КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
12/01/2011 първо гласуване
ДОКЛАД
по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, № 002-01-105, внесен от Министерски съвет на 26. 11. 2010 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 12 януари 2011 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, № 002-01-105, внесен от Министерски съвет на 26. 11. 2010 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика: г-н Тотю Младенов, министър, г-н Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, г-жа Лариса Тодорова, държавен експерт и г-жа Петя Малакова, главен експерт в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”; от Националния осигурителен институт: г-жа Весела Караиванова-Начева, подуправител и г-жа Снежана Малакова. Присъстваха представители на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите.
Законопроектът бе представен от г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика.
Основната цел на законопроекта е въвеждане на нормите на Директива 2009/38/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 май 2009 г. за създаване на европейски работнически съвет или на процедура по информиране и консултиране с работниците и служителите в предприятия с общностно измерение и групи предприятия с общностно измерение.
Законопроектът предвижда:
• усъвършенстване на процедурата по информиране и консултиране с работниците и служителите, като се предвижда то да се осъществява на съответното равнище и при отчитане на разглежданите въпроси. Изрично е предвидено обхвата на информирането и консултирането да се свежда до транснационалните въпроси;
• прецизиране равнищата на информиране и консултиране и осигуряване на баланс между тях, като се отчитат компетенциите и дейността на различните представителни органи – транснационални, национални и представители на работниците и служителите в предприятието;
• предлага се в обхвата на информирането и консултирането да се включат и въпроси, свързани със съществени промени в организацията на труда или трудовите отношения в многонационалните предприятия;
• усъвършенствани са и разпоредбите по отношение задължението на централния орган за управление на многонационалното предприятие за събиране и предоставяне на информация на специалния орган за преговори, която е от значение за процедурата по преговорите, както и за структурата и статута на многонационалното предприятие и групата предприятия и числения състав на заетите в тях работници и служители.
Предлагат се и разпоредби по отношение структурата и дейността на специалния орган за преговори, като най-важните от тях се свеждат до:
• въвеждане на правило за определянето на състава на специалния орган за преговори, като се спазва квотен принцип за работещите във всяка държава;
• въвеждане на задължение за специалния орган за преговори да уведоми централния орган за управление на многонационалното предприятие, както и организациите на работниците и служителите и на работодателите на европейско равнището за своя състав и стартирането на процедура по преговори;
• предоставяне на възможност за провеждането на неформални заседания, без участието на представители на съответния орган за управление, за постигането на единни позиции по разискваните въпроси;
• осигуряване на обучение за членовете на специалния орган за преговори във връзка и по повод изпълнение на задълженията им, свързани с участието им в международни мероприятия, събития и инициативи, като то се финансира от работодателя и не е за сметка на трудовото възнаграждение на включените в обучение лица;
• предоставяне на възможност в своята дейност специалният орган за преговори да бъде подпомаган от експерти в съответната област, както и от експерти на признатите на европейско равнище организации на работодателите и на работниците и служителите.
Предвидени са изменения и допълнения по отношение на споразумението за условията и реда за информиране и консултиране с работниците и служителите, като се акцентира върху разпоредбите за европейския работнически съвет и по-конкретно:
• въвеждане на квотен принцип при избирането на членове на европейския работнически съвет;
• осигуряване на условия за ефективно функциониране чрез избирането на постоянен комитет, като са предвидени и задължения за работодателя да осигури подходящи условия за неговата дейност;
• осигуряване на обучение за членовете на европейския работнически съвет и на постоянния комитет за изпълнение на тяхната дейност, което се финансира от работодателя и не може да бъде за сметка на трудовото възнаграждение;
• гарантиране на защитата на работниците и служителите чрез регламенти, предвиждащи задължения за работодателите за провеждането на консултации със синдикалните организации в предприятието и на представителите на работниците и служителите в случай на масово уволнение, промяна на работодателя и др. предвидени в законодателството случаи.
Предлагат се и разпоредби за разширяване обхвата на преговорите, чрез включването на въпроси, свързани със структурни промени в многонационалните предприятия, като сливане, вливане, разпределяне на дейността, промяна на собствеността и др. Предвидени са и текстове за инициирането на процедурата за преговори.
Прецизират се легалните дефиниции на контролиращо предприятие, информиране, консултиране и се създава нова дефиниция за транснационални въпроси.
Получено е становище от отдел „Европейско право” на Администрацията на Народното събрание, съгласно което Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, съответства на изискванията на Директива 2009/38/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 май 2009 г. за създаване на европейски работнически съвет или на процедура за информиране и консултации с работниците и служителите в предприятия с общностно измерение и групи предприятия с общностно измерение.
След проведено гласуване с резултати „За” - 19 гласа, „Против” и „Въздържал се” няма,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, № 002-01-105, внесен от Министерски съвет на 26. 11. 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ