Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
09/12/2009

    Д О К Л А Д
    по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 902-01-51, внесен от Министерски съвет на 02.12.2009 г.

    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 9 декември 2009 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 902-01-51, внесен от Министерски съвет на 2.12.2009 г.

    В заседанието участваха г-жа Христина Митрева, заместник-министър на труда и социалната политика, г-н Аню Ангелов, заместник-министър на отбраната, г-н Емил Мирославов – директор на дирекция „Индустриални отношения” в Министерството на труда и социалната политика и представители на социалните партньори.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Аню Ангелов, заместник-министър на отбраната.

    Основната цел на законопроекта е да усъвършенства действащото законодателство, регулиращо отбраната и статута на въоръжените сили на страната и е насочен към формиране на модерна и мотивирана армия и въвеждането на интегриран подход и баланс между цивилното и военното ръководство на Министерството на отбраната.

    Специален акцент бе поставен върху въпросите, свързани със сключването и прекратяването на договора за военна служба, трудовият стаж на военнослужещите, пределната възраст, отпуските, включително отпуските за бременност и раждане, командировките, допълнителните възнаграждения, полагането на извънреден труд и неговото заплащане.

    Предложените промени са от съществено значение за регламентиране и изпълнението на военната служба като професия.

    Въвежда се договор за военна служба, с който се регламентират условията на службата и отношенията между военнослужещия и държавата. Предвидено е заповедите за прекратяване на договора да се обжалват по реда на Административно процесуалния кодекс, а не по реда на Гражданско процесуалния кодекс, както е в трудовото законодателство. Това отклонение от трудовото законодателство дава възможност за административно оспорване на заповедта за прекратяване пред по-горестоящия административен орган, което не е възможно по другия ред.

    Направени са и предложения за намаляване на пределната възраст на кадровите войници от 49 на 45 години, и за военнослужещите с висше офицерско звание, съответно на 58 и 59 години. Тези предложения отговарят на потребностите на професията за възможности за сериозни физически и психически натоварвания, които по идея могат да се понасят от по-млади хора. Освен това се създава и мотивация за по-бързо кариерно развитие на военнослужещите.

    Предложени са и разпоредби за развитие на социалния диалог и колективните преговори в системата на Министерството на отбраната, включително и чрез финансова и материална помощ на професионално съсловни и неправителствени организации със сфера на дейност в областта на отбраната и сигурността.

    Предвидени са и норми за преодоляване на неравнопоставеността между отделните военнослужещи, в зависимост от момента на освобождаването им от служба, чрез обвързване на обезщетенията на военнослужещите само с месечните им възнаграждения за специфични условия при изпълнение на военната служба, които имат постоянен характер.

    Адекватно е формулирана и разпоредбата относно допълнителното възнаграждение на военнослужещите за продължителна служба.

    Разпоредбите относно ползването под наем на служебни жилища, изплащането на компенсации, ползването на санаториални и лечебни заведения, както и други социални въпроси са намерили ново систематично място в раздели V и VІІ от законопроекта. Същевременно армията е освободена от неприсъщи за нея функции.

    В хода на дискусиите народните представители се обединиха около становището, че законопроекта отговаря на обществените потребности от изграждането на модерна и гъвкава професионална армия. Със законопроекта се създават и предпоставки за посрещане на ангажиментите, произтичащи от членството на България в Европейския съюз и НАТО.

    Народните представители подкрепиха въвеждането на договорното начало и го оцениха като позитивен елемент, който дава възможност да се гарантират и защитят интересите и на двете страни в правоотношението, като се държи сметка за волята и правото на избор на военнослужещия.

    Акцент бе поставен и върху уреждането на процедурите по обжалване на заповедите по реда на Административно-процесуалния кодекс, която е по-кратка в сравнение с тази по ГПК и следователно предоставя възможност за по-ефективна и бърза защита на правата. По този начин се създават предпоставки конкретния спор да бъде решен по-бързо от висшестоящия административен орган, без производство пред съд. В допълнение процедурата е и по-евтина, защото размера на дължимите съдебни такси е по-нисък в сравнение с тези, дължими по делата, разглеждани от гражданските съдилища.

    Положително бяха оценени и разпоредбите по отношение на пределната възраст на военнослужещите, реда и условията за ползването на отпуските, както и възможността за курсантите-студенти да се включат в практическо обучение, което ще допринесе за по-високо качество на обучението.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 13 гласа, „Против” – няма и „Въздържали се” - 3,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 902-01-51, внесен от Министерски съвет на 2.12.2009 г.

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума