Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
13/01/2010

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 902-01-58, внесен от Министерски съвет на 11.12.2009.

    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 13 януари 2010 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 902-01-58, внесен от Министерски съвет на 11.12.2009 г.

    В заседанието участваха г-жа Валентина Симеонова, заместник-министър на труда и социалната политика, г-жа Христина Митрева, заместник-министър на труда и социалната политика, г-жа Йоанна Германова – и. д. директор на дирекция и г-жа Елена Кременлиева – главен експерт в дирекция „Социална закрила и социално включване” в Министерството на труда и социалната политика, г-жа Екатерина Ташкова от Агенцията за хората с увреждания, г-жа Капка Панайотова –изпълнителен директор на Сдружение „Център за независим живот”, както и представители на други организации на и за хора с увреждания и представители на социалните партньори.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Валентина Симеонова, заместник-министър на труда и социалната политика.

    Основната цел на законопроекта е усъвършенстване и прецизиране на правната рамка за упражняване правата на хората с увреждания във връзка с тяхната интеграция и социално включване в обществото.

    Законопроектът предвижда промяна насочеността на интеграцията, чрез засилване на елементите на професионална реализация с цел ефективна и трайна интеграция. Професионалната реализация е регламентирана като форма на интеграция.

    Редица от разпоредбите на законопроекта са свързани с усъвършенстване на институционалната инфраструктура в областта на интеграцията и социалното включване на хората с увреждания. Разширява се кръгът от субекти, които имат права и отговорности за формирането и изпълнението на политиката по отношение на хората с увреждания, а именно освен национално представителните организации на работодателите, работниците и служителите, национално представителните организации на и за хората с увреждания да се включат и други организации, работещи по въпросите на интеграцията на хората с увреждания.

    Предложена е и промяна в насочеността на националния стратегически документ по отношение на държавната политика за хората с увреждания от „Държавна стратегия за равни възможности на хората с увреждания” в „Национална стратегия за хората с увреждания”.
    Редица предложения са направени и по отношение на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания: определен е неговият председател – министърът на труда и социалната политика. В състава му се включват и други организации, работещи по въпросите на интеграцията на хората с увреждания, като се предвижда те да са не повече от 15% от състава на Съвета. Това осигурява баланс между представителството на различни професионално-съсловни и други организации в Съвета. Специален акцент е поставен и върху разширяване на функциите и компетенциите на Националния съвет, като се предвижда той да дава становища по всички проекти на нормативни актове, стратегически и оперативни документи по отношение на хората с увреждания.

    Със законопроекта са предвидени нови контролни функции на Агенцията за хората с увреждания, като се предвижда тя да осъществява контрол по предоставянето на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, изразходването на възстановените на работодателите вноски при наемането на хора с увреждания в специализираните предприятия, трудово-лечебните бази, обособените производствени единици и кооперациите на хората с увреждания.

    Предложени са съществени изменения в обхвата, предмета, процедурата по изготвянето и предназначението на социалната оценка. Поставен е акцент върху обучението и трудовата заетост на хората с увреждания, както и на ползването на социални услуги и други мерки за социално включване. Разширява се броят и обхвата на функционалните специалисти, включени в Консултативните комисии към Дирекциите „Социално подпомагане” за изготвяне на социални оценки, като се допълват с лекар, психолог и педагог.

    Предвидени са и разпоредби за по-добра насоченост на мерките към работодателите за осигуряване на достъп до работното място, адаптиране, приспособяване и оборудване на работно място за хора с увреждания. Същевременно се засилва и контролът от страна на Агенцията за хората с увреждания по изразходването на тези средства от работодателите.

    Прецизирани са и разпоредбите по отношение на критериите за специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания, като се разширява обхвата на предприятията, които имат възможност да кандидатстват за финансиране от Агенцията за хората с увреждания по целеви проекти и програми.

    Повишават се стимулите за работодатели-специализирани предприятия, трудово-лечебни бази и кооперации на хора с увреждания, които наемат хора с увреждания, чрез повишаване на подлежащите на възстановяване внесените за сметка на работодателя задължителни осигурителни вноски за всички осигурени случаи от 30% на 50%. Предвижда се мярката да се прилага от 1 януари 2011 г.

    Прецизират се и органите с компетенции да дават становище за вида на продуктите предназначени за хората с увреждания.

    От 1 януари 2011 г. се въвежда нов вид финансова подкрепа за хората с увреждания, в резултат на социалната оценка и в зависимост от индивидуалните им потребности за ползване на социални услуги, медицинска и социална рехабилитация, трудова заетост и обучение, достъпна среда и др.

    Допълва се номенклатурата от целеви помощи за хората с увреждания, като се въвежда помощ за изработване на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия. Предвижда се задълбочаване на сътрудничеството между министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването и директора на Националната здравно-осигурителна каса.

    Месечната добавка за социална интеграция се заменя с целева помощ, която отчита степента на трайно намалената работоспособност, вида и степента на увреждането и доходите на хората с увреждания.

    Предлага се въвеждането на имуществена санкция в размер от 10 000 лв. до 20 000 лв. за нарушения на условията и реда за дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия. Същевременно се се предвижда приходите от глобите да се изразходват за програми и проекти за рехабилитация, интеграция и изграждане на достъпна среда за хората с увреждания.

    Със заключителните разпоредби на законопроекта в Закона за социалното подпомагане се въвежда месечна целева помощ за хората с увреждания. Също така се предлага месечната добавка за дете с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст да бъде елемент от семейното подпомагане без да се променят критериите, условията и реда за достъп до нея.

    В хода на дискусията заместник-председателят на Комисията по труда и социалната политика доц. Геновева Алексиева запозна народните представители с постъпилите в Народното събрание и в Комисията предложения, мнения, становища и възражения по отношение запазване вида, реда и условията за получаването на интеграционните добавки за хора с увреждания. С оглед на широкия обществен отзвук по този въпрос народните представители от Парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ изказаха становище и се ангажираха с предприемането на съответните действия за реализирането на тези предложения.

    Представителите на организациите на и за хора с увреждания, които нямат статут на национално представителни поставиха редица въпроси по отношение придобиването на статут национално представителна организация на и за хора с увреждания. Подчертана бе необходимостта от преброяването им през определен период от време. Също така бяха обсъдени механизмите за финансиране дейността на национално представителните организации на и за хора с увреждания и на други организации, работещи по проблемите на социалното включване на хората с увреждания.

    При обсъждането на законопроекта г-жа Валентина Симеонова подчерта, че усилията на правителството са насочени към създаването на среда за интеграция на хората с увреждания чрез повече възможности за професионална квалификация, заетост и достъпна обществена среда.

    Народните представители се обединиха около становището, че законопроекта отговаря на обществените потребности от усъвършенстването на политиката за интеграция на хората с увреждания и като съществени стъпки в тази посока бяха определени предложенията по отношение разширяване на субектите за вземане на решение, включително и за усъвършенстване същността и ефективността на социалния и гражданския диалог.

    Положително бяха оценени предложенията, свързани със засиления контрол, осъществяван от Агенцията за хората с увреждания и обхвата, процедурата по изготвянето и предназначението на социалната оценка.

    Комисията по труда и социалната политика се обедини около мнението, че с оглед отпадането на предвидения доходен критерий при предоставянето на интеграционни добавки за хора с увреждания и за прецизиране на други разпоредби е необходимо да се извършат промени в §6, 19, 21, 26 и 28 от законопроекта.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 11 гласа, „Против” – няма и „Въздържали се” - 3,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 902-01-58, внесен от Министерски съвет на 11.12.2009 г.


    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума