав Лаков, Георги Божинов, Стоян Гюзелев, Димитър Аврамов и Венцислав Върбанов.
Основните аргументи могат да бъдат сведени до следното.
Народният представител Георги Божинов припомни, че Министерството на околната среда и водите е възложило разработването на цялостна водна стратегия, която комплексно да подходи към решаването на проблемите във водния сектор. Със стратегията ще се определи начинът на управление на водните ресурси в страната и в частност начинът на стопанисване на водните съоръжения. Той изрази надежда тази стратегия да бъде представена съвсем скоро, да бъде подложена на широка обществена дискусия и съответно внесена за обсъждане и одобрение от Народното събрание.
Болшинството от изказалите се народни представители поставиха въпроса как ще бъдат стопанисвани големият брой водоеми, изпълняващи различни функции и с различна собственост, след като държавните институции не разполагат с необходимият ресурс за това и предвид принципната нецелесъобразност на подхода държавата да отговаря за оперативното им управление.
Другият основен аргумент против приемането на предложения проект за решение, който беше дискутиран от изказалите се народни представители беше, че неговото приемане би довело до невъзможност да бъде изпълнявана Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство”. По програмата се отпускат средства, които могат да бъдат използвани за инвестиции в поддръжка и ремонт на диги и изпускателни съоръжения, като изискването е да има сключен договор за наем за минимум пет години. Предвид това, че има вече одобрени и финансирани такива проекти, прекратяването на договорите за наем би довело до задължението държавата или бенефициентите да възстановяват получените суми.
Освен това беше изтъкнато, че съществуват голям брой добросъвестно стопанисвани водоеми, чиито ползватели изпълняват своите задължения да ги поддържат в добро състояние и да осигуряват техническата им безопасност и затова е нередно те да бъдат приравнявани с некоректните ползватели.
В заключение всички се обединиха около становището, че е нецелесъобразно приемането на предложения проект за решение, тъй като той не би могъл да постигне заявените от вносителите цели и би довел до блокиране на усвояването на средства по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство”. Според народните представители, съществуващите проблеми ще намерят своето решение с изработването на цялостна концепция за управление и стопанисване на водните ресурси и затова следва да бъдат подкрепени усилията държавата в нейното разработване и приемане.
След проведените разисквания Комисията по земеделието и горите с 2 гласа “за”, 14 гласа “против” и 2 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване проект за решение за прекратяване договорите за отдаване под наем, концесия или аренда на държавни и общински естествени и изкуствени водоеми № 254-02-24, внесен от Волен Сидеров и гр.н.п. на 08.02.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Десислава Танева