Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
04/11/2009

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2010 г.,
    № 902-01-38, внесен от Министерски съвет на 29.10.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 4 ноември 2009 г., разгледа и обсъди законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване, № 902-01-38, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2009 г.

    В заседанието участваха следните представители от Министерството на труда и социалната политика: г-н Тотю Младенов, министър, г-жа Христина Митрева, заместник-министър, г-н Владислав Горанов, заместник-министър на финансите, от Националния осигурителен институт – г-н Сотир Ушев, управител, г-жа Весела Караиванова, подуправител. Присъстваха и представители на социалните партньори, както и на организации на хората с увреждания и организации на възрастните.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Христина Митрева, заместник-министър на труда и социалната политика. Г-жа Митрева посочи, че законопроектът е разработен в изпълнение на Решение№670 на Министерския съвет от 2009 г., за бюджетната процедура и съответните указания на Министерството на финансите за подготовка на тригодишната бюджетна прогноза и основните допускания за периода 2010 – 2012 г. На 4 септември 2009 г. беше разработена прогноза за периода 2010–2012 г., която е в основата на консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2010 г. Отчетени са конкретните социално-осигурителни показатели и разпоредбите на действащото законодателство, както и предвидените изменения и допълнения в нормативната уредба.
    Г-жа Митрева представи и измененията и допълненията в Кодекса за социално осигуряване, които са предвидени с §6 от законопроекта. С тях се цели подобряване събираемостта на осигурителните вноски и задълженията на Националния осигурителен институт при неоснователно изплатени осигурителни плащания, засилване на контролните функции на контролните органи на НОИ. Повишава се степента на гарантиране осигурителните права на осигурените лица, като се въвежда задължение за внасяне на осигурителни вноски и върху неначислените възнаграждения в съответствие с принципа на текущото начисляване. По този начин ще се постигне съответствие между законодателството в областта на трудовите отношения, социалното осигуряване и счетоводството. Предвидени са съответните изменения в уредбата на осигурителния стаж и изчисляване на паричните обезщетения.

    В мотивите към законопроекта се акцентира и върху промените по отношение на земеделските производители, с които се цели по-тясно обвързване между осигурителния принос и размера на бъдещата пенсия и повишаване степента на социална сигурност за тази категория осигурени лица. С това на практика ще се реализира и един от основните принципи на държавното обществено осигуряване, а именно равнопоставеност на осигурените лица. Предлагат се и изменения по отношение определянето на окончателния размер на месечния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица.

    Вносителите подчертаха, че регламентирането на срокове, в които работодателите и осигурителите трябва да предоставят болничните листове в НОИ, предвиждането на съответни санкции, повишаване размерите на глобите при неизпълнение от страна на работодателите на задълженията по Кодекса за социално осигуряване и нормативните актове по неговото прилагане, както и повишаване степента на координацията между Националната агенция за приходите и Националния осигурителен институт ще допринесе за гарантиране на социално-осигурителните права на осигурените лица.
    Специален акцент бе поставен върху новите политики, заложени в Програмата на Правителството на европейското развитие по отношение на възрастните хора, а именно въвеждане на добавки към пенсиите за лица навършили 75-годишна възраст, увеличаване размера на добавката от пенсията на починалия съпруг до достигането на 40% през 2013 г. и на намаляването на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с 2-процентни пункта и разпределението й между осигурителя и осигуреното лице.

    Проектът на бюджет на държавното обществено осигуряване за 2010 г. бе подробно представен от г-н Сотир Ушев, управител на Националния осигурителен институт, който запозна народните представители с очакваното изпълнение на бюджета за 2009 г. Предвижда се приходите да са с 12,08% по-малко в сравнение с планираните, като приходите от осигурителни вноски се очаква да са с 12,15% по-малко в сравнение с плана. Разходите се очаква да са с 1,19% по-високи, като основно се дължат на по-високите разходи за краткосрочни обезщетения, които са с 22% повече спрямо уточнения план. По прогнози недостига в края на периода ще е в размер на 590,3 млн.лв.

    Посочени бяха и макроикономическите параметри и допускания, използвани за изготвянето на проекта на бюджет на държавното обществено осигуряване за 2010 г., а именно: Брутен вътрешен продукт – 63 518,4 млн. лв. или спад в реално изражение с 2%; средногодишна хармонизирана инфлация – 2,2%; равнище на безработица – 11,4%; минимална работна заплата – 240 лв. и среден месечен осигурителен доход – 572,76 лв.
    Социално-осигурителните показатели, които са заложени в проекта на бюджет на държавното обществено осигуряване за 2010 г. са следните:
    • намаляване на осигурителните вноски за фонд „Пенсии” с 2-процентни пункта и промяна в съотношението работодател:работник и служител 8,9:7,1, което е намаление за работодателя с 1,1 процентен пункт и с 0,9 пункта за работника;
    • договорено повишение на средния минимален осигурителен доход по икономически дейности с 4,85% в сравнение с 2009 г.;
    • увеличение на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица със 61,5% от 260 лв. през 2009 г. на 420 лв. през 2010 г.;
    • определяне на нов месечен размер на минималния осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводителите - 240 лв.;
    • запазване размера на максималния осигурителен доход – 2 000 лв.;
    • запазване размера на трансфера за фонд „Пенсии” от републиканския бюджет – 12%;
    • запазване на вноската за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд в размер на 5% и съотношението работодател:работник и служител 2,8:2,2;
    • запазва се размера на осигурителната вноска за Фонд „Безработица” от 1% и съотношението работодател:осигурено лице 60:40, както и минималните и максималните размери на обезщетението при безработица в размер на 120 лв. и 240 лв. Предвиден средногодишен брой безработни с право на обезщетение – 127 052;
    • запазва се размера на осигурителната вноска за фонд „Общо заболяване и майчинство” – 3,5% и съотношението работодател:осигурено лице 60:40, както срока и размера на обезщетението при бременност и раждане и обезщетението за отглеждане на малко дете в размер на 240 лв.;
    • запазване на вноската за Фонд „Гарантиране вземанията на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя” в размер на 0,1% и определяне на нов максимален размер на гарантираните вземания на работниците и служителите - 720 лв., което е повишение с 9%;
    • средногодишен брой осигурени лица 2 871 919;
    • средногодишен брой пенсионери 2 182 729.

    Запазва се позитивната тенденция в съотношението осигурени лица:пенсионери 100:76.

    В областта на пенсиите през 2010 г. се предвижда запазване на достигнатото равнище в размерите на пенсиите след осъвременяването им от 1 юли 2009 г. и по-конкретно:
    • минимална пенсия за осигурителен стаж и възраст 136,08 лв.;
    • социална пенсия за старост 100,86 лв.;
    • максимална пенсия 700 лв. Предлага се запазване действието на т.нар. „таван на пенсиите” до 31 декември 20011 г.

    Със законопроекта ще се реализират и мерки от Програмата на правителството на европейското развитие на България в областта на пенсиите като от 1 юли 2010 г. се предлага:
    • увеличение на размера на добавката от пенсията на починал съпруг от 20% на 25%, до достигане на 40% през 2013 г.;
    • въвеждане на добавка за старост в зависимост от месечния размер на пенсията до 150 лв. – добавка 50 лв., от 150,01 лв. - 200 лв. - 40 лв., от 200,01 лв. – 250 лв. – 30 лв., от 250,01 лв. – 300 лв. – 20 лв. Над 300 лв. не се предвижда получаване на добавка за старост;
    • не се предвижда осъвременяване на пенсиите при отчитане на измененията в индекса на потребителските цени и осигурителния доход.
    Очаква се разходите за пенсии да достигнат 11,16% от БВП.

    Освен политиките и ефектите от тях, вносителите представиха и структурата на консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2010 г. Под формата на приходи и трансфери се предвижда да постъпят 8 375,6 млн.лв., от които 42% са приходи от осигурителни вноски в размер на 3 523,8 млн.лв. и почти 58% са от трансфери и субсидии. Трансферите от републиканския бюджет се предвижда да бъдат в размер на 4 828,6 млн. лв. със следната структура: 48% от тях са предвидения с Кодекса за социално осигуряване трансфер за фонд „Пенсии” в размер на 12%, 43% от тях са за покриване недостига на средства и 9% са трансфери за държавното обществено осигуряване, свързани с плащания, които не се финансират със средства на държавното обществено осигуряване.

    Планираните разходи са в размер на 8 372,9 млн. лв., като с най-голям дял от 85,2% са разходите за пенсии в размер на 7 135 млн.лв., следвани от разходите за социални помощи и обезщетения с дял от 13% или 1 085,7 млн. лв. В хода на презентацията бе подчертано, че намалява дела на разходите за издръжка на системата, които са под 1% от общите разходи. Предвижда се трансферът за Министерството на труда и социалната политика през 2010 г. да е в размер на 7,150 млн.лв., от които 3,150 млн. лв. за Агенцията за социално подпомагане за парични помощи за осигурени лица за помощно-технически средства, свързани с увреждането и 4 млн. лв. за Фонд „Условия на труд” за предотвратяване на трудовите злополуки и професионалните болести и диагностика на професионалните болести.

    Специален акцент бе поставен върху финансирането на Фонд „Пенсии”, в който 51,8% от приходите са от осигурителни вноски и 47,5% от трансфери и субсидии от републиканския бюджет.
    В структурата на разходите за социални помощи и обезщетения традиционно най-голям дял от 32,6% заемат разходите за парични обезщетения за временна неработоспособност, следвани от паричните обезщетения при бременност и раждане с дял от 28,2%. Характерна особеност през 2010 г. е свързана с ефектите от финансовата и икономическата криза в България, включително и върху повишаване на разходите за парични обезщетения при безработица, които ще достигнат 24,2%. Разходите за профилактика и рехабилитация на осигурени лица намаляват почти два пъти и са 13 млн. лв.

    Състоянието по фондовете на държавното обществено осигуряване е както следва:
    • Фонд „Пенсии” – дефицит в размер на 1 771 638,6 хил.лв.;
    • Фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност” – дефицит в размер на 18,2 хил.лв.;
    • Фонд „Трудова злополука и професионална болест” – излишък в размер на 54 663,7 хил.лв.;
    • Фонд „Общо заболяване и майчинство” – дефицит в размер на 190 929,4 хил.лв.
    • Фонд „Безработица” – дефицит в размер на 89 902,5 хил.лв.

    Допълнителните субсидии от републиканския бюджет за покриване недостига на средства през 2010 г. са разчетени на 2 062 278,5 хил.лв.
    В хода на дебата предмет на съществена дискусия бе предвиденото намаляване на осигурителните вноски за фонд „Пенсии” с 2-процентни пункта. Изказани бяха съображения за недостатъчна обоснованост на предложението и неговите икономически, фискални и социални последствия. Подчертано бе, че ефектът върху приходите от осигурителни вноски в размер на 393,5 млн.лв. по-малко ще се отрази негативно върху осигурителната система и особено в дългосрочен план, вместо предполагаемите положителни ефекти върху икономиката и разполагаемите доходи на осигурените лица. Същевременно бе подчертано, че намаляването на осигурителните вноски през последните години не допринесе за увеличаване на работните заплати, както и за разкриването на работни места. Отбелязано бе, че непрекъснато намалява дела на приходите от осигурителни вноски за сметка на трансферите и допълнителните субсидии от държавния бюджет, които през 2010 г. ще са с 2,4 пъти повече от 846 млн. на 2, 06 млрд. лв.

    При обсъждането стана ясно, че повишения размер на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица е обвързан с дохода, осигуряващ минимална пенсия за осигурителен стаж и възраст, като начален етап от засилване на връзката между осигурителния принос и получаваното осигурително обезщетение.
    Предмет на особено внимание бяха и предложените мерки за целенасочена подкрепа на възрастните и по-конкретно на пенсионерите навършили 75-годишна възраст. Народните представители се обединиха около необходимостта да се насочат повече усилия в тази област, но не постигнаха консенсус по отношение на формата за оказване на тази подкрепа. В преобладаващата част от изказванията, вкл. и в изразените становища на синдикалните организации и представители на възрастните хора се препоръчва тези средства да се предоставят под формата на социални помощи при прилагането на диференциран подход и подоходен критерии. В противен случай се създават предпоставки за неравно третиране по отношение на възраст и в немалко случаи насочване на средства, към хора, които не са в затруднено материално и имуществено състояние.

    Повдигнаха се и въпроси, свързани с размерите на пенсиите и по-конкретно с наличието на максимален размер на пенсиите. Подчертано бе, че при вземането на решение по този въпрос следва да се отчита осигурителния статус на лицата, които биха получавали пенсии над максималния размер и формулата за изчисляване размера на личната пенсия за трудова дейност.
    В хода на дискусията народните представители бяха информирани, че след първото полугодие на 2010 г. в зависимост от изпълнението на бюджета и неговите възможности може да се приложи „гъвкав” механизъм за осъвременяване на пенсиите, който ще отчита икономическото развитие, състоянието на бюджета, темповете на нарастване на осигурителния доход, инфлацията и динамиката на заетостта. Индексирането се предвижда да се осъществи по ред и начин, определен от Министерския съвет, съобразно изпълнението на консолидираната финансова програма.

    Загриженост предизвика и 10% намаление на предвидения целеви трансфер от бюджета на държавното обществено осигуряване по бюджета на Министерството на труда и социалната политика за Агенцията за социално подпомагане за парични помощи за осигурени лица за помощно-технически средства, свързани с увреждането.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 12 гласа, „Против” – 6 и „Въздържали се” няма,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2010 , № 902-01-38, внесен от Министерски съвет на 29.10.2009 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума