КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
09/11/2011 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31. 10. 2011 г.
Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 9 ноември 2011 г., разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31.10.2011 г.
На заседанието присъстваха: от министерството на труда и социалната политика: г-н Тотю Младенов, министър, г-жа Деяна Костадинова, заместник-министър, г-н Емил Мирославов, директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, г-жа Камелия Лозанова, изпълнителен директор на Агенцията по заетостта и г-н Ивайло Иванов, изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане. От Националния осигурителен институт: г-н Бисер Петков, управител, г-жа Весела Караиванова-Начева, подуправител, г-жа Антоанета Ганчева, главен актюер и г-н Йосиф Милошев, началник на отдел „Правен”. Присъстваха и представители на: Националната агенция по приходите, пенсионно-осигурителните дружества, социалните партньори, организации на пенсионерите, възрастните и на хората с увреждания.
Законопроектът бе представен от г-н Тотю Младенов, министър на труда и социалната политика, който подчерта, че проектът на бюджет за 2012 г. е изготвен върху прогноза за ръст на Брутния вътрешен продукт с 2,9 на сто.
Бюджетът за 2012 г. има основна задача да осигури механизми за справяне с макроикономическите и фискални предизвикателства, пред които е изправена икономиката. Основната фискална цел е дефицит по консолидираната фискална програма от 1,3 на сто от БВП. Предвижда се средногодишната хармонизирана инфлация да достигне 3,2 на сто.
Подчертано бе, че за 2012 г. планираните приходи са 35,2 на сто от БВП, а публичните разходи са 35,4 на сто, което ще допринесе за намаляване на преразпределителната функция на държавата.
Равнището на безработица се прогнозира да се намали с 0,4-процентни пункта от 9,4 на сто за 2011 г. до 9 на сто през 2012 г.
В консолидираната фискална програма през 2012 г. разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи са 12,4 на сто от БВП и намаляват с 0,3-процентни пункта в сравнение със Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г. В структурата на общите разходи, макар и намаляващ техният дял от 35 на сто е преобладаващ.
През 2012 г. се предвижда разходите за заплати, други възнаграждения и задължителни осигурителни вноски по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити да се обединят в общ бюджетен кредит за разходи за персонал с цел по-голяма гъвкавост при тяхното управление и в зависимост от провежданите реформи. Предвижда се от 1 май 2012 г. минималната работна заплата да се увеличи от 270 лв. на 290 лв., като само в рамките на последните осем месеца тя ще се увеличи с 21 на сто. Не се предвижда осъвременяване на пенсиите. Разходите за пенсии ще достигнат 8,9 на сто от БВП при 9,6% от БВП за 2011 г. Независимо от намаления дял в абсолютно изражение разходите за пенсии са с 235,6 млн. повече в сравнение с 2011 г., главно поради увеличената добавка от пенсията на починалия съпруг, повишаване на броя на новоотпуснатите пенсии, както и по-високият им размер.
Разходите по бюджета на министерството на труда и социалната политика се предвижда да са 958 210,8 хил. лв., които са с 0,73 на сто повече в сравнение с 2011 г. или с почти 7 млн. лв. повече, поради увеличените размери на месечните помощи за деца с увреждания и повишените средства за закрила на детето, главно свързани със заплащането на професионалните приемни семейства.
Средствата за активна политика по заетостта се запазват на равнището от предходната година в размер на 73 млн. лв. Предвижда се в обучение на възрастни да бъдат включени 5 360 лица, които са с 6,6 на сто по-малко, а наетите на работа лица по програми и мерки ще са 33 785, които са с 2,4 на сто по-малко в сравнение с 2011 г.
В хода на представянето на бюджета на Министерството на труда и социалната политика министър Младенов открои значително повишения дял на средствата от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, като те са планирани да достигнат 584 млн. лв., които са със 73,8 на сто повече в сравнение с 2011 г. По този начин при отчитане на средствата по Националния план за действие по заетостта средствата предназначени за активни политики на пазара на труда достигат почти 500 млн. лв.
В областта на социалното подпомагане и подпомагането на семействата не се предвиждат промени по отношение на размера на гарантирания минимален доход, прага за достъп до помощи за деца, размера на еднократните и целевите помощи за деца и семейства, както и размера на интеграционните добавки за хора с увреждания. Планира се увеличение на хората, обект на подпомагане с месечни социални помощи, главно поради увеличаването на хората с временни затруднения по отношение на материалният им статус. Предвижда се и разширяване на социалните услуги в общността.
Не се предвиждат промени и по отношение на параметрите на помощите по Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане и на целевите помощи за отопление, като се предвижда от тях да се възползват 250 хиляди лица и семейства. Размерът на целевите средствата за диагностика и лечение на български граждани без доходи и/или лично имущество е без промяна в сравнение с 2011 г. - 2,5 млн.лв.
За помощи по Закона за интеграция на хората с увреждания са планирани средства в размер на 154 230,8 хил. лв., които ще гарантират подкрепа за 494 хиляди хора с увреждания.
В заключение министър Младенов подчерта, че предвидените средства ще позволят регулярно да се изпълняват социалните ангажименти и държавата да реализира своите функции и приоритети, сред които за 2012 г. са борбата с бедността и повишаване на заетостта.
Представителите на парламентарната група на Коалиция за България не подкрепят законопроекта, като подчертаха, че не се наблюдават позитивни промени в политиката по заетостта, в политиката за интеграция на хората с увреждания и развитието на социалните услуги. Изказаха се и опасения, че предвиденото увеличение на бенефициентите на месечни социални помощи е подценено, не отразява реалното положение в контекста на намаляващи реални доходи и ще се реализира за сметка на ограничаване на социалните права на българските граждани. Повод за сериозна загриженост е и предвиденото значително увеличаване на средствата по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” при настоящата организация, темпове на усвояване и съществуващ капацитет.
Представителите на парламентарната група на Движението за права и свободи имат сериозни резерви по отношение на политиките, които се реализират с този бюджет, като считат, че в условията на икономическа криза ролята, мястото и значението на социалното подпомагане като втора защитна мрежа е подценено. Не споделят и запазването на средствата за активни политики на пазара на труда. Същевременно подчертават необходимостта от по-активна роля на социалното подпомагане, чрез повече средства и по-целенасочени действия на мерките и схемите по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” за подобряване на конкурентоспособността, за обучение, квалификация и преквалификация.
Народните представители от Синята коалиция не подкрепят законопроекта, защото според тях с проекта за бюджет за 2012 г. е налице отказ от реформите и на визия за развитие. Бюджетът е изготвен на базата на нереалистични параметри и хипотетични очаквания. Предвидените за реализиране и финансиране социални политики няма да доведат до необходимите ефекти и главно за оживление на пазара на труда. Не подкрепят и намалените средства за наука.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 10 гласа, „Против” – 6 гласа и „Въздържал се” – няма,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31. 10. 2011 г. със становището на Министерски съвет по чл. 1 и чл. 2.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ