Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
01/02/2012

    Д О К Л А Д

    по Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2010 г. и Годишния доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 г., № 102-00-42, внесен от Министерски съвет на 04. 07. 2011 г.
    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 1 февруари 2012 г., разгледа и обсъди Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2010 г. и Годишния доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 г., № 102-00-42, внесен от Министерски съвет на 04. 07. 2011 г.

    На заседанието от Министерството на финансите присъстваха: г-жа Светла Костова, директор на дирекция „Държавно съкровище” и г-н Владимир Петров, директор на дирекция „Държавни разходи”. Присъства и г-жа Наталия Нинова, директор на дирекция „Финанси”, Министерство на труда и социалната политика.

    Отчетът за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2010 г. бе представен от г-жа Светла Костова, която акцентира върху икономическите и социалните условия, при които се изпълняваше държавния бюджет, а именно: продължаващо влияние на икономическата и финансовата криза, спад в абсолютния размер на приходите, наличие на плащания по задължения от предходни години, които предопределиха ревизия на основните параметри на бюджета.

    За 2010 г. приходите по републиканския бюджет са 102 на сто от предвиденото, а разходите са 95,8 на сто, като постигнатите икономии са в резултат на предприетите мерки за затягане на финансовата дисциплина. Макроикономическите показатели за 2010 г. са както следва:
    • реален ръст на БВП с 0,2 на сто при спад от 5,5 на сто през 2009 г.;
    • инфлация в края на периода 4,4 на сто, средногодишната инфлация е 3 на сто при очаквана с актуализацията на бюджета 2,4 на сто;
    • забавяне на спада в заетостта – от 7,3 на сто в началото на годината до 4,4 на сто в края на годината, а средногодишният темп на спад в заетостта е 5,9 на сто;
    • средната работна заплата се повиши с 6,3 на сто, а производителността на труда с 6,5 на сто;
    • дефицитът по текущата сметка на платежния баланс е на най-ниското си равнище за последните 10 години - 1 на сто от БВП;
    • преките чуждестранни инвестиции са 4,5 на сто от БВП, при очакван дял от 7,5 на сто с актуализацията на бюджета.
    Бюджетният дефицит на касова основа е 4 на сто от БВП, а на начислена е 3,2 на сто от БВП.

    В своя отчет правителството акцентира върху ускорения ръст на усвояване на средствата от Европейския съюз. Общият размер на разплатените средства по европейските фондове е 1, 126 млрд. евро, от които 562,85 млн. евро са от Европейския съюз и 563,45 млн. евро национално съфинансиране. По Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” са разплатени 67,99 млн. лв., от които европейското финансиране е 16,33 млн. лв. или 24 на сто от всички разплатени средства.

    Проведена бе и пенсионна реформа за намаляване на задълбочаващият се дефицит в пенсионната система, която се изразява в повишаване на изискуемия осигурителен стаж от 2012 г. до 2020 г.

    Повишена бе гъвкавостта на политиката по доходите в бюджетния сектор като вместо определянето на средни брутни заплати се пристъпи към определянето на средства за работна заплата, които в резултат на мерките за финансова дисциплина бяха намалени с 20 на сто.

    Средната работна заплата се увеличи с 8,5 на сто спрямо 2009 г., като за бюджетната сфера тя се увеличи с 1,4 на сто, а в небюджетната с 10,5 на сто. Минималната работна заплата се запази на равнището си от 2009 г. и бележи реален спад с 3 на сто.

    Разходите за функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи” са в размер на 9 592,7 млн. лв. и са 13,6 на сто от БВП, при дял от 13,3 на сто за 2009 г. По-високите социални разходи се обясняват с повишените през 2009 г. размери на пенсиите, развитието на демографските процеси и повишаването на безработицата. През 2010 г. те са 36,8 на сто от разходите по Консолидираната фискална програма. Изпълнението на програмата е 98,4 на сто спрямо годишните разчети.

    Разходите за пенсии са 6,996 млрд. лв. и са 26,8 на сто от разходите по Консолидираната фискална програма и 9,9 на сто от БВП. Те са по-високи в сравнение с 2009 г., когато са били 9,5 на сто от БВП. В абсолютна сума те са с 503 млн. лв. повече. В разходите за пенсии се включват и средствата за еднократни допълнителни суми към пенсиите, изплатени през януари 2010 г. Извършените разходи за пенсии са 97,7 на сто от предвидените. Средната пенсия за осигурителен стаж и възраст е 284,14 лв. и е със 7,8 на сто по-висока спрямо 2009 г.

    Средствата за финансиране на активните мерки на пазара на труда по Националния план за действие по заетостта са 65 млн. лв., като в средата на годината бяха отпуснати допълнително 10 млн. лв.

    Разходите за социални помощи и обезщетения по бюджета на Министерството на труда и социалната политика са 771,6 млн. лв. и са изразходвани за:
    • помощи по Закона за семейните помощи за деца – 467,5 млн. лв.;
    • помощи по Закона за социално подпомагане – 53,1 млн. лв.;
    • целеви помощи за отопление – 62,7 млн. лв.;
    • помощи по Закона за интеграция на хората с увреждания – 180 млн. лв.;
    • реализиране на програми и мерки по Закона за закрила на детето – 7,8 млн. лв.

    Предвидените средства за социални услуги са в размер на 86,6 млн. лв. Отчетени са разходи в размер на 72,9 млн. лв. или с 13,9 млн. по-малко.

    Приходите от социално-осигурителни вноски са 3 350,8 млн. лв. като изпълнението е 93,9 на сто спрямо програмата. Общите приходи от осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване и за здравно осигуряване непрекъснато спадат и достигат 7,1 на сто от БВП за 2010 г., при 7,7 на сто за 2009 г., които независимо от намаляването на техния размер не допринесоха за изпълнението на програмата.

    Постъпленията по бюджета на държавното обществено осигуряване са с 10,8 на сто по-малко, а средномесечният брой на осигурените лица е със 7 на сто по-малък в сравнение с 2009 г. Посочено бе, че по-ниските приходи бяха компенсирани със законодателни мерки за намаляване на разходите по бюджета на държавното обществено осигуряване, вкл. и чрез отмяната на добавките към пенсиите на лица, навършили 75-годишна възраст.

    През 2010 г. в допълнителния ресурс, включен в резерва за неотложни и непредвидени разходи бяха предвидени 142 млн. лв. по бюджета на Министерството на труда и социалната политика за текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата, договорени с Националния съвет за тристранно сътрудничество.

    При представянето на Годишния доклад и отчета за дейността на Държавния фонд за гарантиране на устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 г. бе посочено, че в края на годината средствата в него са в размер на 1 683,9 млн. лв., които се формират по следния начин:
    • наличност в началото на годината 1 623,3 млн. лв.
    • трансфер от централния бюджет – 57,2 млн. лв., от които 0,2 млн. лв. от приватизация и 57 млн. лв. приходи от концесии
    • приходи от лихви по депозити – 3,4 млн. лв.
    Народните представители бяха информирани, че са открити депозитни сметки в Българската народна банка за сумата от 1 682 млн. лв.

    Дискусията по отчетите бе фокусирана върху ниския размер на приходите от лихви в Държавния фонд за гарантиране на устойчивост на държавната пенсионна система и ниската доходност на средствата в него. Поставиха се и въпроси, свързани с евентуални бъдещи промени в инвестиционните ограничения и инструменти за по-висока доходност на средствата на Фонда. Същевременно бе подчертана необходимостта от осигуряването на по-висока доходност, която не следва да се постига при ниски равнища на сигурност на инвестициите, като се държи сметка за основното предназначение на Фонда.

    След проведено гласуване с резултати: „За”- 11 гласа, „Против” - 1 глас и „Въздържали се”- 2 гласа,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2010 г. и Годишния доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 г., № 102-00-42, внесен от Министерски съвет на 04. 07. 2011 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума