Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
15/02/2012 първо гласуване

    Д О К Л А Д

    по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 202-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2012 г.
    Комисията по труда и социална политика на свое редовно заседание, проведено на 15 февруари 2012 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 202-01-9, внесен от Министерски съвет на 03.02.2012 г.

    На заседанието присъстваха: г-жа Валентина Симеонова - заместник -министър на труда и социалната политика, г-жа Елена Кременлиева – директор на дирекция „Социално включване” в Министерството на труда и социалната политика, Даниела Ушатова – експерт в Националното сдружение на общините, Георги Богданов – изпълнителен директор на Националната мрежа за децата. Присъстваха и представители на национално представителните организации на и за хората с увреждания и на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите.

    Законопроектът бе представен от заместник-министър Валентина Симеонова, която подчерта, че предложените промени имат три акцента:

    Първият акцент е промяна в целите на закона – подкрепа на лицата, които имат нужда от социални помощи и такива, които получават социални услуги. Разширява се достъпа до социалните услуги и се увеличава тяхната мобилност.

    Вторият акцент се отнася до въвеждането на регионален мониторинг и контрол върху социалните услуги чрез увеличаване правомощията на регионалните дирекции за социално подпомагане. Новите функции не предполагат допълнителен бюджет и щат като цяло за Агенцията за социално подпомагане, тъй като предстои промяна в структурата на функциониращия в момента инспекторат.

    Третият акцент е свързан с дефинирането на „приемната грижа” като социална услуга, и изработването на нов стандарт за финансирането й заедно с процедурите по нейното предоставяне – подбор, обучение и последващо наблюдение.

    Предвидени са разпоредби, чрез които Агенцията за социално подпомагане ще разработи единна система за оценка и контрол на дейностите на дирекциите „Социално подпомагане”, осъществяван чрез регионалните дирекции за социално подпомагане. Именно регионалните дирекции ще контролират ефективността и качеството на предоставяните от доставчиците социални услуги, както и планирането на необходимите социални услуги на територията на областта.

    Контролът по законосъобразност на издаваните актове ще продължи да се осъществява от инспектората към изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане.

    С цел създаване на по-добра координация, в звената на дирекциите „Социално подпомагане” се създават екипи, които да извършват оценка на потребността от подкрепа за всеки конкретен случай. Това ще създаде възможност за обединяване на усилията в различните звена на дирекциите и недопускане на дублиране на оценките.

    Въвежда се възможността общините да предоставят социални услуги чрез общински юридически звена-доставчици, които ще подлежат на действащия режим на регистрация в Агенцията за социално подпомагане и лицензиране от Държавната агенция за закрила на детето за предоставяне на услуги за деца.

    Регламентира се задължение за общините за предоставяне на финансирането за делегираните от държавата дейности регулярно при предоставяне на субсидии от републиканския бюджет.

    Министърът на труда и социалната политика се задължава да издаде наредба за кариерното развитие на социалните работници.

    В хода на дискусията по законопроекта бе представено становището на Националното сдружение на общините в Република България, като бе акцентирано на параграф 9 от законопроекта. Националното сдружение предлага да се запази досегашната редакция на чл.18а, ал. 1, чрез която кмета на общината е работодател на ръководителите на социалните услуги, с изключение на случаите на възлагане. Направени бяха и предложения за нови разпоредби във връзка с предоставянето и управлението на социалните услуги на местно ниво, с които се дава по-голяма яснота и се обвързват плащанията с договорените условия при възлагането на управлението на социалните услуги от външни доставчици. Сдружението има резерви по отношение на съгласуването на общинските стратегии и годишните планове за развитие на социалните услуги, освен с общинските дирекции „Социално подпомагане”, и с регионалните.

    Според Националната мрежа за децата е целесъобразно да се въведе прякото договаряне при предоставяне на социални услуги за доставчици, които вече са участвали в конкурс за предоставяне на дадената услуга в съответната община. Поставени бяха и въпроси, свързани с по-ясното разписване на функциите на доставчиците на социални услуги, еднаквия режим за лицензиране на доставчиците и предвиждане на допълнителни текстове за публично-частното партньорство в социалната сфера.

    Представителите на Конфедерацията на независимите синдикати в България считат, че така разписан законопроектът няма да постигне заложените цели.

    В отговор на поставените въпроси представителите на министерството на труда и социалната политика подчертаха, че в предвидената от проектозакона наредба ще бъдат разписани всички критерии и стандартите за качеството на социалните услуги. Те поддържат предложението си за съгласуване на общинските стратегии за социални услуги с регионалните дирекции за социално подпомагане предвид изготвянето на областни стратегии за социални услуги. Също така гарантираха, че с разписаните текстове доставчиците на социални услуги се поставят при равни условия. Подкрепено бе публично-частното партньорство в областта на социалните услуги, като бе изразено становище, че с оглед обсъждането от Народното събрание на специализиран законопроект в тази област не е необходимо въвеждането на отделна процедура в Закона за социалното подпомагане.

    Народните представители от ПП ГЕРБ подкрепят законопроекта, защото той създава предпоставки за по-ефективен и ефикасен контрол. Също така приветстват и предложените изменения свързани с приемната грижа и включването на общините и частните организации в нейното предоставяне.

    Народните представители от ПГ на Коалиция за България изразиха своите резерви по законопроекта, като отбелязаха че той следва да отчита всички аспекти за грижата за децата, както и да включва очакваната промяна, отнасяща се до прехвърлянето на плащания, несвързани с трудова дейност и с характер на социално подпомагане от Националния осигурителен институт в Агенцията за социално подпомагане.


    След проведено гласуване с резултати: „За”- 10 гласа, „Против” – няма и „Въздържали се” – 4 гласа,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 202-01-9, внесен от Министерски съвет на 03. 02. 2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума