Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
28/10/2010

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2011 г.,
    № 002-01-95, внесен от Министерски съвет на 21. 10. 2010 г.

    Комисията по труда и социалната политика, съвместно с Комисията по бюджет и финанси, Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм и Комисията по здравеопазването на заседание, проведено на 28 октомври 2010 г., разгледа и обсъди Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2011 г., № 002-01-95, внесен от Министерски съвет на 21.10.2010 г.

    На заседанието присъстваха: г-н Симеон Дянков, заместник министър-председател и министър на финансите, г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика, г-н Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма, д-р Стефан Константинов, министър на здравеопазването, г-н Владислав Горанов, заместник-министър на финансите, г-н Красимир Попов, заместник-министър на труда и социалната политика, г-жа Христина Митрева, управител на НОИ, г-жа Весела Караиванова, подуправител на НОИ, г-жа Нели Нешева, управител на НЗОК, г-н Иван Искров, управител на БНБ, г-н Калин Христов, подуправител на БНБ, г-н Стоян Мавродиев, председател на Комисията за финансов надзор, г-н Иван Колев, Висш съдебен съвет, г-жа Росица Стелиянова, изпълнителен директор на Агенцията по заетостта, г-н Ивайло Иванов, изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане, както и представители на Националното сдружение на общините в България, социални партньори, организации на пациентите и други организации на гражданското общество.

    Законопроектът бе представен от г-жа Христина Митрева, управител на Националния осигурителен институт.

    Макроикономическите параметри въз основа на които е изготвен проекта на бюджет на държавното обществено осигуряване за 2011 г. са:
    • брутен вътрешен продукт – 77 077 млн. лв. – икономически растеж 3,6 на сто;
    • средногодишна хармонизирана инфлация – 3,7 на сто;
    • равнище на безработица – 9,4 на сто;
    • минимална работна заплата – 240 лв.;
    • повишаване на средния месечен осигурителен доход с 6,5 на сто спрямо бюджета за 2010 г. от 572,76 лв. на 609,86 лв.;
    • запазване размера на максималния осигурителен доход от 2 000 лв.;
    • осигурени лица – 2 815 005, които намаляват с 2 на сто спрямо бюджета за 2010 г. или с 56 914 по-малко осигурени лица;
    • брой пенсионери – 2 187 485, които нарастват с 4 756 души спрямо бюджет 2010 г.;
    • безработни с право на обезщетения при безработица – 111 149 или с 12,5 на сто по-малко в сравнение с бюджет 2010 г.

    Приходите по бюджета на държавното обществено осигуряване се планира да достигнат 4 042 687,7 хил. лв. при 3 523 783,0 със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2010 г., с 518 904 хил. лв. повече или с 14,7 на сто повече в сравнение с 2010 г., като ефекта от повишаване размера на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” от 16 на сто на 17,8 на сто е 372,8 млн. лв.

    Разходите се предвижда да са 8,2 млрд. лв., които са със 132,2 млн. лв. по-малко в сравнение със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2010 г. 85,9 на сто от всички разходи са разходи за пенсии в размер на 7,078 млрд. лв. или с 56,6 млн. по-малко в сравнение с 2010 г. През 2011 г. разходите за пенсии са 9,6 на сто от БВП при 11,16 на сто от БВП съгласно бюджета за 2010 г.

    Запазва се размера на трансфера за Министерството на труда и социалната политика от 7 150 хил. лв., от които 3 150 хил. лв. за Агенцията за социално подпомагане за парични помощи за осигурени лица за помощно-технически средства, свързани с увреждането и 4 млн. лв. за Фонд „Условия на труд” за предотвратяване на трудовите злополуки и професионалните болести.
    Трансферът от държавния бюджет в размер на 12 на сто от сбора на осигурителните доходи се предвижда да е 2,48 млрд. лв. или със 177 млн. лв. повече в сравнение с бюджет 2010 г.

    Трансферът от държавния бюджет за покриване недостига от средства е в размер на 1,39 млрд. лв. с 32,6 на сто по-малко в сравнение с бюджет 2010 г. и с 672 млн. лв. по-малко.

    През 2011 г. ще се реализират следните по-важни мерки в областта на пенсионната и осигурителната политика:
    • увеличава се осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с 1,8-процентни пункта от 16 на сто на 17,8 на сто и промяна в съотношението работодател:работник и служител 9,9 на сто : 7,9 на сто при 8,9 на сто : 7,1 на сто за 2010 г., което е увеличение за работодателя с 1-процентен пункт и с 0,8- процентни пункта за работника;
    • предлага се за 2011 г. да не се внасят вноски за сметка на работодателя за Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”. Същевременно се предвижда да се запази максималния размер на гарантираните вземания на работниците и служителите – 1 000 лв., който бе повишен с актуализацията на бюджета от 720 лв.;
    • повишава се минималния осигурителен доход с 5,6% спрямо предходната година, като финансовия ефект за приходите на държавното обществено осигуряване е повишаване на приходите със 100 млн. лв.;
    • въвежда се диференциран минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица в зависимост от облагаемият им доход за 2009 г. съответно от 420 лв. до 550 лв.;
    • запазва се минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители в размер на 240 лв.;
    • запазва се размера на трансфера от 12 на сто от републиканския бюджет за фонд „Пенсии” върху сбора на осигурителните доходи на осигурените лица;
    • запазва се размера на вноската за допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд от 5 на сто и съотношението работодател:работник и служител 2,8:2,2;
    • осъвременяване на пенсиите през 2011 г. не се предвижда;
    • запазва се минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст - 136,08 лв. и максималния размер на получаваната една или повече пенсии и добавките към тях - 700 лв.;
    • запазват се размерите на осигурителните вноски за фонд „Общо заболяване и майчинство” – 3,5 на сто и съотношени ето работодател:осигурено лице 60:40, както срока и размера на обезщетението при бременност и раждане и на обезщетението за отглеждане на малко дете;
    • запазва се размера на осигурителната вноски за Фонд „Безработица” от 1 на сто и съотношението работодател:осигурено лице 60:40. В продължение на антикризисната мярка - отпадането на максимален размер на обезщетението при безработица се предлага тя да е с постоянно действие, което от своя страна повишава мотивацията за осигуряване за този риск. Минималният дневен размер на обезщетението при безработица се увеличава от 6 лв. на 7,20 лв.

    Със законопроекта се предлага провеждането и на следните политики:
    • запазва се изискуемият 12-месечен период за придобиване на право на обезщетение при бременност и раждане, като се увеличава референтния период за изчисляване на неговия размер от 12 на 18 месеца преди настъпването на осигурителния риск;
    • удължава се с една година действието на друга антикризисна мярка, а именно изплащането на първите три дни от настъпването на временната неработоспособност на осигурените лица от работодателя в размер на 70 на сто от среднодневното брутно трудово възнаграждение;
    • увеличава се референтния период за изчисляване размера на обезщетението при безработица от 9 на 18 месеца.

    В хода на дискусията по законопроекта народните представители от Движението за права и свободи отбелязаха, че с предложения законопроект се осигурява по-ниска степен на социална защита. Сериозно безпокойство буди предложението да не се осъвременяват пенсиите, което от своя страна бе определено като липса на адекватна политика по доходите. Бяха изказани и опасения по отношение увеличаването на осигурителните вноски за фонд „Пенсии”, увеличаването на минималните осигурителни доходи и продължаване действието на режима за изплащане на първите три дни от временната неработоспособност от работодателите и тяхното въздействие върху икономическата активност. Изказа се и мнение за липсата на политика за събирането на задълженията към държавното обществено осигуряване. Като фактор с нееднозначно въздействие върху бюджета на фонд „Безработица” бе класифицирано и предложението за отпадане на максималния размер на обезщетението при безработица.

    Народните представители дискутираха и необходимостта от по-строг контрол при отпускането на инвалидните пенсии, както и положителните ефекти от удължаването на трудовия живот. Наблегна се на необходимостта от съвместни усилия на МВР, НАП, Инспекцията по труда и НОИ за осъществяване на съвместен превантивен, текущ и последващ контрол за ограничаване на сивата икономика.

    Представителите на социалните партньори апелираха да бъдат подкрепени предложените със законопроекта мерки, които са част от пенсионната реформа, резултат от продължителните преговори между синдикатите, работодателите и правителството.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 12 гласа, „Против” – 5 и „Въздържал се” няма,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2011 г., № 002-01-95, внесен от Министерски съвет на 21.10.2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума