Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
13/01/2010

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално
    подпомагане, № 902-01-57, внесен от Министерски съвет на 11.12.2009.

    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 13 януари 2010 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 902-01-57, внесен от Министерски съвет на 11.12.2009 г.

    В заседанието участваха г-жа Валентина Симеонова, заместник-министър на труда и социалната политика, г-жа Йоанна Германова – и. д. директор на дирекция и г-жа Елена Кременлиева – главен експерт в дирекция „Социална закрила и социално включване” в Министерството на труда и социалната политика, г-жа Екатерина Ташкова от Агенцията за хората с увреждания, г-жа Капка Панайотова –изпълнителен директор на Сдружение „Център за независим живот”, както и представители на други организации на и за хора с увреждания и представители на социалните партньори.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Валентина Симеонова, заместник-министър на труда и социалната политика.

    Основната цел на законопроекта е привеждане на българското законодателство в съответствие с Решението на Европейския комитет за социални права по отношение на въведения от 1 юли 2006 г. срок от 18 месеца, а от 1 юли 2008 г. на 12 месеца за непрекъснато получаване на социални помощи от лица в трудоспособна възраст и без намалена работоспособност. В своето решение Европейският комитет по социални права е констатирал, че след изтичането на законово определения срок лицето, което получава социални помощи може да изгуби основното си средство за препитание. Създават се условия за отклонение от чл.13, т.1 и чл.Е от Европейската социална харта (ревизирана) и със законопроекта се предприемат мерки за неговото отстраняване.

    Законопроектът предвижда прецизиране на институциите и организациите за осъществяване на държавната политика в областта на социалното подпомагане. Предложени са и разпоредби, с които се създават условия за повишаване ефективността на консултативния процес чрез премахване на органи и звена с дублиращи функции. Предвижда се закриване на Съвета за социално подпомагане към министъра на труда и социалната политика, с оглед избягване на дублирането с други органи за социален и граждански диалог, като Националния съвет по въпросите на социалното включване и Националния съвет за тристранно сътрудничество.
    Усъвършенстват се разпоредбите относно функциите на Агенцията за социално подпомагане по отношение откриването, закриването, промяната вида и капацитета на специализирани институции и социални услуги в общността, когато са делегирани от държавата дейности, както и дейността по социалните помощи и социалните услуги.

    За повишаване ефективността на дейността по отпускане на социални помощи, предотвратяване на злоупотреби и повишаване на предварителния контрол се предвижда задълбочаване на сътрудничеството с други държавни органи за установяване статуса на лицето, като Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, Агенцията по заетостта и др.

    Въвежда се нов вид месечна целева помощ за хора с увреждания след преценка на доходите, работоспособността или вида и степента на увреждането. Тази помощ замества интеграционните добавки за хора с увреждания по Закона за интеграция на хората с увреждания. Въвеждането на този нов вид месечна целева помощ се възприема като мярка за подобряване целенасочеността на държавната политика по отношение на най-уязвимите групи.

    От 1 януари 2011 г. се отменя законово определеният срок от 12 месеца за непрекъснато получаване на социални помощи в съответствие с Решението на Европейския комитет за социални права от 18.02. 2008 г.

    Предложени са и промени, свързани с прецизиране на понятието „социално подпомагане” и отпускането на социалните помощи, като е удължен срокът за уведомяване на лицата във връзка с отпускането или отказа на социални помощи.

    Прецизирани са разпоредбите, регламентиращи санкции при недобросъвестно ползване на социални помощи. Предвижда се лишаване от социални помощи за срок от една година при неинформиране на териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане за промени в обстоятелствата, въз основа на които е отпусната социалната помощ. Развита е и уредбата по отношение на лицата, които не използват по предназначение целевите помощи за отопление, като същите ще бъдат лишавани от правото на такъв вид помощ през следващия отоплителен сезон.

    В резултат на натрупания опит и действащата практика са предложени съществени изменения в уредбата на социалните услуги. Въвежда се нов подход при предоставянето на социалните услуги, като ще се отчита освен желанието и личния избор на лицата и специално изготвена индивидуална оценка на потребностите, което ще позволи предоставянето на адекватни и качествени социални услуги.

    Детайлно са разработени и разпоредби относно задълженията на кметовете на общини по отношение на управлението на социалните услуги на територията на съответната община, както и по отношение на функциите на работодател на персонала в социалните услуги.

    Предвидени са и нови функции и форми на сътрудничество между областните управители, регионалните дирекции за социално подпомагане, общинските съвети и съответните дирекции за социално подпомагане. Предвидено е да се разработват и приемат областни и общински стратегии и годишни планове за развитие на социалните услуги, както и планиране на разкриването на социалните услуги. Специален акцент е поставен върху функциите на обществените съвети за подпомагане на общинските съвети при анализиране потребностите от социални услуги и разработването на общинските стратегии и годишни планове за развитие на социалните услуги.

    Предложени са и промени по отношение състава, функциите и дейността на фонд „Социално подпомагане” и неговия Управителен съвет за повишаване на оперативността в дейността на Фонда, разширяване на правата и задълженията на Управителния съвет и рационализиране на съгласувателния процес с министъра на труда и социалната политика.

    С преходните и заключителните разпоредби в Закона за семейни помощи за деца се предвижда нов вид целева помощ за безплатно пътуване с железопътния и автобусния транспорт в страната за многодетни майки. С реализиране на това предложение всички семейни помощи ще се уреждат от един нормативен акт.

    Осигуряването на адекватна и целенасочена подкрепа за уязвимите групи, както и на плавен преход в прилагането на новите разпоредби се гарантира чрез предвидения кратък срок за изготвяне и приемане на нормативните актове по прилагането на Закона за социално подпомагане и Закона за семейни помощи за деца, а именно един месец от влизането на Закона за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане в сила.

    В хода на дебата съществен акцент бе поставен върху трансформацията на интеграционните добавки за хора с увреждания в месечни целеви помощи за хора с увреждания. Детайлно бе обсъдено въвеждането на доходен критерий като условие за получаването на целеви помощи за хора с увреждания. Подчертано бе, че този подход не среща обществена подкрепа.

    С оглед на широкия обществен отзвук по този въпрос народните представители от Парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ изказаха становище и се ангажираха с предприемането на действия за промяна на законопроекта за отпадане на доходния критерий при предоставянето на интеграционните добавки за хора с увреждания.

    Изказани бяха и мнения за подкрепа по отношение отмяната на законово определения срок за непрекъснато получаване на социални помощи. Същевременно бе подчертано, че е необходимо да се предприемат допълнителни мерки, за да се избегнат злоупотреби с помощите и предпочитането на помощи пред доходи от труд. Във връзка с това заместник-министър Валентина Симеонова представи намеренията на Министерството на труда и социалната политика да обвърже получаването на социални помощи с увеличаване на минималното изискуемо количество обществено-полезен труд до 10 или 15 дни през съответния месец. Този подход среща подкрепата и на Конфедерацията на труда „Подкрепа”, която счита, че получаването на социални помощи от членове на семейства с деца следва да се обвърже и с изисквания за изпращането на децата в учебни заведения.

    Представителите на организациите на и за хора с увреждания представиха становището си за промяна на политиката за интеграция на хората с увреждания, като настояват да се провежда същинска интеграционна политика вместо предоставянето на добавки с елементи на социални помощи. Във връзка с това като особено позитивна бе оценена промяната в насочеността на социалните услуги и по-конкретно фокусирането на индивидуалната оценка върху потребностите на ползвателите на социални услуги. По този начин социалната услуга ще се изгради и моделира по възможно най-близкия до потребностите на ползвателя начин и ще допринесе за повишаване качеството на живот.

    Комисията по труда и социалната политика счита, че обвързването на разкриването и функционирането на социални услуги и предварителен анализ на потребностите на отделни целеви групи ще повиши достъпа до социални услуги, ще повиши тяхното качество и ефективност. Същевременно следва да се държи сметка за наличието на професионален и административен капацитет и провеждането на целенасочено обучение по отношение анализиране на потребностите и планирането на нуждите от социални услуги.

    Комисията по труда и социалната политика се обедини около мнението, че с оглед отпадането на предвидения доходен критерий при предоставянето на интеграционни добавки за хора с увреждания е необходимо да се извършат промени в §5, 20, 22, 23 и 25 от законопроекта.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 12 гласа, „Против” – няма и „Въздържали се” – 3 гласа,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 902-01-57, внесен от Министерски съвет на 11.12.2009 г.




    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума