Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
12/12/2011

    Д О К Л А Д

    по отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2010 г., № 110-00-111, внесен от Националния осигурителен институт на 29. 07. 2011 г.
    Комисията по труда и социалната политика, на свое извънредно заседание, проведено на 12 декември 2011 г., разгледа и обсъди отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2010 г., № 110-00-111, внесен от Националния осигурителен институт на 29 юли 2011 г. В заседанието взеха участие: г-н Бисер Петков, управител на Националния осигурителен институт и г-жа Антоанета Ганчева – главен актюер.

    Отчетът за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2010 г. е внесен в Народното събрание, като съгласно разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване преди това е утвърден от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт на 25 юли 2011 г.

    Законът за бюджета на Държавното обществено осигуряване съдържа приетите от Народното събрание финансови параметри на нормативно определени политики и мерки в областта на социалното осигуряване за съответната година, а отчетът за неговото изпълнение проследява реализирането на политики и мерки, предвидени в действащата към момента нормативна уредба.

    В областта на приходите на бюджета на държавното обществено осигуряване:
    • Минималните осигурителни доходи през 2010 г. са повишени с 4,85%;
    • Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица е повишен от 260 лв. на 420 лв. или с 61,54%;
    • Увеличен е минималният осигурителен доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители от 130 лв. на 240 лв. или с 84,6%;
    • Запазен е максималният размер на осигурителния доход в размер на 2 000 лв.;
    • Намален е размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с 2-процентни пункта от 18% на 16%, като е променено и съотношението при внасянето на осигурителните вноски за фонд „Пенсии” работодател:осигурено лице – 8,9%:7,1%.;
    • Запазено е участието на държавата в осигуряването за фонд „Пенсии” чрез трансфер от 12% върху сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица;
    • Запазен е размерът на осигурителните вноски за останалите фондове на ДОО и съотношението между работодател:осигурено лице 60:40;
    • Запазен е размерът на осигурителната вноска за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите” – 0,1%, която се плаща само от работодателя.

    В областта на разходите:
    • Предвидено е увеличаване на добавката от пенсията на починал съпруг от 20% на 25%, както и изплащане на добавка за пенсионери навършили 75-годишна възраст, което бе отложено с приемането на антикризисния пакет от мерки.
    • В края на декември 2010 г. са одобрени и изплатени допълнителни средства за еднократна допълнителна сума към пенсиите в размер на 25 лв. на пенсионерите с доходи от пенсии до 200 лв.

    Ефектите от провежданите политики върху размерите на пенсиите са както следва:
    • Социалната пенсия за старост е запазена на предишния размер от 100,86 лв.;
    • Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст е запазена на предишния размер от 136,08 лв.;
    • Средната пенсия (за всички видове пенсии) достигна 263,44 лв. и се повиши със 7,8% в сравнение с 2009 г. (244,46 лв.). Реалното й нарастване е 5,2 на сто;
    • Средната пенсия за осигурителен стаж и възраст достигна 284,14 лв. и е с 11,5% по-висока в сравнение с 2009 г.;
    • Максималната пенсия е запазена на предишния размер от 700 лв.

    Минимални пенсии за съответния вид са получавани от 496 256 пенсионери, които са с 11 785 по-малко в сравнение с 2009 г. От максималния размер на пенсията са ограничени 46 540 пенсионери.

    Други основни параметри:
    • Средномесечният осигурителен доход е достигнал 570,33 лв., което е с 0,5% по-ниско спрямо планирания за 2010 г. В сравнение с 2009 г. той е нараснал с 2,8%;
    • Осигурените лица са 2 831 479 и са с 40 440 по-малко от планираните за 2010 г. Най-чувствително е намалението на осигурените за собствена сметка лица. Така например самоосигуряващите се за всички социални рискове са с 16,3% по-малко от планираните и с приблизително 15 500 души по-малко в сравнение с 2009 г. Значителен е и спадът сред земеделските производители и тютюнопроизводители, осигурени за всички социални рискове, които са с 32,8% по-малко от планираните и с 34% по-малко в сравнение с 2009 г. Причините са: ефектите на световната финансова и икономическа криза в България, повишеният размер на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица и повишаване на сивия сектор;
    • Броят на пенсионерите е 2 194 274 и се е увеличил с 0,2 на сто спрямо 2009 г., когато пенсионерите са били по-малко в сравнение с 2008 г. главно поради продължаващото плавно увеличение на възрастта за пенсиониране за жените (от 59 г. и 6 м. през 2008 г. на 60 г. през 2009 г.), повишаване ефективността на контрола при отпускането на инвалидни пенсии поради общо заболяване и мерките за стимулиране удължаването на трудовия живот;
    • През 2010 г. са се пенсионирали 113 207 лица, които са със 17 653 души повече (ръст от 18,5%) от 2009 г. когато са се пенсионирали 95 554 лица. Значителен принос за това има увеличението на пенсиониралите се по реда на специални закони – от системата на МВР, МО и др., които по правило са с по-ниска възраст и по-висок размер на пенсиите. Друг фактор за повишения брой на пенсиониралите се през годината е провежданата пенсионна реформа, която оказва влияние и за повишаването на броя на пенсионерите с пенсии за инвалидност, които са с 1,4% повече в сравнение с 2009 г. и са 348 258 души;
    • Нетният коефициент на заместване на дохода се е повишил и през 2010 г. е достигнал 58,4% при 56,28% през 2009 г.

    През годината бе осъществена и реформа в областта на паричните обезщетения в съответствие с Антикризисния план на правителството:
    • Въведено бе изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност (болничните) по нов начин – от четвъртия ден в размер на 80% от осигурителния доход, а първите три в размер на 70% от осигурителния доход, които са за сметка на работодателя;
    • Намален бе срокът за изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност след прекратяване на осигуряването от 75 дни на 30 дни;
    • Отменен бе максималният размер на обезщетението при безработица, което се изчислява като 60% от средния осигурителен доход;
    • Запазен бе минималният дневен размер на обезщетението при безработица от 6 лв.,
    • Запазен бе размерът на обезщетението за отглеждане на малко дете до 2-годишна възраст от 240 лв.

    Разходите по основни функционални направления са както следва:
    • Парични помощи за профилактика и рехабилитация са използвали 30 429 лица, които са с 26 829 лица по-малко от тези през 2009 г., като намалението е с 47%. То кореспондира и с намалените с 48,5% средства, които са с 12 млн. лв. по-малко. Средният разход на едно лице е 386,52 лв., който е с 12,4% по-нисък от 2009 г. Бюджетът за профилактика и рехабилитация в размер на 13 млн. лв. е изразходен на 90,47%;
    • В разходите за обезщетения и помощи се наблюдава икономия, като са изразходвани с 0,63% по-малко средства, което се дължи основно на предприетите антикризисни мерки:
    o в разходите за болнични икономията спрямо планираните средства е 13,34%;
    o преразход на средствата за майчинство с почти 3% в сравнение с планираните, като среднодневното обезщетение е 21,64 лв. и е със 7% на сто по-високо от това за 2009 г. и с 12,7% повече от планираното за 2010 г.;
    o превишение на разходите за безработица с 18,74% (планирана безработица 11,4%, отчетена 9,47%) или с повече от 49 млн. лв. Изплатени са обезщетения за 131 500 безработни, които са с 3,5% повече от планираните.;
    • Разходите за пенсии са в размер на 7,022 млрд.лв., като те са 97,68% от планираните. Налице е икономия от 193 млн. лв. поради отлагане увеличението на вдовишката добавка и отмяната на добавката за възраст. Разходите за пенсии, финансирани от ДОО, са с 0,26% повече спрямо планираните, като при пенсиите за трудова дейност има икономия от 0,4%, а при пенсиите за системите на МВР, МО и други специални закони – преразход с 1,5%. Разходите за пенсии като дял от БВП растат през последните години и през 2010 г. са 9,9%, което е най-високото равнище от 2000 г. насам;

    Изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване през 2010 г. е следното:
    • Планирани приходи 3 547 075,6 хил. лв. (или със 770 млн. лв. по-малко в сравнение с 2009 г.:) – фактически приходи 3 333 355,7 хил. лв., които са 93,97% от планираните и с почти 11% по-малко от фактическите приходи за 2009 г.;
    • Планирани разходи 8 365 213,4 хил. лв., които са с 10,5% повече от 2009 г. – фактически разходи 8 171 447,9 хил. лв. или 97,68% от плана, т.е. икономия от 2,32% (през 2009 г. разходите са 100,9% от планираните);
    • Трансфер от държавата – планиран – 4 828 578,7 хил. лв., който е с 48% по-висок от планирания през 2009 г., в т.ч. 2,3 млрд. лв. за 12% от осигурителните вноски и 2,2 млрд. лв. допълнителни субсидии за покриване недостига от средства. Фактически трансфер – 4 827 496,6 хил. лв.;
    • Изпълнението на бюджета по фондове разкрива:
    o Дефицит по Фонд „Пенсии” – повече от 108 млн. лв. от планирания;
    o Дефицит по Фонд „Общо заболяване и майчинство” – по-малко от 1,2 млн. лв. от планирания недостиг;
    o Дефицит по Фонд „Безработица” – 62 млн. лв. повече от планирания излишък.

    В хода на обсъждането народните представители бяха информирани, че Отчетът за изпълнението на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване е заверен от Сметната палата без забележки.

    В последвалата дискусия бе обсъдена необходимостта от предлаганите промени в пенсионната реформа за увеличаване от 2012 г. на изискуемия осигурителен стаж с 4 месеца до достигане на 40 г. за мъжете и 37 г. за жените и очаквания ефект от промяната в краткосрочен и дългосрочен аспект.
    Представителите на парламентарната група на Движението за права и свободи имат сериозни резерви по отношение на няколко проблема: постигането на заложените в Програмата Европа 2020 цели за коефициент на заместване от 70-75% и коефициент на заетост 75%; неизпълнението на планираните приходи в системата за социално осигуряване, причина за което е намаляването на осигурените лица и неефективното функциониране на пазара на труда и намаляването на социалната защита на хората; опасения, че разходите от бюджета на държавното обществено осигуряване не са причина за дефицита; необходимостта от анализ на предприетите мерки по отношение на земеделските производители, които все повече намаляват; анализ на ефектите от пенсиониране по реда на специалните закони, за което така и не е намерен механизъм за обвързване на социалните плащания със осигурителния принос.

    Представителите на парламентарната група на Коалиция за България имат резерви по отношение на намаляване на осигуровките поради корелацията на това намаление с намаляването на приходите, което генерира задълбочаващ се дефицит и не води до увеличаване на размерът на пенсиите.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 8 гласа, „Въздържали се” – 5 гласа и „Против” - няма,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме Отчет за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2010 г., № 110-00-111, внесен от Националния осигурителен институт на 29. 07. 2011 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума