КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
08/09/2010
Д О К Л А Д
по Законопроект за изменение и допълнение на Семейния кодекс, № 002-01-62, внесен от Министерски съвет на 13. 07. 2010 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое заседание, проведено на 8 септември 2010 г., разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Семейния кодекс, № 002-01-62, внесен от Министерски съвет на 13.07.2010г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието: г-жа Даниела Машева, заместник-министър, г-жа Милена Първанова, началник на отдел „Международни отношения” и г-жа Росица Дечева, от Дирекция „Съвет по законодателство”. От Министерството на труда и социалната политика: г-н Красимир Попов, заместник-министър, г-жа Елена Кременлиева, директор на дирекция „Социално включване”. Присъстваха и представители на Министерството на вътрешните работи и Министерството на външните работи, както и представители на социалните партньори.
Законопроектът бе представен от г-жа Даниела Машева, заместник-министър на правосъдието, която подчерта, че предложените изменения и допълнения произтичат от потребността да се отговори на реални практически проблеми, възникнали в резултат от прилагането на Семейния кодекс, който влезе в сила на 1.10.2009 г.
Със законопроекта се конкретизират разпоредбите по отношение на имуществените отношения между съпрузите и по-конкретно прецизира се уредбата на съпружеската имуществена общност, преобразуването на лично имущество, управлението и разпореждането с общо имущество.
Постига се по-добра защита на интересите на децата след развода, като се разширяват възможностите за децата да ползват социални услуги от резидентен тип, ако няма възможност за настаняване в семейна среда.
В структурно отношение преобладаващи са разпоредбите, с които се усъвършенства процедурата по осиновяване за гарантиране интересите на децата:
• конкретизира се срока за вписване в регионалните регистри на деца за пълно осиновяване, за които е налице предварително съгласие за осиновяване или спешно настаняване извън семейството, без да е дадено съгласие за осиновяване, както и за ползващите социални услуги от резидентен тип;
• ограничават се възможностите на биологичния родител да оттегля съгласието за осиновяване до момента, когато е налице молба до съда за осиновяване или е дадено съгласие за международно осиновяване от Съвета по международно осиновяване. По този начин се ограничават възможностите за злоупотреби при вече стартирала конкретна процедура за осиновяване;
• допълват се възможностите за осиновяване на детето без съгласие на биологичния родител и в случаите, когато то ползва социална услуга от резидентен тип;
• предвидени са нови правомощия и компетенции на териториалните поделения на Агенцията за социално подпомагане в процедурата по осиновяване за по-добра защита интересите на децата;
• детайлизирана е и уредбата по отношение състава и дейността на съветите по осиновяване, както и на съдебната процедура по осиновяване. Конкретизиран е момента, от който се предвижда възможността да се обжалва съдебното решение за допускане на осиновяването;
• регламентира се и механизма за предоставяне на информация за произхода на осиновеното лице, който се мотивира с важността на информацията за бъдещото оформяне и израстване като личност на осиновеното лице;
• усъвършенствани са и разпоредбите по отношение прекратяването на осиновяването от прокурор в обществен интерес и от дирекция „социално подпомагане” за гарантиране интересите на детето;
• предлага се въвеждането на такси за вписване в регистрите за международни осиновявания, които се мотивират с разходите по дейността предхождаща самото вписване в регистрите и проучването на съпътстващата документация;
• предлага се и ред за продължаване на започнали процедури за осиновяване, като се предоставя възможност на вписаните в регистрите осиновители да продължат участието си в осиновителния процес до 1 октомври 2011 г. По този начин се гарантират интересите на повече от 200 осиновители – български граждани;
• предвидени са и норми за привеждане на българското законодателство в съответствие с международноправните норми в тази област.
В последвалата дискусия бяха изказани позитивни становища по отношение на законопроекта, като представителите на ПП ГЕРБ подчертаха необходимостта от създаването на законови предпоставки за завършване на започналите процедури по осиновяване от български граждани с обичайно местопребиваване в чужбина, което от своя страна допринася и за спазване на интересите на децата.
Във връзка с ускоряване на процедурите по осиновяване и при гарантиране спазване интересите на децата бяха обсъдени и въпросите, свързани с целесъобразното отпадане на изслушването на биологичния родител от съда, в случаите на осиновяване без съгласие на родителя, поради липсата на интерес от негова страна за изхода на осиновителната процедура. В някои случаи тези лица са без постоянен адрес и е трудно да бъдат призовани. Дискутирано бе и избягването на дублиране в процедурата по международните осиновявания по отношение на изготвянето и изслушването на доклади на дирекция „Социално подпомагане”, защото в преобладаващата част от случаите децата са били регистрирани в националните регистри и в конкретната преписката са обективирани всички процедурни действия. Част от народните представители изразиха резерви по отношение уеднаквяването на реда и процедурата за осиновяването на деца от българи, които живеят в чужбина и от чужди граждани.
След проведено гласуване с резултати „За” - 13 гласа, „Въздържал се” – 1 глас, „Против” няма,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Семейния кодекс, № 002-01-62, внесен от Министерски съвет на 13. 07. 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ