КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
1. Приемане на общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, изготвен на базата на приетите на първо гласуване законопроекти № 054-01-22, внесен от н.п. Любен Татарски, № 054-01-29, внесен от н.п. Десислава Танева и гр.н.пр., № 002-01-47, внесен от Министерски съвет.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 054-01-56, внесен от н.п. Лъчезар Иванов на 15.06.2010 г. за първо гласуване
3. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 002-01-54, внесен от Министерски съвет на 18.06.2010 г. за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
П Р О Т О К О Л
№ 34
На 30 юни 2010 г. се проведе заседание на Комисията по земеделието и горите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Приемане на общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, изготвен на базата на приетите на първо гласуване законопроекти № 054-01-22, внесен от н.п. Любен Татарски, № 054-01-29, внесен от н.п. Десислава Танева и гр.н.пр., № 002-01-47, внесен от Министерски съвет.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 054-01-56, внесен от н.п. Лъчезар Иванов на 15.06.2010 г. за първо гласуване
3. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 002-01-54, внесен от Министерски съвет на 18.06.2010 г. за първо гласуване.
4. Текущи
Заседанието бе открито в 15,00 часа и ръководено от госпожица Десислава Танева – председател на Комисията по земеделието и горите.
Към протокола се прилага списък на присъстващите.
* * *
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаеми колеги, добър ден на всички! Имаме кворум и предлагам да започваме работа. Днешното заседание следва да протече при дневен ред, както следва:
1. Приемане на общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, изготвен на базата на приетите на първо гласуване законопроекти № 054-01-22, внесен от н.п. Любен Татарски, № 054-01-29, внесен от н.п. Десислава Танева и гр.н.пр., № 002-01-47, внесен от Министерски съвет.
2. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 054-01-56, внесен от н.п. Лъчезар Иванов на 15.06.2010 г. за първо гласуване
3. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 002-01-54, внесен от Министерски съвет на 18.06.2010 г. за първо гласуване.
4. Текущи.
Колеги, допълнителни предложения за точки в дневния ред има ли? Ако няма приемам, че това е дневният ред, по който ще работим днес.
На днешното заседание на Комисията по земеделие и гори присъства г-н Илия Ангелов от Изпълнителна агенция по горите, г-жа Магдалена Станчева от Изпълнителна агенция по горите, г-жа Евгения Митрова от Министерство на земеделието и храните, г-жа Стойка Куртева от Министерство на земеделието и храните, г-жа Юлия Стойкова – Министерство на земеделието и храните, г-н Борислав Петков и г-н Стефан Асенов от Българска асоциация на собственици на земеделски земи.
Уважаеми колеги, по точка първа от дневния ред е представен общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, който представлява точно обединение на трите приети на първо гласуване законопроекти за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Това е част от процедурата, съгласно нашия правилник, за приемането на законопроекти когато по един и същ закон има няколко. За процедурата, искам да ви уведомя, че от обявяването му от председателя на Народното събрание, че влиза общ законопроект тече срокът, в който народни представители могат да правят допълнителни предложения.
Ще ви запозная с доклада.
На основание чл. 71, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, внасям общ законопроект на
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за собствеността и
ползуването на земеделските земи
§ 1. Създава се нов чл. 4а:
„Чл. 4а. (1) Собственик на земеделска земя може да я продаде на трето лице при следните условия:
1. предложил е на ползвателя, с когото има сключен договор за аренда или наем за срок от 4 и повече години, вписан в Службата по вписвания, и по него са изплатени всички дължими арендни или наемни вноски за периода на изпълнението му, да закупи земеделската земя;
2. ползвателят по предходната точка не е приел предложението в срок от 30 дни от получаването му, което се удостоверява с клеймото на обратната разписка или по друг подходящ начин;
3. представи декларация пред нотариуса, че ползвателя не е приел предложението по т. 1 или ако го е приел има неиздължени арендни и/или наемни вноски.
(2) Когато декларацията по ал. 1, т. 3 е неистинска или третото лице закупи земеделската земя при условия, уговорени привидно, или при неизпълнение на условията по ал. 1, т. 1 и 2, ползвателят може да купи земеделската земя при действително уговорените условия. Искът се предявява в тримесечен срок от продажбата.
(3) Когато искът по ал. 2 бъде уважен, но ползвателят не заплати дължимата сума в едномесечен срок от влизане в сила на решението на съда, това решение се смята за обезсилено по право.
(4) Алинея 1 не се прилага при публична продан.
(5) Когато земеделската земя е съсобствена, правото на изкупуване на ползвателите по ал. 1 се прилага след правото на изкупуване на съсобствениците по чл. 33 от Закона за собствеността.".
§ 2. В чл. 10б се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „равностойни земи” се добавя „от държавния или”, а изречение второ и трето се заличават.
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) Когато лицата по ал. 1 са поискали обезщетение с равностойни земи обезщетяването е:
1. със земи от общинския поземлен фонд, определени от общинския съвет въз основа на мотивирано предложение на общинската служба по земеделие - когато земите, върху които собствеността не може да се възстанови поради обстоятелствата, посочени в ал.1, са застроени с обекти, които са общинска собственост;
2. със земи от държавния поземлен фонд - в останалите случаи.”
3. В ал. 3 думите „на ал. 1” се заменят с „на ал. 2 и/или с поименни компенсационни бонове”.
4. В ал. 5 думите „предходните алинеи” се заменят с „ал. 1” и накрая на текста се добавя „а в случаите по ал. 2, т. 1 – общинска собственост”.
§ 3. В чл. 10в се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 2 и 3 думите „и общинския” се заличават.
2. В ал. 2, т. 1 думите „и/или общинския” се заличават.
3. В ал. 5 думите „и общинския поземлен фонд” се заличават.
§ 4. В чл. 11, ал. 4 думите „ако не може да бъде обезщетен със земите по чл. 19” се заличават.
§ 5. В чл. 15, ал. 3 думите „общинския поземлен фонд” се заменят с „по реда на чл. 10б, ал. 2”.
§ 6. В чл. 19 ал. 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 и 12 се отменят.
§ 7. В чл. 19а, ал. 8 думите „включени в списък, одобрен от министъра на земеделието и храните и от министъра на финансите” се заменят с „вписани в регистъра по чл. 15 от Закона за независимите оценители”.
§ 8. В чл. 24, ал. 13, изречение второ думите „от оценителите по
чл. 19а, ал. 8” се заличават.
§ 9. В чл.24а се създават ал. 4, 5 и 6:
„(4) Отдаването на земите от общинския поземлен фонд под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет. Въз основа на резултатите от проведения търг или конкурс се сключва договор за наем или аренда. Срокът на договора за наем не може да бъде по-дълъг от 10 години.
(5) Земите от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда без търг или конкурс:
1. когато са заети с трайни насаждения;
2. когато не са били използвани две или повече стопански години;
3. в случаите по чл. 37в, ал. 10;
4. в други случаи, определени в закон.
(6) Общинският съвет по предложение на кмета на общината определя маломерни имоти от общинския поземлен фонд, които могат да се отдават под наем за една година без търг или конкурс.”
§ 10. В чл. 24г се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2:
а) в текста преди т. 1 след думите „юридически лица” се добавя „или на общини”;
б) в т. 1 думата „единствен” се заличава;
в) създава се т. 4:
„4. е дадено предварително съгласие за промяна на предназначението на земеделски земи и промяната е извършена за сметка на физически или юридически лица при условията и по реда на този закон и на Закона за опазване на земеделските земи.”
2. В ал. 9 думите „след представяне на мотивирано становище на общинската служба по земеделие” се заменят с „при условията и по реда на този закон и на Закона за общинската собственост”.
3. В ал. 10 думите „Уедрените земеделски” се заменят със „Земеделските”, думата „придобити” се заменя с „които физически или юридически лица, с изключение на общините, са придобили в собственост при условията на ал. 2, т. 3”, а след думата „сделки” се добавя „и да се променя предназначението им”.
§ 11. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 изречение второ се изменя така: „Управлението и разпореждането със земите от общинския поземлен фонд се извършва при условията и по реда на този закон, на Закона за арендата в земеделието, на Закона за опазване на земеделските земи и на Закона за общинската собственост.”
2. В ал. 3:
а) в текста преди т.1 думите „мерите и пасищата по ал. 1” се заменят със „земи от общинския поземлен фонд”;
б) т. 3 се изменя така:
„3. създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания), както и създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти извън тях;”
в) създава се т. 5:
„5. други случаи, определени в закон.”
3. Алинея 4 се отменя.
4. В ал. 5 изречение първо се изменя така: „Общинският съвет приема решение за изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението по ал. 3 за общински нужди с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници.”
5. В ал. 6 думите „мерите и пасищата” се заменят със „земи от общинския поземлен фонд”.
6. Алинея 7 се изменя така:
„(7) Промяната на предназначението на земи от общинския поземлен фонд за нуждите на физически или юридически лица се допуска, след като те ги придобият в собственост.
7. Алинея 8 се изменя така:
„(8) Извън случаите по ал. 7 промяна на предназначението на земи от общинския поземлен фонд за нуждите на физически или юридически лица може да се извършва за тяхна сметка след решение за предварително съгласие на общинския съвет, прието с мнозинство от две трети от общия брой на общинските съветници. Земите, чието предназначение е променено, се продават, заменят или върху тях се учредяват ограничени вещни права на лицето, извършило промяната на предназначението, по реда на Закона за общинската собственост след решение на общинския съвет.”
8. В ал. 9 думите „мерите и пасищата” се заменят със „земи от общинския поземлен фонд”.
9. Алинея 10 се отменя.
§ 12. В чл. 26 думите „Министерството на земеделието и храните и общинските служби по земеделие” се заменят с „Министърът на земеделието и храните или оправомощени от него лица и общинските съвети”.
§ 13. В чл. 31 се създава ал. 3:
„(3) При определени с договор условия Министерството на земеделието и храните предоставя безвъзмездно на държавни органи - разпоредители с бюджетни кредити, и на общини цифрова информация от картата на възстановената собственост, необходима за изпълнение на техни правомощия.”
§ 14. В чл. 33
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Областните дирекции "Земеделие" са специализирана териториална администрация към министъра на земеделието и храните. Те са юридически лица, второстепенни разпоредители с бюджетни кредити. Общинските служби по земеделие са териториални звена на областните дирекции „Земеделие". Дейността, структурата, организацията на работа и числеността на персонала на областните дирекции "Земеделие" се уреждат с устройствен правилник, издаден от министъра на земеделието и храните."
§ 15. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 4 думите „по чл. 19” се заменят с „от общинския поземлен фонд”.
2. Създава се ал. 9:
„(9) В случаите по ал. 4 сумите по ал. 6 се внасят в бюджета на общината.”
§ 16. В чл. 36, ал. 3 думите „по-висока” се заменят с „по-ниска”.
§ 17. В чл. 37в се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, изречение четвърто се изменя така: „Ползвателите
предоставят на комисията документи за собственост и/или арендни и/или
наемни договори, вписани в службата по вписванията и регистрирани в
общинската служба по земеделие, заедно с опис на ползваните земеделски
земи по масиви и парцели".
2. В ал. 2:
а) създава се ново изречение второ: „В споразумението участват
ползватели, които са изплатили рентните си и други задължения за земите
по ал. 3, т. 2 за предходните стопански години."
б) досегашното изречение второ става изречение трето.
3. В ал. 7:
а) изречение първо се изменя така: „Ползвател на земеделски земи,
който се ползва от заповедта по ал. 4 в частта за земите по ал. 3, т. 2 внася
по банкова сметка за чужди средства на общината сума в размер на
средното годишно рентно плащане за землището в срок до 01. 07. на
съответната година."
б) създава се изречение трето: „За ползвателите, които не са
заплатили сумите за ползваните земи по ал. 3, т. 2 съгласно заповедта по
ал. 4 се прилага чл. 34, ал. 6."
4. В ал. 10 след думата „държавния” се добавя „и общинския”, а след думата „лице” се добавя „ съответно на кмета на общината”.
5. В ал. 11 след думата „държавния” се добавя „и общинския”.
6. Алинея 14 се отменя.
§ 18. В чл. 37д, ал. 2 думата „Лицата” се заменя с „Физическите и юридическите лица, с изключение на общините”, а след думата „фонд” се добавя „и да променят предназначението им”.
§ 19. Член 37ж се отменя.
§ 20. В чл. 37и, ал. 3 думите „две трети” се заличават.
§ 21. В чл. 37о, ал. 1 думите „две трети” се заличават.
§ 22. В чл. 37п, ал. 3 се отменя.
§ 23. В чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „длъжностно лице, определено” се заменят с „длъжностни лица, определени”, а след думата „управител” се добавя „а за нарушенията за земи от общинския поземлен фонд – от кмета на общината”.
2. В ал. 2 накрая на текста се добавя „съответно от кмета на общината или определено от него длъжностно лице”.
3. В ал. 3 след думата „глобите” се добавя „и имуществените санкции” и накрая на текста се добавя „ съответно в бюджета на общината”.
§ 24. В допълнителните разпоредби, в § 2е, ал. 1 думата „землищата" се заменя със „съответното землище".
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 25. (1) Лицата, включени в списъка по чл. 19а, ал. 8, могат в едногодишен срок от влизането в сила на този закон да подадат заявление за вписване по право в регистъра по чл. 15 от Закона за независимите оценители. Към заявлението се прилага издаденото от министъра на земеделието и храните удостоверение по чл. 19а, ал. 8.
(2) След изтичането на срока по ал. 1 оценки на земеделски земи и съдебно-счетоводни експертизи по чл. 19а, ал. 8 могат да извършват оценители, вписани в регистъра по чл. 15 от Закона за независимите оценители.
§ 26. (1) Недовършените производства пред министъра на земеделието и храните, за които към датата на влизане в сила на този закон са подадени заявления за включване в списъка по чл. 19а, ал. 8, се довършват по досегашния ред.
(2) Лицата по ал. 1 могат да се впишат в регистъра по чл. 15 от Закона за независимите оценители при условията на § 6 в тримесечен срок от обнародването в „Държавен вестник” на заповедта на министъра на земеделието и храните за включването им в списъка по чл. 19а, ал. 8.
§ 27. Заварените правоотношения на служителите от общинските служби по земеделие се уреждат, както следва:
1. служебните правоотношения – по реда на чл. 87а от Закона за държавния служител;
2. трудовите правоотношения – по реда на чл. 123 от Кодекса на труда.
§ 28. Неприключилите производства по обезщетяване със земеделски земи от общинския поземлен фонд се приключват при условията и по реда на този закон.
§ 29. В Закона за сдруженията за напояване § 3 и 4 се отменят.
§ 30. Неприключилите производства по отменените § 3 и 4 от Закона за сдруженията за напояване се прекратяват.
§ 31. В Закона за опазване на земеделските земи се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 17 се създава ал.6:
„(6) Промяна на предназначението на земеделски земи може да се допуска за:
1. изграждане на обекти на техническата инфраструктура по смисъла на Закона за устройство на територията;
2. реализация на инвестиционни проекти, получили сертификат за инвестиции клас А или клас Б по Закона за насърчаване на инвестициите;
3. създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии (населени места и селищни образувания), както и създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти извън тях;
4. реализация на инвестиционни проекти, свързани със социално-икономическото развитие на общините;
5. изграждане на обекти, свързани с националната сигурност, отбраната на страната;
6. изграждане на други обекти, определени в закон.”
2. В чл. 23 думите „за държавни и общински нужди” се заменят с „по чл. 17, ал. 6”.
3. В чл. 29:
а) досегашният текст става ал. 1;
б) създават се ал. 2 и 3:
„(2) Извън случаите по ал. 1 промяна на предназначението на земеделска земя от държавния поземлен фонд или от общинския поземлен фонд за нуждите на физически или юридически лица може да се извършва за тяхна сметка след предварителното съгласие на министъра на земеделието и храните, съответно на общинския съвет.
(3) В случаите по ал.2 министърът на земеделието и храните или оправомощено от него длъжностно лице, съответно общинският съвет продават, заменят или учредяват ограничени вещни права върху земите по ал. 2 по реда на Закона за държавната собственост, съответно по реда на Закона за общинската собственост, на лицето, извършило промяната на предназначението.
4. В чл. 30:
а) създава се нова ал. 2:
„(2) При промяна на предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд се заплаща местна такса, определена от общинския съвет.”;
б) досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея след думите „по ал. 1” се добавя „и 2”;
в) създава се ал. 4:
„(4) Не се заплаща такса по ал. 1 от общините, когато се променя предназначението на земеделска земя от държавния поземлен фонд за общински нужди. Не се заплаща такса по ал. 2 от общината, за чиито нужди се променя предназначението на земеделска земя, нейна собственост.”
5. В чл. 44:
а) в ал. 2 накрая се добавя „съответно от кмета на общината”.
б) създава се ал. 4:
„(4) Глобите и имуществените санкции по наказателни постановления, издадени от кмета на общината постъпват в общинския бюджет.”
Колеги, това е доклада по трите законопроекта, приети на първо четене.
Други въпроси и предложения има ли? Ако няма, преминаваме към гласуване. Който е „за” приемането на общия законопроект, моля да гласува.
„За” – 11 гласа „Против” – няма „Въздържал се” – 5 гласа
С 11 гласа „за”, нула „против” и 5 гласа „въздържал се” приемаме законопроекта.
Преминаваме към точка втора от дневния ред - обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия № 054-01-56, внесен от н.п. Лъчезар Иванов на 15.06.2010 г. за първо гласуване.
Законопроектът ви беше представен. От Министерство на земеделието и храните няма забележки и го съгласуват. Други въпроси няма. Преминаваме към гласуване. Който е „за” приемането му, моля да гласува.
„За” – 17 гласа „Против” – няма „Въздържал се” – няма
Със 17 гласа „за”, нула „против” и нула „въздържал се” приемаме законопроекта.
Преминаваме към трета точка от дневния ред - обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост, № 002-01-54, внесен от Министерски съвет на 18.06.2010 г. за първо гласуване.
Уважаеми колеги, законопроектът ви беше представен. Ние не сме водеща комисия. За становище на Министерство на земеделието и храните давам думата на г-жа Стойка Куртева.
СТОЙКА КУРТЕВА: Уважаема г-жо председател, уважаеми дами и господа нарони представители, Министерство на земеделието и храните по принцип подкрепя този законопроект. Представили сме писмено становище, което поддържаме. Наред с принципната подкрепа на министерството имаме и предложения за усъвършенстване на този законопроект. Предложенията най-вече се свеждат до правилата за регистрация на собствеността. Би трябвало по-прецизно да се уреди как ще се извършва вписването в кадастралната карта, как ще се извършва вписването в Службата по вписванията, в картата на възстановената собственост, за да могат безпрепятствено и в интерес на собствениците, чийто имоти се отчуждават да могат да се провеждат отчуждителните процедури. Също така би трябвало да се предвиди и чие ще бъде задължението за извършване на тези вписвания, за да могат евентуално да се разпределят разходите по тези процедури. Това е в общи линии нашето становище.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря. Колеги, имате думата за становища. Г-н Михалевски, заповядайте.
ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: Има ли някой към когото мога да задам въпрос? Не от комисията.
ПРЕДС.ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Не. Г-жа Куртева изрази становището на Министерство на земеделието и храните. Ние ще предадем нашето становище и доклад на Правна комисия, която е водеща. Ако имате забележки към законопроекта може да ги дадете и сега, за да се съобрази водещата комисия и с тях.
Колеги, други становища или предложения имате ли? Ако няма, предлагам да преминем към гласуване.
Който е „за” приемане на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавната собственост № 002-01-54 внесен от Министерски съвет на 18.06.2010 г. моля да гласува.
„За” – 12 гласа „Против” – 4 гласа „Въздържал се” – 1 глас
С 12 гласа „за”, 4 гласа „против” и 1 глас „въздържал се” приемаме законопроекта.
По четвърта точка „Текущи” имате ли въпроси? Ако няма, закривам днешното заседание.
/Заседанието бе закрито в 15,50 часа/
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА