Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
04/11/2009

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2010 г.,
    № 902-01-37, внесен от Министерски съвет на 29.10.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 4 ноември 2009 г., разгледа и обсъди законопроект за държавния бюджет на Република България за 2010 г., № 902-01-37, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2009 г.

    В заседанието участваха следните представители от Министерството на труда и социалната политика: г-н Тотю Младенов, министър, г-жа Христина Митрева, заместник-министър, г-н Владислав Горанов, заместник-министър на финансите, от Националния осигурителен институт – г-н Сотир Ушев, управител, г-жа Весела Караиванова, подуправител, г-жа Росица Стелиянова, изпълнителен директор на Агенцията по заетостта, г-н Ивайло Иванов, изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане. Присъстваха и представители на социалните партньори, както и на организации на хората с увреждания и организации на възрастните.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Владислав Горанов, заместник-министър на финансите. В началото г-н Горанов акцентира върху икономическата конюнктура през 2009 г., която е съвършено различна с предвиденото със Закона за държавния бюджет за 2009 г., като вместо предвиденият ръст на Брутния вътрешен продукт с 4,7% се очаква спад с 6,3%. Подчертано бе, че независимо от неблагоприятните икономически и финансови параметри ангажиментите в областта на социалната сфера и по-конкретно в областта на пенсионната политика са изпълнявани регулярно. В законопроекта за държавния бюджет за 2010 г. е предвидено равнище на БВП в размер на 63 518 млн. лв., което е спад с 2% в реално изражение в сравнение с 2009 г. Предвижда се инфлацията в края на 2010 г. да е 2,2%, а средногодишното й равнище също се очаква да е 2,2%. Дефицитът по текущата сметка се предвижда да спадне от 11% от БВП на 8% от БВП. Очаква се преките чуждестранни инвестиции да нараснат от 3 млрд.евро през 2009 г. на 3,3 млрд.евро и достигнат до 10,2% от БВП.

    Г-н Горанов подчерта, че основната бюджетна цел през 2010 г. е предпазване на България от свръх дефицит, какъвто се забелязва в някои държави от Източна Европа, запазване на валутния борд, фиксиран валутен курс и поддържане на балансиран национален бюджет. Това ще се реализира чрез твърди разходни тавани по отделните сектори и свобода за министерствата да управляват средствата от европейския бюджет, независимо от ограниченията на фискалната рамка. Ще се прилага засилена финансова дисциплина и ясно дефинирани приоритети, като няма да се допуска поемането на ангажименти, неосигурени с финансов ресурс. Планираните приходи по консолидираната фискална програма – 26,4 млрд. лв. и са 41,6% от БВП, като при отчитане на средствата от Европейския съюз превишението на разходите над приходите е с 0,7%.

    В общите разходи съществен дял са разходите по функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи”, които са 36,7% от общите разходи и 15,1% от БВП. Подчертано бе, че това е най-високото им равнище през последните 10 години и свидетелства за приоритетността на социалната сфера. Представиха се и съответните данни – през 2009 г. по бюджет е планирано делът им да достигне 12,72%. За 2008 г. по отчет те са 11,81%, за 2005 г. техния дял е бил 13,15% от БВП, а през 2001 г. разходите по функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи” са били 13,55% от БВП. Според вносителя предвидените средства ще позволят регулярно да се изпълняват социалните ангажименти и държавата да реализира своите функции.

    Специален акцент бе поставен върху предвидените мерки в областта на общественото осигуряване. Предвижда се намаляване на осигурителната вноска за Фонд „Пенсии” с 2-процентни пункта, с което се цели запазване на работни места в условията на криза. Същевременно е заложено увеличаване на минималния осигурителен доход за 2010 г. от 260 лв. на 420 лв., като в хода на дискусиите бе уточнено, че това повишение гарантира изплащането на минимална пенсия за осигурителен стаж и възраст, която се предлага да се запази на равнището си от предходната година – 136,08 лв. Запазват се размерите на осигурителните вноски за всички фондове на държавното обществено осигуряване, като и трансфера от централния бюджет към фонд „Пенсии” в размер на 12%. Предлага се въвеждането на добавки за възраст към пенсиите за лицата навършили 75-годишна възраст. Добавките ще бъдат диференцирани и ще са в зависимост от размера на пенсията. В допълнение се предлага и увеличение на размера на добавката от пенсията на починал съпруг от 20% на 25% през 2010 г. до достигането на 40% през 2013 г. Не се предвижда осъвременяване на пенсиите съобразно измененията в осигурителния доход и инфлацията. Предвижда се увеличаването на максималния размер на гарантираните вземания на работниците и служителите от 660 лв. на 720 лв.
    В заключение г-н Горанов изрази мнение, че са пропуснати множество шансове за реформи. Бюджетът е съобразен с ресурсите, които ще генерира икономиката на страната през годината, без да се изразходват наличните резерви.

    При представянето на проекта за държавния бюджет министър Младенов наблегна на социалните политики и програми, които ще бъдат финансирани през 2010 г., с възможностите на държавния бюджет. Общо предвидените средства са в размер на 798 820,8 хил. лв., от които 705 277 хил. лв. са за социални помощи и обезщетения. Министерството на труда и социалната политика ще провежда следните политики: политика в областта на заетостта, за която са осигурени 90 505 хил. лв.; политика в областта на трудовите отношения с осигурени 10 105,8 хил.лв.; политика в областта на социалното подпомагане, за която са осигурени 156 843,5 хил. лв.; политика в областта на демографското развитие и равни възможности с 533 210 хил. лв.; политика в областта на жизнения стандарт и доходите със 160,5 хил. лв.; политика в областта на трудовата миграция, за която са осигурени 1 286 хил. лв.

    Министър Младенов подчерта, че в зависимост от изпълнението на приходите, бюджетът позволява гъвкава реакция в средата на годината за преоценка на политиката по доходите, пенсиите и социалните плащания, съвместно със социалните партньори и неправителствените организации, така че те да достигнат до най-нуждаещите се. Предвиждат се промени в законодателството, които ще разнообразят и повишат формите на контрол при отпускането на социалните помощи с оглед недопускане на злоупотреби от лица, които нямат нужда от тях без да се ощетят нуждаещите се.

    Министър Младенов представи новия подход на правителството при финансиране на активните мерки на пазара на труда през 2010 г., при който намалява дела на финансиране със средства от държавния бюджет, за сметка финансирането със средства от европейските финансови инструменти. Така например през 2010 г. от държавния бюджет са предвидени 65 млн. лв. за активни мерки на пазара на труда. Същевременно през 2010 г. по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” ще стартират схеми на стойност повече от 250 млн.лв. за обучение на над 100 хиляди заети и безработни лица. С реализирането на тези схеми ще се допълни и подсили ефекта от националното финансиране и превръщането на квалификацията и преквалификацията в държавна политика за повишаване качеството на работната сила.

    В хода на дискусията по законопроекта от страна на народните представители и представителите на социалните партньори и неправителствените организации бяха поставени редица въпроси по социалните измерения на бюджет 2010 г. Представени бяха и опасения от намаляването на средствата по бюджета на Министерството на труда и социалната политика с 30% спрямо приетите със Закона за държавния бюджет за 2009 г. и с повече от 21% в сравнение с ревизирания бюджет. Особено безпокойство бе изразено от намалението с почти 3 пъти на средствата за активна политика на пазара на труда и свързания с това обхват на мерките и програмите, финансирани със средства от държавния бюджет. Съществено намаление с над 63 хиляди души се предвижда на наетите по програми и мерки в условия на задълбочаващи се негативни ефекти на финансовата и икономическата криза върху пазара на труда. Успоредно с това бе изказано съмнение за правилността на провежданата политика за запазване размерите на минималната работна заплата, социалните плащания и пенсиите. Дискутираха се и намалените средства в областта на социалните помощи с близо 2,5 пъти, както и намалението на средствата за подкрепа на най-ниско доходните, а именно получаващите целеви помощи за отопление. Изказано бе и недоумение по отношение на предложенията свързани с провеждането на модерна и адекватна на потребностите демографска политика и по-конкретно намаляването на еднократните помощи за отглеждане на близнаци от 1200 лв. за всяко дете на 600 лв. за всяко дете, както и премахването на еднократната помощ при раждане за майки-студентки редовна форма на обучение в размер на 2880 лв. през 2009 г.

    Обсъдено бе и влиянието на бюджетните измерения върху провеждането на политиката за интеграция на хората с увреждания, като бяха изразени опасения от запазването на планираните средства за интеграционни добавки за хора с увреждания на равнището им от 2009 г. Според неправителствените организации средствата за технически помощни средства, медицински изделия, както и за интегрирането на деца с увреждания са недостатъчни и ще лишат значителни контингенти от хората с увреждания от ефективна икономическа, трудова и социална интеграция.

    Сред основните въпроси предмет на дебата бе и предвиденото намаляване на осигурителните вноски за фонд „Пенсии” с 2-процентни пункта. Изказани бяха съображения за недостатъчна обоснованост на предложението и неговите икономически, фискални и социални последствия. Същевременно бе подчертано, че намаляването на осигурителните вноски през последните години не допринесе за увеличаване на работните заплати, както и за разкриването на работни места. Продължаването на тази политика ще има изключително негативно въздействие върху бюджета на държавното обществено осигуряване, задълбочаване на дефицита в него и необходимостта от покриването му със средства от държавния бюджет. Изложени бяха и опасения, че с част от предложените мерки се създават предпоставки за разширяване обхвата на сивия сектор, както и невъзможност да се гарантират основни социални и трудови права, предвидени в законодателството.

    Освен за политиките, доказали своя социален ефект народните представители поставиха и допълнителни въпроси, свързани с предвиждането на допълнителни мерки, които да намалят негативните социални последици от финансовата и икономическата криза и по-конкретно мерки за развитие на политиката в областта на делегираните от държавата дейности в социалните услуги и издръжката на социалните услуги. От Министерството на труда и социалната политика бе подчертано, че в тази област се предвиждат нови приоритети, които ще адресират по-адекватно новите потребности от социални услуги. Предвижда се ускорено приложение на подхода на публично-частно партньорство при планирането, създаването, управлението и функционирането на социалните услуги.

    Народните представители обсъдиха скоростта и ефективността от усвояването на средствата от предприсъединителните инструменти и Европейския социален фонд в подкрепа на провежданата национална политика в социалната сфера.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 11 гласа, „Против” – 6 и „Въздържали се” няма,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2010 г., № 902-01-37, внесен от Министерски съвет на 29.10.2009 г. със становището на Министерски съвет по проекта за бюджета на Съдебната власт.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума