Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
16/09/2009

    Д О К Л А Д

    по отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2008 г., № 910-00-68, внесен от Националния осигурителен институт на 22 май 2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика, на редовно заседание, проведено на 16 септември 2009 г., разгледа и обсъди отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2008 г., № 910-00-68, внесен от Националния осигурителен институт на 22 май 2009 г. В заседанието взеха участие г-жа Христина Митрева - заместник-министър на труда и социалната политика, г-н Сотир Ушев – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт, г-жа Антоанета Ганчева – главен актюер на НОИ и г-н Валери Апостолов – член на Сметната палата.

    Отчетът за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2008 г. е внесен в Народното събрание, като съгласно разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване преди това е утвърден от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт на 19 май 2009 г.

    Отчетът е предоставен на Сметната палата за изразяване на независимо одиторско становище. Одитирани са законосъобразността на изготвянето, приемането и представянето на отчета за изпълнението на бюджета на ДОО пред Народното събрание, съответствието на структурата и съдържанието на отчета със Закона за бюджета на ДОО за 2008 г. и изпълнението на бюджета на ДОО за 2008 г. Докладът е приет на заседание на Сметната палата на 13 август 2009 г. без забележки.

    Законът за бюджета на Държавното обществено осигуряване съдържа приетите от Народното събрание финансови параметри на нормативно определени политики и мерки в областта на социалното осигуряване за съответната година, а отчетът за неговото изпълнение проследява реализирането на политики и мерки, предвидени в действащата към момента нормативна уредба.

    Водеща политика през 2008 г. бе повишаване доходите от пенсии. В изпълнение на тази политика от 1 юли пенсиите бяха осъвременени с 10,35%, което е сбор от 50% от ръста на средния осигурителен доход през предходната година, който е 12,35% и 50% от индекса на потребителските цени, който е 8,4%. По този начин се създадоха условия за реален ръст на пенсиите и повишаване на тяхната покупателна способност. В допълнение през октомври е извършено и преизчисление на пенсиите за трудова дейност със средния осигурителен доход за 2007 г. 398,17 лв.. По този начин бе елиминирана разликата в пенсиите, породени в зависимост от годината на отпускането на пенсиите и осигурителния доход, който се отчита при изчислението на пенсиите. Увеличение са получили 1,1 млн. пенсионери или 53,2% от всички пенсионери. Увеличени са 2 078 731 пенсии, от тях: 91,1% пенсии за осигурителен стаж и възраст, 4,8% инвалидни пенсии за трудова дейност и 4,1% наследствени пенсии. За повишаване степента на социална защита е предприета и допълнителна мярка за пенсионерите с най-ниски пенсии – през месец ноември бе предоставена еднократна допълнителна сума в размер на 50 лв. към пенсиите за трудова дейност, които след преизчислението са с размер до минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст 113,49 лв. Продължи практиката за предоставяне на еднократна допълнителна сума в края на годината. През 2008 г. размерът на т.нар. „коледна добавка” бе 150 лв. към пенсията на всички пенсионери и е с 50% по-висока в сравнение с 2007 г.

    В резултат на реализираните политики:
    • Социалната пенсия за старост е 84,12 лв. и е с 10,35% по-висока в сравнение с 2007 г.;
    • Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст е 113,49 лв. и е с 10,35% по-висока в сравнение с 2007 г.;
    • Средната пенсия за всички видове пенсии е 208,97 лв. и е нараснала с 21,76% спрямо 2007 г. При отчетена инфлация за 2008 г. в размер на 12,35% реално тя се е повишила с 8,4%, което е най-голямото нарастване на средната пенсия от 2000 г. насам;
    • Средната пенсия за осигурителен стаж и възраст е 216,38 лв. и е с 22,1% по-висока в сравнение с 2007 г.

    Благодарение на предприетите мерки коефициентът на заместване на дохода от пенсии е достигнал 53,3% и е на едно от най-високите си равнища спрямо 2001 г., когато стойността му е била 48,2%. Това показва, че средната пенсия е нараствала с по-бързи темпове отколкото растежа на средния осигурителен доход.

    Друга основна политика реализирана през годината е стимулиране на по-дългия трудов живот, като е увеличена тежестта на всяка една година в пенсионната формула от 1,5% на 3% за лица, които са в пенсионна възраст, но не получават пенсия. Това се е отразило и върху броят на пенсионерите, който през 2008 г. е 2 200 595 и е с 1,5% по-малък в сравнение с 2007 г. главно поради продължаващото плавно увеличение на възрастта за пенсиониране за жените от 59 г. през 2007 г. на 59 г. и 6 м. през 2008 г., повишаване ефективността на контрола при отпускането на инвалидни пенсии поради общо заболяване и мерките за стимулиране удължаването на трудовия живот.

    Създаване на условия за повишаване на приходите от осигурителни вноски е съществен акцент в политиката през последните години.
    • Минималните осигурителни доходи през 2008 г. са се повишили с 26,24%, което е най-високото нарастване от 2004 г. (2007 г. 13,3%, 2006 г.- 6,79%, 2005 г. – 10,82%, 2004 г. – 7,42);
    • Отчетено е преизпълнение на приходите с 11,82% или 447,7 млн.лв.;
    • Средномесечният осигурителен доход е достигнал 500,56 лв. и е със 7,8% по-висок спрямо планирания за 2008 г. (464,52 лв.) и с 25,72% спрямо 2007 г.;
    • Осигурените лица са 2 851 226 и са със 132 171 повече от планираните за 2008 г. и с 12 315 по-малко в сравнение с 2007 г., като основната причина е началото на проявление на ефектите на световната финансова и икономическа криза в България.

    През 2008 г. продължи процеса на плавно намаляване на дела на работодателя в общата осигурителна вноска и съотношението при внасянето на осигурителните вноски работодател:осигурено лице достигна 60:40. По този начин общата вноска за сметка на работодателя от 22,33% през 2007 г. се намали до 20,7%. Независимо от преизпълнението на общите приходи в структурата на приходите се забелязва тенденция на намаление на осигурителните вноски за сметка на работодателя от 65,4% през 2007 г. на 61,3%, намаление на приходите от самоосигуряващите се лица от 4,4% през 2007 г. на 4,17% през 2008 г.

    Съществен елемент от провежданата политика е профилактиката и рехабилитацията на осигурените лица с оглед намаляване на професионалните болести, трудовия травматизъм, а оттам и на отсъствията поради болест и свързаното с това увеличаване на разходите за изплащане на обезщетение за временна неработоспособност. Парични помощи за профилактика и рехабилитация са използвали 57 501 лица, които са с 9 493 повече или с почти 20% повече в сравнение с 2007 г., като са сключени договори с 22 юридически лица за 52 изпълнители на дейността. Средният разход на едно лице е 398,27 лв. и е с 8,49% по-висок в сравнение с 2007 г.

    Продължи политиката за насърчаване на майчинството. Обезщетението за бременност и раждане се получава в рамките на 315 дни и е в размер на 90% от осигурителния доход на майката. Това е най-дългия период за изплащане на обезщетение при майчинство в ЕС в рамките на 45 седмици, което е 3,2 пъти по-високо от минималния стандарт в ЕС от 14 седмици. Обезщетението за отглеждане на малко дете до 2-годишна възраст е в размер на 220 лв. и е с 22,2% по-високо в сравнение с 2007 г.

    Осигурена бе и социалната защита на безработните лица. Минималното обезщетение при безработица е 100 лв., а максималното е 200 лв., което е с 11,1% по-високо в сравнение с 2007 г. Равнището на безработица бе 6,3% и е по-ниско от планираното 6,7%.

    При представянето на отчета бе поставен акцент върху дейността на Националния осигурителен институт за гарантиране осигурителните права на осигурените лица чрез дейността по изграждането на архивното стопанство за съхранение на документацията на прекратени осигурители без правоприемник, а също така и върху засиления контрол за спазването на осигурителното законодателство от осигурителите и от осигурените лица.

    Изпълнението на консолидирания бюджет на Държавното обществено осигуряване е както следва:
    • Планираните приходи са 3 786 772,6 хил.лв., а фактическите са 4 234 485,5 хил.лв., с 441,3 млн.повече или изпълнение спрямо плана 111,82%;
    • Планираните разходи са 6 059 124,4 хил.лв., а фактическите са 6 451 409,6 хил.лв. или изпълнение спрямо плана 106,47% . Структурата на разходите е следната: разходи за пенсии - 87,33%, разходи за социални помощи и обезщетения – 11,41%. Бе подчертан ниският дял на разходите за административна издръжка в размер на 1,24% от общите разходи;
    • Планирания трансфер от държавата е в размер на 2 723 320,1 хил.лв., в т.ч. 1 973 694,3 хил.лв. допълнителни субсидии за покриване недостига от средства. Фактическият трансфер е с 40 млн. лева по-малко и е в размер на 2 683 284 хил.лв., в т.ч. 1 973 694,3 хил.лв. за покриване недостига от средства.

    Бе подчертано, че допълнителната субсидия от централния републикански бюджет финансира разходи за пенсии за 4 м. и 15 дни. През 2007 за 3 м. и 5 дни, 2006 г. за 4 м. и 7 дни, а през 2005 г. – 1 м. и 27 дни.

    В хода на дискусията сериозно бе обсъдено въздействието от намалението на осигурителните вноски върху приходите, в т.ч. и върху събираемостта. Подчертано бе, че намаляването на осигурителните вноски не е съпроводено с адекватно нарастване на осигурителния доход и приходите, а генерира нарастващ дефицит в осигурителната система. Съществено внимание бе обърнато на режима на самоосигуряващите се лица, в т.ч. и размера на минималния осигурителен доход за тях. Отчетена бе необходимостта от увеличаване размера на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица и въвеждането на диференциация предвид широкия обхват на тази група. Обсъден бе и процеса по издаване на болнични листове и взаимодействието между издаващите болничните листове и органите на Националния осигурителен институт. Обърна се сериозно внимание върху необходимостта от подобряване на информираността на всички участници в процеса.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 18 гласа, „Против” и „Въздържали се” няма,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2008 г., № 910- 00-68, внесен от Националния осигурителен институт на 22 май 2009 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума