КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
Обсъждане на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарство и аквакултури, № 254-01-107, внесен на 09.11.2012 година от н.п. Христина Янчева, за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и горите
П Р О Т О К О Л
№ 93
На 13 ноември 2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по земеделието и горите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарство и аквакултури, № 254-01-107, внесен на 09.11.2012 година от н.п. Христина Янчева, за първо гласуване.
2. Текущи.
Заседанието бе открито в 15,30 часа и ръководено от господин Юнал Тасим – заместник-председател на Комисията по земеделието и горите.
Към протокола се прилага списък на присъстващите.
* * *
ПРЕДС.ЮНАЛ ТАСИМ: Уважаеми колеги, имаме кворум и откривам редовното заседание на Комисията по земеделие и гори, с предварително обявения дневен ред:
1. Обсъждане на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за рибарство и аквакултури, № 254-01-107, внесен на 09.11.2012 година от н.п. Христина Янчева за първо гласуване.
2. Текущи.
Колеги, мисля, че е редно да дадем думата на госпожа Янчева да представи законопроекта. След това ще вземе отношение изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури господин Драгомир Господинов, вие също, колеги.
Госпожо Янчева, имате думата.
ХРИСТИНА ЯНЧЕВА: Благодаря, господин председател. Колеги, промените, които се предлагат в Закона за рибарство и аквакултури са основно по отношение на срока, който е предвиден в параграф 119, ал.1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение, който сме приели през 2012 година, мисля, че беше юли месец. Този параграф регламентира срок, в който трябва да се регистрират лицата, осъществяващи стопански риболов, развъждане и отглеждане на риби и други водни организми, да имат като регистриран търговски център за първа продажба като еднолични търговци и юридически лица по смисъла на Търговския закон. Тази регистрация съгласно приетия вече закон трябваше да стане до 31 декември 2012 година, но за съжаление икономическата обстановка и широкия кръг субекти, за които възниква това задължение налагат отлагателно условие. За да приключи успешно регистрацията е необходимо срокът да бъде удължен, т.е. този срок да бъде удължен с една година и да бъде 31 декември 2013 година. Вие сте видели в мотивите към настоящия момент колко е броя на осъществяващите стопански риболов лица, физически и юридически, по същия начин регистрираните за ден, които развъждат риба и т.н. Огромен е броят на тези, които действат в момента като физически лица и за да може да протече тази регистрация нормално във времето е необходимо да бъде удължен този срок и поради удължаването на срока за регистрация се въвеждат и административно-наказателни разпоредби за нарушения извършени както от юридически лица и еднолични търговски, така и от юридически лица. Това са основните неща, които се променят в закона. Благодаря.
ПРЕДС.ЮНАЛ ТАСИМ: Благодаря, госпожо Янчева. Господин Господинов, ще вземете ли отношение?
ДРАГОМИР ГОСПОДИНОВ: Благодаря. Добър ден на всички!
Благодаря за бързото съдействие, което ни оказа Комисията по земеделие и гори. Измененията, които се гласуваха при последната промяна на закона са съгласувани с Европейката комисия и ние стоим твърдо зад тях. Поради фактът, а и госпожа Янчева го изтъкна, наистина много хора подлежат на пререгистрация. В период от 12 години, тези лица, които са извършвали стопански риболов са били на този принцип и самия период, който остава – три месеца – октомври, ноември и декември е напълно недостатъчен, тъй като това са лица не само по морето, но и по река Дунав, вътрешните водоеми и сами разбирате, че това са над 5 хиляди лица, които следва да бъдат регистрирани. Заради това благодаря, че се съгласихте да направите тази промяна в закона, която е съгласувана с Европейската комисия, но условието, което ни се постави от рибарите, че тези които ще участват за крутираните видове риби, калканите и сомовете, за тях тази промяна не се отнася, затова ние сме го заложили в критериите за допустимост за крутираните риби, така че тази промяна ще важи за всички други, които не се възползват от крутираните риби. Мисля, че това едно добро решение както за бранша, така и за тези които контролираме този бранш и наистина през 2013 година ще имат достатъчно време не само да бъдат регистрирани, но и да отговорят на условията за дадената регистрация. Знаете, че тя не става само с подаването на едно заявление, а са необходими много документи, докато едно физическо лице стане юридическо лице или фирма. Другите промени са свързани с наказателните дейности по отношение на закона. Благодаря.
ПРЕДС.ЮНАЛ ТАСИМ: Благодаря. Колеги, имате думата. Казусът е пределно ясен. Имам усещането, че колегата Пенко Атанасов имаше притеснения миналата година, съжалявам, че го няма, може би щеше да ни припомни. Заповядайте, колега.
СПАС ПАНЧЕВ: Благодаря, господин председател. Ние днес бяхме подготвили с колегата Добрин Данев въпрос до министъра, касаещ точно този проблем, не знаехме, че това ще се гледа на заседание на комисията. А господин Атанасов сигурно е говорил с вас за Черно море. Нашият въпрос беше свързан с рибарите на Дунава. Дори за следващата седмица имахме среща с едно от регистрираните дружества там, които имат тази дейност като професионална такава. Истината е, че ако не бяхме седнали да променим това, което сегашният Закон за рибарство и аквакултури изисква трудно там тази дейност щеше да бъде прекратена. Един рибар в момента трябва да инвестира в момента поне 2300 лева, за да регистрира себе си като едноличен търговец или юридическо лице, поне 600 лева за счетоводител да има, и още други разходи, поне 2300 лева е сумата, която трябва да има. А очакваните приходи годишно са около 600 лева от този вид риболов. Заедно с това, което вие предлагате аз искам да обърна внимание на още някои неща, които в момента не са дотам добре решени, че да удовлетворяват тази дейност по Дунава и в Черно море. Става дума за това, че въведените минимални размери на някои видове риба не са съобразени с естествените възпроизводителни размери за самите видове. Например, оклея – 15 см се лови с мрежа с „око” 16 мм. Всеки рибар знае, че дунавския оклей има дължина 10 см и при тази дължина е полово зрял, а най-добре се лови с мрежа с размер 12 мм. В списъка на размерите на разрешените за улов риби липсват някои видове риби – червеноперка, бабушка. Има още един парадокс – карагьоза, който е разрешен размер за улов 22 см, с размер на „окото” на мрежата 36 мм. В списъка на размерите на разрешената за улов риба липсва 22 см карагьоз, който се лови с мрежа с размер на „окото” 26-28 мм. Също така е забранено използването на въдици от професионалните рибари, неизвестно защо. Не по-малък проблем е сега въпросът с така наречените пломби изработени от изключително некачествен материал, който просто след тримесечно използване просто се разтваря във водата. Обяснението на служители от агенцията, че въпросните пломби са изработени в голямо количество по поръчка на някой от бившите изпълнителни директори на агенцията и трябва да се изкупят не е отговор, който удовлетворява. Защото пломбите са изработени по неправилен начин и не са съобразени с условията на дейността. Знаем, че програмния период е 2014-2020 година, около 50 % от средствата по Оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство” ще бъдат насочени за развитие на дребномащабния риболов. Ако ние не го направим това, ако не се приеме този закон сега средствата ще бъдат пренасочени към друг тип риболов и дребномащабния няма да има перспектива в бъдеще, затова ние ще подкрепим предложението за промяна. Благодаря.
ПРЕДС.ЮНАЛ ТАСИМ: Благодаря, господин Панчев. Вие зададохте много въпроси, искате ли сега отговори или между първо и второ четене?
ДРАГОМИР ГОСПОДИНОВ: Набързо да отговоря на въпросите и след това ако искате да поговорим. Днес видях писмо точно от Белене, във връзка със срещата на 22-ри, така, че ще има и наш представител, включително и аз ще бъдат тук на срещата с рибарите, но това изискване за регистрацията – де факто те трябва да се съобразят. Знам за противоречията, които има между тях самите, защото както на морето, така и на Дунава, тъй като това са единствените места за стопански риболов и никъде няма в Европейския съюз лице, което да извършва стопански риболов и да търгува с добитото количество риба и да бъде освободено, да бъде освободено да не плаща данък. И това, че 600 лева изкарват на година – няма един човек, който да инвестира 2000 лева, тъй като те толкова инвестират за мрежи, уреди, в лодката, за да изкарат накрая на годината 600 лева. Това също се опитваме да обясним на европейците, когато раздаваме квоти за по 30 кг и когато твърдим, че те го продават за 900 лева, а инвестицията е за 5000 лева, казват, че единствено в България може да съществуват рибари, които да работят на загуба. Те това казват – това търговия ли е, прехрана или любимо хоби, защото то се превръща в хоби, когато инвестираш в него, а от него губиш. По отношение на този казус, с тази разлика това ще се случи. Проблемът е основно на рибарите, вие сте запознати, комуникирате с тях, е че рибарството, което те упражняват е като втора дейност, всички работят на друго място и допълнително си докарват доходи от рибарството. И затова не искат да бъдат регистрирани като фирми, тъй като като държавни служители, много от тях служители на органи на реда, военни, нямат право да имат фирми. И това, което сме коментирали много пъти, господин Гюзелев, за рибарите където са по места, на лодкостоянки, те могат да бъдат обединени в кооперации и всичко това – счетоводство, регистрация да бъдат върху всички и да си поделят разходите. Дори те могат да преустановяват дейността на фирмата си в определен период, знаем, че при тях както при пасажната риба – три месеца в годината ловят, през останалото време не практикуват. Може да замрази фирмата през този период. Така че има начин, който да се приложи, въпросът е самите те да имат желание. Двадесет години не е прилагано това нещо, ще бъде трудно да се пречупят и да започнат да мислят по друг начин. Но всеки един от присъстващите тук знае какво е да работи, да му удържат данък, осигуровки и т.н. Никой не е съгласен, но му ги удържат. Така всеки, който иска да работи и да реализира продукцията си на пазара трябва да се съобразява с това.
А по отношение на „окото” на мрежата, или за маркировките. Да, по отношение на маркировката, прие се преди четири години, тогава е имало обществена поръчка и констатацията на одита от Сметната палата е, че може да се направи нова при наличие на все още налично количество маркиращи средства на мрежите, без те да са изчерпани. В момента, в който бъдат изчерпани ще се състави нова, тъй като вече има нови правила за маркирането на мрежите по европейските регламенти, които трябва да спазим. Най-вероятно следващата година ще бъдат предвидени средства, надявам се дотогава да сме изчерпили наличното количество, да проиграем нова поръчка за нови маркери, които да издържат, а не като сега – издържат две седмици - дори и това е много, тъй като в морето много по-бързо се разграждат и падат. Това също на нас ни създава проблем, защото не можем да диференцираме кой наистина е съвестен при условие, че си е пуснал мрежите, падат му марките и оттам нататък по закон трябва да го третираме като бракониер.
ПРЕДС.ЮНАЛ ТАСИМ: Благодаря. За съжаление имаме проблем с времето и трябва да се поберем в това, с което разполагаме, а и този дебат сме го водили много пъти и няма да се реши сега. Но е хубаво, че се прави стъпка назад. Виждам, че вървим към подкрепа на закона. Има ли други колеги, които искат да вземат отношение? Само ще помоля съвсем накратко, колега.
СТОЯН ГЮЗЕЛЕВ: Бих искал да използвам присъствието на изпълнителния директор, за да ни информира – август месец имаше среща с рибарите по Южното Черноморие, в Поморие, цифрата, която се цитира тук – 2135 са физически лица. По така заложения на времето закон всички рибарски лодки по Южното Черноморие са кораби. Питам аз, за хората, имаше идея за крайбрежен риболов, да се извадят от тоя регистър, т.е. тези които ако не искат да упражняват ежегодно, а като хоби, това което беше като идея, защото имат надежда, ще подкрепим тоя закон, но няма да решим проблема, защото от 2100 лодки аз съм убеден, че 200-300 ще се регистрират по Търговския закон, другите ще търсят това, което очакват от агенцията, което им беше обещано.
ДРАГОМИР ГОСПОДИНОВ: Да отговоря на господин Гюзелев на въпроса.
Тогава обещанието беше, че ще бъде сформирана група, която да комуникира с Европейския съюз, да искаме от тях отговор на запитване по отношение на крайбрежния риболов, за това хората да бъдат извадени от регистъра. „Не, не може”, веднъж влезли в тоя регистър и нещата приключват. След това 2007 година, вкарали са ги, не е лошо.
Що се отнася до крайбрежния риболов. Всеки риболов, който се извършва с мрежи се тълкува като стопански. Любителски е с въдица. Всичко останало щом е с мрежа се води стопански риболов. Който иска да извършва стопански риболов ще бъде регистриран. Или който иска да търгува с риба и рибни продукти – по същия начин.
ПРЕДС.ЮНАЛ ТАСИМ: Колеги, подлагам на първо гласуване проекта на закон за изменение и допълнение на Закона за рибарство и аквакултури, който е „за”, моля да гласува.
„За” – 17 гласа „Против” – няма „Въздържал се” – 1 глас
Със 17 гласа „за”, нула „против” и 1 глас „въздържал се” законопроектът се приема на първо гласуване.
Благодаря за участието, колеги!
ЗАМ.- ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЮНАЛ ТАСИМ
13 447 знака