Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
24/02/2010

    Д О К Л А Д
    за второ гласуване

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания, № 902-01-58, внесен от Министерски съвет, приет на първо гласуване на 10.02.2010 г.

    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за интеграция на хората с увреждания
    (обн., ДВ, бр. 81 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 28, 88, 94, 103 и 105 от 2005 г., бр. 18, 30, 33, 37, 63, 95, 97 и 108 от 2006 г., бр. 31, 46 и 108 от 2007 г. и бр. 41 и 74 от 2009 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 4, т. 3 след думата „заетост” се добавя „и професионална реализация”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. В чл. 5 ал. 2 се изменя така:
    „(2) Държавната политика за интеграция на хората с увреждания се провежда от Министерския съвет, министъра на труда и социалната политика, областните управители и органите на местното самоуправление в сътрудничество с национално представителните организации на и за хората с увреждания, другите организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания, национално представителните организации на работодателите и национално представителните организации на работниците и служителите съобразно приета национална стратегия за хората с увреждания.”

    Предложение на народния представител Емилия Масларова:
    Параграф 2 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    В § 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст да стане т.1 и в нея, в ал. 2 думите ”другите организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания” да се заличат.
    2. Да се създаде т.2:
    „2. Създава се ал. 4:
    „(4) При осъществяване на държавната политика за интеграция на хората с увреждания органите по ал. 2 се подпомагат и от други организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    „§ 2. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Държавната политика за интеграция на хората с увреждания се провежда от Министерския съвет, министъра на труда и социалната политика, областните управители и органите на местното самоуправление в сътрудничество с национално представителните организации на и за хората с увреждания, национално представителните организации на работодателите и национално представителните организации на работниците и служителите съобразно приета национална стратегия за хората с увреждания.”
    2. Създава се ал. 4:
    „(4) При осъществяване на държавната политика за интеграция на хората с увреждания органите по ал. 2 се подпомагат и от други организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания.”

    § 3. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „Национален съвет за интеграция на хората с увреждания” се добавя „с председател министърът на труда и социалната политика”.
    2. В ал. 2 думите „представителните организации на хората с увреждания, национално представителните организации за хората с увреждания” се заменят с „представителни организации на и за хората с увреждания, други организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания”.
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Другите организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания, не могат да бъдат повече от 15 на сто от състава на съвета по ал. 1.”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя така:
    „(4) Националният съвет за интеграция на хората с увреждания дава становища по всички проекти на нормативни актове, стратегии, програми и планове, които засягат правата на хората с увреждания и тяхната интеграция.”
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и се изменя така:
    „(5) Министерският съвет приема Правилник за устройството и дейността на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, в който определя и критериите за представителност на национално представителните организации на и за хората с увреждания и критериите за участие на другите организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания.”

    Предложение на народния представител Емилия Масларова:
    Параграф 3 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    Параграф 3 се изменя така:
    „§ 3. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „Национален съвет за интеграция на хората с увреждания” се добавя „с председател министъра на труда и социалната политика”;
    2. В ал. 2 думите „представителните организации на хората с увреждания, национално представителните организации за хората с увреждания” се заменят с „представителни организации на и за хората с увреждания”;
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Националният съвет за интеграция на хората с увреждания дава становища по всички проекти на нормативни актове, стратегии, програми и планове, които засягат правата на хората с увреждания и тяхната интеграция.”;
    4. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Министерският съвет приема Правилник за устройството и дейността на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, в който определя и критериите за национална представителност на организациите на и за хората с увреждания.”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    „§ 3. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „Национален съвет за интеграция на хората с увреждания” се добавя „с председател министъра на труда и социалната политика”;
    2. В ал. 2 думите „представителните организации на хората с увреждания, национално представителните организации за хората с увреждания” се заменят с „представителните организации на и за хората с увреждания”;
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Националният съвет за интеграция на хората с увреждания дава становища по всички проекти на нормативни актове, стратегии, програми и планове, които засягат правата на хората с увреждания и тяхната интеграция.”;
    4. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Министерският съвет приема Правилник за устройството и дейността на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, в който определя и критериите за национална представителност на организациите на и за хората с увреждания.”.

    § 4. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1 запетаята и думите „и контролира спазването на утвърдените критерии за предоставянето им” се заличават.
    2. Създава се нова т. 2:
    „2. контролира дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1;”.
    3. Досегашните т. 2, 3 и 4 стават съответно т. 3, 4 и 5.
    4. Създава се т. 6:
    „6. разработва програми и финансира проекти за рехабилитация, интеграция и за изграждане на достъпна среда за хората с увреждания;”.
    5. Досегашната т. 5 става т. 7.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

    § 5. Член 12 се изменя така:
    „Чл. 12. (1) Социалната оценка се извършва въз основа на медицинската експертиза по методика, утвърдена от министъра на труда и социалната политика.
    (2) Социалната оценка установява:
    1. потребностите и възможностите за рехабилитация;
    2. възможностите за обучение;
    3. възможностите за трудова заетост и професионална реализация;
    4. потребностите от социални услуги;
    5. възможностите за социално включване.
    (3) Социалната оценка се извършва по искане на:
    1. лицето с увреждане;
    2. родителя (осиновителя), настойника или попечителя на лице с увреждане;
    3. семейството на роднини, близки или приемното семейство, при което е настанено дете с увреждане по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
    (4) По искане и с участието на лицата по ал. 3 въз основа на социалната оценка се изготвя индивидуален план за интеграция.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.

    § 6. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1 цифрата „1” се заменя с „2”;
    б) точка 3 се изменя така:
    „3. мотивирано предложение за отпускане на целева помощ за изработване и/или покупка на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1;”
    в) създава се т. 4:
    „4. мотивирано предложение за отпускане на финансова подкрепа по чл. 41а.”
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Поименният състав на комисията по ал. 2 се утвърждава със заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане” на Агенцията за социално подпомагане и включва:
    1. експерт от дирекция „Социално подпомагане”, определен от директора на дирекция „Социално подпомагане”;
    2. лекар, определен от директора на регионалния център по здравеопазване;
    3. психолог, определен от началника на регионалния инспекторат по образование;
    4. педагог, определен от началника на регионалния инспекторат по образование;
    5. представител на общината, определен от съответния кмет;
    6. експерт от дирекцията „Бюро по труда”, определен от директора на дирекция „Бюро по труда” на Агенцията по заетостта.”
    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    В § 6 т. 1 се изменя така:
    „1. В ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    а) В т. 1 цифрата „1” се заменя с „2”;
    б) Създава се т. 4:
    „4. мотивирано предложение за отпускане на целева помощ за изработване и/или покупка на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1;”;
    в) Създава се т. 5:
    „5. мотивирано предложение за отпускане на финансова подкрепа по чл. 41а.”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
    „§ 6. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1 думите „ал. 1” се заменят с „ал. 2”;
    б) създава се т. 4:
    „4. мотивирано предложение за отпускане на целева помощ за изработване и/или покупка на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1;”;
    в) създава се т. 5:
    „5. мотивирано предложение за отпускане на финансова подкрепа по чл.41а.”
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Поименният състав на комисията по ал. 2 се утвърждава със заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане” на Агенцията за социално подпомагане и включва:
    1. експерт от дирекция „Социално подпомагане”, определен от директора на дирекция „Социално подпомагане”;
    2. лекар, определен от директора на регионалния център по здравеопазване;
    3. психолог, определен от началника на регионалния инспекторат по образование;
    4. педагог, определен от началника на регионалния инспекторат по образование;
    5. представител на общината, определен от съответния кмет;
    6. експерт от дирекцията „Бюро по труда”, определен от директора на дирекция „Бюро по труда” на Агенцията по заетостта.””

    § 7. В чл. 14 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думата „заболявания” се заменя с „и пренаталните заболявания и придобити състояния”.
    2. В ал. 3, в текста преди т. 1 думите „хората с увреждания, национално представителните организации за хората с увреждания” се заменят с „и за хората с увреждания, другите организации, работещи в областта на интеграцията и защитата на правата на хората с увреждания”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.

    § 8. В чл. 15, ал. 2 т. 8 се изменя така:
    „8. назначаване на помощни средства, приспособления и съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

    § 9. В чл. 17, т. 5 след думата „увреждания” се добавя „и на лицата с увреждания до 29-годишна възраст”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.

    § 10. В чл. 25, ал. 1, т. 1, 2 и 3 думите „лице с увреждане” се заменят с „лице с трайно увреждане”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10.

    § 11. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Агенцията за хората с увреждания извършва контрол относно разходването на средствата по ал. 1.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11.

    § 12. В чл. 28, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2 след думата „услуги” се добавя „и търговия”.
    2. В т. 3:
    а) думите „лицата с увреждания” се заменят с „лицата с трайни увреждания”;
    б) в букви „а” - „в” думата “общия” се заменя със „списъчния”;
    в) в буква „в” числото „50” се заменя с „30”.
    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    В § 12 т. 1 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 12:
    „§ 12. В чл. 28, ал. 1, т 3 се правят следните изменения:
    1. В текста преди буква „а” думите „лицата с увреждания” се заменят с „лицата с трайни увреждания”;
    2. В буква „а” думата “общия” се заменя със „списъчния”;
    3. В буква „б” думата “общия” се заменя със „списъчния”;
    4. В буква „в” числото „50” се заменя с „30”, а думата „общия” се заменя със „списъчния”.”

    § 13. В чл. 29, ал. 2 думата „Редът” се заменя с „Условията и редът”.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 13:
    „§ 13. В чл. 29, ал. 2 думата „Редът” се заменя с „Условията и редът”, а думите „се определя” се заменят със „се определят”.”

    § 14. В чл. 35 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думите „държава членка или държава” се заменят с „държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава”;
    2. В ал. 5 думите „изискванията за осъществяване” се заменят с „условията и реда за осъществяване и контрол”.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 14:
    „§ 14. В чл. 35 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „чл. 44, ал. 3” се заменят с „чл.44, ал. 2”;
    2. В ал. 2 думите „държава членка или държава от Европейското икономическо пространство” се заменят с „държава - членка на Европейския съюз, друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство или Конфедерация Швейцария”;
    3. В ал. 5 думите „изискванията за осъществяване” се заменят с „условията и реда за осъществяване и контрол”.”

    § 15. В чл. 35а се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) В случай на съмнение дали един продукт е медицинско изделие или помощно средство, приспособление или съоръжение за хора с увреждания, окончателно становище дава компетентният орган по Закона за медицинските изделия.”
    2. Алинея 3 се отменя.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15.

    § 16. В чл. 36, в текста преди т. 1 думите „Държавната агенция за младежта и спорта” се заменят с „Министерството на физическото възпитание и спорта”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16.

    § 17. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 числото „30” се заменя с „50”.
    2. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Контролът относно използването на средствата по ал. 2 се осъществява от Агенцията за хората с увреждания.”
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17.

    § 18. Създава се чл. 41а:
    „Чл. 41а. (1) Хората с трайни увреждания имат право на финансова подкрепа в зависимост от индивидуалните им потребности, установени в оценката по чл. 12, за ползване на:
    1. социални услуги;
    2. услуги за социална и медицинска рехабилитация;
    3. услуги за участие в трудова заетост и професионална квалификация;
    4. услуги за достъп до образование и обучение;
    5. услуги за осигуряване на достъпна среда.
    (2) Размерът, начинът на неговото формиране, условията и редът за предоставяне и ползване на финансовата подкрепа за всяка от услугите по ал. 1, т. 1-5 се определят с правилника за прилагане на закона.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18.

    § 19. Членове 42 - 43 се отменят.
    Предложение на народния представител Емилия Масларова:
    Параграф 19 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    Параграф 19 се изменя така:
    „§19. Член 43 се отменя.”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19:
    „§ 19. Член 43 се отменя.”

    Предложение на народния представител Емилия Масларова:
    Създава се нов параграф 19 със следното съдържание:
    „§ 19. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 думите „в размер на 70 на сто от минималната работна заплата” се заличават.
    2. Създава нова ал. 2 :
    „(2) Размерът по ал. 1 се определя в процент от месечната издръжка на децата в институциите за деца с увреждания, определена със стандарт, в зависимост от степента на увреждане, както следва:
    1. при степен на увреждане от 51 до 70% - 30%
    2. при степен на увреждане от 71 до 90% - 50%
    3. при степен на увреждане над 90% - 70%”
    3. Досегашните алинеи 2-4 стават съответно 3-5.
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 20. Член 44 се изменя така:
    „Чл. 44. (1) Хората с трайни увреждания съобразно своите потребности имат право на целеви помощи за:
    1. покупка и приспособяване на лично моторно превозно средство;
    2. внос на лично моторно превозно средство;
    3. преустройство на жилище;
    4. придружители на лица с увредено зрение, лица със затруднения в придвижването, лица с интелектуални затруднения и лица с психически разстройства, интерпретатори-придружители на лица със слепо-глухота и преводачи на лица с увреден слух.
    (2) Хората с увреждания съобразно своите потребности имат право на целеви помощи за изработване, покупка и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1, с изключение на медицинските изделия, които се заплащат напълно или частично от Националната здравноосигурителна каса.
    (3) Размерът на целевите помощи по ал. 2 се определя по методика и със заповед, утвърдени от министъра на труда и социалната политика съгласувано с министъра на финансите, министъра на икономиката, енергетиката и туризма и министъра на здравеопазването.
    (4) Министърът на труда и социалната политика, министърът на здравеопазването и директорът на Националната здравноосигурителна каса съвместно утвърждават координационен механизъм за взаимодействие при осъществяване на дейностите, свързани с целевите помощи по ал. 2.
    (5) Условията и редът за отпускането, изплащането, изменянето и прекратяването на целевите помощи и размерите на целевите помощи по
    ал. 1 се определят с правилника за прилагане на закона.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20.

    § 21. В чл. 45 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Помощите по чл. 44, ал. 1, т. 2 и 4 се освобождават от данъци и такси.”
    2. В ал. 2-5 думите „месечни добавки и” се заличават.

    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    Параграф 21 се изменя така:
    „§ 21. В чл. 45, ал. 1 първата запетая и числото „43” се заличават.”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция на § 21:
    „§ 21. В чл. 45, ал. 1 първата запетая и числото „43” се заличават.”.

    § 22. В чл. 52 съюзът „или” се заменя с „и”.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22.

    § 23. Създава се чл. 54а:
    „Чл. 54а. (1) На лице, което осъществява дейност по предоставяне на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания в нарушение на разпоредбите на този закон и на наредбата по чл. 35, ал. 5, се налага глоба, съответно имуществена санкция, в размер от 10 000 до 20 000 лв. за всеки отделен случай.
    (2) Сумите, събрани по ал. 1, се внасят в приход на Агенцията за хората с увреждания и се разходват за програми и проекти за рехабилитация, интеграция и за изграждане на достъпна среда за хората с увреждания.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23.

    § 24. В чл. 55, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 6 след думите „областта на социалното подпомагане” се добавя „и на целевите помощи по чл. 44, ал. 1, т. 1 и 3”.
    2. Създава се т. 7:
    „7. изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания – за нарушения, свързани с предоставянето на целева помощ по чл. 44, ал. 2.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 24.

    § 25. В § 1 от допълнителната разпоредба т. 10 се изменя така:
    „10. „Национално представителни организации на и за хората с увреждания” са тези организации, които представляват хората с увреждания и които са признати като такива при условия и по ред, установени с акт на Министерския съвет.”

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25.


    ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя това наименование.

    § 26. В Закона за социално подпомагане (обн., ДВ, бр. 56 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 45 и 120 от 2002 г., бр. 18, 30 и 105 от 2006 г., бр. 52 и 59 от 2007 г., бр. 58 от 2008 г., бр. 14, 41 и 74 от 2009 г. и бр. 15 от 2010 г.) чл. 12а се изменя така:
    „Чл. 12а. На лица с трайни увреждания се предоставя месечно целева помощ след преценка на доходите на лицето или семейството в размер съобразно степента на трайно намалената работоспособност или вида и степента на увреждането при условия и по ред, определени с правилника за прилагане на закона.”
    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    Параграф 26 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 26 да отпадне.

    § 27. В Закона за семейни помощи за деца (обн., ДВ, бр. 32 от 2002 г., изм. и доп., бр. 120 от 2002 г., бр. 112 от 2003 г., бр. 69 от 2004 г., бр. 105 от 2005 г., бр. 21, 30, 33, 68 и 95 от 2006 г., бр. 113 от 2007 г., бр. 71 и 110 от 2008 г., и бр. 23 от 2009 г.) се правят следните допълнения:
    1. В чл. 2, ал. 1 се създава т. 9:
    „9. месечна добавка за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст.”
    2. Създава се чл. 8г:
    „Чл. 8г. (1) Право на месечна добавка в размер 70 на сто от минималната работна заплата за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, имат:
    1. родители (осиновители), когато отглеждат деца с трайни увреждания;
    2. семейства на роднини или близки и приемни семейства, при които са настанени деца с трайни увреждания по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
    (2) Правоимащите по ал. 1 получават месечната добавка по постоянния си адрес от дирекциите „Социално подпомагане” на Агенцията за социално подпомагане.
    (3) Ако децата са настанени на пълна държавна или общинска издръжка в лечебни заведения, както и в специализирани институции и социални услуги – резидентен тип, за срок, по-дълъг от един месец, правоимащите не получават месечна добавка по ал. 1 за периода на престоя им в тях.”
    3. В чл. 12 се създава т. 9:
    „9. три години – за месечната добавка за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, считано от края на месеца, за който се отнася.”

    Предложение на народния представител Емилия Масларова:
    Параграф 27 се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 27, който става §26 със следната редакция:
    „§ 26. В Закона за семейни помощи за деца (обн., ДВ, бр. 32 от
    2002 г., изм. и доп., бр. 120 от 2002 г., бр. 112 от 2003 г., бр. 69 от 2004 г., бр. 105 от 2005 г., бр. 21, 30, 33, 68 и 95 от 2006 г., бр. 113 от 2007 г., бр. 71 и 110 от 2008 г., бр. 23 от 2009 г. и бр. 15 от 2010 г. ) се правят следните допълнения:
    1. В чл. 2, ал. 1 се създава т. 10:
    „10. месечна добавка за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст.”
    2. Създава се чл. 8д:
    „Чл. 8д. (1) Право на месечна добавка в размер 70 на сто от минималната работна заплата за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, имат:
    1. родители (осиновители), когато отглеждат деца с трайни увреждания;
    2. семейства на роднини или близки и приемни семейства, при които са настанени деца с трайни увреждания по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
    (2) Правоимащите по ал. 1 получават месечната добавка по постоянния си адрес от дирекциите „Социално подпомагане” на Агенцията за социално подпомагане.
    (3) Ако децата са настанени на пълна държавна или общинска издръжка в лечебни заведения, както и в специализирани институции и социални услуги – резидентен тип, за срок, по-дълъг от един месец, правоимащите не получават месечна добавка по ал. 1 за периода на престоя им в тях.”
    3. В чл. 12 се създава т. 10:
    „10. три години – за месечната добавка за деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, считано от края на месеца, за който се отнася.”

    § 28. Параграф 6, т. 1, буква „б”, § 17, т. 1 и § 18 влизат в сила от 1 януари 2011 г.
    Предложение на народния представител Емилия Масларова:
    Параграф 28 се изменя така:
    „§ 28. Параграф 6, т. 1, буква „в”, § 17 , т. 1, § 18 и § 19 влизат в сила от 1 януари 2011 г.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение на народните представители Станка Шайлекова, Вяра Петрова и Анатолий Йорданов:
    Параграф 28 се изменя така:
    „§ 28. Параграф 6, т. 1, буква „в”, § 17, т. 1 и § 18 влизат в сила от 1 януари 2011 г.”.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 28, който става §27 със следната редакция:
    „§ 27. Параграф 6, т. 1, буква „в”, § 17, т. 1 и § 18 влизат в сила от 1 януари 2011 г.”.


    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума