КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
28/09/2011 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 154-01-91, внесен от Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 31. 08. 2011 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 28 септември 2011 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 154-01-91, внесен от Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 31. 08. 2011 г.
На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика: г-н Тотю Младенов, министър, г-н Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд” и г-жа Смела Нинева, началник на отдел в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”; от Националния осигурителен институт: г-н Бисер Петков, управител, г-жа Весела Караиванова, подуправител и г-жа Антоанета Ганчева, главен актюер. Присъстваха и представители на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите.
Законопроектът бе представен от г-н Драгомир Стойнев, който подчерта, че с него се предлагат мерки за осигуряването на балансирани политики по отношение на адекватността на пенсиите, финансовата устойчивост на пенсионната система и стимулиране удължаването на трудовия живот.
Предвижда се въвеждането на законоустановен принцип при определянето на максималния осигурителен доход за съответната година, като се регламентира, че максималния осигурителен доход за съответната година се определя като 10-кратния размер на минималната работна заплата, установена за страната.
Предлага се и развитие на политиката за насърчаване удължаването на трудовия живот чрез стимули при определяне размера на пенсиите, като се предлага увеличаване тежестта за всяка година осигурителен стаж след навършване на установената възраст за пенсиониране за съответната година, без да е отпусната пенсия от 3 на 5.
Предвижда се тези мерки да се реализират от началото на 2012 г., с което според вносителите не се налагат допълнителни средства за тяхното реализиране през текущата година. Същевременно те ще допринесат за повече приходи в осигурителната система, повишаване размера на пенсиите и другите социални плащания, в резултат на осигурителен принос, което от своя страна ще допринесе за повишаване доверието към държавното обществено осигуряване.
На основание чл. 69 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание законопроекта е изпратен за становище от ресорните министри и социалните партньори.
Министерството на финансите и министерството на труда и социалната политика не подкрепят законопроекта, като считат, че обвързването на максималния размер на осигурителния доход с минималната работна заплата е нецелесъобразно и икономически необосновано и не предвижда гъвкавост при неговото определяне. Същевременно не подкрепят и предложението за повишаване тежестта на всяка година осигурителен стаж след навършване на пенсионна възраст в пенсионната формула, като считат, че то ще допринесе за несъразмерно високи бъдещи разходи за пенсии в сравнение с допълнителния осигурителен принос на лицата.
В своето становище Националния осигурителен институт по същество подкрепя изложените от Министерството на финансите и Министерството на труда и социалната политика съображения. Същевременно подчертава, че общия финансов ефект от реализирането на тези предложения ще доведе до увеличение на приходите в бюджета на държавното обществено осигуряване за 2012 г.
В своите становища национално представителните организации на работодателите не подкрепят предложението за обвързване на максималния осигурителен доход с минималната работна заплата, дотолкова доколкото отсъства механизъм за нейното определяне. Същевременно подкрепят предложението за развитието на стимулите за удължаване на трудовия живот, като считат, че тежестта на всяка допълнителна година за лица, продължаващи да работят след навършването на пенсионна възраст, без да им е отпусната пенсия, в пенсионната формула трябва да се увеличат значително с оглед на по-висока мотивация.
Конфедерацията на независимите синдикати в България подкрепя частично законопроекта по отношение въвеждането на законоустановено съотношение между максималния осигурителен доход и минималната работна заплата, като счита, че то ще допринесе за повишено доверие към осигурителната система по отношение на предвидимостта, дълготрайността и стабилността в правата и задълженията на осигурените лица.
Народните представители от Политическа партия ГЕРБ не подкрепят законопроекта, защото той ще допринесе за повишаване на разходите на държавното обществено осигуряване за пенсии и краткосрочни парични обезщетения, които не са обвързани с осигурителния принос на лицата, както и със състоянието на публичните финанси.
В хода на дискусията сериозно внимание бе отделено на принципа на солидарността, въз основа на който е изградена обществената пенсионна система, както и на някои въпроси свързани с нейни основни параметри като: необходим осигурителен стаж и възраст за пенсиониране, определянето на максималния размер на пенсиите, оценка на въздействието от действието на минималните осигурителни доходи по икономически дейности, размерите на осигурителните вноски и др.
След гласуване с резултати: „За” - 3 гласа, „Против” – 8 гласа и „Въздържал се” – 1 глас,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 154-01-91, внесен от Драгомир Велков Стойнев и Емилия Радкова Масларова на 31. 08. 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ