КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
11/05/2011
Д О К Л А Д
по Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2010 г., № 156-32-6, внесен от Икономическия и социален съвет на 31.03.2011 г.
Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 11 май 2011 г., обсъди Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2010 г. №156-32-6, внесен от Икономическия и социален съвет на 31.03.2011 г.
В заседанието участваха г-н Красимир Попов, заместник-министър на труда и социалната политика, проф. Лалко Дулевски, председател на Икономическия и социален съвет, г-н Пламен Захариев, зам.- председател на Икономическия и социален съвет, г-н Димитър Манолов, вицепрезидент на КТ „Подкрепа” и член на Икономическия и социален съвет, г-н Георги Стоев, заместник-председател на БТПП и член на Икономическия и социален съвет и др.
Отчетът бе представен от проф. Лалко Дулевски, председател на Икономическия и социален съвет, който в началото на своето изложение подчерта спецификата и уникалността на институцията, нейната структура и дейност. Беше изтъкнато, че България е първата страна, избрала този европейски модел и изградила отделен Икономически и социален съвет, който не дублира функциите и дейността на Националния съвет за тристранно сътрудничество.
Проф. Дулевски запозна народните представители с позитивния имидж, който има Икономическия и социален съвет в Европейския икономически и социален комитет и мрежата на икономическите и социални съвети в държавите-членки на Европейския съюз. Бе подчертан приноса на Съвета при изготвянето на доклади, препоръки и мнения на организираното гражданско общество в Обединена Европа, предназначени за Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета.
Г-н Георги Стоев подчерта, че резултатът от дейността на Икономическия и социален съвет през 2010 г. не е свързан само с утвърждаването му като партньор на българските институции, но и с включването на негови представители в работни и експертни групи на европейско и регионално ниво.
Г-н Димитър Манолов отбеляза, че дейността на Съвета е изградена върху консенсуса и в това се състои уникалността на институцията, която предоставя 12 различни погледа, колкото са представените организации в Съвета, по проблемите на икономическата и социалната политика.
Г-н Красимир Попов информира народните представители, че повече от 20 предложения на Икономическия и социален съвет са намерили отражение в политиката на пазара на труда.
За отчетния период Икономическият и социален съвет е приел всички свои становища с консенсус, което го превръща в една уникална институция. Това се постига с разумен компромис между интересите на отделните участници в него като институция, която не се управлява с единоначалие.
През 2010 г. акцентите в дейността на Икономическия и социален съвет бяха свързани с отражението на икономическата и финансовата криза и разработването на предложения за политики за преодоляване на негативните й ефекти. Други приоритети в дейността произтичаха от дискусията на европейско равнище, свързани със „Стратегията за устойчив и интелигентен растеж Европа 2020” и общоевропейската инициатива „2010 г. – Европейска година за борба с бедността и социалното изключване”.
През 2010 г. Икономическият и социален съвет е разработил 7 становища, както следва:
1. Становище „Предизвикателства пред българската икономика”;
2. Становище „Актуални проблеми и политики на пазара на труда”,
3. Становище „Социално осигуряване и социална закрила”;
4. Становище „Здравната реформа”;
5. Становище „Стратегически приоритети на българската икономика в контекста на Стратегия „Европа 2020””;
6. Становище „Социалните измерения на Договора от Лисабон”;
7. Становище „Проект на закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна или друга незаконна дейност”.
Разработени бяха и 4 анализа, както следва:
1. Анализ „Антикризисни мерки на пазара на труда – опитът на страни-членки на ЕС”;
2. Анализ „Приложение на конвенциите и препоръките на МОТ в България”;
3. Анализ „Анализ на данъчните и осигурителни условия в България”;
4. Анализ „Социалният одит – опит и перспективи за развитие”.
Нов съдържателен елемент в отчета е и направения преглед от Съвета относно отчитане на препоръките и предложенията на ИСС в приети политики, актове и решения на институциите на изпълнителната и законодателната власт в следните тематични области:
1. Подобряване на бизнес средата в българската икономика – предложенията са намерили отражение в Програмата за по-добро регулиране на правителството 2010-2013 г., Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, Закона за електронното управление.
2. Пазар на труда – основно тематично направление от създаването на ИСС до този момент. Предложенията са намерили отражение в „Българската пътека за постигане на по-добра гъвкавост и сигурност на пазара на труда” 2009 – 2011 г., Националните планове за действие по заетостта през 2010 г. и 2011 г., Националната програма за реформи, схемите по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, разпоредби на Кодекса на труда, Механизъм за осигуряване на качество и контрол на обучението на възрастни.
3. Демографска политика и миграционни процеси – предложенията са намери отражение в Националната стратегия за демографско развитие на Република България 2006 - 2020 г. и годишните планове за нейното изпълнение, Националния стратегически доклад на Република България по социална закрила и социално включване (2006 - 2008), Националната здравна стратегия (2008 – 2013 г.), Националната стратегия на Република България по миграция и интеграция (2008 – 2015 г.) и годишните планове за нейното изпълнение, както и реализирани промени в администрацията на МТСП.
4. Здравеопазване и здравно-осигурителна система – препоръките са намерили отражение в Националната здравна стратегия, Стратегия на Министерството на здравеопазването за внедряване на електронното здравеопазване в България, Закона за лечебните заведения, Концепция за преструктуриране на системата за болнична помощ от 2009 г., Националната здравна карта, Закона за лекарствените средства, Закона за здравето.
5. Пенсионно осигуряване – предложенията са отразени в Националното споразумение за нова стратегия за финансова стабилизация на държавното обществено осигуряване и усъвършенстване на пенсионното осигуряване, Предложенията за укрепване и развитие на пенсионната система, Кодекса за социално осигуряване, Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2010 г. и 2011 г.
6. Образование и професионално обучение – предложенията са намерили отражение в Националната програма за реформи (2011 – 2015 г.), Националната стратегия за продължаващото професионално обучение 2005 – 2010 г., Споразумението за сътрудничество в областта на професионалното образование и обучение между национално представителните организации на работодателите, синдикатите, МОНМ, МТСП и НАПОО до 2015 г., Националната програма за по-пълно обхващане на учениците в задължителна училищна възраст, Националната стратегия за учене през целия живот (2008 – 2013 г.), Закона за академичния състав в Република България.
7. Социална закрила и преодоляване на бедността – предложенията са намерили отражение в Националната програма за реформи (2008 – 2010 г.), Националния стратегически доклад на Република България по социална закрила и социално включване (2006 - 2008), проектът на Национална програма за реформи (2011 – 2015 г.), Националните планове за действие по заетостта, различни правителствени програми за подобряване достъпа до пазара на труда за неравнопоставени групи на пазара на труда, Българската пътека за постигане на по-добра гъвкавост и сигурност на пазара на труда (2009 – 2011 г.), Оперативната програма „Развитие на човешките ресурси”.
8. Семейството и доброто родителство – предложенията са намерили отражение в Националната стратегия за детето (2008 – 2018 г.), Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България”, Концепцията за деинституционализация на децата от домовете за медико-социални грижи, Националния план за действие за социално включване (2008 – 2010 г.), Рамковата програма за интегриране на ромите в българското общество (2010 – 2020 г.), Стратегията за корпоративна социална отговорност (2009 – 2013 г.), Стратегията за осигуряване на равни възможности за хората с увреждания (2008 – 2015 г.), Националната програма за ограничаване на тютюнопушенето в Република България (2007 – 2010 г.)
В последвалата дискусия народните представители се обединиха около мнението, че Икономическият и социален съвет е институцията, призвана да генерира идеи и решения по отношение на икономическото, социалното и общественото развитие от гледна точка на консенсуса с който се вземат решенията. Положителен аспект от дейността на Съвета е утвърждаването на практиката за провеждането на обществени консултации и предоставянето на възможности за обмен на мнения и участие на организации на гражданското общество, които не са представени в съвета да участват в процеса на вземане на решение. Висока оценка получиха постигнатите значителни резултати в утвърждаването на Икономическия и социален съвет в европейски и международен план.
Изказани бяха и препоръки за разнообразяване дейността на ИСС със становища за проследяване изпълнението на направените препоръки и предложения. Подчертана бе необходимостта от намирането на ефективни механизми за подобряване на сътрудничество между Народното събрание и ИСС при идентифицирането на основните проблеми в областта на икономическата и социалната политика, търсенето на решения, контрола и мониторинга по тяхното прилагане и разбира се при провеждането на обществените консултации и дискусии.
Комисията по труда и социалната политика се обедини около мнението, че отчетът за дейността на Икономическия и социален съвет отразява адекватно неговата работа и счита, че той допринася за утвърждаването на демократичните принципи в страната, чрез активното включване на организираното гражданско общество в процеса на вземане на решения. Отчетът за дейността на Икономическия и социален съвет за 2010 г. се подкрепя с консенсус от Комисията по труда и социалната политика.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ